Szukaj: w


recenzje

Proof (Dowód)


Catherine, opiekuj±ca się w ostatnich latach swym psychicznie chorym ojcem, słynnym matematykiem, próbuje pozbierac sie po jego niedawnej smierci. Pomaga jej jeden z jego asystentów, a także siostra, która przyjechała na pogrzeb ojca. Catherine ma jednak problem. Zaczyna się zastanawiać, czy sama nie oszalała...

Tak przedstawia się Dowód, najnowszy film twórcy Jej Wysoko¶ci Pani Brown i Zakochanego Szekspira, Johna Maddena. Główne role zagrali Gwyneth Paltrow (Catherine) i Anthony Hopkins (dobra rola ojca). Muzykę skomponował stały współpracownik reżysera, Stephen Warbeck, który jest laureatem Oscara za muzykę do Zakochanego Szekspira. Do ilustracji podszedł w sposób minimalistyczny, nie unikaj±c podobieństw do ikony tego nurtu, Philipa Glassa. Mówi się także o wpływach Pięknego umysłu Jamesa Hornera.

Podstawowy pomysł Warbecka słychać już w rozpoczynaj±cym album utworze Proof. Wykonywany jest on przez gitarę elektryczn±, marimbę, bas i smyczki. Trzeba powiedzieć, że marimba i gitara współbrzmi± ¶wietnie. Prawie cały utwór jest oparty na prostym rytmie, który zbuduje potem takie utwory jak Writing the Proof czy Testing the Proof. Kompozycja ta pokazuje efektywno¶ć techniki Glassowskiej. Je¶li chodzi o wspomniane podobieństwa do Hornera, to faktycznie, obaj kompozytorzy w podobnie inteligentny sposób prezentuj± wybitne matematyczne umysły. Wydaje się więc, że minimalizm (w którym Warbeck posun±ł się dalej) był najefektywniejsz± i najbardziej precyzyjn± metod±.

Proof nie jest partytur± jednego tematu. Trzonem partytury jest emocjonalne underscore, mimo że temat główny kilka razy się pojawia. Hope i You Imagined You Wrote It opieraj± się na prostym (w pierwszym przypadku podobnym do Erika Satie, w drugim do Beethovena) fortepianie. Pojedyncze utwory skonstruowane s± przy pomocy na powtarzanych motywach (np. w Catherine główny temat pojawia się na tyle prostego, klasycyzuj±cego motywu na niższe i ¶rednie smyczki). Słychać tu też czasami podobieństwa do Cienkiej czerwonej linii Zimmera (tremolo na flet w pierwszym utworze, czasem lekko progresje akordowe), ale raczej nie s± to zamierzone nawi±zania.

Jednym z najefektowniej używanych instrumentów jest gitara. Kompozytor używa jej bardzo subtelnie i zawsze bardzo ładnie współbrzmi z reszt± instrumentów (dużo lepiej niż we wczesnych pracach Zimmera na przykład). Trzeba przyznać, że działa to bardzo efektywnie i, tak samo jak użycie minimalistycznej techniki, symbolizuje to inteligencję głównych bohaterów. Gitara elektryczna pomaga też budować emocje w takich utworach jak The Chapel. W tym miejscu warto pochwalić twórcę za nie przekraczanie pewnej intensywno¶ci emocjonalnej. W odróżnieniu od partytury Hornera nie istnieje tutaj problem przedramatyzowania muzyki.

Najlepsze s± dwa ostatnie utwory. The Airport zreszt± ilustruje jedn± z najlepszych scen filmu. Bardzo umiejętnie ł±czy elementy minimalistyczne z bardziej tradycyjnymi. Mimo, że bardzo emocjonalny, nie jest on bardzo intensywny. Line by Line jest za¶ suit± wszystkich minimalistycznych motywów na całej partyturze. Trzeba powiedzieć, że jest to naprawdę znakomita suita, przede wszystkim ¶wietnie zaaranżowana. Zawiera najlepsz± wersję głównego tematu (pochodzi z Writing the Proof). Kończy go motyw podobny do Hope.

Ogólnie jest to dobra muzyka. W filmie wypada całkiem przyzwoicie, ale nie wybitnie, za¶ na płycie naprawdę niewiele gorzej. Przede wszystkim dla miło¶ników muzyki emocjonalnej, choć niekoniecznie bardzo dramatycznej. Ponoć Warbeck jest jednym z potencjalnych kandydatów do Oscara, moim faworytem jednak nie jest. Może nie jest to praca wybitna, ale na pewno kompozytor nie ma się czego wstydzić.



Autor recenzji:  Paweł Stroiński
Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Proof(4:08)
  • 2. Hope (2:32)
  • 3. Catherine (3:55)
  • 4. The Kiss (1:12)
  • 5. Writing the Proof (4:56)
  • 6. The Chapel (2:41)
  • 7. Lost Days (2:30)
  • 8. Testing the Proof (3:48)
  • 9. You Imagined You Wrote It (2:32)
  • 10. The Airport (5:47)
  • 11. Line By Line (7:51)
Czas trwania: 45:59
Komentarze
Łukasz Waligórski 2006-02-07
09:56
Hmm. Słucham tej muzyki od kilku dni i porównanie do Glassa od razu mi się nasunęło. Piękny Umysł też tu trochę słychać ale bardziej bym tutaj widział Shearmura i jego K-Pax. Jest tutaj mnóstwo takich elektronicznych sampli i innych rekwizytów które kojarz± mi się wła¶nie z K-Pax. Poza tym bardzo ładna płyta choć brakuje jej trochę wyrazu i jakich¶ bardziej charakterystycznych kawałków...
Thedues 2006-02-07
16:58
Film bardzo milo sie ogl±da choć to nie typowy film matematyczny skupiaj±cy raczej psychiczne problemy matematyków, bynajmniej nad dowodzeniem roznorakich dowodow lecz w ich ciezkim zyciu prywatnym, ktore niekiedy okazuje sie trudniejsze niz wymyslenie astronomicznej teorii... Co do muzyki to zgodze sie tutaj z Lukaszem -- bardzo przypomina K-Pax dosyc przyjemnie sie jej slucha, ale to z pewnoscia nic przelomowego.
Mieszko 2013-08-07
13:55
"Proof" stanowi kolejny dowód na to, że Stephenowi Warbeckowi nie należał się Oscar za "Shakespeare in Love".
DanielosVK 2013-08-07
19:12
Nie, to nie jest logiczne. Przykro mi.
Mieszko 2013-08-07
22:15
Jest to logiczne, ponieważ "Zakochanego Szekspira", "Dwóch braci" i "Dowód" ł±czy zwykła przeciętno¶ć.
DanielosVK 2013-08-07
22:22
Primo jedno do drugiego ma się nijak, secundo nieprawda. :P
Mieszko 2013-08-07
22:38
Ty tak twierdzisz.
DanielosVK 2013-08-08
13:38
Ja to wiem. :>
Mieszko 2013-08-08
13:47
A ja jestem tego pewien. :)

Proof (Dowód)

Kompozytor:

  • Stephen Warbeck

Dyrygent:

  • Nick Ingman

Orkiestrator:

  • Stephen Warbeck
    Nick Ingman
    Paul Inglishby
    Nick Cooper

Soli¶ci:

  • Stephen Warbeck
    Eleanor Alberga
    Steve Lodder
    John Paricelli
    Tim Harries
    Andy Pask
    Frank Ricotti
    Gary Kettel
    Steve Henderson

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2005)

Producent:

  • Stephen Warbeck

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie