Szukaj: w


recenzje

Kokurikozaka kara (Makowe wzgórze)



Japonia, pierwsza połowa lat 60. W związku z nadchodzącymi Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio, w jednym z liceów w Yokohamie podjęto decyzję o wyburzeniu pewnego zabytkowego, lecz wyraźnie niszczejącego budynku z epoki Meiji (1868-1912). Uczniowie wiążą z nim jednak wiele wspomnień, więc postanawiają na własną rękę podjąć się renowacji obiektu. Tymczasem dochodzi do zbliżenia dwojga nastoletnich wychowanków szkoły – Shuna i Masami.

Makowe wzgórze (oryg. Kokurikozaka Kara), bazujące na popularnej mandze Chizuru Takahashiego i Tetsurō Sayamy, to obok Powrotu do marzeń Isao Takahaty prawdopodobnie najbardziej kameralne, kinowe anime wyprodukowane przez Studio Ghibli. Film Goro Miyazakiego to nic innego, jak sympatyczna i lekka, lecz generalnie nudnawa i dość naiwna opowiastka o jak zawsze pięknej warstwie wizualnej. W tych filmowych realiach musiał odnaleźć się autor muzyki, Satoshi Takebe.

Ten japoński kompozytor, delikatnie mówiąc, nie należy do osobistości zbytnio znanych w branży. Mimo to podszedł do obrazu Miyazakiego w interesujący sposób. Jego score można podzielić z grubsza na dwie sfery. Pierwszą z nich jest ilustracja towarzysząca scenom życia licealistów, w której sięga do jazzowych stylizacji, mających podkreślać czas akcji. Druga natomiast stanowi odzwierciedlenie uczuć, emocji i relacji pomiędzy dwójką głównych protagonistów, gdzie wiodącą rolę odgrywa fortepian. Nie możemy też zapomnieć o istotnej roli muzyki źródłowej (w tym piosenek). Do niej nawiąże jednak w dalszej kolejności.

Muzyka instrumentalna rozpoczyna się od Off to School in the Morning, bardzo przyjemnego, wręcz sielskiego utworu rozpisanego na akordeon, fortepian i skromną asystę perkusjonaliów. W podobnym tonie utrzymane jest także swingujące A Big Commotion z chwytliwą melodią na saksofon, która zostaje w dalszej części albumu jeszcze dwukrotnie powtórzona, co pozwala uznać ją za jeden z najważniejszych tematów tego score'u. Poza tym otrzymujemy jeszcze więcej skocznego, iście bigbandowego grania. Zwraca uwagę min. „tangopodobny” marszyk ze Stand United, czy bardziej romantyczne The Editing Room in Sunset. Małą perełką tej ścieżki dźwiękowej jest Racing Towards a New Day, w którym Takebe daje czadu za pomocą sekcji smyczkowej, intensywnej perkusji, organów Hammonda i gitary elektrycznej, tworząc charakterną, retro mieszankę.


Sporo miejsca na krążku zajmuje także stricte liryczna muzyka, odnosząca się do stosunków i więzi łączących bohaterów filmu Miyazakiego. W większości przypadków są to czułe, z lekka sentymentalne partie fortepianu, nierzadko podszyte jazzowymi wpływami. Czasami asystują im sekcja smyczkowa, gitara, syntezatory, czy nawet delikatnie zakreślone organy. Takebe nie sili się jednak na bycie tutaj w jakikolwiek sposób oryginalnym. Wszystko oparte jest o bardzo tradycyjne, nieco wyświechtane schematy, które słyszeliśmy, także w anime, już wielokrotnie. Mimo to jest tu parę utworów, które bez wątpienia potrafią nam umilać muzyczną podróż przez soundtrack. Ciepłe, ujmujące melodie goszczą zwłaszcza w takich utworach, jak Reminiscence, czy Signal Flags.

Jak wspomniałem wcześniej, na płycie znalazły się również utwory źródłowe. Zostały one skomponowane nie tylko przez Takebe, ale także min. przez Hiroko Taniyamę. Muzyka tego fani Studia Ghibli powinni kojarzyć z Opowieści z Ziemiomorza (również dzieło Goro Miyazakiego), do którego napisał dwie piosenki, Teru's Song oraz Song of Time. Wspólnym mianownikiem dla obydwu produkcji Miyazakiego jest także wykonawczyni rzeczonych kompozycji, obdarzona wspaniałymi zdolnościami wokalnymi Aoi Teshima. Jej głos możemy także usłyszeć w pięknej piosence promującej Makowe Wzgórze, Summer of Farewells - From Up on Poppy Hill. Należy zaznaczyć, że jest to nowe nagranie utworu z 1976 roku.

Miłym wzbogaceniem soundtracka jest również wykorzystanie pochodzącego z początku lat 60., przebojowego (singiel sprzedał się w liczbie około 13 milionów egzemplarzy!) songu Kyu Sakamoto Ue wo Muite Arukō, znanego powszechnie pod tytułem Sukiyaki. Niestety podobnych wrażeń raczej nie zapewnią nam trzy szkolne pieśni, które są podśpiewywane przez uczniowskie chórki. Jest to jednak kolejny element dodający temu soundtrackowi wielogatunkowości. Na szczęście decydentom ze Studio Ghibli Records udało się utrzymać wszystko w ryzach, przez co owa różnorodność nie powinna być poczytana za wadę.

Co może razić niektórych odbiorców, gdzieniegdzie natrafimy na pojedyncze sfx-y. Uspokajam od razu, choć sens ich umieszczenia należy poddać w wątpliwość, to we wszystkich przypadkach te rozmaite dźwięki z filmu szybko ustępują muzyce Takebe. Jakkolwiek jest to w zasadzie główny problem (no może poza krótkim czasem trwania paru ścieżek) sfery wydawniczej recenzowanego albumu. A ten niemniej pozostawia po sobie naprawdę dobre wrażenie. Punktuje tutaj kilka chwytliwych kawałków i jazzowy klimacik, a umiarkowany eklektyzm gatunkowy zdaje się tylko pomagać w obcowaniu z tą muzyką. Zatem trójka z plusem to chyba sprawiedliwa nota.



Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Sunrise - The Breakfast Song (3:05) – muzyka: Satoshi Takebe; śpiew: Aoi Teshima
  • 2. Off to School in the Morning (2:21)
  • 3. A Big Commotion (1:03)
  • 4. Reminiscence (2:03)
  • 5. Fickle as the Weather (0:45)
  • 6. The Latin Quarter(2:23)
  • 7. The Editing Room in Sunset (1:25)
  • 8. I Shall Walk Looking Up (3:11) – muzyka: Hachidai Nakamura; słowa:Rokusuke Ei; śpiew: Kyu Sakamoto
  • 9. The Flags in the Painting (0:30)
  • 10. When the White Flower Blossomed (Choir) (0:57) - muzyka: Shigeru Tamura; słowa: Chisa Terao
  • 11. First Love (1:29) – muzyka: Hiroko Taniyama; słowa: Goro Miyazaki, Hiroko Taniyama; śpiew: Aoi Teshima
  • 12. The Party (1:50)
  • 13. Red River Valley (Choir) (0:44) – amerykańska pieśń tradycyjna
  • 14. Signal Flags (1:31)
  • 15. The Canal at Dusk (1:50)
  • 16. The Big Cleanup (2:15)
  • 17. Looking Back (2:20)
  • 18. Walking Home in the Rain (1:31)
  • 19. A Dream (2:52)
  • 20. Stand United (1:05)
  • 21. The Escape (0:59)
  • 22. The Leaden Sea (0:35)
  • 23. A Confession (1:19)
  • 24. Longing for Mother’s Return (3:04)
  • 25. The Reunion (0:48)
  • 26. Welcome to the Latin Quarter (1:19)
  • 27. The Indigo Waves (Choir) (1:15) - muzyka: Hiroko Taniyama; słowa Hayao Miyazaki i Goro Miyazaki
  • 28. Racing Towards a New Day (1:38)
  • 29. Summer of Farewells - From Up on Poppy Hill (4:08) muzyka: Koichi Sakata; słowa Yukiko Marimura; śpiew: Aoi Teshima
Czas trwania: 50:15
Komentarze
Mefisto 2016-03-21
17:03
Tak, dokładnie - filmu nie znam, ale płytowo to bardzo przyjemna muzyczka, z wieloma highlightami, której eklektyzm bynajmniej nie zabija.

Kokurikozaka kara (Makowe wzgórze)

Kompozytor:

  • Satoshi Takebe

Soliści:

  • Satoshi Takebe (fortepian i organy)
  • Tomo'o Tsuruya (bębny)
  • Sachiko Wakamori (perkusja)
  • Kazuhiro Sunaga (gitara bassowa)
  • Yoshito Tanaka (gitara)
  • Kouichi Tani (banjo)
  • Rie Yoshihara (akordeon)
  • Masanori Suzuki (trąbka)
  • Isao Sakuma (trąbka)
  • Yusuke Nakano (trąbka)
  • Makoto Hirahara (saksofon)
  • Yoshinari Takegami (saksofon)
  • Atsushi Tsuzurano (saksofon)
  • Osamu Yoshida (saksofon)
  • Dairo Miyamoto (saksofon)
  • Yuzo Kataoka (puzon)
  • Wakaba Kawai (puzon)
  • Makoto Hirahara (flet i klarnet)
  • Hitoshi Konno (skrzypce)
  • Masahiko Todo (skrzypce)
  • Naoko Ishibashi (skrzypce)
  • Tomomi Tokunaga (skrzypce)
  • Naomi Urushibara (skrzypce)
  • Yuya Yanagihara (skrzypce)
  • Machi Okabe (skrzypce)
  • Ayaka Notomi (skrzypce)
  • Sachie Oonuma (altówka)
  • Saori Oka (altówka)
  • Masami Horisawa (wiolonczela)
  • Takahiro Yuki (wiolonczela)
  • Tomoyuki Asakawa (harfa)
  • Masahumi Yamanaka (syntezatory)

Wydawca:

  • Studio Ghibli Records (2011)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie