Szukaj: w


recenzje

Pledge, the (Obietnica)


Friedrich Duerenmatt jest jednym z najbardziej znanych i czytanych pisarzy XX wieku. Jedną z jego popularniejszych powieści jest Obietnica, opiewająca historię policjanta, który obiecał rodzinie zamordowanego dziecka, znalezienie zabójcy ich pociechy. Tą ciekawą historię obsesji zekranizowano wiele razy, jeden ze scenariuszy napisał nawet sam Duerenmatt (i na nim oparł powieść). Ostatnią wersję zrealizował słynny aktor Sean Penn, który do dyspozycji miał świetne zaplecze – genialnego jak zawsze Jacka Nicholsona, ciekawe zdjęcia Chisa Mengesa i przede wszystkim niebanalna muzykę Hansa Zimmera i Klausa Badelta.

Oczywiście, nie od dziś wiadomo, iż slogan "Hans Zimmer i Klaus Badelt" jest tak naprawdę jednoznaczne z "Additional music by Hans Zimmer". Prawdopodobnie nigdy się nie dowiemy, jaki był podział pracy przy tejże partyturze. Można jednak z dużą pewnością założyć, że The Pledge to w przeważającej większości muzyka Badelta. (i ewentualnie "dodatkowych muzyków"). Owa współpraca między Zimmerem i jakimś młodym adeptem wygląda następująco. Z reguły to właśnie autor Crimson Tide angażowany jest pierwszy, następnie dobiera sobie pomocnika (młodą, zdolną osobę, którą chce wypromować). Ów współpracownik tworzy większość muzyki do filmu opierając się na materiale tematycznym (2 lub trzy tematy) a także na fachowych poradach starszego kolegi. Przypomina to nieco proces średniowiecznej terminacji w zakładach czeladniczych, ale o dziwo efekty są częstokroć niezwykle interesujące, pomimo nieco rzemieślniczego trybu edukacji.

Patrząc na muzykę z The Pledge niewątpliwie dostrzeżemy jej wartość. Tego typu specyficzne, odległe od typowej papki Hollywoodu filmy, stanowiące ciekawą mieszankę thrillera i dramatu psychologicznego wymagają pewnych charakterystycznych posunięć. Po pierwsze, muzyka nie może zbytnio „wybijać" się na pierwszy plan ani swoim dramatyzmem ani nadmierną intensywnością. Po drugie, ponieważ film posiada mroczny, momentami niemal gotycki klimat, kompozytor nie może stworzyć ścieżki nazbyt melodyjnej, nazbyt „wpadającej w ucho”. Stąd tak duża rola underscore, underscore, które swoim emocjonalnym charakterem, pomaga filmowi, a jednocześnie nie jest dlań zbytnim bagażem. The Pledge doskonale spełnia wszystkie te warunki. To przede wszystkim ów wspominany underscore. Tło, subtelne, ale nie inwazyjne, manipulujące widzem, lecz zlane z obrazem. Tło, które stworzono za pomocą skromnego zespołu. Solowa gitara (Heitor Pereira), skrzypce (Craig Eastman), wiolonczela, fortepian, gdzieniegdzie barwione smutnym wokalem i delikatną perkusją.

Pomimo przewagi underscore mamy tu także do czynienia z tematami. Wyróżnić możemy tu dwa. Pierwszy pojawia się w utworach takich jak The Angler czy The Swing spokojny, niemal sielankowy wokal Alison Moynihan.. Drugi temat ma już inny, bardziej wyrazisty charakter, charakter będący tłem dla rozległych nostalgicznych pejzaży. Jeśli miałbym strzelać to właśnie on (najlepiej zaaranżowany w Ex Cop) stworzony został przez Zimmera. Swoja dynamiką i aranżacją (specyficzna szarpana gitara) przypomina nieco dokonania Marka Knopflera. Cały materiał tematyczny zawarty na płycie w ciekawy sposób zbiera utwór ostatni, gdzie prócz głównego tematu można usłyszeć reminiscencję z Gladiatora, a także pomysły rodem z Z archiwum X Marka Snowa.

Niezwykle intrygujące jest to, iż mimo wszędobylskich sampli, elektroniki muzyka nie traci nic na swojej subtelności, a w wielu momentach zyskuje coś, czego nie osiągnęlibyśmy tradycyjnymi środkami - klimat odrealnienia (The Wizard).

Partytura Zimmera i Badelta, niemal jak każdy tego typu underscore dużo lepiej brzmi w filmie niż na płycie. Niemniej jednak miłośnicy emocjonalnych detali będą czerpali ogromną przyjemność z odkrywania ich subtelnych jakości zakamuflowanych za ścianą niemelodyjności (oddziaływanie samym brzmieniem – angielski termin texture). Niestety dla wszystkich lubiących ścieżki słuchalne, chwytliwie Obietnica może się okazać sporym rozczarowaniem, rozczarowaniem, którego nie jest w stanie złagodzić nawet wyśmienity Ex Cop. Wydaję się jednak, że taki efekt był w pełni zamierzony. Twórcy chcieli muzyki nieinwazyjnej, muzyki, która nie tylko nie przeszkadzałaby widzowi w śledzeniu pełnej psychologicznych meandrów narracji, ale także, co niezwykle ważne, nie odciągałaby od kreacji Jacka Nicholsona.

Obietnica nie jest przebojowa, ale jest fenomenalnym przykładem na koegzystencje materii filmowej z materią muzyczną w tak trudnym gatunku, jakim jest specyficzny dramat filmowy.



Autor recenzji:  Paweł Stroiński
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. The Angler (5:24)
  • 2. Boogie Man (1:28)
  • 3. Jerry & Lori (1:01)
  • 4. Church Nightmare (2:19)
  • 5. Revisit Crime Scene (1:16)
  • 6. My Coat (2:47)
  • 7. The Wizard (4:05)
  • 8. Ex Cop (1:50)
  • 9. He'd Rather Not (2:00)
  • 10. Land of Christmas (1:22)
  • 11. Reading Stories (3:03)
  • 12. Turkeys (1:36)
  • 13. The Pledge (1:19)
  • 14. The Swing (2:20)
  • 15. Ginny's Picture (2:31)
  • 16. You're Crazy (5:57)
Czas trwania: 40:18
Komentarze
Mefisto 2005-09-15
15:10
Świetna muzyka - bardzo minimalistyczna, a jednocześnie zawierająca mnóstwo rozwiązań i smaczków. Pulsująca i transowa, ale jak najbardziej do posłuchania. Polecam szczególnie wydanie complete, gdzie mamy aż 35 ścieżek, które absolutnie nie nudzą nawet przez chwilę.
Eugeniusz Pierdzigrom 2005-11-05
12:38
No jestem pod wrażeniem!!! Wreszcie jakaś w miare poprawna recenzja PawałS. Poprawna pod względem stylistycznym, bo pusta wiedza którą przekazuje nam wyżej wymieniony redaktor nie ma na dłuższą metę racji bytu. Dobrzez że Paweł S pokazał że jak chce to potrafi pisać. Tylko dlaczego w wielu poprzednich tekstach mu sie nie chciało???? Dlaczego powstawały takie gnioty? Pozostawiam to pytanie bez komentarza. No comment....
Zobi 2006-09-05
20:31
Czy ktoś wie jak nazywa się piosenka którą słychać jak bohater jedzie samochodem. Takie zawodzenia coś w stylu indiańskim (tylko gitara i głos)???
Babuch 2006-09-05
20:35
Jeśli dobrze kombinuję o co Ci chodzi to pewnie będzie Wazimbo & Orchestra Marrabenta de Mocambique piosenka pod tytułem Nwahulwana. Nie są to skowyty indiańskie tylko afrykańskie. Mam nadzieję że pomogłem.
Zobi 2006-09-05
23:34
Babuch jesteś wielki!!! O to mi chodziło. Gratuluje wiedzy i osłuchania. A swoją drogą świetny to utwór i żal, że go nie umieścili na soundtracku, tylko zamiast tego jakieś niesłuchalne pierdy instrumentalne
Mystery 2007-01-09
23:36
Muzyka z The Pledge jest po prostu dobra i tyle. Na pewno trochę ciężko jej się słucha ale to jest największa zaleta tej płyty gdyż trzeba się bardzo dobrze wsłuchać by wychwycić wszystkie zalety tego soundtracku(mowa tu o wydaniu z 35 utworami)
DanielosVK 2010-04-09
16:56
Dla mnie ten soundtrack jest świetny. Szczególnie "The Angler" i "You're Crazy" wprowadzają mnie w taki stan hipnozy. Bardzo trudne do słuchania (w filmie świetne), ale jak się już załapie to coś, to ma się ochotę słuchać na okrągło. Za w miarę oryginalne podejście, hollywoodzkość zmniejszoną do minimum (w gruncie to jej chyba w ogóle nie ma wg mnie) i urzekające tematy - 5 gwiazdek.
DanielosVK 2011-07-22
00:34
Jak się klika w klip "Ex Cop" to pojawia się coś BARDZO innego... :D
Mystery 2011-07-22
08:04
Czyżby Hans ściągnął od McCarthy'ego? ;)
Mieszko 2013-07-03
13:44
Takiego klimatu i skromnego wykonania po duecie Badelt/ Zimmer się nie spodziewałem. Warto się w tę muzykę zagłębić, ponieważ pełno w niej ukrytych detali i smaczków. Duże zaskoczenie.

Pledge, the (Obietnica)

Kompozytor:

  • Hans Zimmer
  • Klaus Badelt

Muzyka dodatkowa:

  • Craig Eastman
  • Heitor Pereira
  • Michael Brook
  • Martin Tillman

Soliści:

  • Craig Eastman (skrzypce)
  • Heitor Pereira (gitara)
  • Michael Brook (gitara elektryczna)
  • Martin Tillman (wiolonczela)

Wydawca:

  • Milan Records (2001)

Producent:

  • Hans Zimmer
  • Klaus Badelt

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie