Szukaj: w


recenzje

Xi you ji zhi: Sun Wukong san da Baigu Jing (The Monkey King 2)



Cokolwiek by si s康zi o kulturze Wschodu, nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 znajduje ona coraz wi瘯sze grono swoich fascynat闚. Tak瞠 (a mo瞠 przede wszystkim) na p豉szczy幡ie filmowej. Nietuzinkowa produkcja pod enigmatycznie brzmi帷ym tytu貫m, The Monkey King, narobi豉 w 2014 roku sporo zamieszania. Nie tylko przez wzgl康 na tematyk odwo逝j帷 si do XVI-wiecznego opowiadania „W璠r闚ka na Zach鏚”, ale i rozmach z jakim owe dzie這 pope軟iono. Naszpikowane tak sam ilo軼i absurd闚, co efekt闚 specjalnych, by這 towarem eksportowym chi雟kiej kinematografii, zarabiaj帷 tylko na tamtejszym rynku prawie 200 mln$. Naturalnym by這 wi璚 kontynuowanie owej podr騜y w kolejnych kinowych ods這nach.

Na sequel nie trzeba by這 d逝go czeka. Dok豉dnie dwa lata po premierze pierwszego filmu na ekrany trafi The Monkey King 2. Obraz Pou-Soi Cheanga podejmuje w徠ki z poprzedniej ods這ny. Po 500 latach niewoli Ma逍i Kr鏊 zostaje w ko鎍u oswobodzony, ale pod warunkiem wype軟ienia wydawa by si mog這 prostej misji. Oto bowiem ma chroni pewnego mnicha w jego d逝giej w璠r闚ce w celu odnalezienia i bezpiecznego przetransportowania 鈍i皻ych zwoj闚 Buddhy. Maj im towarzyszy jeszcze dwa inne twory: Zhu Baije oraz Sha Wujing. Podr騜 systematycznie stara si utrudni demoniczna Baigujing, kt鏎ej celem staje si wspomniany wcze郾iej mnich. Dwugodzinne widowisko pod wzgl璠em fabularnym prezentuje si w moim mniemaniu o wiele ciekawiej, ani瞠li absurdalny do b鏊u poprzednik. Akcja przenosi si bowiem z groteskowo zarysowanych niebios na ziemi i oscyluje wok馧 bli窺zych nam problem闚 – wok馧 warto軼i, jakim jest 篡cie i poszukiwania w豉snej to窺amo軼i. Tak瞠 tytu這wy bohater zarysowany jest tutaj nieco inaczej. B豉zenad zast瘼uje refleksja nad w豉snymi czynami i poczucie obowi您ku. Mo積a wi璚 powiedzie, 瞠 The Monkey King 2 jest jakby filmem drogi, dosy dojrza造m w tre軼i i skonstruowanym w uniwersalnym, Hollywoodzkim stylu.

Si陰 rzeczy musia這 si to odbi na wszystkich p豉szczyznach widowiska – r闚nie na 軼ie盧e d德i瘯owej. O stworzenie takowej po raz kolejny poproszono Christophera Younga. To dziwna sk康in康 moda w鈔鏚 azjatyckich filmowc闚 na si璕anie po talent i do鈍iadczenie ameryka雟kich kompozytor闚, przynosi swoje wymierne efekty. Sam zainteresowany, Chris Young, pytany o okoliczno軼i anga簑 do pierwszego Ma逍iego Kr鏊a, zdradzi, 瞠 propozycja przysz豉 do niego z zewn徠rz. Nie zastanawia si zbyt d逝go, bo doskonale wiedzia jak wielk swobod artystyczn i jakim zapleczem mog si cieszy tamtejsi tw鏎cy. Podczas, gdy Hollywood za wszelk cen stara si oszcz璠za na tak (dla nich) ma這 istotnych elementach, jak oprawa muzyczna, Azjaci traktuj t p豉szczyzn priorytetowo. Maj帷 wi璚 spory bud瞠t pokusi si o jedn z najbardziej spektakularnych i brawurowych kompozycji w swojej karierze. Kompozycji, kt鏎a przez prawie dwa lata by豉 mokrym snem wszystkich kolekcjoner闚 i mi這郾ik闚 epickich opraw muzycznych. Trudno si dziwi, wszak kr捫帷e po sieci „promo” dawa這 wgl康 w niebywa陰 polichromatyk, wspania陰 tematyk i nie mniejsz przebojowo嗆 d逝giego przecie s逝chowiska. O tym wszystkim mo積a si by這 przekona w grudniu 2015 roku, kiedy oficjalnie nak豉dem Intrada Records ukaza si album zawieraj帷y dok豉dnie taki sam materia, jak w rzeczonym wydaniu promuj帷ym. Partytura zamkni皻a w dziesi璚iu przypisanych bohaterom suitach wzbudzi豉 niema造 entuzjazm. Skoro wi璚 prze豉mano pewne lody w kontaktach z chi雟kim w豉軼icielem praw, wszyscy oczekiwali, 瞠 po premierze The Monkey King 2 na rynku pojawi si analogiczne wydawnictwo. I pod tym wzgl璠em nie by這 瘸dnego rozczarowania.

Z ma造m op騧nieniem, ale za to z wielkim przytupem na p馧kach kolekcjoner闚 zago軼i kr捫ek z muzyk do drugiej ods這ny TMK. Wypchany po brzegi kompakt serwuje nam dwana軼ie utwor闚 konstrukcyjnie zbie積ych z pierwszym soundtrackiem. Ka盥y jest bowiem swoistego rodzaju suit przypisan poszczeg鏊nym bohaterom. Jest to oczywi軼ie dosy umowne, bo cho faktycznie wraz z rozpocz璚iem kolejnego tracku przedstawiana jest nam jaka nowa melodia, to ca這嗆 charakteryzuje si wi瘯sz ilustracyjno軼i – przynale積o軼i do rzeczywisto軼i filmowej. Niemniej pochwali nale篡 bardzo du篡 wk豉d jaki poczyniono w usystematyzowanie tego r騜norodnego, ale niekiedy trudnego w okie透naniu materia逝. Christopher Young jest pod tym wzgl璠em nie lada pedantem, z kt鏎ym konkurowa mo瞠 chyba tylko John Williams oraz Hans Zimmer. W przypadku tego ostatniego niejednokrotnie przekonywali鄉y si, 瞠 zach璚aj帷y i zgrabnie przemontowany album by tylko prezentacj pewnych koncepcji, z kt鏎ymi w obrazie brutalnie si obchodzono. Czy takowy rozd德i瘯 miedzy do鈍iadczeniem filmowym, a soundtrackowym wkrad si r闚nie w najnowsze dzie這 Younga?


Absolutnie nie! Cho obie formy prezentacji partytury zasadniczo r騜ni si od siebie i wchodz na inny poziom komunikacji z odbiorc, to o jakichkolwiek rozczarowaniach, czy niedopowiedzeniach nie ma mowy. Zar闚no tre嗆 albumu jak i materia filmowy w swojej funkcjonalno軼i s dosy klarowne, gruntownie przemy郵ane i zasadne. Za這瞠nia programowe by造 bardzo podobne do tych, kt鏎e obowi您ywa造 w pierwszym TMK, tak samo zreszt jak i wykonanie. Pod wzgl璠em tematycznym mamy jednak ma陰 rewolucj, kt鏎a nie szcz璠zi r闚nie tytu這wej postaci. Okazj do zrewidowania motywu przewodniego by豉 duchowa metamorfoza Sun Wukonga, kt鏎y z nieokrzesanego, rz康nego wra瞠 b鏀twa staje si herosem z krwi i ko軼i. Young postanowi wi璚 zachowa pewne elementy wsp鏊ne – jak chocia瘺y podstawa rytmiczna i pocz徠kowe akordy. Zmieni jednak tonacj oraz rozwiniecie motywu obarczaj帷e ca這嗆 powa積iejsz, bardziej dostojn wymow. I takie w豉郾ie wra瞠nie pozostawia po sobie suita zamykaj帷a album soundtrackowy od Intrady. Paradoksalnie, siedmiominutowy Sun Wukong, The Monkey King stawia przed dwa oblicza tytu這wego kr鏊a. O tym bardziej patetycznym przed chwil sobie wspominali鄉y, ale warto te zwr鏂i uwag na 鈔odkow cz窷 suity. Uderzaj帷 w bardzo emocjonalny ton melodia nie bez powodu kojarzy si b璠zie z Bogini Mi這sierdzia. To ona determinuje duchow przemian Ma逍iego Kr鏊a. Abstrahuj帷 od tego procesu, Obecno嗆 Bogini (Guanyin Pusa) w filmie nie jest bynajmniej pomijana przez kompozytora. Urodziwa dziewczyna dosta豉 adekwatny, romantyczny temat, kt鏎ego mo瞠my pos逝cha w pi璚iominutowej suicie. Pod wzgl璠em wykonawczym nie ma wi瘯szego zaskoczenia. Prym wiedzie niezawodne erhu, a po kilku minutach budowania rzewnej, melancholijnej atmosfery, z odsiecz przychodz „ciep貫” partie ch鏎alne. Wspania造 utw鏎!

Wiem, nie powinno si zaczyna recenzji od opisywania ko鎍闚ki albumu, aczkolwiek inaczej nie mo積a by這 spojrze na g堯wny trzon tematyczny w nawi您aniu do poprzedniego filmu. Pozosta豉 godzina materia逝 jest ju bowiem zupe軟ie nowym, cho nie zawsze oryginalnym przedsi瞝zi璚iem muzycznym. I takie wra瞠nie pozostawia po sobie utw鏎 inicjuj帷y przygod z soundtrackiem. Jedenastominutowy Jinguzhou, The Golden Hop niewiele ma wsp鏊nego z klasyczn w formie suit, bo opisuje filmowy prolog, gdzie po napisach pocz徠kowych zawi您ywany jest g堯wny w徠ek fabularny. Skonstruowana w formie marszu melodia wychodzi jednak dalece poza funkcj ilustracyjn. Z jednej strony nawi您uje bowiem stylistycznie do tematu g堯wnego bohatera (zreszt filmowy monta cz瘰to przerywa ten utw鏎 wstawkami tematu Wukonga), z drugiej natomiast zdradza swoim jednostajnym rytmem podr騜niczy charakter ca貫go widowiska.

Pierwsze zderzenie z muzyczn akcj zapewnia nam Xiyi Yaoguai, The Basilisk Demon. Sze軼iominutowy fragment pochodz帷y ze 鈔odkowej cz窷ci filmu, delikatnie rzecz ujmuj帷, nie nale篡 do najbardziej oryginalnych twor闚 Younga. Charakterystyczny, czteronutowy motyw grozy (nie myli z czteronutowcem Hornera) brany by na przys這wiow tapet ju dziesi徠ki razy, ale nie mo積a odm闚i mu skuteczno軼i w budowaniu atmosfery grozy. Szczeg鏊nie, gdy wybrzmiewa w 鈍ietnie zaaran穎wanych partiach orkiestrowo-ch鏎alnych, przywo逝j帷ych na my郵 najlepsze fragmenty chocia瘺y oprawy muzycznej do J康ra Ziemi. Zasadnicz r騜nic s tutaj przemycane od czasu do czasu instrumenty etniczne.

O wiele wi瘯sz pomys這wo軼i cechuje si motyw Baigujing budowany na p豉czliwych d德i瘯ach erhu przepuszczonego przez wtyczki pog這sowe. Smutna melodia jest dosy przewrotnym sposobem na interpretacj z這wieszczego, Bia貫go Demona. Przewrotnym, cho nie bezzasadnym, bo gdy przyjrzymy si tej postaci, okazuje si, 瞠 wszystkie jej dzia豉nia s efektem kl徠wy, kt鏎a od ponad tysi帷a lat trawi jej dusz. Jedyn osob potrafi帷 dostrzec pogubion istot w duszy Baigujing jest odbywaj帷y swoj d逝g podr騜, mnich Tang Sanzang. Delikatne, czasami naiwne usposobienie Sanzanga znajduje swoje uj軼ie w niezwykle poruszaj帷ym temacie zaaran穎wanym w suicie Tang Sanzang, The Monk. Kompozytor w 瘸den spos鏏 nie zaskakuje pod wzgl璠em aran瘸cyjnym, ale w豉郾ie w prostocie przekazu tego silnego 豉dunku emocjonalnego tkwi ca貫 pi瘯no utworu. Nie tylko zreszt tego.


Paleta emocji i barw jest tak obszerna, 瞠 ci篹ko w豉軼iwie sklasyfikowa jako konkretnie t partytur. Oto bowiem z jednej strony nie brakuje lekkich, frywolnych fragment闚 uderzaj帷ych w bardziej komediowy ton (Zhu Bajie, The Pig Demon), by po chwili oddali si w kierunku demonicznych, przyprawiaj帷ych o g瘰i sk鏎k ilustracji. Najbardziej cierpkie zwi您ane s z kr鏊estwem Yun Hai Xi. Charakterystyczne zabiegi wchodz帷e w sk豉d wi瘯szo軼i partytur grozy Christophera Younga daj tu o sobie zna w postaci licznych zabieg闚 d德i瘯ami t豉 i poddanymi obr鏏ce g這sami. Poszukuj帷 odpowiedniego brzmienia kojarz帷ego si z op皻anym mnichem, Young po prostu urz康zi sobie zabaw krzycz帷 do mikrofonu, maj帷 nadziej, 瞠 przy nagrywaniu ostatecznej wersji utworu zast徙i si to jakim lepszym rozwi您aniem. Jak si p騧niej okaza這, poczyniony na wczesnym etapie prac eksperyment odnalaz si w filmowej rzeczywisto軼i idealnie. I tak oto pierwotnie stworzona dym闚ka wyl康owa豉 w finalnym miksie kompozycji. Ot ciekawostka, kt鏎a pokazuje jak zaskakuj帷ym do鈍iadczeniem by proces tworzenia 軼ie磬i d德i瘯owej do TMK 2.

Ciekawa, cho na pewno mniej zaskakuj帷a jest oprawa finalnej konfrontacji, pod wieloma wzgl璠ami przypominaj帷a t z poprzedniej cz窷ci. Mamy wi璚 mocarny pocz徠ek z pierwsz tak rozbudowan prezentacj tematu g堯wnego bohatera. Panoram kolejnych aran篡 wype軟iaj liczne zabiegi urozmaicaj帷e faktur, w鈔鏚 kt鏎ych intryguje gitara elektryczna „skacz帷a” po kana豉ch stereo. Wraz z rozwojem wydarze muzyka staje si bardziej elastyczna i podatna na gwa速owne zwroty akcji. Ilustracyjnych charakter 鈔odkowej cz窷ci utworu odwdzi璚zy si energetyczn ko鎍闚k – jakby wyj皻 篡wcem z jakiego koncertu rockowego z towarzysz帷 wykonawcom orkiestr. M闚i帷 o muzycznej akcji nie spos鏏 r闚nie nie wspomnie o jednym z bohater闚, kt鏎emu przypisano dosy mi造 dla ucha, cho ma這 oryginalny temat akcji. Sha Heshang, The Sand Monk to w豉軼iwie ilustracja sceny, w kt鏎ej poznajemy rzeczonego demona.

Rzadko si zdarza, aby na r璚e recenzenta trafia album, gdzie tak na dobr spraw ka盥y utw鏎 stanowi jako嗆 sam w sobie. W przypadku serii The Monkey King sta這 si to jakby niepisan tradycj, gdy zar闚no pierwszy jak i drugi soundtrack wspinaj si na wy篡ny swojego gatunkowego jestestwa. Owszem, kiedy zastosujemy kryterium przebojowo軼i i oryginalno軼i, to „jedynka” oka瞠 si minimalnym zwyci瞛c. Mo瞠 dlatego, 瞠 The Monkey King 2 ho責uje nieco innym warto軼iom, bo wyrasta z nieco innego gatunkowo kina. Podczas, gdy pierwsza ods這na buja w przestworzach wybuja造ch mitologii, druga stara si zej嗆 na ziemi, byopisywane b鏀twa przybli篡 naszym codziennym sprawom. Efekty tych stara naj豉twiej doceni si璕aj帷 po widowisko Pou-Soi Chenga, cho zdaj sobie spraw, 瞠 nie b璠zie to 豉twe do przetrawienia dla 篡j帷ego Hollywoodem odbiorcy. Nie b璠zie te 豉twe przez wzgl康 na miks spychaj帷y opraw muzyczn w otch豉 ca貫go przekazu audytywnego. Dlatego te bez 瘸dnych skrupu堯w polecam si璕n望 od razu po soundtrack wydany nak豉dem Intrada Records. Sp璠zone nad nim 75 minut b璠zie jedn z ciekawiej zagospodarowanych chwil po鈍i璚onych wsp馧czesnej muzyce filmowej. Chwil, bo zanim si spostrze瞠my, to wybrzmiewaj ostatnie takty zamykaj帷ego kr捫ek utworu.
Gor帷o polecam!


Inne recenzje z serii:
  • The Monkey King

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 75:38
    Komentarze
    Koper 2016-07-31
    19:34
    To brzmi jak jakie symphonic suites. :) Na razie jeszcze bez oceny, ale generalnie 4 gwiazdki bez problemu, mo瞠 nawet 4 i p馧, s逝cha si tego przecie bardzo fajnie. 疾 te trzeba do Chin je寮zi by m鏂 pisa takie partytury.
    Mefisto 2016-08-01
    21:30
    Dla mnie pi徠eczka - s逝cha mi si tego lepiej od jedynki, mam te wra瞠nie, 瞠 muzyka jest tu mo瞠 nie tyle bogatsza, co po prostu ciekawsza.
    Mystery 2016-09-01
    11:38
    Filmu raczej nie zobacz, tote mog ju wystawi ocen. Gdy pierwsze zachwyty ju nieco opad造, a score we mnie odpowiednio osiad, zdecyduj si jednak na czw鏎k, ale bardzo mocn, bo to kawa bogatego przygodowego scoru, w moim odczuciu mo瞠 nie lepszego, ale przyst瘼niejszego od cz窷ci pierwszej. Najfajniejszy score Chrisa od czasu Priesta (2011) i nie po raz pierwszy kompozytor musi wyjecha do Chin, by pokaza na co go sta, szkoda tylko, 瞠 Young nie jest ju tak aktywny i wzi皻y w Hollywood.

  • Xi you ji zhi: Sun Wukong san da Baigu Jing (The Monkey King 2)

    Kompozytor:

    • Christopher Young

    Dyrygent:

    • Allan Wilson

    Orkiestrator:

    • Christopher Young
    • Sean McMahon
    • Peter Bateman
    • Richard Bronskill
    • Kostat Christides
    • Joohyun Park
    • Patrick Russ
    • David Shephard

    Soli軼i:

    • Karen Han (erhu)
    • Reiko Obata (koto)
    • Cindy Torroba (wokal)
    • Tina Guo (wiolonczela)
    • MB Gordy (perkusja)
    • Laurence Juber, Christian Flanders (gitary)
    • James Low (shamisen) Jie Ma (pipa)

    Wykonawcy:

    • Slovak National Symphony Orchestra
    • Lucnica Chorus

    Wydawca:

    • Intrada (2016)

    Producent:

    • Christopher Young
    • Max Blomgren
    • Jung J. Lee

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie