Szukaj: w


recenzje

San daikaijû: Chikyû saidai no kessen (Gidhorah - Trójgłowy Potwór)


Akira Ifukube bez w±tpienia nie mógł narzekać na brak zleceń w latach 60-tych. Nawet gdyby nie liczyć innych projektów filmowych i muzyki współczesnej, japoński kompozytor wci±ż miał mnóstwo pracy dzięki studiu Toho i wieloletniemu parnerstwu z reżyserem Ishiro Hond±. W 1964 współpraca obu panów zawocowała dwoma kolejnymi filmami o Godzilli – jednym, w którym mierzy się z Mothr±, oraz drugim, zatytułowanym Gidorah – Trójgłowy Potwór. Dla fanów serii niew±tpliwie film ważny, ze względu na pierwsze pojawienie się jednego z najbardziej znanych przeciwników Godzilli – Gidory, jednak dla przeciętnego zjadacza chleba tytuł ten będzie raczej trudny do przej¶cia. Niestety, w dużej mierze winę za to ponosi muzyka.


O ile na tym etapie seria coraz silniej zmierzała w stronę groteski i autoironicznego pastiszu – do¶ć powiedzieć, że w filmie pojawiaj± się cztery różne potwory, rozmawiajace ze sob±, negocjuj±ce oraz zachowuj±ce się jak nad±sane dzieci, ważnym elementem fabuły jest księżniczka z innej planety, a humor pojawia sie również w dialogach – o tyle ilustracja japońskiego kompozytora pozostaje ¶miertelnie poważna. Sprawia to, że absurdalne sceny walk i rozmów potworów, zamiast bawić widza (co zdaje się być założeniem twórców – z drugiej strony, jest to japoński film sprzed pięćdziesięciu lat, więc któż może wiedzieć, co filmowcy mieli w głowach ;)) zwyczajnie go męczy i podsuwa natrętne my¶li o wci¶nięciu przycisku „stop”.

Również w formie albumowej muzyka prezentuje się kiepsko – prace filmowe Ifukube rzadko grzesz± oryginalno¶ci±, tym bardziej w kontek¶cie takiej serii, jak Monster Movies studia Toho, gdzie leitmotywika zostaje w zasadzie sprowadzona do nachalnych repetycji tych samych tematów w niezmienionych aranżacjach, i nie inaczej jest tym razem. Oczywi¶cie, nie jest to płyta całkowiecie pozbawiona nowego materiału – pojawia się tu choćby nowe instrumentarium, takie jak theremin, odrobina egzotyki, przywodz±ca na my¶l prace koncertowe kompozytora, a także nowe tematy dla potworów – niemniej jednak ilo¶ć starego materiału zdecydowanie góruje nad nowym.

Rzeczone tematy to motyw Gidory, który Ifukube zaczyna od fantastycznego, dysonuj±cego wybuchu sekcji dętej, a następnie przechodzi w złowrogie, powolne interwały. Niestety, jako¶ć, a także wykonanie sprawia, że na tym wydaniu trudno w pełni docenić ten temat. Dodatkowo pojawia się nowy motyw Mothry, a także nowa pie¶ń strażniczek jaja Mothry, która jest chyba najciekawsz± i najprzyjemniejsz± czę¶ci± płyty – podobnie jak w przypadku poprzedniej ¶cieżki, kompozytor pokazuje, że poza wielk± symfoniczn± orkiestr± ¶wietnie też sobie radzi z nieco eterycznym duetem wokalnym.

Pewn± zalet± płyty jest fakt, że trwa ona jedynie czterdzie¶ci minut, mimo to przez cały ten czas słuchacz, bombardowany kolejnymi wybuchami blach, kotłów, perkusji, oraz nieustannymi repetycjami tematu Godzilli, Rodana, czy Gidory, jest wystawiony na próbę. Nie pomaga również ani jako¶ć, ani wykonanie nagrania – wiele utworów wydaje się być zagranych do¶ć niechlujnie, dodatkowo rzadko kiedy u¶wiadczymy tutaj sekcji smyczkowej – czyżby studio posk±piło budżetu na orkiestrę?

Soundtrack ten bez w±tpienia jest jednym z gorszych w całej serii, nie tylko nie pomaga w niczym filmowi, ale wręcz psuje jego odbiór. Również wersja płytowa będzie wyzwaniem nie tylko dla regularnego słuchacza, ale także dla fanów zarówno soundtracków z tej franczyzy, jak i twórczo¶ci Ifukube. Zarówno stare jak i nowe tematy lepiej przesłuchać w aranżancjach z póĽniejszych nagrań, a ten album pozostawić najwytrwalszym „badaczom” serii.

Inne recenzje z serii:
  • Gojira
  • Gojira No Gyakushu
  • Godzilla: The Best of 1984-1995
  • Kingu Kongu tai Gojira
  • Gojira tai Mosura

    Autor recenzji:  Wojtek Wieczorek
    Nasza ocena
    Oryginalno¶ć ¶cieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Main Title (01:39)
    • 2. Princess Salno (00:48)
    • 3. The Flash (00:54)
    • 4. Kurobe Valley (00:49)
    • 5. Kurobe Valley II (01:29)
    • 6. The Meteorite (00:15)
    • 7. Princess Salno II (00:20)
    • 8. Rodan Appears (01:35)
    • 9. Godzilla Appears (00:33)
    • 10. Magnetism (00:21)
    • 11. The Monsters Attack Yokohama (02:22)
    • 12. Ghidorah's Birth (01:40)
    • 13. Ghidorah Attacks Matsumoto (01:19)
    • 14. Godzilla vs. Rodan (00:55)
    • 15. The Fury of the Gravity Beam (00:59)
    • 16. Godzilla vs. Rodan II (00:52)
    • 17. Godzilla vs. Rodan III (01:47)
    • 18. The 3 Monsters Converge (02:03)
    • 19. The Monster Conversation (02:43)
    • 20. Godzilla and Rodan Attack (02:19)
    • 21. The Greatest Battle on Earth (01:40)
    • 22. The Greatest Battle on Earth II (04:02)
    • 23. Ending (00:52)
    • 24. Why That Direction? (00:19)
    • 25. Shojibin's Call (00:15)
    • 26. Let's Summon Hapiness I (02:01)
    • 27. Let's Summon Hapiness II (02:18)
    • 28. Let's Summon Hapiness III (02:53)
    Czas trwania: 00:40:02
    Komentarze
    Wawrzyniec 2016-08-15
    22:45
    Krótka, dobra i tre¶ciwa recenzja. Film ogl±dałem wieki temu, ale po soundtrack nie mam ochoty sięgać i chyba widać słusznie. :)

  • San daikaijû: Chikyû saidai no kessen (Gidhorah - Trójgłowy Potwór)

    Kompozytor:

    • Akira Ifukube

    Wydawca:

    • Futureland/Toshiba EMI Japan (1965/1993)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie