Szukaj: w


recenzje

Batman: The Animated Series


Animowany Batman wytwórni Warner Bros. pośród licznych seriali jakie oglądałem w dzieciństwie czy młodości zajmuje miejsce w czołówce mego osobistego rankingu ulubionych. W jego przypadku nie chodzi tylko o sentyment, jak przy wielu innych, czy o kapitalną czołówkę z muzyką Danny’ego Elfmana, który wykorzystał w niej temat z kinowej wersji przygód człowieka nietoperza w reż. Tima Burtona. Batman: The Animated Series to jedna z najciekawszych rysunkowych adaptacji komiksu w odcinkach, nie wolna od pewnych zabiegów, które czyniły ten serial bardziej atrakcyjnym dla młodszego widza, a odbieranym przez dorosłych jako zbyt błahe czy infantylne, jednakże dzięki specjalnej technice malowania na czarnych tłach, a także dzięki wykreowaniu świata z pogranicza noir i futuryzmu, posiadająca niesamowity, mroczny, tajemniczy klimat, kto wie czy nie najbliższy komiksowemu pierwowzorowi.

Ogromne znaczenie w kreowaniu świata i jego atmosfery ma oczywiście muzyka. Wspomniany temat z czołówki kojarzy chyba każdy, kto załapał się na emisję choć jednego odcinka w telewizji. Trudno jednak oczekiwać, by kompozytor o renomie Danny’ego Elfmana mógł zostać zatrudniony do ilustrowania każdego z kilkudziesięciu odcinków, zatem wkład jego zakończył się na muzyce pod sekwencje początkową i napisy końcowe. Podkładanie pod serial muzyki z filmu Burtona nie miało również sensu, zbyt wiele nowych wątków i postaci wymagało tu własnej muzycznej sygnaturki. Stąd potrzeba zatrudnienia kompozytora, który stworzy muzyczną rzeczywistość serialu opierając się na stylistyce, a po części także na motywach, wykreowanych już przez Batmana. Optymalnym wyborem okazała się być kobieta, Shirley Walker, znana głównie jako świetny orkiestrator i dyrygent. Za nią przemawiał nie tylko bardzo dobry warsztat, ale i kontakt z partyturą do kinowego Batmana, którą to dyrygowała. Ze względu na nawał pracy i krótkie terminy, po kilkunastu pierwszych odcinkach, nad którymi pracowała samodzielnie, Walker otrzymała wkrótce wsparcie w postaci dwójki: Lolita Ritmanis i Michael McCuistion, z którymi wspólnie komponowała podkład muzyczny do pozostałych epizodów.

Choć po latach większość widzów kojarzy tylko temat elfmanowski, to Walker i jej współpracownicy napisali na potrzeby serialu całe multum motywów, zarówno Batman, jak i większość najważniejszych jego przeciwników czy towarzyszy doczekała się własnego choćby nawet i skromnego nieskomplikowanego tematu, wykorzystywanego następnie w charakterze lejtmotywicznym w scenach ze swoim udziałem. Najważniejszy jest oczywiście temat Człowieka Nietoperza stworzony przez Walker. Jego struktura jest prosta (kapitalnie objaśnia ją kompozytorka w bonusowej ścieżce na płycie, w której przy pomocy fortepianu rozkłada go na czynniki pierwsze i na przykładach ukazuje jego wykorzystanie w serialu) złożony jest z dosłownie 9 nut, zresztą przynoszących skojarzenia z fanfarą Elfmana, ale temat to bardzo efektywny: świetnie podkreślający zarówno mrok jak i heroizm postaci. Fakt, że jest krótki i łatwo wpadający w ucho, pozwala wykorzystywać go w przeróżnych aranżacjach: od wzniosłych, patetycznych, przez dramatyczne aż po spokojne, melancholijne wręcz (My Life Is A Dream) a także swobodnie przywoływać go w muzyce akcji. Podobnie rzecz się ma z pozostałymi motywami, siłą rzeczy pojawiającymi się w score dużo rzadziej. Te najważniejsze (m.in. temat Jokera, Bat-Girl, Mr. Freeze’a czy Pingwina) znajdziemy w otwierającej album uwerturze.

Stylistyka całości w sposób oczywisty nawiązuje do kompozycji z filmu Tima Burtona, a zwłaszcza do tej bardziej klasycznej jego części. Walker, Ritmanis i McCuistion są w swojej ilustracji rzecz jasna dużo bardziej w kontekście gatunku standardowi i typowi, niż Elfman, trudno by raczej oczekiwać od nich tutaj eksperymentatorstwa i awangardy. W score z The Animated Series dominuje posępna symfonika z częstym wykorzystaniem sekcji dętej. I choć twórcy nie mieli do dyspozycji wielkiej orkiestry (w nagraniach uczestniczyło jednorazowo od 20 do 40 muzyków), to ich muzyka potrafi momentami zabrzmieć całkiem potężnie i wzniośle. W zależności od fabuły kompozytorzy potrafią nieco odejść od głównego stylu w kierunku nieco nowocześniejszych brzmień, wykorzystujących popowy perkusyjny podkład (muzyka z „The Last Laugh”), wpleść harmonijkę czy akordeon (niestety tego nie wydano na albumie), zabrzmieć z bardziej klasycznym, operowym zacięciem (nawiązująca do Rossiniego ilustracja do odcinka z Pingwinem) a także – i przyznam, że tych elementów osobiście nie lubię, jak i epizodów z tą postacią – bardziej slapstickowo, gdy pojawia się Joker, a Shirley Walker wprowadza muzykę kojarzącą się z lunaparkiem czy wykorzystującą gwizdanie, cymbały itp. Spotkamy też elementy rodem z kina noir, horroru a nawet brzmienia bardzo... świąteczne (z odc. „Christmas With The Joker” oczywiście).

Muzyki w serialu jest bardzo dużo, towarzyszy niemal cały czas ekranowym wydarzeniom, a jako że odcinki są krótkie – po dwadzieścia parę minut – zaś akcja rozgrywa się szybko, jak to w filmach przeznaczonych dla młodszych widzów, przeto nie można liczyć na długie rozwinięcia myśli tematycznych. Skutkiem tego jest muzyka, która na albumie charakteryzuje się dużą ilustracyjnością i niedługim czasem trwania poszczególnych utworów. Z założenia musi więc wypadać na płycie wyraźnie mniej korzystnie niż w połączeniu z obrazem. W praktyce o tym możemy się przekonać dopiero od 2008 roku, gdyż wcześniej muzyka Walker i jej współkompozytorów nie była wydana. Soundtrack wypuszczony w limitowanej edycji 3000 kopii przez La-La Land Records w prezentacji muzyki nie uwalnia jej od spodziewanych minusów a niestety przez swój sposób wydania tylko je uwypukla. Na płycie umieszczono bowiem, pomijając Gotham City Overture, muzykę z zaledwie 11 odcinków serialu i to wcale przy ich wyborze nie kierując się jakością czy atrakcyjnością ich ilustracji, a raczej, jak można domniemywać, pewną reprezentatywnością. Tak by na płycie znalazła się muzyka towarzysząca zmaganiom Batmana z najsłynniejszymi wrogami: Jokerem, Dwie-Twarze, Trującym Bluszczem czy Pingwinem. W efekcie tego nie tylko pominięto wiele kapitalnych motywów z innych odcinków, ale i niepotrzebnie rozwleczono soundtrack o muzykę bardziej ilustracyjną. Być może La-La planuje kolejną płytę, w której znajdzie się ten interesujący materiał, którego tu zabrakło, jednakże patrząc z punktu widzenia słuchacza muzyki filmowej zdecydowanie wartościowsze byłoby w miejsce obecnego, wydanie zawierające utwory, tematy czy suity z najlepszych fragmentów większej ilości odcinków. Takie lepiej oddałoby ogrom pracy włożonej przez Walker, Ritmanis i McCuistiona a przede wszystkim byłoby ciekawsze w odsłuchu i nie stwarzało wrażenia momentami wręcz pewnego przesytu.

Batman: The Animated Series to dobra ilustratorska robota, za którą całej kompozytorskiej trójce należy się uznanie. Muzyka bardzo dobrze zorkiestrowana, barwna, świetnie oddająca świat Gotham. Jednak prezentacja albumowa z wcześniej wymienionych powodów nie satysfakcjonuje w pełni, choć oczywiście należy pochwalić La-La za to, że score w ogóle ujrzał światło dzienne i to w eleganckim od strony technicznej i graficznej wydaniu. Mimo wszelkich uwag, które można mieć do tego soundtracku, jest to pozycja, po którą śmiało można sięgnąć, nie tylko z sentymentu.



Inne recenzje z serii:
  • Batman: Mask of the Phantasm

  • Batman
  • Batman Returns
  • Batman Forever
  • Batman & Robin
  • Batman Begins
  • The Dark Knight


    Autor recenzji:  Łukasz Koperski
    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
      CD1 (76:05):

    • 1. Gotham City Overture (14:01)
    • 2. Batman: The Animated Series - Main Title (1:02) (Danny Elfman)

      "On Leather Wings" (Shirley Walker):
    • 3. Sub-Main Title/Batwing/Bat Attack (1:51)
    • 4. Batman Drives To Gotham (1:00)
    • 5. Batman Investigates/Batman Uses Infrared/Police Rush Building (1:48)
    • 6. Batman Escapes/Batman Flies (1:48)
    • 7. Bats/Evidence Goes Up In Smoke/The Formula/Dr Jekyll And Mr. Bat (3:01)
    • 8. Gotham From the Air/Ride’Em Batman/Epilogue (2:16)

      "The Last Laugh" (Shirley Walker):
    • 9. Sub-Main Title (1:35)
    • 10. The Submarine/Joker Loots Gotham (2:35)
    • 11. Alfred Loses It (0:58)
    • 12. Bat Boat/Batman Catches The Big Fish/Batman Fights The Bad Guys (2:18)
    • 13. Cliff-Hanger Under Water/Batman A.K.A Houdini (1:56)
    • 14. Batman The Terminator (2:01)
    • 15. Batman Vs. Joker/Batman Vs Joker Part 2 (3:47)

      "It's Never Too Late" (Lolita Ritmanis):
    • 16. Sub-Main Title/Stromwell’s Flashback (2:01)
    • 17. Batman on Top of Church/Stromwell Arrives At Pete’s/Thugs Exit (1:20)
    • 18. Stromwell Confronts Thorn (1:15)
    • 19. It’s Party Time/Batman Carries Stromwell (0:48)
    • 20. Stromwell Sees Joey (1:41)
    • 21. Stromwell Tricks Batman/Thorn’s Men Move In/Thorn Chases Stromwell (3:22)
    • 22. Stromwell’s Flashback #2 (01:45)
    • 23. Batman Cracks Heads/Thorn Removed (1:20)

      "Pretty Poison" (Shirley Walker, Lolita Ritmanis & Michael McCuistion):
    • 24. Ground Breaking Ceremony/Penitentiary Time Lapses (1:11)
    • 25. Batman Catches A Chopper/The Chopper Crashes/Rooftop Chase (1:58)
    • 26. Batman Sneaks Around (1:09)
    • 27. A Little Plant Muzak/The Carnivorous Plant (0:59)
    • 28. Batman Vs. Poison Ivy/Poison Ivy In Prison (3:52)

      "Christmas With The Joker" (Shirley Walker, Lolita Ritmanis & Michael McCuistion):
    • 29. 14 Seconds Opening/Jingle Bells/The Joker Blasts Off (1:03)
    • 30. Down the Mountain/Sidewalk Red Herring (0:51)
    • 31. 'Pukey Christmas Music/Christmas With The Joker/Game Show Music (2:18)
    • 32. The Train Crashes (1:19)
    • 33. Observatory Cannon/Cannon Out Of Control/Robin Blows Up Cannon (1:11)
    • 34. More Game Show Music/Drive To The Toy Company (1:39)
    • 35. Nutcracker Suite Medley (1:24)
    • 36. Pie In Batman’s Face/Dangling Hostages Saved/Deck The Halls (1:40)


      CD2 (74:02):

    • 1. Batman: The Animated Series - Main Title [Alternate Version] (1:09)

      "Two Face, Part 1" (Shirley Walker):
    • 2. Harvey’s Nightmare/Dent’s Soap Box (2:24)
    • 3. Batman Tracks Dent (2:07)
    • 4. Split Personality/Harvey/Harv (4:21)

      "Two Face, Part 2" (Shirley Walker):
    • 5. Part One Recap (0:33)
    • 6. Sub-Main Title/The Heist (1:49)
    • 7. Bruce Wayne’s Nightmare/Two-Face Remembers (2:47)
    • 8. Batcycle/What About Grace (1:58)
    • 9. My Name Is Two-Face (1:52)
    • 10. The Great Equalizer/Where There’s Love (4:03)

      "Joker's Favor" (Shirley Walker):
    • 11. Sub-Main Title/Cussing Out The Joker/I Had A Bad Day (3:18)
    • 12. Joker’s Hide-Out (1:19)
    • 13. Charlie’s Neighborhood/Joker Finds Charlie (1:18)
    • 14. Charlie Arrives In Gotham/Joker Collects His Favor (0:42)
    • 15. Harley’s Party Source (0:44)
    • 16. Crashing The Party (1:33)
    • 17. Batman Saves The Commissioner/Batman’s After The Joker/Charlie Gets the Joker (3:38)

      "Vendetta" (Michael McCuistion):
    • 18. Sub-Main Title/Conway Is Abducted (0:43)
    • 19. A Clue/The Crocodile’s Lair (1:27)
    • 20. Another Clue (1:19)
    • 21. Croc’s Cave/Killer Croc (2:52)
    • 22. Batman Chases Croc/Sewer Fight (2:54)
    • 23. Bullock Gets The Croc (1:09)

      "Perchance To Dream" (Shirley Walker):
    • 24. Sub-Main Title/The Dream Begins (0:52)
    • 25. It’s Impossible/Bruce Sees Batman/Bruce Watches Batman At Work (2:14)
    • 26. My Life Is A Dream (2:48)
    • 27. Climbing The Church Tower/Belltower Fight (2:45)
    • 28. Your Own Private Wonderland/Back to Reality (2:48)

      "Birds Of A Feather" (Shirley Walker):
    • 29. Birds Of A Feather (1:54)
    • 30. That Fine Roman Nose/Penguin Vs. Muggers (2:32)
    • 31. Penguin Takes Veronica (0:40)
    • 32. The Drop/Rubber Duckie Ride (1:50)
    • 33. The Penguin’s Opera/High Society (2:19)

    • 34. Batman: The Animated Series - End Title (0:34) (Danny Elfman)

      Bonus:
    • 35. Music Of The Bat 101 (6:45)

    Łączny czas trwania: 150:07
    Komentarze
    DanielosVK 2010-12-25 14:56
    Najlepszy batman? Kłóciłbym się.
    Koper 2010-12-25 15:02
    a ja nie :P
    DanielosVK 2010-12-25 16:16
    Elfman megakult. I tyle. :P
    Koper 2010-12-26 23:36
    ale mi o film chodziło :) a Elfman przecież tu temat napisał :) i to megakultowy :D
    DanielosVK 2010-12-27 01:03
    Ah. :D
    Mystery 2010-12-28 17:53
    Jakby nie było mi też chodziło o film :)
    Główny motyw bajki nie jest elfmana tylko Shirley 2011-01-04 16:53
    Główny motyw bajki nie jest elfmana tylko zrobiony przez Shirley, więc proszę nie kłamać;)
    Koper 2011-01-04 18:48
    Jest tak jak napisano w recenzji, więc bez głupich komentarzy.
    Michal 2012-06-26 08:53
    Filmik nie działa
    andrzejlobo 2014-03-16 17:25
    Mam wielki sentyment do serialu i tej muzyki. Czuć tu historię mrocznego rycerza w starym stylu.

    Do tej recenzji istniej? jeszcze 2 komentarze. Chcesz zobaczyć wszystkie?    » pokaż wszystkie
  • Batman: The Animated Series

    Kompozytor:

    • Shirley Walker
    • Lolita Ritmanis
    • Michael McCuistion

    Muzyka dodatkowa:

    • Danny Elfman (temat)

    Dyrygent:

    • Steve Bartek
    • Tim Kelly
    • Michael McCuistion
    • Shirley Walker

    Orkiestrator:

    • Shirley Walker
    • Lolita Ritmanis
    • Michael McCuistion
    • Peter Tomashek
    • Mark McKenzie
    • Jeff Atmajian
    • Lisa Bloom
    • Nerida Tyson-Chew
    • Harvey Cohen
      i inni

    Wydawca:

    • La-La Land Records (1992/2008)

    Producent:

    • M.V. Gerhard

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie