Szukaj: w


recenzje

Cell, the (Cela)


Howard Shore od pocz徠k闚 swojej kariery s造nie ze sk這nno軼i do eksperymentowania. Niczym naukowiec w swoim labolatorium badawczym stale opracowuje now mikstur d德i瘯ow, testuj帷 coraz to ciekawsze koncepty na wykorzystanie orkiestry w swoich partyturach. Efekt tych kombinacji ma w wi瘯szo軼i przypadk闚 dwa oblicza. O genialno軼i i fenomenalnym wyczuciu klimatycznym mo瞠 鄉ia這 m闚i ka盥y, kto cho raz obejrza jaki film ze 軼ie磬 Howarda w tle. Gdy za przychodzi nam ocenia j poza obrazem, okazuje si, 瞠 ma s豉b s逝chalno嗆 powodowan brakiem 軼i郵e skoordynowanej melodyki. Na palcach u jednej r瘯i by豚ym w stanie wyliczy albumy Shore'a, przes逝chanie kt鏎ych przeci皻nemu entuzja軼ie gatunku nie sprawi這by wi瘯szych trudno軼i. Prze軼igaj si one bowiem pod wzgl璠em oryginalno軼i i... atonalno軼i, co cz瘰to wp造wa這 na ich nisk atrakcyjno嗆, wr璚z nieprzyst瘼no嗆 dla szerszego grona s逝chaczy. Tworz帷 Cel, Shore udowodni, 瞠 nie tylko melodyka potrafi przyci庵n望 potencjalnego s逝chacza, ale r闚nie pomys.

Cela to thriller psychologiczny re篡serii Tarsem Singha. Opowiada o psychoterapeutce Catherine, kt鏎a dzi瘯i skomplikowanemu urz康zeniu przenika do umys堯w pacjent闚 pomagaj帷 im pozby si ich l瘯闚 lub schorze. Praca zamienia si w horror, gdy agent FBI Peter Novak zleca jej wydobycie od przebywaj帷ego w 酥i帷zce seryjnego mordercy, Karla Starghera informacji na temat przetrzymywanej przez niego w sekretnym miejscu potencjalnej ofiary. Od tej pory ka盥a minuta to by albo nie by dla zaginionej dziewczyny... Za pomoc 鈍ietnych zdj耩, monta簑 i pomocnej w kreowaniu nadnaturalnych zjawisk animacji komputerowej prze篡wamy niesamowite emocje odbywaj帷 podr騜 po chorych fantazjach i sub-鈍iatach przetwarzanych w umy郵e Starghera. Przyznam, 瞠 film mi si bardzo podoba i uwa瘸m go za jeden z ciekawszych thriller闚 ostatnich lat (jedyne co mnie w nim trapi, to decyzja re篡sera o obsadzeniu g堯wnej roli postaci Jenifer Lopez). Cze嗆 wizualna to jednak tylko po這wa sukcesu tego projektu.

Na prawdziwe s這wa uznania zas逝guje partytura Howarda Shre'a. To w豉郾ie ona sta豉 si g堯wnym “generatorem klimatotw鏎czym” nadaj帷ym przera瘸j帷ym scenom wizji z wn皻rza umys逝 mordercy bardziej patologicznego wymiaru. W odr騜nieniu od wielu innych 軼ie瞠k do tego typu film闚, ta charakteryzuje si ciekaw aran瘸cj instrumentaln bazuj帷a na r闚nie ciekawych inspiracjach tw鏎cy. Najwi瘯szy wp造w na form partytury wywarli maroka雟cy mistrzowie muzyczni Jajouka – orkiestra posiadaj帷a ponad 1200 letni tradycj. Inspiracja sama w sobie nie jest czym nadzwyczajnym. Zadziwia spos鏏 w jaki kompozytor podszed do sprawy. Pragn掖 on bowiem u篡waj帷 tylko zachodnich instrument闚 stworzy partytur na wskro etniczn. Pozornie trudne zadanie okaza這 si jednak mo磧iwe do zrealizowania, a ci co zd捫yli ju przes逝cha Cel mog po鈍iadczy o pe軟ym sukcesie Shore'a. Jak sam si potem chwali, tworz帷 zapis nutowy u篡wa specyficznych system闚 oznacze u篡wanych przez innowator闚 muzycznych polskiej awangardy z pierwszej po這wy XX wieku. Nie trudno wydedukowa, 瞠 przysporzy這 to muzykom wykonuj帷ym je nie lada problem闚 :)

Pierwszym zabiegiem symuluj帷ym etniczno嗆 by這 rozbudowanie przez Howarda sekcji perkusyjnej. Praktycznie w ka盥ym utworze do鈍iadczymy rytmicznych uderze w kot造 i b瑿ny brzmi帷e niczym afryka雟kie, lub dalekowschodnie instruemnty tego typu. Miejscami uzupe軟iaj je blaszaki, tj.: talerze, dzwoneczki, lub tamburyna (np.: FBI Pathologist, Tide Pool, Chlorine And Rust. Poza b瑿nami, uwag skupia na sobie sekcja d皻a. Wprowadza ona wiele niepokoju i dysharmonii w kompozycj, kt鏎a pot璕owane jest nerwow gr smyczk闚 w tle. Zapewne dla wielu niewprawionych s逝chaczy te dysonanse mog okaza si istn katorg. Wydawa by si mog這, 瞠 ka盥y muzyk gra “na w豉sn r瘯” (np.: The Cell, Trauma, Stargher King). W rzeczywisto軼i jest inaczej. Ws逝chuj帷 si dok豉dniej przekonamy si, 瞠 ten pozorny ha豉s jest 軼i郵e zorganizowan, bardzo z這穎n orkiestracyjnie kombinacj d德i瘯ow, generuj帷 specyficzny nastr鎩 grozy i niepewno軼i.

Forma wykonania to jednak nie koniec niespodzianek od strony Howarda Shore'a. Zaskakuje r闚nie lekkie potraktowanie tematyki. Jedynym sta造m schematem d德i瘯owym jaki napotkamy kilkakrotnie, to czteronutowa, “skrajnie” tonowa (raz wysoko, a raz nisko) gra na tr帳ce. Poza ni charakterystyczne s tylko sta貫, rytmiczne uderzenia w b瑿ny. Prawd powiedziawszy tematyka nie jest czym wa積ym w tego typu kompozycjach. Shore wielokrotnie udowadnia to ca趾owicie rezygnuj帷 z niej, poddaj帷 si za to ekscesom eksperymentowania. Warto jednak zwr鏂i uwag, 瞠 niekt鏎e pomys造 tw鏎cy, zapocz徠kowane w malutkim fragmencie jakiej partytury, znajduj potem szersze zastosowanie w p騧niejszej. Podobnie ma si sprawa z Cel, gdzie w utworze Vital Signs us造szymy preludium jednego z g堯wnych temat闚 Aviatora. Jest to specyficzny dla Shore'a spos鏏 identyfikacji swoich prac.

Cela to z pewno軼i jedna z ciekawszych kompozycji Howarda Shore'a. Jest idealnym przyk豉dem nietuzinkowo軼i i oryginalno軼i tego tw鏎cy. Tw鏎cy nie boj帷ego si wyj嗆 naprzeciw swoim pomys這m, d捫帷 za wszelk cen do ich realizacji, a przy tym do ulepszania swojego warsztatu muzycznego. A trzeba podkre郵i, 瞠 oryginalno嗆 to cecha, kt鏎a w dobie “hurtowo” produkowanej muzyki filmowej jest prawdziwym skarbem. Up鏎 kompozytora w pisaniu 軼ie瞠k na wskro “dziwnych” dla laika muzycznego, s tylko dowodem, 瞠 ma sw鎩 styl i nie wstydzi si epatowa nim, bezsprzecznie wy豉muj帷e si z wszelkich obowi您uj帷ych w Hollywoodzie norm. Nie b璠 czarowa pi瘯nem i geniuszem artystycznym Celi, gdy wielu zwolennik闚 melodyjnych partytur mog這 by si niechc帷y rozczarowa si璕aj帷 po p造t z ni. Mimo tego zach璚am z ca貫go serca do przes逝chania jej. Na pewno nie b璠zie to zmarnowana godzina, a dla niekt鏎ych zapewne na jednej godzinie s逝chania si nie sko鎍zy...



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Cell (03:18) - zawiera fragmenty "El Medahey" i "Memories Of My Father"
  • 2. Carl Rudolph Stargher (02:01)
  • 3. Trauma (01:40) - zawiera fragmenty "El Medahey" i "Memories Of My Father"
  • 4. 92 Aqua Green Ford (01:30)
  • 5. FBI Pathologist (02:40)
  • 6. Whalen's Infraction (02:03)
  • 7. Tide Pool (05:00) - zawiera fragmenty "Mairzy Doats"
  • 8. Sing A Song Of Sixpence (04:09)
  • 9. Valentine (02:49) - zawiera fragmenty "El Medahey"
  • 10. Chlorine And Rust (01:31)
  • 11. Only Girls Play With Dolls (02:20)
  • 12. Normal Psychotropics (01:49)
  • 13. The Seduction (02:58)
  • 14. Four And Twenty Blackbirds (00:57)
  • 15. Stargher King (06:13)
  • 16. Catherine's World (04:13)
  • 17. The Drowning (07:15)
  • 18. Scavenged Dolls (00:48)
  • 19. Vital Signs (02:03)
  • 20. You Can Find the Feeling [bonus track, radio edit] (03:43)
Czas trwania: 59:00
Komentarze
ALIEN 2007-03-11
20:37
ta muzyka to co niesamowitego! nigdy wcze郾iej czego takiego nie s造sza貫m. jedni j kochaj inni nienawidz, ja zaliczam si do tych pierwszych.
Mystery 2009-04-17
15:07
Fajna psychodela, cho ewidentnie wzorowana na lepszym "Altered States" Corigliano.
DanielosVK 2010-08-13
23:01
安ietne. 3 za muzyk na p造cie? Mi si s逝cha tak dobrze, 瞠 m鏬豚ym da 5.
Mefisto 2019-07-26
15:24
Zaskakuj帷o porywaj帷a muzyka - klimatem przede wszystkim, ale te swoj "inno軼i". Warto si wgry潭, przy czym seans obowi您kowy, bo tam po prostu ilustracja daje z siebie 300% normy.

Cell, the (Cela)

Kompozytor:

  • Howard Shore

Muzyka dodatkowa:

  • Hadj Abdesalam Attar i Bachir Attar
    (zaadaptowane, istniejace fragmenty muzyczne)

Dyrygent:

  • Howard Shore

Orkiestrator:

  • Howard Shore

Soli軼i:

  • Sonia Slany (monochord)
  • Jan Hendrickse (flet Ney)
  • Chandru (sarangi)
  • Paul Clarvis (perkusja)
  • Robert Cotnoir (syntezatory)

Wykonawcy:

  • The Masters Musicians of Jajouka

Wydawca:

  • Silva Screen Records (2000)

Producent:

  • Howard Shore

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie