Szukaj: w


recenzje

Tudors, the - Season 3 (Dynasta Tudorów: sezon trzeci)


Dwa sezony, dwie żony i dwa soundtracki temu poznali¶my Henryka VIII, młodego i ambitnego króla Anglii. Wtedy też poznali¶my młodego i zdolnego kanadyjskiego kompozytora Trevora Morrisa i usłyszeli¶my jego muzykę. Teraz przyszła pora na kolejny okres z życia angielskiego monarchy. Zatem kolejna żona (żony), kolejne intrygi, spiski, kolejne egzekucje i kolejny soundtrack Trevora Morrisa. Trzeci± odsłonę The Tudors (Dynastii Tudorów) czas zacz±ć!

Po ¶cięciu Anne Boleyn, Henryk VIII szybko znalazł sobie now± żonę – Jane Seymour. Twórcy serialu przedstawiaj± now± wybrankę króla, jako tę jedyn±, prawdziw± miło¶ć. Na ile w tym jest prawdy trudno powiedzieć. Faktem jest, że poczęła ona jakże przez Henryka wyczekiwanego syna (Edward). Ogólnie twórcy serwuj± mocno wyidealizowany obraz Jane Seymour jako nie tylko kochaj±cej żony i królowej, ale także tej, która pomogła pogodzić Henryka VIII z jego odrzucon± córk± Mary (przyszła Maria I Tudor). Czy tak rzeczywi¶cie było? Tutaj historycy maj± podzielone opinie, co nie zmienia faktu, że serialowa Jane Seymour jaki się nam jako postać pozytywna. Dlatego też Trevor Morris stworzył dla niej osobny i jakże ładny temat. W otwieraj±cym album Jane Seymur’s Theme (Composer’s Sketch) jak sama nazwa wskazuje, otrzymujemy jego pierwsz±, szkicow± wersję, wykonywan± wył±cznie na pianinie. Mimo sporego minimalizmu, brzmi on naprawdę przyjemnie. Już przy recenzji do drugiego sezonu wspominałem, że liryka, ładne delikatne melodie, s± mocn± stron± Morrisa. Temat Jane Seymour jest tylko dobitnym potwierdzeniem tej tezy, tym bardziej, że otrzymujemy kilka naprawdę ładnych jego aranżacji, jak chociażby Henry Marries Jane Seymour czy Jane Washes Her Hair.

Na albumie i w serialu nie mogło oczywi¶cie zabrakn±ć ¶wietnego tematu przewodniego. Kanadyjski kompozytor podobnie jak przy poprzednim sezonie ładnie go akcentuje, zarówno w serialu jak i na płycie, umiejętnie go aranżuj±c jak chociażby w Quails Eggs czy Henry In Solitude.

¦cieżka dĽwiękowa do trzeciego sezonu zdaje się być bardziej zróżnicowana i przystępniejsza w odbiorze od swej poprzedniczki. Duża w tym zasługa wspomnianego nowego tematu Jane Seymour. Oczywi¶cie niektórzy mog± narzekać, że za rzadko on się pojawia na płycie. Może co¶ w tym jest, tym bardziej jak przyjemna dla ucha jest to melodia. Tyle, że błędem ilustracyjnym byłoby sięganie po niego czę¶ciej, zważywszy że Jane Seymour umiera niedługo po narodzinach Księcia Edwarda. Nie, nie jest to żaden spoiler, tylko fakt historyczny. Zreszt± same nazwy utworów i tak zdradzaj± już wystarczaj±co sporo fabuły. Pozostaj±c przy ¶mierci królowej, warto wspomnieć o ilustruj±cym to tragiczne wydarzenie A Howling Wilderness / The Death of Jane Seymour. Trevor Morris umiejętnie ł±czy w tym utworze temat Jane Seymour z tematem przewodnim serii. Dodaje do tego jeszcze podniosły chór i tak otrzymujemy jeden z najlepszych utworów na płycie.

Trzeci sezon to jednak nie tylko historie i tragedie miłosne oraz dworskie intrygi. To także okres wielkich przemian w Anglii i rebelii wymierzonej przeciwko religijnemu terrorowi Henryka VIII. Do zilustrowania tych burzliwych, wojennych wydarzeń potrzeba było odpowiedniej muzyki. W tym akurat wypadku Morris nie wykazał się jak±¶ wielk± pomysłowo¶ci±. Słychać, że kilkukrotna współpraca z Hansem Zimmerem wywarła wpływ na jego styl, szczególnie jeżeli chodzi o muzykę akcji. Zreszt± wystarczy posłuchać A Fight In Court aby przekonać się, że mamy do czynienia ze szkoł± z Santa Monica. Osobi¶cie mi to nie przeszkadza, tym bardziej, że w obrazie taki styl ilustracji się sprawdza, pomimo pewnej toporno¶ci. Chociaż oczywi¶cie nie jest to wielce wyrafinowane i odkrywcze podej¶cie. Kanadyjczykowi zdecydowanie lepiej wychodzi tworzenie przyjemnych dla ucha delikatnych melodii i subtelne budowanie napięcie, niż agresywny action score.

Podobnie jak przy poprzednich odsłonach i tym razem muzyka bezbłędnie spisuje się w serialu. Można wręcz rzec, że Trevor Morris na dobre zadomowił się na dworze Henryka VIII. Trudno mówić, że mamy do czynienia z prost± i bezmy¶ln± serialow± tapet±, która po prostu ma tam sobie w tle grać. Tym bardziej, że s± momenty, gdzie muzyka naprawdę ładnie wybija się w obrazie, jak chociażby wspomniana ¶mierć Jane Seymour, czy też pojawienie się na dworze młodziutkiej Lady Elisabeth (przyszłej Elżbiety I). I tak też w Elisabeth Arrives At Court Morris korzysta z delikatnego dĽwięku fletu do ilustracji tej sceny i oddaniu pewnej dziecięcej niewinno¶ci. Podobny zabieg stosuje przy bracie Lady Elisabeth, czyli w utworze Meet Prince Edward.

Niezwykła symbioza serialu z muzyk± została więc zachowana. Jak za¶ prezentuje się wydanie płytowe? Wszyscy dobrze pamiętamy ogromny soundtrack do drugiego sezonu, którego pewnie wielu dalej nie zd±żyło do końca przesłuchać. Tym razem mamy pewn± poprawę, album został skrócony, ale dalej do krótkich zaliczyć go nie można. Niby z jednej strony można zrozumieć, że zważywszy na ilo¶ć skomponowanej muzyki, żal nie umie¶cić jej na płycie. Niestety z drugiej strony nadmiar muzycznego materiały, nawet dobrego, może z czasem zmęczyć. Od poprzedniego soundtracku, ten do trzeciego sezonu, jest bez w±tpienia różnorodniejszy, ale nie aż do tego stopnia, aby móc na placach obu r±k wyliczać jego największy highlighty. Tym bardziej, że serial, którego akcja w większo¶ci ma miejsce w dworskich dekoracjach, nie może sobie pozwolić na nadto przebojow± i różnorodn± oprawę dĽwiękow±.

Muzyka do trzeciego sezonu Dynastii Tudorów może nie jest jako¶ wielce porywaj±ca i pewnie najbardziej doceni± j± miło¶nicy serialu. Mimo wszystko należy pochwalić Trevora Morrisa za pracę jak± włożył w zilustrowanie trzeciej odsłony serii. Teoretycznie mógł on obrać łatwiejsz± drogę i po prostu użyć już gotowego materiału z poprzednich sezonów. I po drobnych zmianach aranżacyjnych pewnie by to się w serialu sprawdziło. Na szczę¶cie dla samego serialu i nas, słuchaczy, Kanadyjczyk nie poprzestał na przepisywaniu starych nut. Jednocze¶nie też nie odbiegł za bardzo od obranego już wcze¶niej stylu. Tym samym otrzymali¶my wiern± serii oprawę muzyczn±, której nie można jednak zarzucić wtórno¶ci.


Inne recenzje z serii:
  • Sezon pierwszy
  • Sezon drugi

    Nasza ocena
    Oryginalno¶ć ¶cieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Jane Seymour’s Theme (Composer’s Sketch) (2:14)
    • 2. The Tudors Main Titles (1:34)
    • 3. Season 3 Recap (4:14)
    • 4. Henry Marries Jane Seymour (1:14)
    • 5. The Pilgrimage Of Grace (2:37)
    • 6. Lady Mary’s Decision (0:44)
    • 7. Jane Washes Her Hair (1:16)
    • 8. Cromwell Dispatches The Letter (1:12)
    • 9. Quails Eggs (0:55)
    • 10. A New Parliament In York (1:11)
    • 11. Christmas Tide (1:08)
    • 12. The Rebellion Stands Down (1:44)
    • 13. The Death Of Robert Aske (3:24)
    • 14. Elizabeth Arrives At Court (1:52)
    • 15. A Howling Wilderness / The Death Of Jane Seymour (2:45)
    • 16. Henry Talks To His Fool (2:01)
    • 17. Brandon Sees Ghosts (0:57)
    • 18. A Commitment To Change (1:26)
    • 19. Grand Movements (0:55)
    • 20. The Fool Criticizes Henry (1:12)
    • 21. A Fight In Court (2:18)
    • 22. Henry In Solitude (1:58)
    • 23. For Thine Is The Kingdom, Power And The Glory (5:50)
    • 24. A Throne Fit For A Fool (1:08)
    • 25. Meet Prince Edward (1:32)
    • 26. A Vigil For Our Sick King (3:17)
    • 27. Waldburg’s True Story (1:55)
    • 28. Henry Suffers Another Incident (1:06)
    • 29. Cromwell Visits Anne Of Cleves (3:10)
    • 30. Cromwell Is Arrested (1:10)
    • 31. Cromwell Is Led To His Death (3:27)
    • 32. A New Temptation (2:14)
    Czas trwania: 63:17
    Komentarze
    Mieszko 2013-07-10
    23:31
    Kompletnie nie zgadzam się z powyższ± recenzj±. W drugim sezonie mieli¶my "The Tudors Main Title Theme", "And So It Begins", "The Shape Of Things To Come", "More Prays", "Thomas More Is Executed", "Smeaton's Sad Violin", "These Bloody Days", "Anne Dreams Of Her Childhood". Jeszcze parę innych w miarę ciekawych utworów by się znalazło. A tutaj? Jest temat z czołówki serialu, motyw Jane Seymour (swoj± drog± wcale nie taki nadzwyczajny) z kilkoma aranżami, ale to wszystko. Muzyki do wszystkich czterech sezonów "The Tudors" słuchałem wiele razy i ta jest moim zdaniem zdecydowanie najsłabsza, a raczej beznadziejna. W przypadku drugiego sezonu, mimo fatalnie zmontowanego albumu, było nad czym ucho zawiesić. Wydanie płytowe do trzeciego natomiast, choć nieco krótsze, jest niewyobrażalnie ubogie w tre¶ć. Nawet brzmienie tej ¶cieżki pozostawia wiele do życzenia. Najgorsza muzyczna odsłona "Dynastii Tudorów".

  • Tudors, the - Season 3 (Dynasta Tudorów: sezon trzeci)

    Kompozytor:

    • Trevor Morris

    Dyrygent:

    • Trevor Morris

    Orkiestrator:

    • Trevor Morris

    Wydawca:

    • Varese Sarabande (2009)

    Producent:

    • Trevor Morris

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie