Szukaj: w


recenzje

Game of Thrones [Season 4] (Gra o tron, sezon 4)


Nadchodzi Zima! A kiedy tak naprawd wreszcie nadejdzie? To wiedz jedynie uczeni w pi鄉ie George'a R.R. Martina i w這darze HBO, kt鏎zy ju po raz czwarty mog zape軟ia swoje skarbce z這tem. Ju od 4 sezon闚, czyli 40 odcink闚 owa zima nadchodzi i cho ci庵le nie nadesz豉, poddanych gotowych p豉ci dziesi璚in ci庵le przybywa. I jest to znamienne, zwa篡wszy 瞠 od 4 lat mocarze z Home Box Office serwuj te same potrawy nie tylko tak samo przyprawione, ale i na tej samej zastawie. A skoro poddani, tak czy owak s syci i dalecy od rebelii, to dlaczego w豉dcy mieliby post瘼owa inaczej? I tak czwarty ju sezon Gry o Tron nie r騜ni si wielce od trzech pozosta造ch. Akcja posuwa si powoli, czasami wr璚z zach璚a do drzemki, to jednak kiedy trzeba potrafi uderzy w przy豚ice. A dochodz do tego wszelakie intrygi i spiski, soczyste i nie raz rubaszne dialogi, brutalno嗆 czyli krew i flaki, spacery po ogrodach, mityczne stwory, brodaci m篹czy幡i, pi瘯ne krajobrazy i oczywi軼ie najwa積iejszy element - SEKS!


W Westeros bez zmian, tak瞠 je瞠li chodzi o opraw muzyczn, za kt鏎 ju po raz czwarty odpowiedzialno嗆 dzier篡 Ramin Djawadi. Tylko wielce naiwni, b康 po prostu g逝pcy oczekiwa mogli jaki wielkich muzycznych zmian. Tym samym, je瞠li kto po tych trzech sezonach nie przekona si, czy nie zaakceptowa oprawy muzycznej Niemca z ira雟kimi korzeniami, to niech lepiej od razu wyjdzie trzaskaj帷 mocno drzwiami. I nawet je瞠li huk trzaskaj帷ych drzwi b璠zie pot篹ny to raczej nie ma co 篡 nadziej, 瞠 Ramin Djawadi, czy HBOanie go us造sz. Zwyci瘰ki poch鏚 Gry o Tron jest zbyt dono郾y, aby da造 si przebi s這wa krytyki, nawet tej jak najbardziej konstruktywnej i merytorycznej. Tak te i muzycznie nie opuszczamy z g鏎y zaj皻ej pozycji. I cho wielu utalentowanych muzyk闚, czy te mi這郾ik闚 tej dziedziny sztuki z tego powodu cierpi i na ciele duszy, to polityka HBO jest jak najbardziej klarowna: Ludzie kochaj i ogl康aj Gr o Tron, znaj i nuc temat przewodni, kt鏎emu trzeba przyzna, 瞠 pewnym kultem obr鏀. A zatem, na co wi璚 zmiany rzec si chce?

Nie zmienia si zasad w trakcie gry. Pod捫aj帷 tym szlakiem i recenzja ta pozostanie utrzymana w duchu jej poprzedniczek, nawet je瞠li form, daleko jej do stylu panuj帷ego w Westeros, sk康 zapewne przylec kruki z krytyk. Porzucenie starych obyczaj闚 wygl康a這by tak, jakby zast徙ienie jednego aktora z poprzedniego sezonu, zupe軟ie nowym o ca趾owicie odmiennym licu i posturze. Prawda, 瞠 by這by to g逝pie i od razu rzuca這by si w oczy?

Ju od zarania dziej闚, a dok豉dnie od 1 sezonu HBOanie objawiaj dziwn nieufno嗆, wr璚z l瘯 przed muzyk. Nie raz przygl康aj帷 si temu przedstawieniu, mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 tw鏎cy postawili ogromny mur ze stra積ikami, kt鏎zy pilnuj, aby za du穎 wyrazistej muzyki nie dosta這 si do serialu. Szczeg鏊nie bole郾ie odczuwalne to by這 w trzecim sezonie, gdzie w Raminie Djawadim obudzi si muzyczny rycerski duch i uda這 mu si stworzy par zacnych melodii. Niestety stra積icy z Muzycznego Muru byli czujni i tylko ich fragmenty wpu軼ili do serialu, najcz窷ciej i tak tylko na ko鎍owe pisma. Tym razem, albo ich czujno嗆 s豉bsz by豉, albo hojno軼i si wykazali, dy muzyki w serialu wi璚ej s造cha. Jak si ona w serialu jak i na samym kr捫ku prezentuje to ju oczywi軼ie inna inszo嗆.

Wbrew temu co niekt鏎zy rzecz 軼ie磬i d德i瘯owe do Gry o Tron posiadaj do嗆 mocno rozbudowan baz tematyczn. Oczywi軼ie mo積a dyskutowa o ich jako軼i, ale nie mo積a zaprzeczy, 瞠 na przestrzeni tych ostatnich trzech sezon闚 Djawadi ow baz zbudowa. A zatem tak w serialu, jak i na kr捫ku us造szymy znane ju motywy. Co z jednej strony jest logiczne, ale z drugiej strony sprawia, 瞠 軼ie磬a ta oryginalno軼i nie grzeszy. Tym bardziej, 瞠 bard z RCP nie raczy nas za cz瘰to nowymi tematami, a jak ju to i im daleko do powiewu 鈍ie穎軼i. Szczeg鏊nie muzyka akcji, cierpi na ow przypad這嗆. A jest jej niema這, zwa篡wszy, 瞠 w przedostatnim odcinku otrzymali鄉y wielk bitw na Murze. Dzi瘯owa zapewne trzeba, 瞠 owa potyczka nie zosta豉 zilustrowana zwyk造m waleniem w perkusj, ale zamiast tego otrzymali鄉y smyczkowe rajdy przerywanych znajomym "postincepcyjnim" BRRRRAAAWWWRRRMMMM, kt鏎e a nadto zosta這 w ci庵u tych ostatnich lat wykorzystane. Przy czym sk豉ma豚ym, 瞠 takie Let's Kill Some Crows z wplecionym motywem przewodnim, nie prezentuje si dobrze i to zar闚no w serialu jak i na albumie. Nawet je瞠li schemat goni schemat i schematem pomiata.

C騜esz zatem pomin患szy muzyk akcji 闚 kr捫ek ma nam do zaoferowania? Zaprawd nie 鄉iem si powtarza, ale zar闚no liryka li underscore nie uleg造 wielkim przemianom, przez te wszystkie sezony. Znowu prym wiedzie zawodz帷a wiolonczela, kt鏎a jest prawdziw stworzon z drewna wiolonczel. Chodzi造 r騜ne pog這ski jakoby za wiolonczelowym brzmieniem sta豉 tajemnicze i magiczne si造 elektroniczne, ale sam Ramin Djawadi przyzna, 瞠 owy instrument istnieje naprawd. I tak te pogrywa on sobie w serialowym tle i na tym soundtracku, raz lepiej, a raz gorzej. Nie mog這 te zabrakn望 paru bliskowschodnich motyw闚, kt鏎e s逝膨 do opisywania historii Daenerys Targaryen. Na szczeg鏊n uwag zas逝guje Breaker of Chains, kt鏎e po do嗆 spokojnym, wr璚z typowym zdawa by si mog這 dla tej serii pocz徠ku, przemienia si w chwytaj帷y za serce lament. Szczeg鏊nie dobrze, co znowu nie jest typowe dla tej serii, wypada on w samym serialu w jednej ze scen z Daenerys i jej smokami. Nie 鄉iem zdradza za wiele, ale zapewne ka盥y wielmo積y czytelnik domy郵a si kt鏎 mam na my郵i i 豉skawie przyzna mi racj, 瞠 przy niej Ramin Djawadi rzadko, ale zbli篡 si do poziomu rycerza.

Ca豉 czwarta cz窷 to w sumie podr騜owanie utartymi ju 軼ie磬ami, gdzie co jaki czas spotykamy znajome tematy, te lepsze i te gorsze. I tak te mi這 znowu us造sze dostojny temat wielkiego rodu Lannister闚, kt鏎y zaprawd powiadam Wam jest chyba jednym z lepszych osi庵ni耩 barda Djawadiego jakie pope軟i li on na potrzeby Gry o Tron. Nawet m鎩 towarzysz soundtrackowej broni, dzielny i m篹ny rycerz Wojciech z W璕lowego Wzg鏎za, Wieczorkiem zwany, kt鏎ego krytyczne ostrza masakruj wsp馧czesnych kompozytor闚, kiedy podczas jednego ze spotka w naszej tawernie przyzna, 瞠 co jak co, ale akurat The Rains of Castamere si Djawadiemu uda這. A na miecz m鎩 zaklinam si, 瞠 takie komplementy z jego ust to rzadko嗆. Dlatego te nie powinno dziwi, 瞠 zaraz potem oznajmi, 瞠 cho owy temat dobry, to jednak Ramin Djawadi strzeli nim sobie kusz w stop, gdy to jakiejkolwiek ciekawej aran瘸cji ci篹ko dy si nadaje. D逝go nad tym rozmy郵a貫m i w豉郾ie soundtrack do czwartego sezonu sam poniek康 potwierdzi, 瞠 m篹ny i ostry w krytyce rycerz z W璕lowego Wzg鏎za mo瞠 mie racj. Wystarczy pos逝cha aran瘸cji The Rains of Castamere wykonan przez islandzkich grajk闚 z Igor Ros, aby podobnie jak Kr鏊 Joffrey straci cierpliwo嗆 i przep璠zi ich ze sceny.

Wbrew temu co by mo積a by這 s康zi, szczeg鏊nie po tym zdecydowanie za d逝gim albumie, tym razem muzyka Ramina Djawadiego nawet sprawdza si w obrazie. Naturalnie Stra積icy na Murze, dalej broni serialu przed muzyk, jak si da, ale nale篡 przyzna, 瞠 na dwa ostatnie odcinki nawet jej sporo wpu軼ili. Chodzi z jednej strony o przedostatni odcinek bitewny i o fina, kt鏎y niech mnie kije bij, zar闚no na tym srebrnym dysku jak i w obrazie prezentuje si nad wyraz... Czy te jak na standardy tego serialu, zaskakuj帷o dobrze. Na my郵i mam, wspomniane ju Breaker of Chains, a dochodzi do tego klimatyczne Three Eyed Raven. I cho ten ostatni za pierwszym ods逝chem mo瞠 jako nie zachwyca, to w kontek軼ie serialu z mistyczn scen, taka muzyka podchodz帷a miejscami pod tajemnicz sztuk zwan ambientem prezentuje si zacnie. Trudno軼i z akceptacj 闚 kawa趾a mog wynika z faktu, 瞠 owa scena przypomina bardzo pewien moment z wielkiego dzie豉 pt. Imperium Kontratakuje (Magiczne Drzewo), do kt鏎ego to muzyk skomponowa Kr鏊 Kr鏊闚 i Pan闚 Pan John Williams Wielki. I mimo, 瞠 otoczenie w owej scenie zalatuje tym z Imperium Kontratakuje miejmy jednak troch lito軼i nad biednym bardem i nie r闚najmy go z Najpot篹niejszym z Pot篹nych.

Wr鵵my jednak do omawianego fina逝, kt鏎y Ramin Djawadi w dwa niezwykle zacne momenty sw muzyka och璠o篡. Ju na potrzeby poprzedniego sezonu niemiecko-ira雟ki bard zastosowa do嗆 ciekaw, prost, ale efektown muzyczn sztuczk, korzystaj帷 z dobrodziejstw ludzkiego g這su. I tym razem zar闚no na albumie jak i w serialu najlepiej wypadaj te fragmenty, kiedy Djawadi korzysta z delikatnego w swym brzmieniu ch鏎u. Nie tylko maskuje on cz瘰to pewne braki warsztatowe, ale dodaje te ca貫j historii odpowiedni aur tajemniczo軼i i mistycyzmu. Oj, za ma這 tych moment闚, stanowczo za ma這! Tak nie pozostaje nic innego jak ws逝cha si w przejmuj帷e First of His Name i You Are No Son Of Mine, gdzie jak瞠 zgrabnie przeplataj si g堯wny temat, temat Lannister闚, temat Westeros z omawianymi delikatnymi ch鏎kami. Gdzie by豉 taka muzyka przez ten ca造 czas? To wypada naprawd efektownie. Szczeg鏊nie pot璕uj najsmutniejsz i najbardziej przejmuj帷 scen w ca造m serialu jak to w ostatnim odcinku rzeczonego sezonu nasze oczy musz widzie.

Ze zgroz w sercu stwierdzam, 瞠 brak oryginalno軼i, schematyczno嗆 i powt鏎zenia, kt鏎e bij z tej muzyki dopad造 i mnie. Ostatnim razem po鈍i璚aj帷 swoj uwag jak瞠 豉dnemu utworowi pt. Mhysa, kt鏎y ko鎍zy trzeci sezon, wr璚z b豉ga貫m Ramina Djawadiego o wi璚ej takiej w豉郾ie muzyki. Niestety chyba zbyt dos這wnie zosta造 zrozumiane moje b豉gania, gdy Djawadi stworzy r闚nie zacn kompozycj co Mhysa, The Children si ona zowie, ale znowu ograniczy si wy陰cznie do samego fina逝. Pod wieloma wzgl璠ami, tak瞠 je瞠li chodzi o wykorzystanie ch鏎k闚 The Children przypomina Mhysa. I tym razem zatem pi瘯ny i klimatyczny utw鏎 ko鎍zy kolejn ods這n Gry o Tron. A 瞠 czyni to jak瞠 wybornie, to a chce si do tego utworu i do omawianej sceny wraca. I niestety znowu rodzi si to samo pytanie i ten sam 瘸l. Dlaczego cz窷ciej Ramin Djawadi nie raczy nas tak muzyk, tylko czeka na sam koniec?

Je瞠li mam by szczery, a zawsze taki jestem, gdy tak mi m鎩 recenzencki honor nakazuje, to nie oczekuj wi瘯szym muzycznych zmianach na przestrzeni nast瘼nych sezon闚. Serce me nape軟ia trwoga, ale chyba poniek康 nale篡 si pogodzi z muzyczn drog jak Ramin Djawadi obra. I jedno jest pewne, nie ma co liczy, 瞠 pojawi si na onej jakie rycerskie, czy 鈔edniowieczne motywy jak to Sir Trevor Jones raczy w swoich licznych pracach wykorzystywa. Co prawda m鎩 inny towarzysz broni, dzielny, m篹ny i wykszta販ony rycerz ζch Marek z Grodu Kraka, s造nny Pogromc Smog闚, kt鏎y wyspecjalizowa si w ambitnym stylu walki kontrapunktowym mieczem, dalej twierdzi, 瞠 ka盥y inny 篡j帷y na tym 鈍iecie kompozytor lepiej poradzi豚y sobie z zadaniem jakie otrzyma wychowanek Wielkiego Ksi璚ia Zimmera. Uwa瘸 on r闚nie, 瞠 fakt i w wi瘯szo軼i mamy do czynienia z dialogami i spacerami po ogrodzie, nie jest 瘸dnym wyt逝maczeniem, jak i te sama polityka i rozumowanie roli muzyki w wykonaniu w豉dc闚 z HBO. Zapewne s to m康re s這wa, ale po tylu latach, tylu nadchodz帷ych zimach, tylu dialogach, tylu scenach erotycznych, tylu zgonach, tylu przechadzkach po ogrodach, zaczynaj one brzmie jak echo. Tak te kolejne baty po rzyci, przeci庵anie ko貫m i inne kary sobie darujmy. Zwierzyn uciszmy, a p豉cz帷e niewiasty pocieszmy. Pogodzi si z muzycznym losem tej serii chyba ju pora. Ale nagr鏚 i zaszczyt闚 nie b璠zie, ni smakowitego kurczaka ni dzbana wina, tylko troch wody i bochenek nie naj鈍ie窺zego chleba.



Inne recenzje z serii:
  • Sezon 1
  • Sezon 2
  • Sezon 3


    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Main Titles (01:43)
    • 2. The Rains of Castamere (02:42) - (wyk. Sigur Ros)
    • 3. Breaker of Chains (04:05)
    • 4. Watchers On the Wall (02:11)
    • 5. I’m Sorry For Today (02:09)
    • 6. Thenns (01:43)
    • 7. Mereen (02:53)
    • 8. First of His Name (03:52)
    • 9. The Biggest Fire the North Has Ever Seen (01:56)
    • 10. Three Eyed Raven (03:58)
    • 11. Two Swords (01:50)
    • 12. Oathkeeper (04:31)
    • 13. You Are No Son of Mine (04:29)
    • 14. The North Remembers (02:33)
    • 15. Let’s Kill Some Crows (03:37)
    • 16. Craster’s Keep (02:06)
    • 17. The Real North (02:03)
    • 18. Forgive Me (02:31)
    • 19. He Is Lost (03:37)
    • 20. I Only See What Matters (01:25)
    • 21. Take Charge of Your Life (02:05)
    • 22. The Children (02:41)
    Czas trwania: 60:37
    Komentarze
    Koper 2014-08-15
    13:04
    Nawet, nawet ten ostatni aran tematu, ale i tak najlepszy by豚y taki: https://www.youtube.com/watch?v=OKbtC223e30 :D
    Mefisto 2014-08-15
    14:55
    http://muzykafilmowa.pl/recenzja,974,game-of-thrones-–-season-4.html ;)
    Mieszko 2014-08-15
    15:35
    Lipa nies造chana! Zdecydowanie najgorsza muzyczna ods這na "Game of Thrones", w kt鏎ej nie ma nic nowego. Tylko tematy z poprzednich sezon闚 i kilka marnych ich aran瘸cji. Poza tym kr鏊uj d逝篡zny, nuda, bezbarwno嗆 oraz fatalna piosenka w wykonaniu grupy Sigur Ros. W serialu? Tradycyjnie, tj. s豉bo.
    Piotr 2014-08-16
    23:21
    Do recenzji muzyki, trzeba dodawa cycki? :D
    Mystery 2014-08-30
    19:09
    Marazm.

  • Game of Thrones [Season 4] (Gra o tron, sezon 4)

    Kompozytor:

    • Ramin Djawadi

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman

    Wykonawcy:

    • The Czech Film Orchestra and Choir

    Wydawca:

    • WaterTowerMusic (2014)

    Producent:

    • Ramin Djawadi

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie