Szukaj: w


biografie

Leonard Rosenman

Leonard Rosenman urodził się w 1924 roku na nowojorskim Brooklynie. Jego ojciec był właścicielem sklepu spożywczego, zaś młody Leonard, zanim zainteresował się grą na fortepianie i muzyką w ogóle, podobno bardzo pragnął zostać artystą-malarzem. W czasie II Wojny Światowej Rosenman służył w siłach powietrznych armii Stanów Zjednoczonych na Pacyfiku. Po powrocie do ojczyzny, przeniósł się do Kalifornii, gdzie ukończył Uniwersytet w Berkeley.

Na początku lat 50-tych Rosenman powrócił do Nowego Jorku, gdzie tworzył kompozycje muzyczne i uczył gry na fortepianie. Jego wielka kariera w świecie muzyki filmowej zaczęła się od przypadkowego spotkania na pewnym przyjęciu. Wówczas to aktor James Dean usłyszał, jak Rosenman gra na pianinie. Miesiąc później o jedenastej w nocy, w domu kompozytora ktoś zadzwonił do drzwi.

Otworzyłem drzwi i ujrzałem faceta ubranego w strój motocyklisty- po latach wspominał Rosenman w wywiadzie dla jednej z lokalnych gazet.- Zapytałem: „W czym mogę panu pomóc?”, na co on odpowiedział: „Chciałbym uczyć się u Ciebie gry na fortepianie”. Wkrótce Rosenman i Dean zostali dobrymi przyjaciółmi a aktor wprowadził muzyka w świat filmu, poznając między innymi z Elią Kazanem. W 1955 Kazan, Rosenman i Dean mogli cieszyć się z sukcesu filmu Na wschód od Edenu, ale parę miesięcy wcześniej premierę miał dramat Pajęczyna, który był faktycznym debiutem Rosenmana w muzyce filmowej i początkiem jego wielkiej kariery. Kariery, w trakcie której zilustrował około setki filmów i seriali, zdobył dwie nagrody Emmy i nominację do Złotego Globu. Był czterokrotnie nominowany do Oscara i dwukrotnie odbierał statuetkę, ale jak na ironię, w obydwu przypadkach nie za własne kompozycje, ale za adaptacje istniejących: muzyki klasycznej w przypadku kubrickowskiego Barry’ego Lyndona i country/folk w By nie pełzać na kolanach rok później. Do najbardziej znanych filmów z oryginalną muzyką Rosenmana należą animowany Władca Pierścieni, Star Trek IV czy RoboCop 2.

Muzyka filmowa okazała się mieć jednak destrukcyjny wpływ na jego prace koncertowe. Jeszcze w roku 1955, w którym zadebiutował w filmie, miał 5 znaczących koncertów swoich prac w Nowym Jorku. Przez wiele następnych lat ani razu nie pojawiał się w salach koncertowych. Rosenman z żalem wspominał, że znajomi muzycy uznali, iż zaprzedał się Hollywoodowi i nawet, gdy stworzył jakieś pozafilmowe prace, nie chcieli ich wystawiać. Przez cały czas kompozytor tworzył jednak dzieła nie przeznaczone do ilustrowania filmów i po jakimś czasie powrócił na sale koncertowe Nowego Jorku, gdzie mógł je z dumą zaprezentować słuchaczom.

W latach 90-tych u Rosenmana zdiagnozowano chorobę o objawach podobnych do Alzheimera. Twórca stopniowo zaczął wycofywać się z życia zawodowego, choć z rzadka jeszcze pisywał a ostatni film z jego muzyką miał premierę w 2005 roku. Artysta zmarł 3 lata później, w kalifornijskim szpitalu, na atak serca. W swoim życiu był czterokrotnie żonaty (ostatnia małżonka – Judie – była z nim od 1989 roku aż do śmierci), doczekał się syna i dwóch córek.

Leonard Rosenman, podobnie jak wcześniej Alex North, wniósł do muzyki filmowej lat 50-tych trochę świeżości i bardziej modernistyczne podejście. Rosenman chętnie sięgał bowiem po wyrafinowane techniki, po muzykę atonalną, po serializm. Może nie w takim stopniu, jak wspomniany North, ale i on dołożył swoją cegiełkę do zakończenia okresu Złotej Ery, w której dominowało opieranie się na XIX-wiecznych technikach romantycznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że Rosenman mimo stosowania nowoczesnych, dysonujących technik, często także sięgał po bardziej tradycyjne, melodyjne sposoby ilustrowania, nierzadko mieszając je w obrębie jednej partytury. Choć twórca ten obecnie nie cieszy się tak wielką estymą wśród fanów ścieżek dźwiękowych, jak niektórzy z tworzących równolegle z nim, może z powodu zbyt dużej ilości prac telewizyjnych, a może dlatego, że zdarzało mu się pisać do sequeli filmów, w których muzycznie błysnął kto inny (Planeta małp, Star Trek, RoboCop). Niewątpliwie jednak był jednym z ciekawszych kompozytorów muzyki filmowej i pozytywnie zapisał się w historii gatunku.



NAGRODY:

Oscar:
  • 1977 – Bound for Glory
  • 1976 – Barry Lyndon

    Emmy:
  • 1979 – Friendly Fire
  • 1977 – Sybil (+Alan Bergman, Marylin Bergman)

    ASCAP Award:
  • 1987 – Star Trek IV: The Voyage Home

    NOMINACJE:

    Oscar:
  • 1987 – Star Trek IV: The Voyage Home
  • 1984 – Cross Creek

    Złoty Glob:
  • 1979 – The Lord of the Rings


    Autor biografii:  Łukasz Koperski
    Filmografia
    2005:
  • Si je t'attrape...

    2001:
  • Jurij

    1997:
  • Charlton Heston Presents the Bible
  • Levitation

    1995:
  • Mrs. Munck
  • The Face on the Milk Carton (TV)

    1994:
  • The Color of Evening

    1991:
  • Keeper of the City (TV)
  • Ambition
  • Aftermath: A Test of Love (TV)

    1990:
  • RoboCop 2
  • Where Pigeons Go to Die(TV)

    1989:
  • Body Wars

    1988:
  • Promised a Miracle (TV)

    1986:
  • Star Trek IV: The Voyage Home
  • Amazing Stories (TV)

    1985:
  • Sylvia
  • First Steps (TV)

    1984:
  • Heartsounds (TV)
  • Heart of the Stag
  • The Return of Marcus Welby, M.D. (TV)
  • Celebrity (TV)

    1983:
  • Cross Creek
  • Miss Lonelyhearts (TV)

    1982:
  • The Wall (TV)
  • Making Love

    1981:
  • Murder in Texas (TV)

    1980:
  • The Jazz Singer
  • City in Fear (TV)
  • Hide in Plain Sight

    1979:
  • Nero Wolfe (TV)
  • Promises in the Dark
  • Prophecy
  • Friendly Fire (TV)

    1978:
  • The Lord of the Rings
  • An Enemy of the People
  • The Other Side of Hell (TV)

    1977:
  • Mary White (TV)
  • Quincy M.E. (TV)
  • Rafferty (TV)
  • September 30, 1955
  • The Car
  • The Possessed (TV)

    1976:
  • Bound for Glory (adaptacja muzyki)
  • Sybil (TV)
  • Gibbsville (TV)
  • Holmes and Yo-Yo (TV)
  • Kingston (TV)
  • Lanigan's Rabbi (TV)
  • Birch Interval
  • Marcus Welby, M.D. (TV)

    1975:
  • Barry Lyndon (adaptacja muzyki)
  • Race with the Devil
  • Sky Heist (TV)
  • The First 36 Hours of Dr. Durant (TV)

    1974:
  • Judge Dee and the Monastery Murders (TV)
  • Nakia (TV)
  • The Phantom of Hollywood (TV)

    1973:
  • The Cat Creature (TV)
  • Battle for the Planet of the Apes

    1972:
  • The Bravos (TV)

    1971:
  • The Undersea World of Jacques Cousteau (TV)
  • The Todd Killings
  • In Broad Daylight (TV)
  • Banyon (TV)
  • Vanished (TV)
  • Primus (TV)

    1970:
  • Beneath the Planet of the Apes
  • A Man Called Horse

    1969:
  • The Virginian (TV)
  • This Savage Land (TV)
  • Marcus Welby, M.D. (TV)
  • Any Second Now (TV)

    1968:
  • Hellfighters
  • National Geographic Specials: 500 Million Years Beneath the Sea (TV)
  • Shadow Over Elveron (TV)
  • Countdown
  • Alexander the Great (TV)

    1967:
  • Stranger on the Run (TV)
  • Garrison's Gorillas (TV)
  • Combat! (TV)
  • A Covenant with Death

    1966:
  • National Geographic Specials: Dr. Leakey and the Dawn of Man (TV)
  • The Road West (TV)
  • Fantastic Voyage

    1965:
  • The Alfred Hitchcock Hour: One of the Family (TV)

    1964:
  • The Alfred Hitchcock Hour: Beast in View (TV)

    1962:
  • The Chapman Report
  • Convicts 4
  • Hell Is for Heroes

    1961:
  • The Outsider
  • The Defenders (TV)

    1960:
  • The Plunderers
  • The Crowded Sky
  • The Savage Eye
  • Law of the Plainsman (TV)
  • The Bramble Bush
  • The Rise and Fall of Legs Diamond

    1959:
  • The Twilight Zone (TV)
  • Pork Chop Hill

    1958:
  • Lafayette Escadrille

    1957:
  • Bombers B-52
  • The Young Stranger
  • Edge of the City

    1955:
  • Rebel Without a Cause
  • East of Eden
  • The Cobweb
  • Leonard Rosenman

    Data urodzenia:

    1924-09-07

    Miejsce urodzenia:

    Nowy Jork, USA

    Data śmierci:

    2008-03-04

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie