Szukaj: w


recenzje

Appurushīdo (Appleseed)


Jak doskonale wiemy, bum na komputerowe animacje rozpocz掖 si wraz z wej軼iem na ekrany Toy Story Johna Lassetera. Nowa technologia szybko zyskiwa豉 coraz wi瘯sz popularno嗆, spychaj帷 na dalszy plan tradycyjn kresk闚k. Moda nied逝go wysz豉 tak瞠 poza Hollywood, docieraj帷 nawet do dalekiej Azji, min. do Japonii. Pierwsza tego rodzaju produkcja powsta豉 w Kraju Kwitn帷ej Wi郾i ju 2000 roku, lecz dopiero w przypadku powsta貫go cztery p騧niej Appleseed Shinji Aramakiego mo瞠my m闚i o sukcesie artystycznym i komercyjnym, kt鏎y utorowa drog kolejnym tzw. CGI anime.


Fabu豉 filmu, bazuj帷a na mandze Masamune Shirowa (tw鏎ca min. Ghost in the Shell) z lat 80., przenosi nas do 2137 roku. Wojna nuklearna zniszczy豉 niemal ca造 鈍iat. Garstka ocala造ch ludzi stworzy豉 utopijn metropoli, Olimp, kt鏎 rz康zi superkomputer o imieniu Gaja. 砰j oni tam wraz z ras bioroid闚, cz貫kokszta速nych robot闚, kt鏎ych zadaniem jest utrzymanie w ryzach idyllicznego spo貫cze雟twa. Deunan Knute, jedna z najlepszych 穎軟ierzy si specjalnych, odkrywa, 瞠 Rada Starszych postawia przenie嗆 bioroidy na wy窺zy poziom ewolucji, celem zniszczenia rasy ludzkiej. Potrzebuj oni do tego programu Applessed, w kt鏎ego posiadaniu jest Deunan. Jak zatem wida, rys fabularny dawa doprawdy szerokie pole do popisu dla animator闚, kt鏎zy stan瘭i przed nie豉twym zadaniem wykreowania futurystycznego 鈍iata. Czy im si to uda這? Zdecydowanie tak, lecz warstwa wizualna to tylko jeden z istotnych element闚 - obraz potrzebowa tak瞠 stosownej muzyki.

圭ie磬a d德i瘯owa z filmu Aramakiego zbudowana jest z dw鏂h zasadniczych p豉szczyzn – piosenek oraz score'u. Zar闚no jedne, jak i drugie utwory, trafi造 na dwup造towe wydawnictwo Sony Music Record, kt鏎e ukaza這 si w Japonii. Na rynku jest r闚nie dost瘼ny album z sam muzyk ilustracyjn (niemieckie Colloseum). Jako 瞠 jednak wielu fan闚 uniwersum (manga Shirowa doczeka豉 si ju 陰cznie trzech film闚 pe軟ometra穎wych, serialu telewizyjnego i dw鏂h gier komputerowych) zwraca wielokrotnie uwag na kompozycje wokalne, tak te najlepiej b璠zie, je郵i we幟iemy na warsztat edycj, kt鏎a trafi豉 na p馧ki sklepowe w Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. Przejd幟y zatem do pierwszego kr捫ka.

Zawarte zosta這 na nim 12 軼ie瞠k, g堯wnie oscyluj帷ych wok馧 takich gatunk闚, jak alternatywny rock, elektroniczny rock, trip hop, czy muzyka klubowa, kt鏎e nie幢e wpisuj si w wizj przysz這軼i przedstawion przez Aramakiego. Znajdziemy tutaj tw鏎c闚 z ca貫go 鈍iata, w tym z Brytanii (Paul Oakenfold, Basement Jaxx) i oczywi軼ie z Japonii. Ciekawostk jest natomiast obecno嗆 Ryuichiego Sakamoto, kt鏎ego ocieraj帷y si o dubstep utw鏎 Coro zosta zaczerpni皻y z jego studyjnego albumu Chasm z 2004 roku. Czy ten miks mo瞠 si podoba? C騜, na pewno do tego rodzaju styl闚 muzycznych mi這郾icy film闚ki nie s przyzwyczajeni. Tym samym owe kompozycje mog (ale nie musz) si okaza odpychaj帷e.

Muzyk instrumentaln napisa Tetsuya Takahashi, dla kt鏎ego by豉 to pierwsza z wielu kolaboracji z Aramakim. Nuty tego kompozytora mogli鄉y tak瞠 us造sze w renomowanym filmie Resident Evil: Degeneracja, kt鏎e z Applessed 陰czy kilka podobie雟tw brzmieniowych. Recenzowana pozycja to jednak znacznie ciekawsza, dojrzalsza i bogatsza muzyka, cho i j nale瘸這by poleca z pewn doz ostro積o軼i. Co zatem mo瞠my zaliczy na plus, a co na minus? Na pewno nale篡 doceni Takashiego za przygotowanie kilku osobnych idei muzycznych, z kt鏎ych korzysta z umiarkowan cz瘰totliwo軼i. Problemem jest z kolei nieszczeg鏊na wyrazisto嗆 temat闚 oraz samplowane fragmenty.


Aby okrasi apokaliptyczne widowisko Arakiego, bogate w efekciarskie sceny akcji i monumentalne kadry, Takashi zmuszony by wr璚z si璕n望 po rozmaite 鈔odki muzycznego wyrazu. W jego utworach nierzadko obecny jest ch鏎, nadaj帷y warstwie audiowizualnej mrocznego charakteru. Japo鎍zyk w 篡wszych sekwencjach posi趾uje si r闚nie orkiestr, samplami i perkusjonaliami. Rezultatem tego powsta造 takie kompozycje, jak niezwykle energiczne, cho balansuj帷e na granicy chaosu, Crossfire i Kidou. Mocne tempo narzuca tak瞠 Password, a Betrayal intryguje po陰czeniem b瑿n闚 z fiku郾ymi partiami waltorni. Czasem mo積a jednak odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 Takashi ma problem z okie透naniem tych kipi帷ych 篡wio這wo軼i kawa趾闚, aczkolwiek trzeba te powiedzie, 瞠 na pewno nie b璠ziemy si przy nich nudzi. Tym bardziej, 瞠 zosta造 w przemy郵any spos鏏 przemieszane z wolniejszymi 軼ie磬ami.

To w豉郾ie one tworz drug sfer score'u Takashiego, czyli warstw liryczn. Zalicza si do niej min. nieco tajemnicze Saikai, w kt鏎ym Japo鎍zyk wprowadza odpowiednio zmiksowan harf. W tej materii wyr騜nia si tak瞠 Mother - ciekawa, troch mistyczna kompozycja, w kt鏎ej us造szymy fortepian, harf, a nawet dzieci璚e ch鏎ki, dodaj帷e ca這軼i tak jakby niewinnego kolorytu. Podobne odczucia wzbudza r闚nie emocjonalne Newege, czy Kikan, sk康in康 punktuj帷e fajn, energiczn drug po這w tej kompozycji.

Szkoda, 瞠 Takahashi nie zatroszczy si jednak o czyste, symfoniczne brzmienie. W wi瘯szo軼i utwor闚 bowiem granica pomi璠zy samplami, a orkiestr i ch鏎em si zaciera. Mo積a to uzna za pewien element specyfiki tej pracy, niemniej w wielu fragmentach elektroniczne pr鏏ki staraj si z r騜nym skutkiem na郵adowa prawdziwe instrumenty, a te z kolei w wyniku miksu niebezpiecznie zbli瘸j si do brzmienia kojarzonego w豉郾ie z samplami. Z tym samym mankamentem mo瞠my si spotka w innym projekcie Takahashiego, wspomnianym wcze郾iej Resident Evil: Degeneracja. Niemniej ta pewnego rodzaju syntetyczno嗆 dobrze koresponduje z komputerowo wygenerowanymi kadrami Appleseed.

Charakterystyczne dla tego wydawnictwa jest to, 瞠 targetem ka盥ego z kr捫k闚 jest zupe軟ie inne grono odbiorc闚. Pierwsza p造ta znajdzie poklask w鈔鏚 fan闚 eksperymentalnych zabaw z rockiem i elektronik. Druga jest z kolei bardziej adresowana dla statystycznych mi這郾ik闚 film闚ki, gustuj帷ych w odpowiednio zbalansowanych proporcjach muzyki lirycznej i akcji. Dlatego te soundtrack z Appleseed to pozycja wzgl璠nie ciekawa - ma swoje omawiane wcze郾iej wady i zalety, kt鏎ych wypadkowa pozwala jej wystawi chyba najodpowiedniejsz not, czyli tr鎩k.



Inne recenzje z serii:
  • Appleseed: Ex Machina
  • Appleseed Alpha

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
      CD1:

    • 1. Dive For You (04:21) - Boom Boom Satellites
    • 2. Burns Attack (04:06) - Paul Oakenfold
    • 3. Good Luck (04:38) - Basement Jaxx i Lisa Kekaula
    • 4. One Man Army (03:04) - T. Raumschmiere
    • 5. Bump Over Hills (03:26) - Boom Boom Satellites
    • 6. Coro (04:07) - Ryuichi Sakamoto
    • 7. White Car (02:48) - Atom
    • 8. Hand To Phone (Appleseed Version) (05:43) - Adult i Carl Craig
    • 9. The Dragonfly Who Thought He Was A Mockingbird (05:37) - Akufen
    • 10. Anthem (05:19) - Boom Boom Satellites
    • 11. Underdog (04:35) - Boom Boom Satellites

      CD2:

    • 1. Appleseed (00:39) - Tetsuya Takahashi
    • 2. Exposed (02:50) - Tetsuya Takahashi i Masayuki Nakano
    • 3. Akumu (Nightmare) (03:25) - Tetsuya Takahashi
    • 4. Saikai (Reunion) (02:03) - Tetsuya Takahashi
    • 5. Kido (Activate) (05:06) - Tetsuya Takahashi
    • 6. Utopia (02:12) - Tetsuya Takahashi
    • 7. Betrayal (02:46) - Tetsuya Takahashi
    • 8. Mother (04:34) - Tetsuya Takahashi
    • 9. Crossfire (04:00) - Tetsuya Takahashi
    • 10. Kikan (Return) (04:22) - Tetsuya Takahashi
    • 11. Password (03:09) - Tetsuya Takahashi
    • 12. New Age (02:12) - Tetsuya Takahashi
    Czas trwania: 85:02
    Komentarze

  • Appurushīdo (Appleseed)

    Kompozytor:

    • Tetsuya Takahashi
    • r騜ni wykonawcy

    Dyrygent:

    • Tetsuya Takahashi

    Orkiestrator:

    • Tetsuya Takahashi

    Wydawca:

    • Sony Music Records (2004)

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie