Szukaj: w


biografie

John Barry

John Barry, a właściwie John Barry Prendergast, urodził się 3 listopada 1933 roku w angielskim Yorku, jako najmłodszy z trójki dzieci właściciela kin. Biznes jego ojca pozwolił młodemu Barry'emu nie tylko na podjęcie pracy w jednym z nich w wieku lat 14, ale i na intensywny kontakt z filmami i muzyką filmową, której John szybko stał się fascynatem. Jeszcze wcześniej, bo mając 9 lat, Barry rozpoczął swą muzyczną edukację od nauki gry na fortepianie i trąbce. Później brał lekcję muzycznej teorii, a podczas służby wojskowej praktykował w orkiestrze. Po powrocie z wojska postanowił założyć własną grupę muzyczną i tak powstała The John Barry Seven, specjalizująca się w graniu jazzu, bluesa czy rock'n'rolla i osiągająca nawet drobne sukcesy. Pod koniec lat 50. wytwórnia płytowa EMI podpisała kontrakt z Barry'm, powierzając mu rolę producenta muzycznego, odpowiedzialnego za wyszukiwanie talentów, aranżowanie utworów, czy dyrygowanie muzykami w słynnym studiu na Abbey Road.

Rok 1959 przyniósł Barry'emu spełnienie marzeń. Najpierw był udział w muzycznym przedsięwzięciu telewizji BBC, czyli Drumbeat, a potem prawdziwy filmowy debiut. Barry napisał score do brytyjskiego obrazu zatytułowanego Beat Girl. Jednak prawdziwa wielka kariera Anglika jako twórcy muzyki filmowej zaczęła się 3 lata później, kiedy to zwrócili się do niego producenci pierwszej z ekranizacji przygód Jamesa Bonda. Efekty zatrudnionego do zilustrowania Dr. No Monty'ego Normana nie w pełni zadowalały twórców filmu, Barry został więc poproszony o przearanżowanie stworzonego przez jego kolegę po fachu motywu, tak by uczynić go bardziej interesującym i chwytliwym. Do dziś nie ma pełnej zgody, co do stopnia autorstwa legendarnego „James Bond Theme”. Oficjalnie jako autora podano Normana, ale mówi się, że wkład Barry'ego jest bardzo znaczący, nie tylko w sferze instrumentacji ale i w samą melodię i chyba najwłaściwsze byłoby przypisanie tego jednego z najsłynniejszych tematów muzyki filmowej obydwu zaangażowanym w niego panom.

Nawet jeśli w napisach tytułowych Dr. No jako autor muzyki wymieniony jest Monty Norman, to producenci bardziej docenili wkład Barry'ego i to on został zatrudniony przy kolejnych odsłonach przygód agenta 007. A że te w latach 60-tych powstawały niemal co rok, to Anglik nie mógł narzekać na brak pracy, zwłaszcza że udane ścieżki bondowskie owocowały zainteresowaniem twórców innych filmów. Kariera Barry'ego rozwinęła się błyskawicznie i już na początku 1967 roku odbierał swoje pierwsze Oscary – za score i piosenkę – oba za Born Free, swego czasu popularny w naszym kraju a znany pod polskim tytułem Elza z afrykańskiego buszu. Lata 60-te nie tylko dały Barry'emu trzeciego Oscara (Lew w zimie) ale i uczyniły go jednym z najpopularniejszych, najbardziej rozchwytywanych i najlepszych twórców muzyki filmowej, na równi wówczas z Ennio Morricone czy Maurice'm Jarrem. Klasę twórcy oprócz kompozycji nagrodzonych przez Akademię, potwierdzały takie ścieżki jak Zulu, Midnight Cowboy czy kolejne ilustracje do „Bondów”.

Choć lata 70-te Anglik zaczął od kolejnej nominacji do Oscara (Maria, królowa Szkotów - tym razem tylko nominacja), to uchodzą one za gorszy okres w twórczości kompozytora. W połowie tamtej dekady Barry przeniósł się na stałe do USA i najwyraźniej ta przeprowadzka odbiła się na jego wenie twórczej i doborze projektów. W drugiej połowie lat 70-tych, tworzył niezbyt fascynujące, często dość wtórne partytury, w sporej mierze dla zapomnianych produkcji telewizyjnych, albo miernego kina klasy B, takich jak kiepska podróbka Gwiezdnych Wojen, czyli Star Crash. Jednak przełom lat 70-tych i 80-tych przyniósł odrodzenie Johna Barry'ego, poprzez takie prace jak Moonraker, Czarna dziura, Podnieść Titanica czy wreszcie nominowany do Złotego Globu Gdzieś w czasie z pięknym tematem, uchodzącym za sztandarowy przykład pięknej liryki Anglika.

Świetną passę kompozytora w latach 80-tych, przypieczętowaną jego czwartym Oscarem (za melancholijne Pożegnanie z Afryką) przerwały bardzo poważne kłopoty zdrowotne, które wyłączyły Anglika z pracy na blisko dwa lata. Powrócił jednak w wielkim stylu. Gdy zajęty innymi projektami Basil Poledouris odmówił Kevinowi Costnerowi, ten aktor i reżyser z prośbą o napisanie muzyki do Tańczącego z wilkami zwrócił się do Johna Barry'ego. Efekt wszyscy znamy. Piąty – i ostatni – Oscar w karierze kompozytora i piękna ilustracja, która na trwałe wpisała się w historię muzyki filmowej. Po tym sukcesie Barry napisał jeszcze kilka ciekawych ilustracji jednak liczba projektów, w które się angażował zaczęła maleć, czasami nie mógł znaleźć wspólnego języka z reżyserem i z jego usług rezygnowano, ponadto jakościowo jego prace też nie trzymały już tak wysokiego poziomu, jak te najlepsze. Wraz z pogarszającym się stanem zdrowia, Barry stopniowo zaczął wycofywać się z pracy w filmach. Jego ostatnią ścieżką dźwiękową była pochodząca z 2001 roku bardzo przeciętna Enigma.

W swojej karierze John Barry napisał łącznie trochę ponad 100 kompozycji do produkcji kinowych oraz telewizyjnych, wśród których przynajmniej kilkanaście należy do bardzo znaczących pozycji w muzyce filmowej w ogóle. Największą rzeszę fanów przyniosły Barry'emu jego kompozycje do dramatów czy filmów romantycznych, wyróżniające się pięknymi, lirycznymi tematami, niespiesznymi, klasycznie i z gracją zaaranżowanymi. Takimi jak te z filmów Born Free, Somewhere in Time, Out of Africa czy Dances with Wolves.

John Barry swego czasu był nie tylko bardzo ceniony i popularny, ale co za tym idzie świetnie opłacany i prowadził tryb życia w stylu filmowych gwiazd. W latach 1965-1968 był zresztą żonaty ze znaną aktorką Jane Birkin (to była druga z jego czterech żon). Zmarł na atak serca w wieku 77 lat pozostawiając ostatnią żonę Laurie, czwórkę dzieci oraz piątkę wnuków. A także oczywiście mnóstwo wspaniałej, niezapomnianej muzyki.



NAGRODY:

Oscar:
  • 1991 – Dances with Wolves
  • 1986 – Out of Africa
  • 1969 – The Lion in Winter
  • 1967 – Born Free (2 nagrody: score + piosenka)

    Saturn:
  • 1981 – Somewhere in Time

    BAFTA:
  • 1969 – The Lion in Winter

    Złoty Glob:
  • 1986 – Out of Africa

    Grammy:
  • 1992 – Dances with Wolves

    BMI Film Music Award:
  • 1995 – The Specialist
  • 1994 – Indecent Proposal
  • 1991 – Dances with Wolves
  • 1988 – The Living Daylights
  • 1987 – Out of Africa; Peggy Sue Got Married


    NOMINACJE:

    Oscar:
  • 1993 – Chaplin
  • 1972 – Mary, Queen of Scots

    Saturn:
  • 1980 – The Black Hole

    BAFTA:
  • 1992 – Dances with Wolves
  • 1987 – Out of Africa

    Złoty Glob:
  • 1993 – Chaplin
  • 1991 – Dances with Wolves
  • 1986 – A View to a Kill (piosenka; wraz z zespołem Duran Duran)
  • 1981 – Somewhere in Time
  • 1978 – The Deep (piosenka)
  • 1975 – The Dove (piosenka)
  • 1972 – Mary, Queen of Scots
  • 1969 – The Lion in Winter
  • 1967 – Born Free (piosenka)
  • 1965 – From Russia with Love (piosenka)

    Grammy:
  • 1967 – Born Free
  • 1965 – Goldfinger



    Autor biografii:  Łukasz Koperski
    Filmografia
    2001:
  • Enigma

    1998:
  • Playing by Heart
  • Mercury Rising

    1997:
  • Swept from the Sea

    1995:
  • Across the Sea of Time
  • The Scarlet Letter
  • Cry, the Beloved Country

    1994:
  • The Specialist

    1993:
  • My Life
  • Ruby Cairo
  • Indecent Proposal

    1992:
  • Chaplin
  • The Witness (TV)

    1990:
  • Dances with Wolves

    1988:
  • Masquerade

    1987:
  • Hearts of Fire
  • The Living Daylights

    1986:
  • Peggy Sue Got Married
  • Howard the Duck
  • A Killing Affair

    1985:
  • Out of Africa
  • Jagged Edge
  • A View to a Kill

    1984:
  • The Cotton Club
  • Until September
  • Mike's Murder

    1983:
  • Octopussy
  • High Road to China
  • Svengali (TV)

    1982:
  • Murder by Phone
  • Frances
  • Hammett

    1981:
  • The Legend of the Lone Ranger
  • Body Heat

    1980:
  • Inside Moves
  • Touched by Love
  • Raise the Titanic
  • Night Games
  • Somewhere in Time

    1979:
  • The Black Hole
  • Moonraker
  • Hanover Street
  • Willa (TV)
  • The Corn Is Green (TV)

    1978:
  • Starcrash
  • Game of Death
  • The Betsy

    1977:
  • The Gathering (TV)
  • Young Joe, the Forgotten Kennedy (TV)
  • The Deep
  • The War Between the Tates (TV)
  • The White Buffalo
  • Eleanor and Franklin: The White House Years (TV)

    1976:
  • King Kong
  • Robin and Marian
  • Eleanor and Franklin (TV)

    1975:
  • The Day of the Locust
  • Love Among the Ruins (TV)

    1974:
  • The Man with the Golden Gun
  • The Dove
  • The Tamarind Seed

    1973:
  • The Glass Menagerie (TV)
  • A Doll's House

    1972:
  • Alice's Adventures in Wonderland
  • Follow Me!

    1971:
  • Mary, Queen of Scots
  • Diamonds Are Forever
  • They Might Be Giants
  • Walkabout

    1970:
  • The Last Valley
  • Monte Walsh

    1969:
  • On Her Majesty's Secret Service
  • Midnight Cowboy
  • The Appointment

    1968:
  • The Lion in Winter
  • Deadfall
  • Petulia
  • Boom

    1967:
  • The Whisperers
  • You Only Live Twice
  • Dutchman

    1966:
  • The Quiller Memorandum
  • The Wrong Box
  • Born Free
  • The Chase

    1965:
  • Thunderball
  • King Rat
  • The Ipcress File
  • The Knack ...and How to Get It
  • Four in the Morning
  • Mister Moses
  • The Party's Over

    1964:
  • Sophia Loren in Rome (TV)
  • Goldfinger
  • Seance on a Wet Afternoon
  • A Jolly Bad Fellow
  • Zulu
  • Muloorina
  • Impromptu (TV)

    1963:
  • Man in the Middle
  • From Russia with Love
  • Elizabeth Taylor in London (TV)

    1962:
  • The Amorous Prawn
  • Dr. No (muzyka dodatkowa + Monty Norman)
  • The L-Shaped Room (dodatkowa muzyka jazzowa)

    1961:
  • Girl on a Roof

    1960:
  • Never Let Go

    1959:
  • Beat Girl
  • Drumbeat (TV)
  • John Barry

    Data urodzenia:

    1933-11-03

    Miejsce urodzenia:

    York, Wielka Brytania

    Data śmierci:

    2011-01-30

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie