Szukaj: w


recenzje

Game of Thrones [Season 6] (Gra o tron, sezon 6)


Za prawd powiadam Wam: "Zima nadesz豉"! A chcia這by si rzec, wreszcie! Pod koniec sz鏀tego sezonu s造nnej Gry o Tron pojawi豉 si g這郾o zapowiadana wszem i wobec pora roku. D逝go trwa這 jej przybycie i trudno powiedzie ile lat min窸o w Westeros, ale tych naszych sze嗆 trzeba policzy. D逝gi to okres, pe貫n intryg, zdrad, mord闚 i niezliczonej nago軼i. Sz鏀ta ods這na legendarnej batalii o jeden z najs造nniejszych tron闚 鈍iata tradycyjnie oferowa豉 wszystkie wy瞠j wspomniane elementy. Po raz pierwszy jednak w豉dcy HBO nie mogli polega ju na pi鏎ze George'a R.R. Martina, kt鏎y nie jest tak szybki w pisaniu, jak filmowcy w kr璚eniu serialu. Dlatego te powsta豉 niezwykle nier闚na ods這na, gdzie epickie i wa積e momenty krzy簑j si z grafoma雟twem i brakiem taktu, wynikaj帷ym z braku silnego literackiego fundamentu. Mimo pewnych wad i uproszcze ze strony HBO-odarzy wida wreszcie kierunek w jakim ta seria zmierza. Fina zdaje si widnie na dalekim horyzoncie. I po raz pierwszy pod wzgl璠em muzycznym mo積a go wyczekiwa z napi璚iem. Nawet je瞠li w sz鏀tym sezonie by這 troch chaosu i zabrak這 silnego ksi捫kowego pod這瘸, to nowym spoiwem, trwa造m fundamentem, wr璚z ostoj okaza豉 si muzyka Ramina Djawadiego, co jest pewnym zaskoczeniem.


Tak jak potrzeba by這 sze嗆 sezon闚, aby przysz豉 zima, tak tyle samo czasu trzeba by這 najwidoczniej czeka na dobr opraw d德i瘯ow. I cho na przestrzeni lat s造cha by這 popraw w tw鏎czo軼i niemieckiego barda z ira雟kimi korzeniami, to nie raz by豉 ona t逝miona w samym serialu. Zreszt sami producenci Gry o Tron David Benioff i D.B. Weiss podczas prac na pierwszym sezonie nie kryli si z tym jakiej muzyki w swym dziele oczekiwali. Czy te nale篡 rzec, jakiej muzyki nie oczekiwali - nie chcieli orkiestrowego score, nie chcieli flet闚, nie chcieli muzyki mog帷ej kojarzy si ze 鈔edniowieczem i tak mo積a d逝go wymienia. A czasami w przerwach od 豉mania ko貫m Ramina Djawadiego, chcia這 si da mu 造ka wody i wsp馧czu za niewdzi璚zne zadanie jakie mu powierzono. Z drugiej strony wracaj帷 do tortur jednak przez te lata mo積a by這 mie wiele zastrze瞠 do umuzycznienia tego serialu. Tym wi瘯sze zaskoczenie, 瞠 tym razem od pierwszego do ostatniego odcinka s造cha obecno嗆 muzyki w obrazie i przede wszystkim brzmi ona dobrze. Nie jest ona anonimow tapet, jak to cz瘰to w przesz這軼i mia這 miejsce. Miejscami a mo積a zw徠pi, czy to wci捫 ta sama ekipa odpowiada za umuzycznienie tej serii. Wystarczy zreszt spojrze na sam srebrny kr捫ek upchany po brzegi utworami. Ba, jak kto jest zainteresowany to mo積a nawet naby utwory bonusowe. A tyle tej muzyki napisa bard Djawadi na potrzeby tego sezonu. Czy瘺y panowie Benioff i Weiss przestali si wreszcie ba wyrazistych 軼ie瞠k d德i瘯owych?

Stare porzekad這 rzecze, 瞠 nie liczy si ilo嗆, ale jako嗆. I spokojnie i pod tym wzgl璠em s造cha u Ramina Djawadiego popraw. Nie tylko muzyka pojawia si w obrazie cz窷ciej ni nagie kobiece piersi, ale brzmi dobrze i wyra幡ie. Przede wszystkim cieszy jak bard wykorzystuje i aran簑je tematy, kt鏎e tworzy przez te sze嗆 lat. A powsta豉 ich zacna suma. Gdy samo za這瞠nie, aby poszczeg鏊ni bohaterowie, rody, miejsca mia造 przypisane muzyczne motywy, by這 i jest jak najbardziej s逝szne. Jedyne problemy jakie si pojawia造 w przypadku Gry o Tron to jako嗆 poszczeg鏊nych lejtmotyw闚, czy ich wyeksponowanie w serialu. Tym razem nawet te motywy, kt鏎e kiedy mog造 wydawa si nam mia趾ie, proste, nieciekawe, odpowiednio zaaran穎wane, zorkiestrowane i odpowiednio wyeksponowane w serialu nabieraj nowego charakteru. Przede wszystkim muzyka zdaje si by ciekawsza. Naturalnie, aby zachowa muzyczn ci庵這嗆 Djawadi dalej stawia na d德i瘯 zawodz帷ej wiolonczeli i wszelakiej ma軼i b瑿n闚 i perkusji. Ale nie stroni te od innych instrument闚 czyni帷 ca陰 opraw barwniejsz i technicznie bardziej dopracowan.

Ca趾owicie nowym motywem jest ten przypisany Jonowi Snow, kt鏎y otrzymujemy chocia瘺y w takich kawa趾ach jak My Watch Has Ended, czy te Maester. Przejawia sie on jeszcze cz窷ciej przez ca造 soundtrack jak i w serialu, zwa篡wszy 瞠 bohater ten sta si kluczowym graczem w walce o tron. Co wi璚ej wyja郾iona zostaje wielka tajemnica zwi您ana z jego to窺amo軼i, st康 te w豉郾ie teraz otrzymuje on sw鎩 lejtmotyw. Utrzymany jest on w typowym dla serialu stylu, czyli smutnie zawodz帷ej wiolonczeli. Ale pewnej urody nie mo積a mu odm闚i. Je瞠li chodzi o stare tematy (w nowej ods這nie) to tradycyjnie kr鏊uje ten przypisany Daenerys Targaryen Matce Smok闚. Ramin Djawadi nigdy nie ukrywa, 瞠 jest to jego ulubiona posta, co zreszt dane by這 nam s造sze na kolejnych kr捫kach, gdzie utwory jej przypisane by造 tymi najciekawszymi. Nie inaczej jest tym razem gdzie bard wielokrotnie aran簑je temat jasnow這sej kr鏊owej i za ka盥ym razem czyni to dobrze. Czy to w przypadku Blood Of My Blood gdzie Daenerys siedz帷 na pot篹nym smoku wyg豉sza mow rodem z Bravehearta. W Reign owy temat przeradza si w muzyk akcji towarzysz帷 Matce Smok闚 jak za pomoc swoich "dzieci" ni窺zy ogniem flot wroga. The Winds of Winter posiada r闚nie morski element. Tym razem jednak ilustruje on pot篹n flot Daenerys Targaryen, wspomagan oczywi軼ie smokami, kt鏎a wyrusza do Westeros, aby zdoby s造nny 疾lazny Tron. Bardzo dobry utw鏎 wie鎍z帷y kr捫ek jak i ten sz鏀ty sezon. Ch鏎 i pi瘯nie pulsuj帷e smyczki dodaj jemu nale篡tej epicko軼i. Oczywi軼ie dla tych, dla kt鏎ych ta epika pachnie za bardzo stylem z Zamku Santa Monica Wielkiego Ksi璚ia Hansa Zimmera, mo積a zaoferowa Khaleesi kawa貫k wr璚z zaskakuj帷y swoj epik, z dostojnym ch鏎em, kt鏎y ilustruje jak naga Daenerys wychodzi z p這n帷ego namiotu Dothrak闚. Niech za si喚 owej kompozycji po鈍iadczy, 瞠 w serialu widz帷 nag kr鏊ow na tle buchaj帷ych p這mieni, w og鏊e jeste鄉y jeszcze w stanie zwr鏂i uwag na opraw d德i瘯ow.


Nie tylko Daenrys Targaryen towarzysz odpowiednie nuty. Jak dobrze si璕niemy pami璚i pod koniec czwartej ods這ny Arya Stark wyruszy豉 do Braavos, aby zosta Super Ninja Asasynem. Co prawda tajemny trening okaza si w praktyce myciem zw這k w ponurych podziemiach. Na szcz窷cie muzycznie owy w徠ek nabra w tym sezonie lepsze barwy ni owi umarli. Kawa貫k Needle jest bardzo dobr aran瘸cj tematu Zab鎩c闚 Bez Twarzy, kt鏎y po raz pierwszy Ramin Djawadi zaprezentowa w drugiej cz窷ci Gry o Tron.Cztery lata p騧niej cieszy ona nas swoim sympatycznym brzmieniem w oparciu o d德i瘯 mandoliny. Zupe軟ie inn dynamiczn form przyjmuje ten motyw w utworze A Paintless Death. Tutaj najdobitniej widzimy post瘼 jaki niemiecki bard z ira雟kimi korzeniami osiad造 na ameryka雟kiej ziemi dokona je瞠li chodzi o muzyk akcji. O ile dawniej ogranicza豉 si ona g堯wnie do przys這wiowego "walenia po garach", tym razem nie tylko mo瞠 si pochwali bogatszym wykorzystaniem instrument闚, ale te tkwi w niej jaki zamys. Nawet je瞠li ow ide jest inspirowanie si kompozycjami Sir Johna Powella "Je寮嬈y Smok闚" do serii o agencie Jasonie Bournie. Z drugiej strony owy utw鏎 ilustruje scen po軼igow, gdzie Arya Stark, po tym jak zosta豉 wcze郾iej d寫ni皻a w brzuch i spad豉 z mostu dokonuje wyczyny, kt鏎ych i Bourne by m鏬 pozazdro軼i. Dynamiczny kawa貫k doskonale wsp馧gra, a nawet wspomaga wydarzenia jakie si dziej. A mianowicie wielki po軼ig po ulicach Braavos, gdzie Arya Stark z ran brzucha, biegnie niczym Usain Bolt, skacze z wysoko軼i kilku metr闚, mia盥篡 uliczne stragany, wywraca si i stacza przez kilka minut po kilkusetmetrowych schodach, aby w finale po ciemku i krwawi帷 wygra pojedynek na szpady.

Nie oznacza to jednak, 瞠 nagle Ramin Djawadi opanowa w pe軟i tajemn sztuk pomys這wego i inteligentnego action-score'u. Dalej oparty jest on na instrumentach perkusyjnych i nie raz mo瞠 wydawa si oci篹a造 jak rycerz w rynsztunku. Ale nawet wtedy pozwala sobie na par przeb造sk闚, jak chocia瘺y w Hold The Door gdzie ko鎍闚ka niezwykle ilustracyjnej i ci篹kiej muzyki akcji przeradza si w smutny ho責 oddany jak瞠 ch皻niej wyszydzanej postaci. Z t przejmuj帷 aran瘸cj motywu Winterfell nie tylko wsp馧czujemy owemu bohaterowi, ale te czujemy pewne wyrzuty za te wszystkie wcze郾iejsze 瘸rty. Pozostaj帷 przy Winterfell nie mo積a wspomnie o wielkiej bitwie oddzia堯w Jona Snowa przeciwko wojsku Ramsay'a. I tym razem muzyka ilustruj帷a t potyczk cz瘰to jest toporna i ma這 przyjemna do s逝chania na samym srebrnym kr捫ku. Przy czym znowu za prawd powiadam Wam, czasami trafiaj si dobre fragmenty, jak chocia瘺y dzieci璚y ch鏎 wy酥iewuj帷y temat Winterfell w The Winds of Winter. S造cha post瘼 w muzycznej nauce u barda i wreszcie ta 軼ie磬a d德i瘯owa zaczyna przypomina opraw do widowiska fantasy. S momenty tajemnicze jak The Red Woman, wspomniane epickie, przygodowe, liryczne, a nawet magiczne.

Na szczeg鏊n uwag zas逝guje ponad dziewi璚iominutowy utw鏎 pt. Light of the Seven, kt鏎y stoi jako symbol i znak post瘼u jaki si dokona w muzyce Ramina Djawadiego. Ju sama d逝go嗆 mo瞠 wywo豉 zdziwienie zwa篡wszy, 瞠 najcz窷ciej prace barda wykorzystywane by造 g堯wnie do fina堯w poszczeg鏊nych odcink闚 i na napisy ko鎍owe. Tym razem w這darze z HBO naprawd pozwolili na zaistnienie ponad 9 minutowej kompozycji w obrazie i to nawet w trakcie scen dialogowych (!). A jak瞠sz ona inaczej brzmi od tego co鄉y do tej pory s造szeli w tym serialu przez ponad 6 lat. Djawadi nie si璕a w pierwszej linii po zawodz帷 wiolonczel ani perkusj. Nie, w tym utworze urodzony w grodzie Duisburg bard osobi軼ie wykonuje partie na pianinie i organach. S逝chaj帷 go po raz pierwszy mo積a si zastanowi czy w og鏊e jeszcze jeste鄉y w Westeros? Swoim minimalistycznym stylem mo瞠 on si kojarzy z tw鏎czo軼i takich muzycznych arystokrat闚 jak Ludovico Einaudi, Philip Glass, Max Richter, czy Michael Nyman. I tutaj mo瞠 pojawi si problem, gdy niekt鏎zy mog uzna, 瞠 nie pasuje on do 鈍iata przedstawionego. Mo瞠 by w tym troch prawdy, cho w samej d逝giej i dramatycznej scenie wypada naprawd bardzo dobrze. I kt騜 wie, czy nie jest to najlepszy utw鏎 jaki Ramin Djawadi skomponowa na potrzeby Gry o Tron, a czy nawet nie w ca貫j kompozytorskiej karierze?

Za prawd powiadam Wam mo積a poczu si nieswojo po zapoznaniu si z sz鏀t ods這n s造nnej Gry o Tron i to zar闚no w obrazie jak i na srebrnym kr捫ku. Wraz z ka盥 kolejn cz窷ci uczeni w muzyce filmowej zastanawiali si czy Ramin Djawadi dostanie par bat闚 po rzyci, czy nie? I oczywi軼ie zawsze w tle pojawia豉 si biedna zwierzyna. I cho z czasem bard unika ch這sty, to jednak pod koniec m鏬 liczy wy陰cznie na skromny pocz瘰tunek. Tym razem jednak zas逝篡 na uczt z dorodnym kurczakiem i beczkami wina. I cho mo瞠 nie jest to jeszcze st馧 biesiadny godny kr鏊a, czy m篹nego rycerza, ale i tak jest pow鏚 do rado軼i i 鈍i皻owania, gdy wreszcie otrzymali鄉y od Ramina Djawadiego dobry soundtrack do Gry o Tron!




Inne recenzje z serii:
  • Gra o tron: sezon 1
  • Gra o tron: sezon 2
  • Gra o tron: sezon 3
  • Gra o tron: sezon 4
  • Gra o tron: sezon 5

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Main Titles (1:51)
    • 2. Blood of My Blood (3:35)
    • 3. Light of the Seven (9:49)
    • 4. Needle (2:56)
    • 5. Coronation (1:47)
    • 6. Feed the Hounds (3:08)
    • 7. My Watch Has Ended (2:54)
    • 8. The Red Woman (3:17)
    • 9. Hold the Door (7:22)
    • 10. Khaleesi (3:06)
    • 11. Maester (2:53)
    • 12. A Painless Death (3:22)
    • 13. Reign (3:16)
    • 14. Let's Play a Game (5:51)
    • 15. Bastard (5:05)
    • 16. Trust Each Other (3:10)
    • 17. Winter Has Come (3:15)
    • 18. Hear Me Roar (2:17)
    • 19. The Winds of Winter (3:30)

      Bonus:

    • 20. Lord of Light (4:17)
    • 21. Service of the Gods (2:49)
    • 22. I Need You by My Side (2:37)
    • 23. The Tower (2:34)
    • 24. Unbowed, Unbent, Unbroken (1:45)
    • 25. I Choose Violence (1:48)
    • 26. Hodor (2:25)
    Czas trwania: 90:22
    Komentarze
    qnebra 2016-08-18
    00:39
    Ocena jak najbardziej zas逝穎na, bardzo dobre i pozytywne zaskoczenie.
    Piotr 2016-08-18
    07:32
    A czy na p造cie znajduje si mo積e ten utw鏎? I czy autorem jest Ramin Djawadi? https://www.youtube.com/watch?v=MehJaeTVrxI&t=0s
    Franciszek 2016-08-18
    12:55
    Wiedzia貫m, 瞠 ten serial to jedna wielka dupczarnia, a zdj璚ia z cycuszkami s tego dowodem :)
    Wawrzyniec 2016-08-18
    13:25
    @Piotr Nie, tego kawa趾a nie ma na soundtracku i na pewno nie jest autorstwa Ramina Djawadiego. Wygl康a bardziej na kawa貫k wy陰cznie z my郵 o zwiastunie. Niestety nie wiem kto za niego odpowiada.
    Piotr 2016-08-18
    14:26
    Dzi瘯i Panie Macieju W. za odpowied. Pozdrawiam!
    Zibi 2016-08-18
    23:23
    Zdecydowanie najlepsza ods這na z serii. Pocz徠ek znakomity, dalej troszk siada, ale i tak to chyba najlepszy score z filmu telewizyjnego w mojej subiektywnej ocenie. Wi璚ej ni cztery da musz... ;)
    Mefisto 2016-08-19
    17:35
    Najlepsza muzyka, to i w sumie chyba najlepsza recka Wawrzy鎍owi wysz豉. Tak czy siak cztery - tak瞠 ode mnie: http://muzykafilmowa.pl/recenzja,1369,game-of-thrones-–-season-6.html
    ㄆki 2016-08-27
    22:58
    Oczywi軼ie cyck闚 nie mog這 zabrakn望 :P
    Mystery 2016-08-30
    12:16
    6 lat to zaj窸o, no ale w ko鎍u Raminowi uda這 si dostarczy dobry score do Gry.

  • Game of Thrones [Season 6] (Gra o tron, sezon 6)

    Kompozytor:

    • Ramin Djawadi

    Muzyka dodatkowa:

    • Brandon Campbell

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman

    Wykonawcy:

    • The Czech Film Orchestra And Choir

    Wydawca:

    • WaterTower Music (2016)

    Producent:

    • Ramin Djawadi

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie