Szukaj: w


recenzje

Red Dragon (Czerwony Smok)


Hannibal „kanibal” Lecter przera瘸j帷y, inteligentny, upiorny, b造skotliwy a przy tym doskona造 pasjonat sztuki oraz wyborny smakosz cz這wieczego mi瘰a. Potw鏎 tudzie upiorny krwio瞠rca w ludzkim ciele. Jego zbrodnie by造 niepoj皻e a zarazem podziw i fascynacja sta造 si tematem rozwa瘸 oraz psychologicznej strategii na uj璚ie kontynuator闚 jego przera瘸j帷ego transu. Na szcz窷cie 闚 przypadek to tylko fikcyjny wymys pochodz帷y z bestselerowej powie軼i Thomasa Harrisa, kt鏎y swoimi thrillerami zafascynowa 鈍iat biograficzn opowie軼i o Geniuszu – Demonie w jednej sk鏎ze. Oczywi軼ie natr皻ni i szukaj帷y nowych ciekawych temat闚 producenci nie mogli przegapi takiej wy鄉ienitej okazji wyk豉daj帷 pieni康ze na prawa do ekranizacji ksi捫ek Thomasa Harrisa. 1986r. wykreowany przez Micheala Manna ”υwca” (jedna z pierwszych ekranizacji z cyklu ksi捫ek o Hanibale Lecterze- „Czerwony Smok” ) zosta bardzo dobrze przyj皻y przez krytyk. 安iat jednak nie zauwa篡 ca貫go potencja逝, jaki zosta w這穎ny w obraz. A wi璚 postanowiono, i ca豉 zabawa rozpocznie si na nowo. Odkrywczym oprawc a zarazem g堯wnym bohaterem zosta Anthony Hopkins, kt鏎y do dzi jest postrzegany jako najbardziej przera瘸j帷y oraz z這wieszczy charakter w dotychczasowej historii kina. Powsta cykl film闚, gdzie laury zas逝瞠nie zbiera 闚 w/w aktor. Wielokrotne nagradzane oskarami Milczenie Owiec czy rozczarowuj帷a kontynuacja Hannibal Ridleya Scotta. Producenci poszli jednak za ciosem, cho troszk sp騧nieni z czasem (ze wzgl璠u na wiek Hopkinsa) przedstawili pomys na wyre篡serowanie kolejnej cz窷ci tworz帷 tym samym trylogie. Powielaj帷 w wi瘯szo軼i obraz czy te niekt鏎e kwestie dialog闚 z filmu Manna powsta prequel o nazwie Czerwony Smok. Komputerowo odm這dzony Hopkins wcieli si ponownie w sw najbardziej rozpowszechnion i intryguj帷 posta kinow w thrillerze Bretta Ratnera. Tw鏎ca zrealizowa bardzo sprawny oraz pot璕uj帷y napi璚ie obraz nadaj帷 odpowiedniej 鈍ie穎軼i ca貫mu przedsi瞝zi璚iu. Dzi瘯i temu powsta造 film napi皻nowany zosta odpowiednim dynamizmem i zawrotn intryga, a co za tym idzie m鏬 podoba si zgromadzonej w kinowych salach widowni (Wszechw豉dni producenci docenili komercyjny sukces Czerwonego Smoka i w planach ma pono powsta ju prequel ca貫j historii opowiadaj帷y o wczesnym 篡ciu i demoralizacji niedosz貫go dr Lectera).

Ka盥a z ekranizacji r騜ni豉 si klimatem, atmosfer sw z這wrog mroczno軼i. Nie inaczej sprawa przedstawia豉 si w dokonaniu inscenizacji muzycznej wszystkich projekt闚. Milczenie Owiec Howarda Shore'a osnute ponur, a zarazem ilustracyjn partytur, gdzie prym wi鏚 ci篹ki underscore, oraz finezyjna, a zarazem niebanalna dla gatunku pos瘼na estetyka Zimmera (jak dla mnie pozbawiona ikry(napi璚ia) stanowi造 pierwsze dwie oprawy muzyczne. Trzecim kompozytorem zosta ku mojemu zaskoczeniu, Danny Elfman (re篡ser Brett Ratner, przy poprzednich projektach wsp馧pracowa raczej z Lalo Schifrinem, kt鏎y nota bene dyryguje orkiestr w pierwszych aktach filmu). Szczerz m闚i帷 moje obawy si璕a造 zenitu. Nie kojarzy貫m Elfmana przy projektach tego rodzaju. Nie bardzo potrafi貫m sobie wyobrazi styl tego kompozytora, kt鏎y m鏬 doskonale harmonizowa si z dzie貫m Ratnera. Jednak Elfman potrafi zaskakiwa i to bardzo pozytywnie. Znu穎ny ci庵造mi projektami przy poszukiwaniu stosownych motyw闚 przewodnich w partyturach do komiks闚, muzyk zrealizowa suspensowe dzie這 charakteryzuj帷e si olbrzymi dawk brawurowych i niezwykle impulsywnych nut. Nut, kt鏎e sw nowatorsk d德i璚zno軼i z powodzeniem mog造by da przyk豉d, w jaki spos鏏 stworzy wsp馧czesn, atrakcyjn opraw do wszelakiego gatunku thriller闚 czy horror闚.

Producenci montuj帷 album, zaniechali typowej konwencji organizacji soundtracku. Na wst瘼ie nie us造szymy jak to przewa積ie mia這 miejsce mocnego Main Title. Zapewne wymusi to prolog filmu, gdzie kompozytor stworzy bardzo klimatyczne i interesuj帷e motywy rozbite na dwa tracki poprzedzaj帷e Main Title. Ka盥y z utwor闚 cechuje niejednolity dob鏎 stylu, kt鏎y przewa積ie ma charakter eksploduj帷ego muzycznego melan簑. Tak, wi璚 charakterystyczne dla Elfmana pojawiaj帷e si niskie pasa瞠 skrzypiec przy okrasie twardo przygrywaj帷ych d璚iak闚 czy nietuzinkowej elektroniki, kt鏎a idealnie dopasowuje si do melodii. Zalet tej p造ty jest jej demonizm (niezg喚biona, mefistofeliczna tajemniczo嗆), kt鏎y wp造wa na nasze umys造, skutecznie pot璕uj帷 poczucie otaczaj帷ego nas zewsz康 muzycznego z豉. W kompozycji pe軟o maniakalnych, instrumentalnych rozwi您a, kt鏎ych nuty grzmi z furi, dziko軼i czy nawet ob喚dem. Przy tym wszystkim Elfman nie tworzy nam sztampowatej dla horror闚 anarchii d德i瘯闚, muzycznego nie豉du. Wszystko jest tu w specyficzny spos鏏 uporz康kowane, dzi瘯i czemu nie musimy si martwi o oporn s逝chalno嗆. Ca這嗆 brzmi bardzo wyrafinowanie, p造nnie z dobrze spisuj帷 si rytmik. Oczywi軼ie nie nie jest to praca idealna, cho w moim odczuciu Elfman zbli瘸 si do perfekcjonizmu (bynajmniej nie chodzi mi tutaj o oryginalno嗆, a raczej o styl). Dla niekt鏎ych wprawdzie nie do przej軼ia mo瞠 si okaza charakterystyczny dla gatunku underscore, kt鏎ego jednak nie da si unikn望 kreuj帷 muzyk pod tego typu obraz. Por闚nuj帷 p造t z poprzednimi soundtrackami trylogii, kompozycja Elfmana asymilowa豉 sobie z nich to, co najlepsze. Z jednej strony ponur, z這wrog mentalno嗆 albumu Shore’a, z drugiej za klasyczny wyd德i瘯 pracy Zimmera. Jedyne, do czego tak naprawd mo積a si przyczepi to kulej帷a oryginalno嗆. Nie ma tu nowatorstwa, odkrywczo軼i, czy zaskoczenia. Wszystko w tradycyjnym stylu, mo磧iwe, 瞠 Elfman maj帷 ma貫 do鈍iadczenie ba si eksperymentowania. Nie jest on niestety rutyniarzem w tej dziedzinie, cho zapewne do鈍iadczenie zdobyte na polu mrocznych ekranizacjach komiksowych sprawi造, i na pewno nie mo積a go nazwa 鄴速odziobem. Dowodem na o mo瞠 by finalna suitka, bardzo efekciarskie, tudzie pokazowe zako鎍zenie ca貫go 54 minutowego albumu.

Czerwony Smok Eflmana, to jedna z udanych i na pewno atrakcyjnych partytur w swoim rodzaju, kt鏎 z czystym sumieniem mo瞠my zaliczy do dzie udanych. Nie jest to muzyka 豉twa, lecz patrz帷 na ten niezwykle ma這 elastyczny oraz ma這 kreatywny gatunek(horror/thriller) album kompozytora staj si jedynym z ja郾iejszych casus闚 w鈔鏚 tony zalewaj帷ej nas s豉bizny.



Autor recenzji:  Przemek Korpus
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Logos (00:49)
  • 2. The Revelation (02:42)
  • 3. Main Titles (02:59)
  • 4. The Cell (03:27)
  • 5. The old Mansion (04:45)
  • 6. The Address (01:42)
  • 7. We're different (01:25)
  • 8. The Note (02:47)
  • 9. Enter the Dragon (05:53)
  • 10. Threats (02:23)
  • 11. Tiger Balls (01:32)
  • 12. Love on a Couch (05:08)
  • 13. Devouring the Dragon (03:44)
  • 14. The Fire (04:33)
  • 15. The Book (00:35)
  • 16. He's back! (06:07)
  • 17. End Credits Suite (06:44)
Czas trwania: 57:15
Komentarze
Mefisto 2006-03-09
20:35
No c騜 - kolejny, bardzo dobry sk康in康 Elfman, kt鏎y pokazuje, 瞠 nawet horror mu nie straszny (chocia nigdy go o to nie pos康za貫m) - ciekawa pozycja, kt鏎a spodoba si ka盥emu, komu przypad do gustu film.
agata 2007-09-08
23:49
ralph fiennes jest za przystojny na t rol..
Charles 2009-09-22
11:32
Kolejny udany score.Podoba mi si
DanielosVK 2010-08-08
11:34
Bardzo dobra 軼ie磬a.
Mystery 2010-08-20
15:42
Fajny klimacik i motyw przewodni, ale na d逝膨 met troch m璚z帷a to muzyka.
Mieszko 2013-10-15
15:39
Potwornie ci篹ki w odbiorze soundtrack. Wed逝g mnie pozycja tylko dla wybranych os鏏.

Red Dragon (Czerwony Smok)

Kompozytor:

  • Danny Elfman

Dyrygent:

  • Pete Anthony

Orkiestrator:

  • Steve Bartek
    David Slonaker
    Edgardo Simone
    Bruce Fowler

Wydawca:

  • Decca Records (2002)

Producent:

  • Danny Elfman i Ellen Segal

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie