Szukaj: w


biografie

Alfred Newman

Dzieciństwo i Broadway:

Alfred Newman był jednym z nielicznych spośród ojców muzyki filmowej artystów urodzonych w Ameryce. Przyszedł na świat w biednej żydowskiej rodzinie zamieszkującej miejscowość New Haven w stanie Connecticut, jako pierwszy z dzisięciorga rodzeństwa. Jego talent muzyczny ujawnił się już w dzieciństwie i został dostrzeżony przez matkę chłopca, która załatwiła u znajomego malarza, niegdyś pianisty, lekcje dla małego Alfreda. Wkrótce również udało porozumieć się z mieszkającą 5 mil od domu Newmanów starszą panią, która miala w domu fortepian i zezwoliła chłopcu na korzystanie z niego. Alfred przychodził na praktyki codziennie, a ponieważ rodzina nie miała pieniędzy, cały dystans przebywać musiał na piechotę. Niemniej wysiłek opłacił się, o talencie chłopca dowiedział się znajomy rodziny, profersor muzyki Edward Parsons, który zaoferował się udzielać młodemu Newmanowi lekcji i w rezultacie pozwolił mu na pierwszy publiczny występ, ze słynnymi kompozycji Beethovena w programie. Recital odniósł sukces, Alfred został zauważony jako „cudowne dziecko”, zaczął zarabiać jako pianista w okolicznych lokalach.

W wieku 10 lat Newman udał się do Nowego Jorku, gdzie uczestniczył w spotkaniu ze znakomitym polskim pianistą i kompozytorem Zygmuntem Stojowskim. Artysta zgodził się pomagać chłopcu w dalszej edukacji, zachęcając go stopniowo do studiów nad kolejnymi aspektami muzyki, w tym nad kompozycją. Newman trafił w końcu jako solista na scenę Broadwayu, gdzie spędził trzy miesiące, a następnie zatrudnił się w roli pianisty w jednej z nowojorskich restauracji. Pracować musiał, ponieważ jego rodzina również przeprowadziła się do miasta, równolegle odszedł od nich ojciec, i to na Alfredzie, jako najstarszym z rodzeństwa i najbardziej utalentowanym, spoczął obowiązek utrzymania bliskich. Na szczęście, dając jeden z koncertów w restauracji, wypatrzony został przez broadwayowską gwiazdę, Grace La Rue, która zaoferowała mu udział w tournee po kraju. Newman przystał na propozycję i do 1918 roku przebywał poza Nowym Jorkiem, uczestnicząc w występach grupy i ucząc się dyrygowania orkiestrą. Po powrocie miał już w tej materii solidne doświadczenie.

W Nowym Jorku szybko poznał George’a Gershwina (z którym w niedalekiem przyszłości współpracować miał również inny wielki Hollywoodu – Max Steiner) i nawiązał z nim bliską znajomość, zarówno na stopie towarzyskiej, jak i zawodowej. Brał udział w kilku kolejnych projektach scenicznych kompozytora, zarówno jako dyrygent jak i dyrektor muzyczny, zdobywając zainteresowanie w coraz szerszych kręgach. W następnych latach pracował nad partyturami wielu sławnych artystów, takich jak John Murray Anderson i Jerome Kern, będąc jednym z najbardziej zapracowanych i poważanych dyrygentów na całym Broadwayu. Jako że nowojorskie sceny i ówczesny Hollywood miały ze sobą wiele wspólnego (artyści, producenci), oferta z Fabryki Snów pozostawała kwestią czasu.

W świecie filmu:

Do Kalifornii przybył w 1930 roku, na zaproszenie znanego kompozytora Irvinga Berlina, który chciał zaangażować Newmana na posadzie dyrektora muzycznego przy musicalu filmowym Reaching For The Moon. Przebywając w Hollywood, Alfred szybko poznał producenta Samuela Goldwyna i został zatrudniony przy obrazie Whoopee!. Rok później trafił mu się pierwszy poważny projekt, do którego napisał muzykę pod napisy tytułowe – było to Street Scene, a ilustracja dźwiękowa stała się dużym sukcesem. Newman błyskawicznie wskoczył zatem do grupy najważniejszych kompozytorów Fabryki Snów, pracując w najbliższych latach dla Goldwyna i United Artists, dołączając w 1939 roku do nowo powstałego 20th Century Fox, gdzie jak się okazało, miał pozostać przez dwie dekady. Jako szef całego departamentu muzycznego wytwórni, Newman zyskał olbrzymie możliwości. Kolejne lata jego kariery w Hollywood minęły na dziesiątkach partytur do filmów, głównieczołowych superprodukcji, na pracy zarówno w roli kompozytora, dyrygenta, jak i aranżera, i przede wszystkim na ciągłych utarczkach z producentami. Napisał kilkaset ścieżek dźwiękowych, wykształcając niepowtarzalny styl, który na zawsze już będzie kojarzyć się z Fabryką Snów lat 40-tych i 50-tych, stał się również ulubieńcem Akademii, otrzymując 45 nominacji do Oscara i wygrywając aż 9 statuetek (choć większość nie za pracę przy muzyce ilustracyjnej, a przy musicalach), w tym za przełomową Pieśń Bernadetty. Ostatecznie opuścił studio w roku 1960, pisząc w kolejnych latach niewiele, ale ważnych za to, klasycznych dzisiaj partytur, w tym How The West Was Won i biblijne The Greates Story Ever Told.

Do świata filmu Newman wprowadził także swoich krewnych, przede wszystkim brata Lionela, podobnie jak Alfred uznanego w branży dyrygenta. W ślad ojca podążyli również synowie (z trzeciego małżeństwa): Thomas i David, wraz z ich kuzynem, Randym. Wszyscy trzej należą dzisiaj do grona uznanych i rozpoznawalnych kompozytorów muzyki filmowej, Thomas w 2006 roku złożył swemu ojcu mały hołd, pisząc bardzo Golden Age’ową partyturę do dramatu Dobry Niemiec. Alfred Newman swoją ostatnią kompozycję stworzył w roku 1970, był to ciepło przyjęty przez krytykę Port lotniczy, okraszony wspaniałym tematem; artysta przeszedł na emeryturę, lecz w kilka miesięcy później zmarł w wyniku komplikacji spowodowanych przez chorobę płuc. Za Port lotniczy Akademia przyznała mu ostatnią, pośmiertną nominację do Oscara.

Newman, a muzyka filmowa wczoraj i dziś:

Znaczenie Newmana dla muzyki filmowej jest nie do przecenienia. Miał on decydujący wpływ na jej rozwój zarówno w sensie artystycznym, ponieważ położył podwaliny pod cały gatunek, jak i instytucjonalnym, otwierając branżę na nowe nazwiska. Głównie dzięki jego uporowi właśnie w okresie działalności w 20th Century Fox, twórcy tacy jak Bernard Herrmann, David Raksin, Hugo Friedhofer, a później również przedstawiciele młodszego pokolenia: John Williams czy Jerry Goldsmith, mogli przebić się do kompozytorskiej czołówki. To on załatwił posadę powyższym kompozytorom przy czołowych superprodukcjach owych czasów: Laurze (Oscar dla Raksina), The Best Years of Our Lives (Oscar dla Friedhofera), czy The Day The Earth Stood Still (dziś Herrmannowski klasyk).

W środowisku uważany był za najlepszego hollywoodzkiego dyrygenta wszechczasów. Rerecordingi jego muzyki pojawiają się dziś stosunkowo rzadko, w przeciwieństwie chociażby do dzieł Herrmanna czy Rózsy – muzycy zdają sobie sprawę, jak karkołomnym zadaniem jest próba oddania jego niepowtarzalnego brzmienia (przykład? The Hunchback of Notre Dame pod batutą Williama Stromberga), wspominał o tym choćby Elmer Bernstein, nagrywając na potrzeby swojej słynnej kolekcji Wuthering Heights. Kompozycja nigdy nie była pasją Newmana, uważał ją za zajęcie dla samotników, i zainteresował się nią niejako z rozpędu, chcąc podszkolić się w dyrygenturze. Niemniej w tej roli również się sprawdzał. Nino Rota, zapytany kiedyś o swojego ulubionego kompozytora filmowego, wskazał bez namysłu właśnie Newmana, ponieważ ” [...] w tak wspaniały sposób rozwijał swoje tematy i miał tak znakomity talent dramatyczny”.

Warto wspomnieć wreszcie o jednym z jego najważniejszych osiągnięć – wynalezieniu tzw. systemu Newmana. Otóż jako pierwszy wprowadził on zupełnie nowy sposób nagrywania muzyki filmowej, podczas sesji nagraniowej odtwarzając gotowy film. Na kliszy zaznaczone były symbole pozwalające zachować dyrygentowi tempo i zsynchronizować muzykę z akcją. System okazał się tak doskonale pomyślany, że używany jest w muzyce filmowej po dziś dzień.

Co unieśmiertelniło go dla szerszej publiki? Zapewne jeden krótki, kilkudziesięcio-sekundowy utwór – fanfara towarzysząca logo wytwórni 20th Century Fox, znana wszystkim kinomaniakom od przeszło 60 lat.



Nagrody:

    Oscar:
  • 1968 - Camelot
  • 1957 - The King and I
  • 1956 - Love Is A Many-Splendored Thing
  • 1954 - Call Me Madam
  • 1953 - With A Song in My Heart
  • 1948 - Mother Wore Tights
  • 1944 - The Song of Bernadette
  • 1941 - Tin Pan Alley
  • 1939 - Alexander's Ragtime Band
Nominacje:

    Oscar:
  • 1971 - Airport
  • 1968 - The Greatest Story Ever Told
  • 1964 - How The West Was Won
  • 1962 - Flower Drum Song
  • 1960 - The Diary of Anne Frank
  • 1960 - The Best of Everything (piosenka)
  • 1959 - South Pacific
  • 1957 - Anastasia
  • 1956 - Daddy Long-Legs
  • 1955 - There's No Business Like Show Business
  • 1952 - David and Bathsheba
  • 1952 - On the Riviera
  • 1951 - All About Eve
  • 1950 - Come to the Stable (piosenka)
  • 1949 - The Snake Pit
  • 1949 - When My Baby Smiles At Me
  • 1948 - Captain from Castile
  • 1947 - Centennial Summer
  • 1946 - The Keys of the Kingdom
  • 1946 - State Fair
  • 1945 - Wilson
  • 1945 - Irish Eyes Are Smiling
  • 1944 - Coney Island
  • 1943 - The Black Swan
  • 1943 - My Gal Sal
  • 1942 - Ball of Fire
  • 1942 - How Green Was My Valley
  • 1941 - The Mark of Zorro
  • 1940 - The Rains Came
  • 1940 - Wuthering Heights
  • 1940 - The Hunchback of Notre Dame
  • 1940 - They Shall Have Music
  • 1939 - The Cowboy and the Lady
  • 1939 - The Goldwyn Follies
  • 1938 - The Hurricane
  • 1938 - The Prisoner of Zenda
    Grammy:
  • 1971 – Airport
  • 1962 – Flower Drum Song
  • 1958 – South Pacific
    Złoty Glob:
  • 1971 – Airport


Autor biografii:  Marek Łach
Filmografia
1970:
  • Airport

    1968:
  • Firecreek

    1967:
  • Camelot

    1966:
  • Nevada Smith

    1965:
  • The Greatest Story Ever Told

    1962:
  • How the West Was Won
  • The Counterfeit Traitor
  • State Fair

    1961:
  • Flower Drum Song
  • The Pleasure of His Company

    1959:
  • The Diary of Anne Frank
  • The Best of Everything

    1958:
  • A Certain Smile
  • The Bravados
  • South Pacific

    1957:
  • April Love

    1956:
  • Anastasia
  • Bus Stop
  • Carousel
  • The King and I

    1955:
  • The Seven Year Itch
  • Daddy Long Legs
  • Love Is a Many-Splendored Thing
  • A Man Called Peter

    1954:
  • The Egyptian
  • Hell and High Water
  • There's No Business Like Show Business

    1953
  • The Robe
  • Tonight We Sing
  • How to Marry a Millionaire
  • Destination Gobi
  • Treasure of the Golden Condor
  • The President's Lady

    1952:
  • Kangaroo
  • With a Song in My Heart
  • Night Without Sleep
  • O'Henry's Full House
  • The Prisoner of Zenda
  • The Snows of Kilimanjaro
  • Wait 'Til the Sun Shines, Nellie
  • What Price Glory

    1951:
  • On the Riviera
  • David and Bathsheba
  • Half Angel
  • Fourteen Hours
  • The Guest
  • Take Care of My Little Girl

    1950:
  • All About Eve
  • The Gunfighter
  • No Way Out
  • Panic in the Streets
  • The Big Lift
  • Under My Skin
  • For Heaven's Sake
  • Two Flags West
  • When Willie Comes Marching Home

    1949:
  • Twelve O'Clock High
  • Thieves' Highway
  • Pinky
  • Come to the Stable
  • Mr. Belvedere Goes to College
  • A Letter to Three Wives
  • Alias the Champ
  • Down to the Sea in Ships
  • Everybody Does It
  • Mother Is a Freshman
  • Prince of Foxes

    1948:
  • The Snake Pit
  • When My Baby Smiles at Me
  • Cry of the City
  • Sitting Pretty
  • Call Northside 777
  • Chicken Every Sunday
  • The Iron Curtain
  • That Lady in Ermine
  • That Wonderful Urge
  • Unfaithfully Yours
  • The Walls of Jericho
  • Yellow Sky

    1947:
  • Captain from Castile
  • Gentleman's Agreement
  • The Foxes of Harrow
  • Mother Wore Tights
  • The Late George Apley
  • The Homestretch
  • I Wonder Who's Kissing Her Now
  • The Shocking Miss Pilgrim

    1946:
  • The Razor's Edge
  • Margie
  • Centennial Summer
  • Dragonwyck

    1945:
  • Leave Her to Heaven
  • State Fair
  • A Bell for Adano
  • A Royal Scandal
  • A Tree Grows in Brooklyn

    1944:
  • The Keys of the Kingdom
  • Wilson
  • The Fighting Lady
  • Irish Eyes Are Smiling
  • The Purple Heart
  • The Sullivans
  • Sunday Dinner for a Soldier

    1943:
  • The Song of Bernadette
  • Coney Island
  • The Moon Is Down
  • Claudia
  • December 7th
  • Heaven Can Wait
  • My Friend Flicka
  • Wintertime

    1942:
  • Roxie Hart
  • The Battle of Midway
  • Son of Fury
  • Song of the Islands
  • The Black Swan
  • China Girl
  • Girl Trouble
  • Life Begins at Eight-Thirty
  • Orchestra Wives
  • The Pied Piper
  • Rings on Her Fingers
  • Springtime in the Rockies
  • Ten Gentlemen from West Point
  • This Above All
  • To the Shores of Tripoli

    1941:
  • How Green Was My Valley
  • Remember the Day
  • Weekend in Havana
  • A Yank in the RAF
  • Man Hunt
  • The Great American Broadcast
  • That Night in Rio
  • Ball of Fire
  • Belle Starr
  • Blood and Sand
  • Charley's Aunt
  • Wild Geese Calling

    1940:
  • Tin Pan Alley
  • The Mark of Zorro
  • They Knew What They Wanted
  • Foreign Correspondent
  • Earthbound
  • Lillian Russell
  • Johnny Apollo
  • The Grapes of Wrath
  • Little Old New York
  • Vigil in the Night
  • The Blue Bird
  • Brigham Young
  • Hudson's Bay
  • Maryland

    1939:
  • Barricade
  • Beau Geste
  • They Shall Have Music
  • Young Mr. Lincoln
  • Wuthering Heights
  • Gunga Din
  • Drums Along the Mohawk
  • The Hunchback of Notre Dame
  • The Rains Came
  • The Real Glory
  • The Star Maker

    1938:
  • The Cowboy and the Lady
  • Alexander's Ragtime Band
  • Trade Winds

    1937:
  • The Prisoner of Zenda
  • The Hurricane
  • You Only Live Once
  • Wee Willie Winkie
  • When You're in Love
  • 52nd Street
  • Slave Ship
  • Stella Dallas

    1936:
  • Come and Get It
  • Ramona
  • Beloved Enemy
  • Dodsworth
  • The Gay Desperado
  • These Three

    1935:
  • Clive of India
  • The Wedding Night
  • Barbary Coast
  • Cardinal Richelieu
  • The Dark Angel
  • The Melody Lingers On
  • Metropolitan
  • Splendor

    1934:
  • Bulldog Drummond Strikes Back
  • We Live Again
  • One Night of Love
  • The Cat's Paw
  • Our Daily Bread
  • Born To Be Bad
  • The Affairs of Cellini
  • Moulin Rouge
  • The Count of Monte Cristo
  • The House of Rothschild
  • The Last Gentleman
  • The Mighty Barnum
  • Nana
  • Transatlantic Merry-Go-Round

    1933:
  • Advice to the Lovelorn
  • Blood Money
  • The Bowery
  • Broadway Through a Keyhole
  • Gallant Lady
  • Hallelujah, I'm a Bum
  • I Cover the Waterfront
  • The Masquerader
  • Roman Scandals
  • Secrets

    1932:
  • Rain
  • Sky Devils
  • Cock of the Air
  • Cynara
  • The Greeks Had a Word for Them
  • Mr. Robinson Crusoe
  • Night World
  • Okay, America!

    1931:
  • Arrowsmith
  • City Lights
  • Corsair
  • Kiki
  • Street Scene
  • Tonight or Never
  • The Unholy Garden

    1930:
  • The Devil to Pay!
  • Alfred Newman

    Data urodzenia:

    1901-03-17

    Miejsce urodzenia:

    New Haven, Connecticut

    Data śmierci:

    1970-02-17

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie