Szukaj: w


recenzje

Tenkū no shiro Rapyuta (Laputa - podniebny zamek) - image album



­Początki idei tworzenia image albumów - krążków zawierających różnorakie koncepcje muzyczne, z których następnie kompozytor miał korzystać podczas pracy nad właściwą ścieżką dźwiękową - nie były zbyt kolorowe. Producenci niezbyt chętnie wykładali pieniądze na nagrywanie muzyki, która do finalnej wersji filmu wcale nie miała trafić. Twórcy musieli się zatem ratować tanimi w użyciu syntezatorami, potrafiącymi w różnym stopniu imitować prawdziwe instrumenty. Z czasem jednak zaczęto przywiązywać coraz większą wagę do tego rodzaju wydań, w czym niemałą rolę na pewno odegrał sukces muzyki z Nausicii z Doliny Wiatru Joe Hisaishiego. Tendencję zwyżkową obserwujemy już w image albumie z Laputy – podniebnego zamku, kolejnego filmu Hayao Miyazakiego.

Mówiąc o progresie niekoniecznie mam na myśli jakość muzyki per se. Jeśli jednak ktoś uzależnia jej ocenę od tego, jak przetrwała próbę czasu, to jednak image album z Laputy – podniebnego zamku należałoby postawić wyżej od jego odpowiednika powstałego na potrzeby Nausicii z Doliny Wiatru. Wynika to przede wszystkim z wykorzystania szerszego instrumentarium. Choć i w tym przypadku syntezatory odgrywają niemałą rolę, to jednak brzmienie fortepianu, trąbki i kilku innych solowych instrumentów da o sobie nieraz znać.

Pierwszy utwór może nam poniekąd przywołać na myśl opowieść o Nausicee. Piękna, mistyczna melodia oparta na wielokrotnie powtarzanym w prawie niezmienionej formie pasażu, która następnie przechodzi w podniosły refren, przypomina oczywiście temat główny z poprzedniego filmu Miyazakiego. Motyw ten zostaje powtórzony na samym końcu albumu w nieco zmienionej aranżacji, dzięki czemu spina szczelną klamrą recenzowaną płytę. Mogłoby to nam sugerować, że mamy do czynienia z przewodnią ideą przyszłej ścieżki dźwiękowej. Jednak każdy, kto zna oficjalny soundtrack z filmu Miyazakiego, ten z pewnością wie, że Hisaishi tematem głównym uczynił zupełnie inną melodię.

Co nie wydaje się dziwne, również i ją znajdziemy na image albumie - konkretnie w dwóch utworach zatytułowanych Sheeta and Pazu. Tytuły tych kompozycji podpowiadają nam, że Hisaishi pisał ów temat z myślą o przyjaźni dwójki młodocianych bohaterów. Te relacje Japończyk próbuje odzwierciedlić za pomocą względnie stonowanych orkiestracji, zwłaszcza w porównaniu z symfonicznymi i chóralnymi aranżacjami z soundtracku. W pierwszej aranżacji usłyszymy solowe skrzypce i fortepian (na którym zapewne gra sam Hisaishi) przy skromnej asyście sekcji smyczkowej. W drugiej aranżacji kompozytor stawia na nieco bardziej żywiołowe tempo i wiodącą rolę smyczkowego ansamblu.


Jak to zwykle bywa w przypadku image albumów, struktura krążka przypomina składankę. Nie licząc dwóch repryz wspomnianych wcześniej tematów, wszystkie utwory prezentują osobne idee muzyczne, w większości dobrze kojarzone z filmu Miyazakiego. Mamy tu zatem fanfarę Pazu rozpisaną na trąbkę i rzadko stosowaną przez Japończyka gitarę akustyczną. Hisaishi umiejętnie wplata tutaj temat z Sheeta and Pazu, podkreślając związek pomiędzy tymi tematami. Ciekawie wypada również A miner, w którym Hisaishi za pomocą odpowiednio wygenerowanych dźwięków próbuje oddać pracę w przedstawionej w filmie kopalni.

Ze względu na czysto koncepcyjny charakter albumu, Hisaishi pozwolił sobie na kilka eksperymentów – prawdę mówiąc, dość odpychających. Mowa tutaj przede wszystkim o kompletnie nie pasującym do całości Fortress of Tidith oraz totalnie abstrakcyjnym i irytującym, acz na szczęście krótkim The Dragon Lair. Z lekka mierzić może także dziwaczny podkład w utworze Dola (temat jednej z głównych antagonistek, babci Doli). Choć tworzy on z resztą instrumentacji specyficzny miks, to chyba dobrze się stało, że Hisaishi zrezygnował z tych cudacznych sampli podczas pracy nad finalnym score'm.

Jakkolwiek albumu słucha się całkiem dobrze. Nie licząc eksperymentalnych fragmentów i zbytnio infantylnego, choć sympatycznego Flapter, omawiany krążek wydaje się być najbardziej mistycznym image albumem z wszystkich powstałych dla Studia Ghibli. To zasługa głównie dwóch tematów głównych, które cechuje pewnego rodzaju magiczna i nieco nostalgiczna aura. W podobnym tonie utrzymany jest także ostatni z motywów, A Huge Tree - przepiękna i poruszająca melodia oddająca zachwyt Japończyka nad tytułowym zamkiem. Zwraca uwagę tutaj niezwykle subtelne wykorzystanie elektroniki oraz popisowe solówki na skrzypce.

Reasumując, image album z Laputy – podniebnego zamku raczej nie jest najlepszym tego rodzaju krążkiem w karierze Joe Hisaishiego. Jednak nie sposób nie dać się porwać chwytliwym melodiom Japończyka. Część aranżacji wydaje się być, mimo wszystko, nieco archaiczna, a zatem wielu słuchaczy będzie raczej wolała wrócić chociażby do soundtracku lub wydania „symphony”. Warto jednak sięgnąć po tę muzykę, bo chociaż nie jest to oficjalna ścieżka dźwiękowa, to jednak bez problemu potrafi przywołać wspaniałe kadry z filmu Miyazakiego.



Inne recenzje z serii:
  • Laputa – podniebny zamek (image album)
  • Laputa – podniebny zamek (soundtrack)
  • Laputa – podniebny zamek (soundtrack - USA)
  • Symphonic Suite „Castle in the Sky”

    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Laputa: Castle in the Sky (3:55)
    • 2. Pigeons and a Boy (2:26)
    • 3. Miner (4:00)
    • 4. Levitation Stone (2:39)
    • 5. Dola (3:39)
    • 6. Sheeta and Pazu (2:34)
    • 7. The Huge Tree (5:24)
    • 8. Flapter (4:11)
    • 9. The Dragon's Lair (1:43)
    • 10. The Fortress of Tidith (4:07)
    • 11. Sheeta and Pazu (3:18)
    • 12. Lost Paradise (2:16)
    Czas trwania: 40:12
    Komentarze

  • Tenkū no shiro Rapyuta (Laputa - podniebny zamek) - image album

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Soliści:

    • Joe Hisaishi (syntezatory)

    Wykonawcy:

    • Nakanishi Strings

    Wydawca:

    • Tokuma (1986)

    Producent:

    • Joe Hisaishi
    • Akira Shimabakuro

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie