Szukaj: w


recenzje

Transformers Prime



Gdyby nie wielka pompa z jak Michael Bay postanowi wskrzesi zapomnian ju idee walki Autobot闚 z Decepticonami, kultowe zabawki Hasbro kurzy造by si w ciemnych i ch這dnych magazynach zapomnienia. Olbrzymi popyt na spektakularn rozrywk, kt鏎y przyczyni si nie tylko do wzrostu zainteresowania tematem, ale do powstania dw鏂h sequel闚 Transformer闚, sk這ni r闚nie inne o鈔odki produkcyjne do zainwestowania w prawa do tego dzie豉. Tym oto sposobem, ju w roku 2009 jedna z ameryka雟kich stacji telewizyjnych, The Hub, zapowiedzia豉 rozpocz璚ie prac nad serialem telewizyjnym. Serialem, kt鏎y co prawda nie odwo造wa si bezpo鈔ednio do film闚 Bay’a, ale czerpa pe軟ymi gar軼iami z nowoczesnych technik realizacji, dynamiki akcji i… lektor闚 u篡czaj帷ych swojego g這su na przyk豉d Optimusowi Prime. Pi璚ioodcinkowy pilot animowanego Transformers Prime rozkr璚a si bardzo powoli, 穎ngluj帷 na pocz徠ku fabularnym bana貫m i suchym 瘸rtem, ale im wi璚ej czasu po鈍i璚a貫m na t z pozoru pust rozrywk, tym wi瘯sz przyjemno嗆 ze czerpa貫m. Troch inaczej sytuacja przedstawia si ze 軼ie磬 d德i瘯ow, kt鏎 na potrzeby tego serialu stworzy Brian Tyler.

Najwi瘯szy lowelas w鈔鏚 hollywoodzkich kompozytor闚 鈍i璚i ostatnio niema貫 tryumfy. Rok 2011 przyni鏀 mu bowiem a osiem g這郾ych projekt闚, spo鈔鏚 kt鏎ych najwi瘯szym zainteresowaniem s逝chaczy i krytyk闚 cieszy造 si Bitwa o Los Angeles, Modern Warfare 3 oraz Szybcy i w軼iekli 5. Szybko i w軼iekle Brian Tyler zacz掖 r闚nie rok 2012. Abstrahuj帷 od kilku sk康in康 minimalistycznych prac, kt鏎e w marcu ukaza造 si nak豉dem wytw鏎ni Varese Sarabande, r闚nie mi這郾ik闚 mocnych wra瞠 czeka豉 nie lada niespodzianka. Ot騜 efekt prawie p馧rocznej pracy (nominowanej zreszt do nagrody Emmy) nad pierwszym sezonem Transformers Prime znalaz w ko鎍u sw鎩 fina w postaci albumu soundrackowego. Wytw鏎nia Lakeshore Records wysz豉 naprzeciw fanom serialu z pe軟ym patosu i dynamicznej akcji, ponad 70-minutowym materia貫m muzycznym. Nic nowego, zapewne powiedz zawodowi malkontenci. Fakt, idea zapychania kr捫k闚 po same brzegi nie sprzyja dobrej promocji tw鏎czo軼i Tylera. W przypadku serialu telewizyjnego takowe post瘼owanie t逝maczy mo積a szerokim wachlarzem mo磧iwo軼i jakie dostarcza wydawcom pilot i dwudziestojednoodcinkowy sezon Prime'闚. Czy uda這 si zatem skompletowa na tyle reprezentatywny zestaw utwor闚, aby nie nadwyr篹y cierpliwo軼i potencjalnego s逝chacza? Raczej tak.

Zacznijmy jednak od tego, 瞠 Brian Tyler nie skomponowa muzyki do wszystkich epizod闚 serialu. Co prawda wszed w projekt z pe軟ym impetem, ale entuzjazm ten zdawa si powoli gasn望 w toku dalszych prac. Czyni帷y honory kompozytora dodatkowego, Matthew Margeson, przej掖 wi璚 zadanie i doko鎍zy serial po „swojemu”. Wi瘯sz cz窷 temat闚 zawdzi璚zamy jednak Tylerowi i jego wysi趾owi w這穎nemu w pi璚ioodcinkowy pilot zatytu這wany Darkness Rising. To w豉郾ie materia muzyczny z tego mini-serialu w g堯wnej mierze wype軟ia p造t Lakeshore Records.

Zar闚no tw鏎cy serialu, jak i kompozytor nie kryli 廝鏚e swoich inspiracji. Ju sam temp track, na kt鏎y sk豉da造 si utwory Steve'a Jablonsky'ego, m闚i造, 瞠 stylistyka i estetyka brzmienia zagl康a ma na pe軟e plastikowego przepychu podw鏎ko filmowe Michaela Bay'a. 安iat zwariowa! O wiele bardziej do鈍iadczony kompozytor mia豚y czerpa z wyschni皻ego 廝鏚豉 wiedzy muzycznej by貫go protegowanego Hansa Zimmera? Tyler m鏬豚y zacytowa w tym miejscu s造nn maksym „jaka p豉ca, taka praca” i bez zaj彗ni璚ia przyst徙i do odstawiania fuszerki. Tylko po co? Niemniej dziwi mnie fakt, 瞠 Amerykanin w og鏊e podj掖 si Transformer闚. Czasami odnosz wra瞠nie, 瞠 kompozytor ten lubi eksperymentowa z niszowymi produkcjami. Podobnie przecie rzecz si mia豉 a z serialem Enterprise, gdzie go軼innie skomponowa oprawy muzyczne do dw鏂h odcink闚. Wracaj帷 jednak do meritum sprawy, u podstaw 軼ie磬i d德i瘯owej do Transformers Prime le瘸豉 g喚boka ch耩 wyniesienia zwyk貫j serialowej ilustracji do kinowych standard闚 produkcyjnych. I tutaj pojawi造 si kolejne komplikacje – bud瞠t.

Ograniczone mo磧iwo軼i finansowe s造cha nie tyle w podej軼iu kompozytora do swojego zadania, ale w brzmieniu partytury, kt鏎a w wype軟ianiu brakuj帷ej przestrzeni posi趾uje si nierzadko orkiestrowymi i ch鏎alnymi samplami. Niestety czu w tej 軼ie盧e d德i瘯owej tak瞠 serialow rutyn, czyli bardzo kr鏒ki czas po鈍i璚ony na proces kompozycji i nagrania partytur do poszczeg鏊nych odcink闚. Bardziej ani瞠li albumu soundtrackowego problem ten dotyka samego serialu, gdzie Tyler stara si zatka niemal瞠 ka盥 sekund periodyku. Prezentowana na p造cie 軼ie磬a d德i瘯owa rzecz jasna pozbawiona jest wszelkiego rodzaju syntetycznego rz瘼olenia. Uwag skupiamy wi璚 wok馧 tematu g堯wnego i jego licznych aran瘸cji...


Jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, oprawa do Transformers Prime kr捫y wok馧 analogicznych kompozycji z film闚 Michaela Bay'a. 安iadczy o tym zar闚no przedsi瑿rana stylistyka, jak i ca豉 sfera tematyczna zagl康aj帷a na podw鏎ko Steve'a Jablonsky'ego. Nie dziwi wi璚 fakt, 瞠 czo堯wka serialu stanowi istn parafraz tematu Optimusa Prime’a (Transformers Prime), a 鄴速y Chevrolet Camaro zwany Bumblebee otrzymuje w serialu bli幡iaczo podobny motyw (Bumblebee). S te mniej bezpo鈔ednie nawi您ania, ot chocia瘺y charakterystyczne smyczkowe ostinato, kt鏎e Tyler traktuje jako baz rytmiczn pod melodie opisuj帷e heroiczne poczynania Autobot闚 (np. One Shall Rise). Abstrahuj帷 od wszystkich zapo篡cze i og鏊nego 瞠rowania na dokonaniach (o zgrozo!) Jablonsky’ego, muzyka Briana Tylera ma w sobie co, co bez problemu str帷i z piedesta逝 wyczyny Steve’a – niezaprzeczaln przebojowo嗆 i charyzm, kt鏎ej tak bardzo brakowa這 w ostatnich dw鏂h ods這nach filmowych Transformer闚. Chyba nikt nie zaprzeczy, 瞠 dobry temat to podstawa, ale umiej皻ne zaaran穎wanie owej melodii r闚nie 鈍iadczy o pewnym poziomie kompozytora. C騜, Tyler w spos鏏 niezrozumia造 dla Jablonsky’ego potrafi operowa sekcj d皻 i perkusjami. Je瞠li kto ma jeszcze w徠pliwo軼i, to odsy豉m do dw鏂h zesz這rocznych prac Briana, mianowicie Bitwa o Los Angeles oraz Szybkich i w軼iek造ch 5.

Po鈔鏚 ca貫j masy heroicznych utwor闚 akcji natkniemy si na kilka prawdziwych pere貫k, do kt鏎ych warto wraca. Z oczywistych wzgl璠闚 na pierwszy plan wysuwa si czo堯wka i jej alternatywny odpowiednik skomponowany pod napisy ko鎍owe. S to pe軟e wersje temat闚 przewodnich, kt鏎e w samym serialu okrojone zosta造 do raptem kilkunastu sekund. Osobn jako嗆 stanowi utwory akcji napisane do odcink闚 pilota穎wych. Czemu akurat one? C騜, odnios貫m wra瞠nie, 瞠 im d逝瞠j Brian Tyler pracowa nad serialem tym bardziej si nim nudzi. W ko鎍闚ce sezonu po prostu zabrak這 muzyki o wi瘯szej sile wyrazu i tak zdecydowanym brzmieniu. Zwi瘯szy si natomiast udzia procentowy sampli. Poza tym ile mo積a w k馧ko aran穎wa jeden i ten sam motyw? Niemniej zanim jeszcze do鈍iadczmy owego znu瞠nia chwile rozrywki zapewni nam sceny z po軼igu na autostradzie (Relentless Pursuit), potyczki w kopalni Energonu (Battle in the Energon Mine) oraz batalii powietrznej z trzeciego epizodu Darkness Rising (Dogfight). O solidne ciarki na plecach przyprawi nas ko鎍闚ka utworu Cybertron jawnie odwo逝j帷a si do tematu Decepticon闚 z filmowych Transformer闚.

Obok wielu utwor闚 akcji na albumie soundtrackowym natkniemy si r闚nie na klika spokojniejszych, odpr篹aj帷ych moment闚. Te przypisane s g堯wnie trzem m這docianym bohaterom serialu, kt鏎zy opr鏂z ratowania 鈍iata od zag豉dy maj przecie swoje zwyk貫, „ameryka雟kie” 篡cie. Niestety nie zabrak這 r闚nie tak zwanej cha速ury i dziwnych wymys堯w duetu Tyler – Margeson. Szkoda, 瞠 Decepticoni zostali potraktowani w 軼ie盧e d德i瘯owej po macoszemu... Po serialowemu mo積a wr璚z powiedzie. Spora cz窷 muzyki odwo逝j帷ej si do poczyna antybohater闚 sprowadza si u Tylera i Margesona do underscore'owego samplowania. Wyj徠ek stanowi posta Megatrona, kt鏎ej nie oszcz璠zono cierpkiego, pozbawionego charyzmy, tematu.

Moja przygoda z serialem Transformers Prime przypomina豉 wi璚 sinusoid. Oscylowa豉 od poczucia zmarnowanego czasu, a po maluj帷e si na twarzy wielkie „wow”. Najwi璚ej do powiedzenia, tak pod wzgl璠em fabularnym, jak i muzycznym, mia rzecz jasna pi璚ioodcinkowy pilot, aczkolwiek mog zapewni, 瞠 na nim zabawa si nie sko鎍zy. Je瞠li za chodzi o muzyk, to cieszy mnie fakt, 瞠 wydawcy ograniczyli sfer zainteresowania s逝chacza do Darkness Rising. Materia muzyczny zawarty na albumie Lakeshore Records w zupe軟o軼i zaspokoi nasz ciekawo嗆. Osobi軼ie odchudzi豚ym soundtrack o dodatkowe 10-15 minut niezbyt absorbuj帷ego uwag underscore. Reasumuj帷, pierwszy tegoroczny sprawdzian z muzyki akcji Brian Tyler ma ju za sob. A jeszcze tyle przed nami...


Inne recenzje z serii:

  • Transformers
  • Transformers 2: Revenge of the Fallen (album)
  • Transformers 2: Revenge of the Fallen (score)
  • Transformers 3: Dark of the Moon (score)
  • Transformers 4: Age of Extinction
  • Transformers 5: The Last Knight
  • Transformers: The Movie
  • Transformers Prime

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Transformers Prime (03:22)
    • 2. Optimus Prime Returns (02:07)
    • 3. One Shall Rise (02:43)
    • 4. Dreadwing (01:41)
    • 5. In Defense Of Humanity (02:26)
    • 6. We Have Returned (04:42)
    • 7. Relentless Pursuit (04:36)
    • 8. This Is Your Home Now (05:02)
    • 9. Autobot Stratagum (02:38)
    • 10. Battle In The Energon Mine (03:12)
    • 11. Proximity Sensors (02:17)
    • 12. Cutting It A Bit Close (01:28)
    • 13. The Cons Are Back (04:46)
    • 14. RC On The Move (02:02)
    • 15. Always Welcome (02:11)
    • 16. Arachnid (04:10)
    • 17. The Space Bridge (01:29)
    • 18. Dogfight (04:52)
    • 19. Bumblebee (01:37)
    • 20. Next Day After School (01:12)
    • 21. Cybertron (01:31)
    • 22. Megatron On The Move (02:44)
    • 23. The Construct (02:16)
    • 24. Prime Finale (04:16)
    • 25. Transformers Prime (End Title) (03:05)
    Czas trwania: 72:25
    Komentarze
    Adam Krysi雟ki 2012-03-13 19:52
    Brian Tyler & Transformers Prime. Fucking beasts.
    Tomek 2012-03-13 22:20
    Wow, Adam, normalnie koment roku :D Bogata forma, nik豉 tre嗆 :P W sumie jak to w 鈍iecie Transformer闚. Dwa ostatnie zdania recenzji mnie rozwali造 :D
    Arti 2012-03-13 23:04
    Przykro mi to m闚i, ale ciesze si 瞠 s ludzie kt鏎zy odwalaj za nas s逝chanie niepewnej jako軼i scor闚. Pr鏏ki nawet, ale na ca這嗆 szkoda czasu; lepiej wr鏂i do FF5.
    Mefisto 2012-03-14 00:50
    Kijem przez szmat tego nie tkn i szczerze w徠pi w 4 za muzyk na p造cie.
    Tomasz Goska 2012-03-14 01:13
    Jak nie tkniesz to si nie przekonasz.
    Brajan 2012-03-14 13:08
    A jak tkniesz to bedziesz zachwycony!!Jest duzo lepsze od Cartera.
    Koper 2012-03-14 17:39
    Na pewno... ;) Najdziwniejsze, 瞠 z tre軼i recki te czw鏎ki absolutnie nie wynikaj... :]
    Arti 2012-03-14 18:06
    Trzeba zmieni Muzyka w filmie, na Muzyka w obrazie
    Pawe Stroi雟ki 2012-03-16 22:30
    Spr鏏uj pewnie jeszcze raz, ale nie uda這 mi si dotrwa do ko鎍a.
    Koper 2012-03-16 23:25
    Nie takie z貫, jak mog這by si wydawa, ale na pewno nie tak dobre jakby sugerowa (zw豉szcza ocenami, bo w mniejszym stopniu tekstem) Tomek G. Takie tam... lepsze od tr鎩eczki TF od Jablonsky'ego w sumie, wi璚 naci庵ane 3 mo積a da, je郵i nie b璠zie si zbytnio patrze na wt鏎no嗆 tej muzyki. No a album oczywi軼ie co najmniej o po這w za d逝gi.
    Rolex 2012-03-18 16:33
    Zaskakujaco dobra plyta. Lekko za dluga, jak zawsze u Tylera, ale slucha sie klawo. Temat glowny na chwile obecna to utwor roku.
    Mystery 2012-03-24 10:31
    Im d逝瞠j s逝cham, tym mniej tu dobrego dla siebie znajduj. W rezultacie 鈔ednia praca z fajnym tematem, w por闚naniu z projektami Tylera z 2011, Prajmy najmniej mi si podobaj, a wraca b璠 tu zapewne tylko do pierwszego tracka, kt鏎y spokojnie wystarczy mi za ca這嗆.
    Mieszko 2013-11-25 13:31
    Szablonowy, banalny, bez 篡cia i emocji soundtrack, a motyw przewodni nadu篡wany i to bardzo! Partytura Tylera w 瘸den spos鏏 nie mo瞠 r闚na si swoim poziomem (niskim dla mnie) trylogii "Transformers" Steve'a Jablonsky'ego.
    Mefisto 2014-08-31 18:58
    Ha豉s, ha豉s, ha豉s. Niby jest tu kilka fajnych temat闚, jest epicko, jest power i w og鏊e. Ale 72 minuty napieprzania w gary si na tortury nadaje, a nie do s逝chania dla przyjemno軼i. S這wem: typowy, mocno nieociosany Tyler dla fanboj闚 i mas, o kt鏎ym zapomina si r闚nie szybko, jak o wczorajszej kolacji. Ale niech b璠zie, 瞠 dam czy, za dobre ch璚i i moc brzmienia. No i filmu nie znam, wi璚 trzeba by sprawiedliwym ;)

  • Transformers Prime

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Muzyka dodatkowa:

    • Matthew Margeson

    Dyrygent:

    • Allan Wilson

    Orkiestrator:

    • Robert Elhai
    • Dana Niu
    • Brad Warnaar
    • Pakk Hui

    Wykonawcy:

    • The Slovak National Symphony Orchestra
    • Brian Tyler

    Wydawca:

    • Lakeshore Records (1012)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie