|
|||||||||||||||||||
![]() ![]() |
biografie
Bruno CoulaisBruno Coulais, rodowity Paryżanin, jest obecnie chyba numerem jeden w¶ród kompozytorów we Francji. Jego wielka kariera zaczęła się od gło¶nego para-dokumentu Mikrokosmos, który przyniósł mu pierwsz± nagrodę Cezara. Jednak muzykę do filmów Coulais pisał już dużo wcze¶niej. Kształcony na muzyka klasycznego, zaczynaj±cy sw± muzyczn± edukację od nauki gry na skrzypcach i fortepianie, zacz±ł swoj± przygodę ze ¶cieżkami dĽwiękowymi od filmu dokumentalnego Mexico City Magico w 1977 r. PóĽniej tworzył głównie dla seriali telewizyjnych a jego pierwszym pełnometrażowym obrazem był La Femme Secrete z 1986 r.W końcu jednak przyszedł rok 1996 i wspomniany już Mikrokosmos, który przyniósł mu uznanie nie tylko w rodzimej Francji ale i na całym ¶wiecie. Od tego okresu Coulais stał się specjalist± od pisania muzyki do francuskich blockbusterów (Purpurowe rzeki, Vidocq) oraz filmów przyrodniczych (Makrokosmos, Genesis). Kompozytor ten trzykrotnie zdobył nagrodę Cezara (poza Mikrokosmosem, także za Himalaya i Les Choristes) a raz był nominowany do Oscara za ... najlepsz± piosenkę (Les Choristes). Ponadto Francuz zdobywał inne pomniejsze wyróżnienia i był nominowany do takich nagród, jak BAFTA czy Emmy. Po Makrokosmosie Coulais zapowiedział ograniczenie swojej filmowej twórczo¶ci, by móc skupić się na innych projektach, jak pisanie oper czy współpraca z korsykańsk± grup± La Filetta (wykonuj±c± m.in. jeden utwór na ¶cieżce dĽwiękowej do Le Peuple Migratuer). Faktycznie pocz±wszy od 2001 komponował już nieco mniejsz± ilo¶ć filmowych partytur rocznie, ale też będ±c cenionym kompozytorem, mógł pozwolić sobie na luksus wyboru tych najbardziej interesuj±cych obrazów do zilustrowania; za¶ od roku 2007 jakby na powrót w większym stopniu zaangażował się w muzykę filmow±. Kompozycje Bruno Coulaisa s± oczywi¶cie zależne od tematyki danego obrazu, jednak da się zauważyć pewne charakterystyczne cechy, jak fascynacja oper± i chętne korzystanie z ludzkiego głosu w sposób instrumentalny, a także poszukiwanie oryginalnych brzmień i korzystanie z etnicznych dorobków różnych kultur. Muzyka ta zdecydowanie różni się nie tylko od tradycyjnych brzmień w muzyce filmowej francuskiej (Jarre, Sarde, Delerue) ale i muzyce filmowej w ogóle. Na Zachodzie a zwłaszcza za oceanem nie jest szczególnie ceniony przez fanów soundtracków, przyzwyczajonych do stylu narzucanego przez Hollywood. Nie przeszkodziło to wcale osi±gn±ć zupełnie niezłej ilo¶ci sprzedanych egzemplarzy płyt z jego najbardziej znanymi ¶cieżkami dĽwiękowymi. Bruno Coulais jest żonaty i ma dwójkę synów (Hugo i Louis). Ten pierwszy podobnie jak ojciec, zajmuje się muzyk±, ale innego gatunku, bowiem gra w zespole rockowym. NAGRODY:
NOMINACJE:
Autor biografii: Łukasz Koperski
Filmografia
2016:
2013: 2012: 2011: 2010: 2009: 2008: 2007: 2006: 2005: 2004: 2003: 2002: 2001: 2000: 1999: 1998: 1997: 1996: 1995: 1994: 1993: 1992: 1991: 1990: 1989: 1988: 1987: 1986: 1985: 1984: 1978: 1977: |
![]() Data urodzenia:1954-01-13Miejsce urodzenia:Paryż, Francja |
|||||||||||||||||
Strona hostowana przez www.twojastrona.pl |
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl. Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym. |
Projekt i wykonanie |