Szukaj: w


recenzje

Boot, das (Okręt)


Podróży po głębinach morskich ciąg dalszy... Trudno w to uwierzyć po obejrzeniu Troy, ale Wolfgang Petersen jest dobrym reżyserem. Każdemu może przecież zdarzyć się wpadka, nawet tak duża jak mityczna Troja. Na szczęście dla miłośników kina, niemiecki reżyser upodobał sobie morza i oceany (nie zaś pustynie) na scenerię swoich filmów. Niedawno mieliśmy okazję podziwiać dokonania Industrial Light & Magic w The Perfect Storm, a już wkrótce czeka nas kolejna katastrofa morska w remake’u Poseidon. Jednak aby docenić kunszt Niemca, należy się cofnąć trochę w czasie do jak na razie najlepszego obrazu Petersena. Das Boot, bo o nim mowa, to już klasyka kina wojennego, która na długo zapada w pamięć. Opatrzność czuwała nad nami i Petersen nie zdecydował się odrzucić muzyki Doldingera na dwa tygodnie przed premierą filmu (a jak wiadomo, zdarzyło mu się to ostatnimi czasy). Wiem, że się powtarzam, ale jakoś nie mogę przeboleć muzyki Hornera w Troi. Wracając jednak do tytułowego okrętu...

Jest nim U-96. Ciekawe swoją drogą, skąd swoją nazwę wziął słynny swego czasu niemiecki zespół, który rozpoczął swoją karierę od utworu Das Boot. Tą zagadkę pozostawię nierozwiązaną... ;)

Na album składa się 30 utowrów. Całość mamy podzieloną na trzy części, plus jeden mały bonus, o którym później. Muszę przyznać, że taki układ płyty bardzo mi odpowiada. Pierwsza część to muzyka, jaką słyszymy w filmie, druga część, którą trudno nazwać czystą ilustracją muzyczną (piosenki i utwory odpowiednie dla epoki, w jakiej rozgrywa się film), oraz na koniec muzyka ze wszystkimi odgłosami z filmu. Nie każdemu przypadnie takie rozwiązanie, gdyż można to nazwać zapychaniem albumu na siłę. Ale po kolei...

I Anfang stanowi preludium do tego, co jest esencją opisywanej tu muzyki. Powolnie budując napięcie płynnie przechodzi w Titel, które jest moim zdaniem jednym z najlepszych tematów w historii muzyki filmowej. Rytmicznie płynąca elektronika w akompaniamencie perkusji, a do tego wszystkiego... sonar. Jakże genialnym rozwiązaniem okazało się użycie dźwięku sonaru w muzyce o okręcie podwodnym. Nie wiem, czy dałoby się lepiej oddać klimat panujący na łodzi podwodnej, niż poprzez użycie dźwięków, które często słyszała załoga U-Bootów. Główny temat jest siłą napędową tej muzyki, ale nie oznacza to, że resztę można pominąć. Wręcz przeciwnie, jest jeszcze kilka pomniejszych tematów, które nie działają tak intensywnie na słuchacza, lecz świetnie wkomponowują się w całość. Tak więc mamy muzykę akcji w U96, a chwilę potem nostalgiczny Erinnerung, w którym główną rolę odgrywa gitara. Co ciekawe, mimo takiego mariażu, poszczególne utwory się ze sobą nie ‘gryzą’. Na minus należy zapisać już trochę archaicznie brzmiącą elektronikę. Dla przykładu Warten, rozpoczyna się od głównego tematu w rewelacyjnej aranżacji, zaś chwilę potem atakowani jesteśmy underscore’m, który jest naprawdę ciężkostrawny. Powtarzające się nieustannie dźwięki (przypominające stukanie) nie należą do najbardziej słuchalnych. Ale powiedzmy, że słyszałem gorszą elektronikę z tamtego okresu...

II Muss I Denn oraz Schwarze Augen skomponowane przez grupę PD pasują do muzyki Doldingera jak palec do oka. O ile jeszcze pierwszy z nich jest marszem granym przez sekcję dętą (a takowa często żegnała okręty wypływające w rejs bojowy), to drugi utwór już bardziej kojarzy się z filmem gangsterskim, niźli z wojennym. Podobnie sprawa wygląda z Mon Gars, która jest przyjemną pioseneczką śpiewaną po francusku. Wszystko utrzymane jest w klimacie lat 40’. Wydaje mi się, że producenci zdawali sobie sprawę z faktu, iż ta muzyka znacznie odbiega od klimatu ilustracji Doldingera, stąd też decyzja o takiej właśnie konstrukcji albumu. Jeśli komuś te piosenki nie odpowiadają, może je po prostu pominąć i nie wracać do nich. Jeśli ktoś zaś życzy sobie pomieszania ich z utworami niemieckiego kompozytora, to może użyć przycisku ‘shuffle’. W sumie zawsze jest łatwiej przemieszać utwory, niż poukładać je według odpowiedniej kolejności.

III W opisywanym tu dziale znajduje się muzyka, którą słyszeliśmy już wcześniej. Z tym, że teraz słyszymy ją tak, jak brzmiała ona w filmie. Tak więc mamy wybuchy bomb głębinowych, pracę silnika, czy też przekleństwa marynarzy. Jest to świetna ciekawostka, gdyż ktoś, kto filmu nie widział, ma wyobrażenie jak muzyka działa z obrazem. Ci zaś, którzy widzieli Okręt, z przyjemnością wrócą do chwil spędzonych razem z załogą U-96. Jeśli komuś taki pomysł umieszczenia muzyki na albumie nie przypadł do gustu, może ją po prostu pominąć.

W środku dostajemy jeszcze mały prezencik od wydawcy. Das Boot jest kolejną aranżacją głównego tematu, którego kompozytor nie bał się eksploatować. Cieszy mnie to, gdyż doskonałej muzyki nigdy za wiele. Kończąc rozważania, Klaus Doldinger, którego muzykę mogliśmy również podziwiać w The Neverending Story spisał się doskonale. Perfekcyjnie uchwycił klimat filmu. Metaliczne dźwięki przypominają mi dokonanie Brada Fiedela z Terminatora. Zabieg ten świetnie potrafi stworzyć atmosferę niepewności, odizolowania, a taka przecież panuje na okręcie podwodnym. Polecam ten album każdemu, komu nie przeszkadza dużo elektroniki i mrocznego underscore. Zdecydowanie odradzam miłośnikom talentu Johna Williamsa czy Jerry Goldsmitha.




Autor recenzji:  Mariusz Tomaszewski
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Anfang (01:07)
  • 2. Titel (03:46)
  • 3. Appell (00:53)
  • 4. U 96 (02:30)
  • 5. Auslaufen (01:12)
  • 6. Erinnerung (02:34)
  • 7. Konvoi (04:17)
  • 8. Angriff (02:10)
  • 9. Inferno (00:51)
  • 10. Heimkehr (02:31)
  • 11. Bedrohung (02:34)
  • 12. Erinnerung (01:10)
  • 13. Gibraltar (04:21)
  • 14. Warten (01:11)
  • 15. Absinken (01:36)
  • 16. Auf Grund (01:17)
  • 17. Eingeschlossen (02:23)
  • 18. Rettung (02:14)
  • 19. Rückzug (01:38)
  • 20. Ende (03:23)
    ----------------------------------------------
  • 21. Muss i Denn (01:25)
  • 22. Mon Gars (02:34)
  • 23. Schwarze Augen (02:36)
  • 24. Das Boot (03:17)
    ----------------------------------------------
  • 25. Konvoi (04:31)
  • 26. Angriff (03:42)
  • 27. Gibraltar (04:22)
  • 28. Absinken/Eingeschlossen (02:58)
  • 29. Rettung (03:03)
  • 30. Rückzug/Heimkehr (02:13)
Czas trwania: 74:19
Komentarze
Koper 2009-07-20 20:25
Tak, o ile pamiętam, to właśnie to.
tomasz 2009-08-28 23:24
Hej, A ktos pamięta jak zwała się ta piosenka angieslka puszczana w filmie z gramofonu? Cała załoga śpiewała ją po angielsku. Proszę o pomoc.
Krisi 2010-04-06 22:52
Tomaszu to: Louise Brooks & Rina Ketty - J'attendrai (1938)
Filip 2010-05-20 04:35
a nie chodzi przypadkiem o "It's A Long Way To Tipperary" http://www.youtube.com/watch?v=2DPkydllx-Q
Krisi 2010-07-03 02:30
Tak, to It's A Long Way To Tipperary
a.biern 2010-07-14 01:04
Rany, Krisi, tą pierwszą pomyłką, w której podałeś/aś wykonawce i tytuł tej francuskiej pieśni po prostu mnie ocaliłaś...To mnie prześladuje od wielu miesięcy (jeśli nie lat), nie znam niestety francuskiego i mimo, że słyszałem wielokrotnie ten utwór także poza filmem, to nigdzie nie mogłem znaleźć kto to śpiewa i co to za utwór. Melodię mogłem odtworzyć, ale nigdzie nie mogłem odnaleźć informacji o autorach (nie wiedziałem jak zapisać słowa, stąd te problemy)...Uff co za ulga, już wiem! Niesamowita magia jest w tym utworze, coś pięknego...Teraz będę mógł znaleźć więcej muzyki Louise Brooks & Rina Ketty, wielkie dzięki! :]
Wejherowo 2011-02-20 20:34
piekna ta piosenka tez mnie przezsladowała ta piosenka ma to coś
Jola 2011-03-26 00:01
Polecam http://www.argonaut.gda.pl
Mieszko 2014-04-22 16:00
Porządna muzyka z klimatem, a temat główny oraz sonar w 2. i 20. utworze to prawdziwy majstersztyk! Nota za tracki 1-20.
pakos 2014-11-16 18:50
co do tej piosenki francuskiej "Mon Gars" podaje teks Allez viens mon gars la vie te tend les bras, Un petit tour un deux trois un p'tit coup toi et moi C'est pas plus difficile que ça il suffit d'y croire et puis voilà C'est tout miel, c'est tout ciel, c'est tout rêve et soleil. Allez viens mon gars, viens là, le temps n'attend pas Allez viens mon gars, viens là, tant que je te tends les bras Allez viens mon gars, viens là, le temps n'attend pas Allez viens mon gars, viens là et serre-moi contre toi Embrasse moi. Ah! Comme c'est doux ta bouche avide dans mon cou, Ah! Comme c'est fou tes dents de loup sur mes genoux Vas-y mon chou va jusqu'au bout et tout d'un coup grand méchant loup Eh, ne crains rien, j'me sens bien, quel festin, allez viens... Allez viens mon gars, viens là, le temps n'attend pas Allez viens mon gars, viens là, tant que je te tends les bras Allez viens mon gars, viens là, le temps n'attend pas Allez viens mon gars, viens là enferme-moi dans tes bras Caresse moi. Range tes outils, déjà, éteins l'incendie, Un p'tit tour et fini un p'tit coup et puis merci J' t'avais dit, c'est pas pour la vie, juste pour une nuit, un peu de folie Pauvre ami, rien compris, ben tant pis, tiens pardi Allez va mon gars, c'est ça, le temps n'attend pas, Allez va mon gars, c'est ça, y a d'autres filles que moi, Allez va mon gars, c'est ça, le temps n'attend pas, Allez va mon gars, c'est ça, bientôt tu m'oublieras, La vie va Jetzt Songtext hinzufügen

Do tej recenzji istnieje jeszcze 16 komentarzy. Chcesz zobaczyć wszystkie?    » pokaż wszystkie
Boot, das (Okręt)

Kompozytor:

  • Klaus Doldinger

Wydawca:

  • WEA Records (1997)

Producent:

  • Klaus Doldinger

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie