Szukaj: w


biografie

Klaus Badelt

Gdy mówimy o Media Ventures, czy póĽniej Remote Control mówimy o co najmniej kilkunastu kompozytorach. Jednak tylko kilku z tych, którzy przewinęli się przez te studia jest faktycznie utalentowanych: Harry Gregson-Williams, John Powell, Mark Mancina... Również do tego grona zaliczamy Klausa Badelta. Wypatrzony przez swojego rodaka Hansa Zimmera, został zaproszony do współpracy z innymi twórcami muzyki w studiu mieszcz±cym się w Santa Monica w Californi. Ciężko w ogóle polemizować z decyzj± Klausa, że wyraził na to zgodę. Propozycja Zimmera była dla niego życiow± szans±, aby zaistnieć w ¶wiecie muzyki filmowej. I możemy już powiedzieć, iż szansę t± wykorzystał. Niezależnie od tego czy kto¶ uważa Badelta za utalentowanego kompozytora, czy też za plagiatora, w Hollywood mówi się o niemieckim kompozytorze. A to znaczy, że Klaus stał się 'kim¶' w branży.

Urodzony w 1968 r., Badelt zaczynał swoj± karierę od pisania muzyki w swoim rodzinnym kraju. Był również producentem muzycznym, oraz komponował muzykę do reklam. W 1998 roku laureat oskara Hans Zimmer sprowadził go do Media Ventures. Tutaj Klaus zajmował się tworzeniem muzyki dodatkowej, aranżacjami, samplami itp. Nie należy nie doceniać tego okresu w jego twórczo¶ci. Badelt miał duży udział przy powstawaniu takich ¶cieżek dzwiękowych jak: The Thin Red Line czy Gladiator. Trudno się więc dziwić, że na pocz±tku samodzielnej kariery nawi±zuje do swojego mistrza Zimmera.

W 2001 roku Klaus Badelt bardzo blisko współpracował z Zimmerem. Na tyle jego udział w tworzeniu muzyki do The Pledge i Invinsible był duży, że nazwisko Badelt pojawiło się jako nazwisko głównego kompozytora u boku starszego kolegi. Wręcz mówi się, że Invinsible to samodzielna praca Klausa, a Zimmer zaj±ł się jedynie produkcj± i nadzorowaniem tej kompozycji.

W 2002 roku przyszedł pierwszy samodzielny projekt, a mianowicie The Time Machine. Score ten okazał się jednym z najbardziej lubianych przez miło¶ników filmówki w owym czasie i zwrócił uwagę na młodego twórcę. Może i The Time Machine zdecydowanie nie grzeszy oryginalno¶ci±, ale była to muzyka na tyle wyrazista, tematyczna i porywaj±ca, że kopie z Zimmera czy Goldsmitha Niemcowi wybaczano. Rok 2002 przyniósł Badeltowi jeszcze K-19 i Equilibrium, zatem już w rok 2003 Klaus nie wkraczał jako anonimowy twórca. Jeszcze większ± sławę (albo jak kto woli niesławę) przyniosła mu współpraca z Jerrym Bruckheimerem przy Pirates of the Caribbean. Soundtrack ten tak naprawdę był dziełem wielu młodych adeptów z RCP pracuj±cych pod czujnym okiem Zimmera, za¶ Badeltowi przyszło w udziale podpisać się pod nim jako główny kompozytor. Niezależnie od nieszczędzonej tej muzyce krytyki (wtórno¶ć i bazowanie na samplach), sukces komercyjny został osi±gnięty. Wedle starego powiedzenia: nie ważne co mówi±, ważne by o tobie mówili. W cieniu POTC pozostaje ¶wietny score do filmu Ned Kelly - najbardziej dramatyczna partytura Badelta. Wielu miało nadzieję, że wła¶nie w tym kierunku uda się młody niemiecki kompozytor w poszukiwaniu swojego własnego stylu.

Rok 2004 to katastrofa. Niemiecki kompozytor miał w planie dwa projekty.Catwoman oraz Wimbledon. Z tego drugiego zrezygnował, za¶ ten pierwszy okazał się być przeciętn± partytur± do żałosnego filmu. Ciężko powiedzieć, żeby dalej było dużo lepiej. Tylko ¶rednia muzyka do Constantine przy współpracy z Brianem Tylerem ale z drugiej strony, znakomita symfoniczna, sk±pana w chińskich brzmieniach Przysięga, która na powrót przyniosła wiarę w wielki talent Niemca. A w kolejnych latach znów spadek formy, kiepskie projekty i słaba muzyka.

Klaus Badelt to bardzo chimeryczny twórca. Nieraz mówiono już o nim jako o wielkim talencie, ale tak samo często był mocno krytykowany. Faktem jest, że dopóki Niemiec nie wypracuje swojego, w pełni wyrazistego stylu, ciężko będzie mu zapisać się na stałe w historii kina. A żeby tego dokonać, musi nauczyć się dobierać sobie odpowiednie projekty, z czym ostatnio, kiedy odsun±ł się od studia Hansa Zimmera, różnie bywa. W hollywoodzkich blockbusterach nie ma dla niego miejsca, a gdy już Badelt pisze muzykę do jakiego¶ rozrywkowego filmu nastawionego na szersz±, mało wymagaj±c± widownię, to najczę¶ciej tworzy do niego nijak± i wtórn± ilustrację. Nadziei dla Niemca należy ostatnimi czasy upatrywać wobec tego w kinie niszowym, europejskim czy azjatyckim, gdzie zdarzało mu się pisywać prace na zdecydowanie wyższym poziomie artystycznym. Niestety i tu w ostatnim czasie pisuje głównie do niezbyt ambitnych produkcji.



NAGRODY:

ASCAP Award:
  • 2003 - Constantine (+ Brian Tyler)
  • 2004 - Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

    NOMINACJE:

    Saturn:
  • 2004 - Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

    World Soundtrack Award:
  • 2004 - Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
  • 2002 - odkrycie roku

    Nagroda Telewizji Niemieckiej:
  • 2008 - Das Jagd nach dem Schatz der Nibelungen

    Filmmuza- nagroda portalu Filmmusic.pl:
  • 2010 - kompozytor roku


    Autor biografii:  Mariusz Tomaszewski
    Filmografia
    2014:
  • Supercondriaque

    2013:
  • Lanfeust Quest (serial TV)

    2012:
  • Astérix et Obélix: Au service de Sa Majesté
  • Un plan parfait
  • Shanghai Calling
  • 30° couleur

    2011:
  • The Floating Shadow
  • The Oranges
  • La guerre des boutons
  • L'ordre et la morale
  • Jock
  • The Prodigies
  • Seven Days in Utopia
  • Checkpoint 'C' (krótk.)
  • Tatort Ausland - Mörderische Reise (serial TV dok.)
  • MotorStorm: Apocalypse (gra komp.)

    2010:
  • Small World
  • Shanghai
  • L'immortel
  • The Extra Man
  • L'arnacoeur
  • Waking Madison
  • À bout portant
  • Entre lobos
  • Dylan Dog: Dead of Night
  • Tatort Internet - Schützt endlich unsere Kinder (TV)
  • Ein Haus voller Töchter (TV)
  • Die Jagd nach der heiligen Lanze (TV)
  • Happy People: A Year in the Taiga (dok.)
  • The Birthday Gift (krótk.)

    2009:
  • Le Petit Nicolas
  • Solomon Kane

    2008:
  • Killshot
  • Starship Troopers 3: Marauder
  • Chasseurs de dragons
  • Das Jagd nach dem Schatz der Nibelungen (TV)
  • Pour elle

    2007:
  • Premonition
  • Skid Row
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Random! Cartoons (TV)

    2006:
  • Miami Vice
  • Redline
  • Rescue Down
  • 16 Blocks
  • Poseidon
  • Ultraviolet

    2005:
  • Mo Gik (The Promise)
  • Constantine (+ Brian Tyler)
  • Kill or Be Killed (krótk.)

    2004:
  • Catwoman

    2003:
  • Beat the Drum (dodatkowa muzyka)
  • Pirates of the Caribbean: The Curse of Black Pearl
  • Ned Kelly
  • Manfast
  • The In-Laws
  • Basic
  • The Recruit

    2002:
  • Equilibrium
  • Teknolust
  • K-19: The Widowmaker
  • The Time Machine

    2001:
  • Extreme Days
  • Invincible (+ Hans Zimmer)
  • Pearl Harbor (dodatkowa muzyka)
  • Hannibal (dodatkowa muzyka)
  • The Pledge (+ Hans Zimmer)

    2000:
  • King of the Jungle (dodatkowa muzyka)
  • Mission Impossible II (dodatkowa muzyka)
  • Gladiator (dodatkowa muzyka) (producent)
  • The Road to El Dorado (dodatkowa muzyka)
  • The Tigger Movie (dodatkowa muzyka)
  • The Others (serial)

    1999:
  • Der Bagarozy Gross (producent)
  • Chill Factor (dodatkowa muzyka)

    1998:
  • Der Eisbär
  • The Thin Red Line (dodatkowa muzyka)
  • Tatort - Der Zweite Mann

    1997:
  • The Hunger (serial) (dodatkowa muzyka)
  • Tatort - Schlüssel zum Mord

    1996:
  • Peter Strohm: Unter Brüdern (serial)
  • Klaus Badelt

    Data urodzenia:

    1968-12-13

    Miejsce urodzenia:

    Frankfurt, Niemcy

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie