Szukaj: w


recenzje

Roi et l'oiseau, le (Kr鏊 i ptak)


W 1979 roku Wojciech Kilar jest ju uznanym mistrzem polskiej muzyki filmowej: ma za sob tak znakomite kompozycje, jak Bilans kwartalny, Zazdro嗆 i medycyna oraz Hubal, a tak瞠 arcydzie這 w postaci Ziemi obiecanej. Cho razem z Zanussim pracowa ju w koprodukcjach niemieckich (m.in. Zab鎩stwo w Catamount), to jednak nie mia dot康 okazji samodzielnie zmierzy si z pe軟oprawn produkcj zagraniczn. Szans tak Kilar otrzymuje od Paula Grimaulta, francuskiego animatora, kt鏎y szykuje w豉郾ie odrestaurowan, autorsk wersj Le Roi et l'oiseau. Legendarny re篡ser chce odci望 si od nieprawomy郵nej, opublikowanej wbrew jego woli ods這ny filmu, kt鏎a trafi豉 na ekrany w 1952 roku; jego rewolta obejmuje r闚nie ilustracj muzyczn, zlecon Kilarowi od podstaw, ze 鈍iadomo軼i, 瞠 nowy score b璠zie si r騜ni od staromodnej 軼ie磬i Josepha Kosmy sprzed 25 lat.

Polski kompozytor z powierzonego mu zadania wywi您a si doskonale - z perspektywy czasu Le Roi et l'oiseau z pe軟ym przekonaniem zaklasyfikowa mo積a do 軼is貫j czo堯wki dokona urodzonego we Lwowie artysty. O ile wi瘯szo嗆 闚czesnych ilustracji Kilara do film闚 polskich to kompozycje kr鏒kie, cz瘰to nieprzekraczaj帷e kwadransa, o tyle Kr鏊 i ptak zawiera a 40 minut muzyki oryginalnej i mo瞠 pochwali si wyj徠kowym jak na standardy polskiego artysty bogactwem. Dodatkowym atutem 軼ie磬i jest jej ekspozycja w filmie: Kilar dosta w tym zakresie szerok swobod, monta ogranicza go w niewielkim zakresie, a nagrana muzyka zosta豉 przez Grimaulta pod這穎na bez jakichkolwiek ingerencji w jej konstrukcj. Obraz francuskiego re篡sera jest zreszt bardzo oszcz璠ny w ud德i瘯owieniu, wobec czego score rozbrzmiewa w nim jeszcze pe軟iej - nie ginie pod nat這kiem efekt闚, prowadzi nieraz ca貫 sekwencje filmowej narracji. Jednocze郾ie kazdy utw鏎 stanowi osobn, zamkni皻 ca這嗆 i pr騜no doszukiwa si tu cho熲y 郵ad闚 ilustracyjno軼i.

Pomimo filmowego tytu逝, emocjonalny rdze opowie軼i pozostaje przy postaciach pasterki i kominiarczyka, zaczerpni皻ych z ba郾i Andersena, b璠帷ej punktem wyj軼iowym dla animacji Grimaulta. Nic wi璚 dziwnego, 瞠 w豉郾ie tych bohater闚 dotyczy najpi瘯niejszy z przygotowanych przez Kilara temat闚, kt鏎y ju w napisach tytu這wych zwiastuje, 瞠 opowie嗆 francuskiego re篡sera nie b璠zie wy陰cznie lekk bajk przeznaczon dla najm這dszych. Kulminacj tego wspania貫go tematu jest absolutnie genialny utw鏎 La Bergère Et Le Ramoneur, arcydzie這 kilarowskiej liryki, czu豉 i wzruszaj帷a ilustracja magicznej nocy, w trakcie kt鏎ej o篡waj dzie豉 sztuki zgromadzone w kr鏊ewskim apartamencie. Gdy po serii delikatnych aran瘸cji (skrzypce, ob鎩 i klawesyn) temat przejmuje ekspresyjny fortepian, a andersenowscy pasterka i kominiarczyk przechodz do 鈍iata realnego z wisz帷ych na 軼ianie p堯cien, ilustracja Kilara przyprawia o ciarki na plecach: takiego st篹enia empatii, ba郾iowego pi瘯na i subtelnej dramaturgii nie spotyka si na co dzie w muzyce do kina animowanego.



Temat przewodni otoczony jest lirycznymi i tanecznymi miniaturami, kt鏎e z biegiem lat sta造 si specjalno軼i Polaka i znalaz造 swoje ukoronowanie dwie dekady p騧niej, przy okazji Pana Tadeusza. Na uwag zas逝guje w szczeg鏊no軼i wdzi璚zna humoreska Pr幨ude Au Mariage stanowi帷a jedn z wizyt闚ek p造ty, oraz kr鏂iutki Le petit clown, zbli穎ny do pozytywkowej melodii, zap皻lony motyw na fortepian (z akompaniamentem idiofon闚) towarzysz帷y wyst瘼owi ta鎍z帷ego klauna - symboliczny, pobrzmiewaj帷y nieszcz窷liw daremno軼i losu, zakl皻 gdzie po鈔鏚 depresyjnych, mechanicznych nut rozdzieraj帷o smutnej melodii.

Styl kompozycyjny Kilara charakteryzuj jednak r闚nie mroczniejsze tony i by mo瞠 to z nich w豉郾iePolak najlepiej znany jest w 鈍iecie filmu (Dracula, Dziewi徠e wrota). W tym aspekcie recenzowany kr捫ek r闚nie nie zawodzi. Amator闚 ci篹szego grania usatysfakcjonuje z pewno軼i Les Grands Ateliers Du Roi, jedna z tak charakterystycznych dla Kilara, intensywnych marszowych sekwencji, kt鏎e dra積i zmys造 krzykliwymi frazami d皻ych blaszanych oraz wysokimi d德i瘯ami flet闚 poprzecznych, przywodz帷ymi na my郵 metaliczny moz馧 z這wieszczej maszynerii. Ka盥emu natomiast mi這郾ikowi muzyki filmowej szybciej zacznie bi serce przy L'escalier Aux Cent-Mille Marches, brawurowym utworze akcji, gdzie Polak przekszta販a liryczny temat g堯wny w dramatyczny, desperacki galop, akcentowany monumentalnym podk豉dem werbli. W takich momentach chwyta cz這wieka 瘸l, 瞠 Kilar nigdy nie zrobi (czy raczej nie chcia zrobi) kariery na Zachodzie; wspomniany utw鏎 m鏬豚y swobodnie konkurowa z muzyk akcji pisan przez Francuz闚, a zapewnie i niekt鏎zy Amerykanie mieliby czego polskiemu kompozytorowi pozazdro軼i.

Jak wspomnia貫m ju wcze郾iej, ca這嗆 wypada w filmie wr璚z wy鄉ienicie i gdyby nie wiek animacji Grimaulta oraz stosunkowo ma豉 jej znajomo嗆 w鈔鏚 wsp馧czesnej widowni, Kr鏊 i ptak by豚y zapewne wymieniany jednym tchem po鈔鏚 innych, kanonicznych prac Kilara, kt鏎ym pod wzgl璠em muzycznej wyobra幡i i pi瘯na temat闚 z pewno軼i ani troch nie ust瘼uje. Na kr捫ku wydanym przez Playtime brakuje kilku minut filmowego materia逝, nie s to jednak braki szczeg鏊nie dotkliwe; na pocieszenie otrzymujemy kr鏒ki wyb鏎 muzyki z innego projektu Grimaulta, La Table tournante, z malowniczym, wpisuj帷ym si w estetyk Kilara lat 80. utworem G幯廨ique, a tak瞠 zupe軟ie unikalnym w tw鏎czo軼i Polaka postmodernistycznym 瘸rtem-parafraz motywu ze Szcz瘯 Johna Williamsa (Le Fou Du Roi i scena po這wu ryby w basenie) (!). Muzyka filmowa potrafi wci捫 zaskakiwa.

Le Roi et l'oiseau natomiast to kolejny z rozlicznych triumf闚 Wojciecha Kilara - na dodatek jeden z najatrakcyjniejszych dla widza i s逝chacza. Pozostaje jedynie lekki 瘸l, 瞠 tego rodzaju zagraniczne per造 s w filmografii Polaka tak rzadkie. Z drugiej strony pozwala to piel璕nowa ka盥 z nich w spos鏏 szczeg鏊ny, a przecie dobrze wiemy, 瞠 w dobie masowego dost瘼u do muzyki filmowej na smakowanie wszystkich dost瘼nych na rynku pozycji nie ma po prostu czasu.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
    Le roi et l'oiseau (1979):
  • 1. G幯廨ique (02:35)
  • 2. Pr幨ude Au Mariage (01:39)
  • 3. Les Appartements Secrets (00:28)
  • 4. La Chasse à L'oiseau (01:10)
  • 5. Chanson Du Mois De Mai No 12: Bo褾e à Musique (01:13) - muz. Joseph Kosma
  • 6. Chanson Du Mois De Mai No 38: La Le蔞n Des Oiseaux (00:29) - muz. Joseph Kosma
  • 7. Berceuse Paternelle (01:40) - muz. Joseph Kosma
  • 8. La Polka Des Lions (01:36)
  • 9. Le Petit Clown (00:52)
  • 10. Les Deux Rois (00:31)
  • 11. Les Grands Ateliers Du Roi (03:16)
  • 12. La Bergère Et Le Ramoneur (05:50)
  • 13. Le Portrait Du Roi (03:09)
  • 14. L'escalier Aux Cent-Mille Marches (01:41)
  • 15. La Marche Nuptiale (01:03)
  • 16. Carillon (01:05)
  • 17. La Complainte De L'aveugle (03:25)
  • 18. La R憝olte Des Fauves (03:08)
  • 19. La Fin Du Grand Automate (01:37)
  • 20. Epilogue (01:49)
  • 21. G幯廨ique Fin (02:36)

    La Table Tournante (1988):
  • 22. G幯廨ique (02:06)
  • 23. La Table Tournate (01:35)
  • 24. Le Fou Du Roi (02:11)
Czas trwania: 46:44
Komentarze
Mieszko 2014-08-13
09:50
Przepi瘯ny temat g堯wny oraz fenomenalne "La Bergere Et Le Ramoneur". Og馧em bardzo porz康ny album, jednak瞠 czy na 5 gwiazdek? Ja w si鏚mym niebie nigdy si nie znalaz貫m.
Koper 2014-08-13
12:24
Te bym max闚 tyle a nie da :) jednak album zacny, a kilka kawa趾闚 miodzio. :)
Mieszko 2014-08-13
16:15
Gratuluj ca貫go cyklu i 篡cz kolejnych. Mo瞠 tym razem Giro d'Italia lub Tour de Pologne? ;)
Mefisto 2014-08-13
21:27
圭ie磬a naprawd 豉dna, ale bez znajomo軼i filmu nie sikam pod siebie - zw豉szcza, 瞠 album ma jednak kilka "wpadek", jak nieco planktonu i francuskiego 酥iewania. Niemniej i tak warto.

Roi et l

Kompozytor:

  • Wojciech Kilar

Dyrygent:

  • Stanis豉w Wis這cki

Wykonawcy:

  • Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji

Wydawca:

  • Playtime (1979/2003)

Producent:

  • Thierry Wolf

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie