Szukaj: w


recenzje

LOTR: The Two Towers (Władca Pierścieni: Dwie Wieże)


Na początku 2002 roku Drużyna Pierścienia wywołała niezły szum. Sprawiła, że miliony ludzi ruszyły do kin, nie mniej także do księgarni zapoznać się z dziełem na którego podstawie film powstał... wielu spośród nich zahaczyło także o sklepy muzyczne i zakupiło soundtrack. Prawdę powiedziawszy sukces muzyki, był tak wielki, że gdy wszystkie możliwe kopie zostały już wyprzedane (a stało się to bardzo szybko) wznowiono nakład zalewając rynek już nie milionami, ale dziesiątkami milionów płyt. Podczas gdy szum wokół pierwszej części nie cichł, Shore był juz w trakcie pracy nad Dwoma Wieżami.

Pisząc je, kompozytor wielokrotnie odnosił się do wcześniej skonstruowanych tematów, przykładowo: Drużyny (np. The Uruk-Hai) i Froda (np. The Taming Of Smeagol, Samwise The Brave) czyniąc je bardziej elastycznymi na potrzeby sytuacji w których znaleźli się teraz bohaterowie. Nie zabrakło także motywów Rivendell i Lothlorien, przewijających się przykładowo w Isengard Unleashed ze wzruszającym wokalem Elizabeth Fraser czy też The Leave Taking z łagodnymi partiami chóralnymi. Na tej solidnej bazie zbudowano również motyw Arweny zawarty w Evenstar podkreślający jej dylemat pomiędzy wiernością swojemu ludowi, a miłością życia, Aragornem. Istotną rolę pełni tu wokal Isabel Bayrakdarian pełen liryzmu i smutku. TTT to nie tylko nawiązania, także innowacje tematyczne, więc skupmy się może na nich.

...przed oczami wędrowców, na zachodzie, świat wciąż jeszcze leżał cichy, bezkształtny i szary; w miarę jednak jak patrzyli, cienie nocy rozwiewały się stopniowo, ziemia budziła się odzyskując barwy: zieleń rozlała się po szerokich łąkach Rohanu...

Rohan - górzysta, malownicza kraina znajdująca się na północ od Gondoru, a na południe od lasu Fangorn i Lorien. Jej stolicą jest Edoras ze słynnym Złotym Dworem, siedzibą królów. Pełen powagi, piękna, a zarazem pewnego rodzaju folkloru nastrój znalazł ujście w muzyce Howarda. Temat Rohanu jest zdecydowanie najciekawszy z tych, które proponuje nam partytura. Najlepiej słucha się go tam, gdzie na pierwszy plan wysuwają się solowe fiddle (amerykańskie skrzypce etniczne) rozpościerające nad muzyką płaszcz powagi. Wyszczegółnić tu należy The King Of The Golden Hall oraz końcówkę Hellm's Deep z cudnym wokalnym finałem.

...nie widzieli jego twarzy, miał bowiem kaptur nasunięty głęboko, a na kapturze szerokoskrzydły kapelusz, spod którego ledwie wystawał czubek nosa i siwa broda. Mimo to Aragornowi wydało się, że w cieniu kaptura dostrzega jasny, przenikliwy błysk oczu...

Gandalf Biały – niegdyś zwany Szarym lub Mithrandirem. Podczas potyczki z Balrogiem spadł razem z nim w otchłań Morii. Pokonując go umarł, ale przywrócono go do życia, by mógł dopełnić swojej ostatniej misji... Postać Gandalfa, która w pierwszej części choć ważna, nie posiadała własnego tematu Teraz jest nim obdarzona. Podniosły, z dużą dawką potężnego chóru, dobrze przedstawia tą silną i dosyć istotną osobę nie tylko dla losów mu zaprzyjaźnionych, ale całego Śródziemia. Pierwszy raz, co prawda w nieco "ubogaconej" wersji, spotkamy się z nim przy okazji Foundation of Stone ilustrującym wspomnianą wyżej potyczkę czarodzieja z demonem podziemi. Typową, albumową suitą jest The White Rider zawierający fragmenty oprawy muzycznej do sceny uzdrawiania umysłu opętanego przez Smoczy Język Theodena. Największe wrażenie robi jednak Forth Eorlingas, gdzie usłyszymy temat wzbogacony przepięknym, solowym wokalem Ben Del Maestro. Widok tysięcy pędzących Rohirrimów w dół doliny Helmowego Jaru na tle z muzyką Howarda gwarantują niezapomniane wrażenia!

...różnili się między sobą tak jak drzewa odmiennych gatunków, tak niepodobne jak brzoza do buka albo dąb do jodły. Kilku sędziwych brodatych entów przypominało drzewa bardzo stare, ale zawsze zdrowe i krzepkie, żaden z nich jednak nie zdawał się tak wiekowy jak Drzewiec...

Powieść Tolkiena bogata jest w różnego rodzaju stworzenia i istoty, wprowadzające bujny obraz niezwykłego bogactwa życia w fikcyjną krainę Śródziemia. Śmiało do tej grupy zaliczyć można entów, odwiecznych pasterzy drzew zamieszkujących Fangorn. Sędziwy wiek, powaga i niechęć do przybyszów zostały doskonale uchwycone w temacie Treebeard Już na samym początku rzuca się w uszy dysonans pomiędzy orkiestrą wygrywającą bardzo niskie dźwięki, a chórem śpiewającym wysoko “Entmoot”. Dalsza część należy w znacznej mierze do instrumentów perkusyjnych i dętych drewnianych, wprowadzających tajemniczą, można by nawet rzec, mroczną atmosferę. Ciekawostką jest Isengard Unleashed, będący czymś w rodzaju “kontrtematu”. Z mrocznym, tematycznym pierwowzorem opisującym obojętnych na losy świata pasterzy drzew ma on niewiele wspólnego, za to idealnie przedstawia późniejszą determinację i gniew tych stworzeń stających do walki z Isengardem. Z łagodnego, rozpoczynającego go, miękkiego śpiewu Bena Del Maestro prowadzeni jesteśmy stopniowo do szaleńczej muzyki akcji budowanej na pełnej orkiestrze i licznym chórze śpiewającym poemat o przebudzeniu się drzew z mrocznego snu (“The Ents”).

Standardowo już na końcu płyty, a w filmie podczas napisów końcowych spotykamy utwór promujący. Tym razem jest to Gollum's Song, według mnie znacznie ciekawszy od May It Be z FOTR. Smętny nastrój jaki mu towarzyszy i słowa piosenki wykonywanej przez Emilianę Torrini w dosadny sposób przestawiają pokrętną, dwuosobową naturę Golluma. W limitowanym edycji soundtracku Dwóch Wież jako bonus dołączono także bardzo piękny i liryczny utwór zatytułowany Farewell To Lorien. Pochodzi on z rozszerzanej wersji Drużyny Pierścienia i opiewa fragmenty wydłużonego o kilka scen pożegnania w Lothlorien.

Muszę przyznać, że przesłuchawszy soundtrack w całości odczułem drobny niedosyt. Wyraźnie brakowało mi tam kilku fragmentów muzycznych słyszanych w filmie, na przykład tego ilustrującego bieg Aragorna, Legolasa i Gimliego tropem orków. Pomijajać te drobne mankamenty wydawnicze otrzymujemy raczej dobrze skonstruowany album muzyczny, godnie prezentujący drugą partyturę Shore'a do Władcy Pierścieni. Pod względem słuchalności wypada ona jednak nieco gorzej posług Drużyny Pierścienia. Wszystkiemu winna jest spora ilość tak bardzo lubianych przez Howarda Shore'a dysonansów i eksperymentów dźwiękowych. Mogą one napsuć nieco krwi słuchaczom lubującym się w melodyjnych utworach akcji, z kolei zachwycić uwielbiających eksperymentatywną zabawę z orkiestrą i chórem. Nie pomniejsza to jednak rangi tej płyty. Późniejszy Powrót Króla potwierdza tylko, że całość muzyczna trzymana jest na bardzo wysokim poziomie. Polecam!

Inne recenzje z serii:
  • The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring
  • The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring - The Complete Recordings
  • The Lord Of The Rings: The Two Towers - The Complete Recordings
  • The Lord Of The Rings: The Return Of The King
  • The Lord Of The Rings: The Return Of The King - The Complete Recordings

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Foundations Of Stone (03:52)
    • 2. The Taming Of Smeagol (02:49)
    • 3. The Riders Of Rohan (04:06)
    • 4. The Passage Of The Marshes (02:46)
    • 5. The Uruk-Hai (02:58)
    • 6. The King Of The Golden Hall (03:49)
    • 7. The Black Gate Is Closed (03:18)
    • 8. Evenstar [wokal Isabel Bayradkarian] (03:16)
    • 9. The White Rider (02:28)
    • 10. Treebeard (02:44)
    • 11. The Leave Taking (03:41)
    • 12. Helm's Deep (03:53)
    • 13. The Forbidden Pool (05:27)
    • 14. Breath of Life [wokal Sheila Chandra] (05:08)
    • 15. The Hornburg (04:37)
    • 16. Forth Eorlingas [wokal Ben Del Maestro] (03:16)
    • 17. Isengard Unleashed [wokal Elizabeth Fraser & Ben Del Maestro] (05:01)
    • 18. Samwise The Brave (03:46)
    • 19. Gollum's Song [piosenka wykonana przez Emilianę Torrini] (08:23)
    Czas trwania: 75:18


    Słowa utworów (Philippa Boyens, Fran Walsh, David Salo w oparciu o teksty J.R.R. Tolkiena):



    Foundations of Stone - The Abyss, The Fight [Khuzdul, Quenya]:

    [Khuzdul] Irkat-lukhud ma (No shaft of light)
    katabrikihu (Can breach it)
    Ulfat-atam ma (No breath of air)
    tanakhi uduhu (Comes from it)
    bin-nât aznân tarsisi (Only an endless dark rises)
    Bazar udu agânî-furkhîn (Deep from the beginnings)
    Gurd! (Of the world.)
    Ma nîd sakhu! (Do not look down)
    Ma satf unkhai! (Nor step too close)
    Atkât zatagrafizu (The silence will take you.)
    Zatablugi sulluzu (It will swallow you whole)

    [Quenya] Cuiva Olórin (Awake Olórin)
    Nárendur (Servant of fire)
    Tira nottolya (Face your foe)
    Tulta tuolya (Summon forth your strength)
    An mauya mahtie (For you must fight)
    Ter oiomornie (Through endless dark)
    Ter ondicilyar. (Through chasms of stone.)
    Mettanna. (To the end.)
    Nurunna! (To the death!)

    The King of the Golden Hall - The Fallen [Staroangielski - Rohirric]

    Hé laered hine rídan (He taught him to ride,)
    And wealdan méce (To wield a sword.)
    And standan fæst (To stand strong)
    And féond ne forhtian. (And show his enemy no fear.)
    Nú hé sceal leornian (Now he must learn)
    Ðæt hearde sóð: (The hard truth:)
    Hé raerede his cnapa (That he had brought his boy)
    Of cilde tó menn (From childhood.)
    Ðæt hé his déað geséo. (So that he might face his death like a man.)
    Sé féond wæs simble mid heom. (The enemy was always with them.)
    Sé féond ne reccede ege. (The enemy did not care about fear.)

    Evenstar [Sindarin]:

    Ú i vethed nâ i onnad. (Not the end it is the beginning.)
    Si boe ú-dhanna. (Now it-is-necessary that don't-fall)
    Ae ú-esteli, esteliach nad. (If you don't-trust some-thing.)
    Ú i vethed nâ i onnad. (Not the end it is the beginning.)
    Nâ boe ú i. (It is necessary don't that.)
    Estelio han, estelio han, estelio, (Trust this, trust this, trust)
    estelio han, estelio veleth. (Trust this, trust love.)
    teliach nad, estelio han. (You trust some-thing, trust this.)

    The White Rider - The King [Staroangielski - Rohirric]:

    Lim-strang wæs geboren (Strong-limbed he was born)
    Bearn léod-cyninga (This son of Kings;)
    Magorinc Mearces. (This warrior of Rohan.)
    Bunden in byrde tó laedenne (Bound by birth to lead.)
    Bunden in lufe tó ðegnunge (Bound by love to serve.)
    Lang beadugear cýðað (Long years of war begin to show.)
    Lic onginneð búgan. (The body has begun to bend.)
    Swift déadlic géar Stieppað geond willan. (Swift mortal years outpace the will.)
    Ac éagan gíet lóciað Beorhtre gesihðe; (But the eyes still watch clear-sighted.)
    Heorte gíet béateð. (The great heart is beating still.)

    for ðon hé waes Sceadufæx (For he was Shadowfax,)
    hláford ealra méara (Lord of all Horses.)

    Treebeard - Entmoot [Sindarin]:

    Naur vi eryn, (The woods are burning,)
    lanc i dalaf. (the ground lies bare.)
    Mathach vi geven? (Do you feel it in the earth?)
    Nostach vi 'wilith? (Can you smell it in the air?)
    Mâb le i nagor, (The war is upon you,)
    Bâd gurth vi ngalad firiel. (Death moves in the fading light.)
    Dorthach vi mar han? (Are you part of this world?)
    Dagrathach go hain? (Will you join their fight?)

    Helm's Deep - The Call, The Missing [Staroangielski - Rohirric]:

    Hwær cwóm helm? Hwaer cwóm byrne? (Where is the helm and the hauberk,)
    Hwær cwóm feax flówende? (and the bright hair flowing?)
    Hwær cwóm hand on hearpestrenge? (Where is the hand on the harp string)
    Hwær cwóm scir fýr scinende? (and the red fire glowing?)

    Héo naefre wacode dægréd (She never watched the morning rising,)
    Tó bisig mid dægeweorcum (Too busy with the day's first chores,)
    Ac oft héo wacode sunnanwanung (But oft she would watch the sun's fading,)
    Ðonne nihtciele créap geond móras (As the cold of night crept across the moors.)
    And on ðaere hwile (And in that moment)
    Héo dréag ðá losinga (She felt the loss)
    Earla ðinga ðe héo forléas. (Of everything that had been missed.)
    Héo swá oft dréag hire sáwle sincende (So used to feeling the spirit sink,)
    Héo ne cúðe hire heortan lust. (She had not felt her own heart's wish.)

    Breath of Life - Aragorn [Sindarin]:

    Uich gwennen na 'wanath ah na dhín. (You are not bound to loss and silence.)
    An uich gwennen na ringyrn ambar hen. (For you are not bound to the circles of this world.)
    Boe naid bain gwannathar, (All things must pass away,)
    Boe cuil ban firitha. (All life is doomed to fade.)
    Boe naer gwannathach, (Sorrowing you must go)

    The Hornburg - The Call [Staroangielski - Rohirric]:

    Hwær cwóm helm? Hwaer cwóm byrne? (Where is the helm and the hauberk,)
    Hwær cwóm feax flówende? (and the bright hair flowing?)

    Forth Eorlingas - The Call, The Mearas [Staroangielski - Rohirric]:

    Hwær cwóm helm? Hwaer cwóm byrne? (Where is the helm and the hauberk,)
    Hwær cwóm feax flówende? (and the bright hair flowing?)
    Hwær cwóm héah corn weaxende? (and the tall corn growing?)
    Hwá gegaderath wuduréc of (Who shall gather the smoke of)
    wealdholte byrnende? (the dead wood burning?)
    Oððe gesiehth of gársecge (Or behold the flowing years)
    ðá géar gewendende? (from the Sea returning?)

    for ðon hé waes Sceadufæx (For he was Shadowfax,)
    hláford ealra méara (Lord of all Horses.)

    Isengard Unleashed - Haldir's Lament, The Ents [Sindarin, Quenya]:

    Ar sindarnóriello mornie caita, (And grey-country-from lies darkness,)
    Ar ilye tier unduláve lumbule... (And all roads down-licked [the] clouds...)

    [chór] rithannen i geven (Earth shakes)
    thangen i harn (Stone breaks)
    na fennas i daur (The forest is at your door)
    ôl dûr ristannen (The dark sleep is broken)
    eryn... (The woods...)
    [solo] ...echuiannen (... have awoken)
    i ngelaidh dagrar (The trees have gone to war)
    ristar thynd, cúa tawar (Roots rend, wood bends)
    dambedir enyd i ganed (The Ents have answered the call)
    si linna i 'waew trin 'ylf (Through branches now the wind sings)
    Isto i dur i chuiyl (Feel the power of living things)
    i ngelaidh dagrar (The trees have gone to war)

    Gollum's Song:

    Where once was light
    Now darkness falls
    Where once was love
    Love is no more
    Don't say goodbye
    Don't say I didn't try
    These tears we cry
    Are falling rain
    For all the lies you told us
    The hurt, the blame!
    And we will weep to be so alone
    We are lost
    We can never go home
    So in the end
    I'll be what I will be
    No loyal friend
    Was ever there for me
    Now we say goodbye
    We say you didn't try
    These tears you cry
    Have come too late
    Take back the lies
    The hurt, the blame!
    And you will weep
    When you face the end alone
    You are lost
    You can never go home
    You are lost
    You can never go home
    Komentarze
    Tomek 2005-07-19 19:52
    Zgadzam się z thedeusem, filmowo to najlepsza część, muzycznie również, rozwinięta muzyka z FOTR, poszerzona o doskonałe, nowe tematy, nie odgrzewana tak jak ROTK. Co do ksiązki, najlepsza jest jednak Drużyna.
    Tomek 2005-07-19 19:54
    Aha, a piosenka śpiewana przez Emilianę Torrini jest też zdecydowanie najlepsza z trzech piosenek napisanych do trylogii:)
    Słowik 2005-07-31 12:41
    Równie wspaniała muza co do pierwszej części filmu,chociaż miała mały problem ,żeby mnie w sobie rozkochać.Teraz za każdym kolejnym razem jak jej słucham podoba mi się coraz bardziej i niegdy nie przestanie.Świetny ,tajemniczy klimat.
    Mefisto 2006-02-27 14:44
    Może nie tak zachwycający, jak FOTR (szczególnie complete), ale i tak warto.
    Avarati 2007-10-27 12:25
    Nigdy nie słyszałam piękniejszej muzyki! Najlepszy motyw to śmierć Haldira, Evenstar porusza mnie do łez, a Write Rider powoduje, że ciarki mi przechodzą do całym ciele! Trzeba to usłyszeć!!!
    rafal k. 2009-06-07 18:06
    Dla mnie każda z trzech części "Władcy" zasługuje na najwyższą ocenę, właśnie poprzez niespotykany klimat. A ta część dodatkowo zawiera kilka świetnych motywów ( łącznie z uroczym tematem głównym i wspaniałymi chórkami ), co klasyfikuje ją na pierwszym miejscu na mojej prywatnej liście dokonań pana Shore'a. Świetna muzyka !
    albost 2010-03-01 23:10
    Uwaga! Mam do sprzedania 2 oryginalne, nieotwierane Complete recording z 1 części filmu! Zamówiłem niechcący z amazona i muszę się teraz tego pozbyć, więc cena też będzie tańsza niż w sklepach. Naprawdę mi zależy. Pisać na gg: 3335678 lub meila: alb.ostaszewski989@wp.pl
    Michał Turkowski 2010-04-13 19:19
    Howard powraca do Śródziemia, i to w jakim stylu! Muzyka zmieniła nieco swój charakter, więcej w niej powagi, mniej brzmienia typowego fantasy. Shore postawił na mrok, i wykreował go w sposób fantastyczny. Melodie z pierwszej części, powracają i tutaj, ale Shore kreuje też wiele nowych – temat Golluma, Jeźdźców Rohanu, Entów, Gandalfa, i wiele innych. Bogactwo tematyczne jest ogromne. Co zachwyca w tej części – klimat. Inny niż w pierwszej części, jednak niezwykle pasjonujący, pełen mroku i niepokoju. Nie brak tutaj muzyki ciężkiej, budującej klimat, potęgującej strach, ale także miłosnej i heroicznej. I kolejny raz świetny montaż albumu. Dwie Wieże, choć bardziej wymagające w stosunku do Drużyny, są równie pasjonujące. Klasa absolutnie światowa.
    Mieszko 2013-10-06 22:53
    Więcej niż udany powrót Shore'a do Śródziemia (w obrazie ani trochę nie zawodzi). Jak się ma sprawa z piosenką? Bez szans w starciu z Enyą (przynajmniej ja tak uważam).
    Tomek 2018-09-09 13:26
    Płyta cudowna, muzyka prawie równie dobra co pierwsza część trylogii. Najlepsze utwory to wg mnie: "Foundations Of Stone", "The Riders Of Rohan", "Evenstar", "Forth Eorlingas", "Isengard Unleashed" i "Samwise The Brave".

    Do tej recenzji istniej? jeszcze 2 komentarze. Chcesz zobaczyć wszystkie?    » pokaż wszystkie
  • LOTR: The Two Towers (Władca Pierścieni: Dwie Wieże)

    Kompozytor:

    • Howard Shore

    Dyrygent:

    • Howard Shore

    Orkiestrator:

    • Howard Shore

    Soliści:

    • Ben Del Maestro, Elizabeth Fraser, Isabel Bayrakdarian, Sheila Chandra,Emilia Torrini (wokal)

    Wydawca:

    • Reprise Records (2002)

    Producent:

    • Howard Shore

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie