Szukaj: w


biografie

Fumio Hayasaka

Fumio Hayasaka urodzi si w Sendai, g堯wnym mie軼ie wyspy Honsiu 19 sierpnia 1914 roku. Cztery lata p騧niej jego rodzina przeprowadzi豉 si do Sapporo le膨cego na p馧nocy Hokkaido. W 1933 roku wraz ze swym r闚ie郾ikiem i przysz造m s造nnym kompozytorem Akir Ifukube za這篡 New Music League, grup muzyk闚 zajmuj帷ych si wykonywaniem utwor闚 zachodnich tw鏎c闚. W tym samym czasie pracowa tak瞠 jako organista w miejscowych ko軼io豉ch.

Hayasaka zebra wiele wyr騜nie za swoje wczesne, koncertowe kompozycje. W 1935 Futatsu no sanka e nozesokyoku zdoby這 pierwsz nagrod w radiowym konkursie, a w 1938 roku Japo鎍zyk zgarn掖 Wingartner Prize za utw鏎 Kodai no bukyoku. Do innych dzie skomponowanych przez Hayasak w tym czasie nale膨 Nocturne (1936) na fortepian, Ancient Dance (1938) na orkiestr, a tak瞠 epickie Overture in D (1939). W 1939 roku przeni鏀 si do Tokio, aby tam tworzy muzyk dla kina. Wtedy to kariera Hayasaki szybko nabra豉 rozp璠u i ju na pocz徠ku lat 40-tych by w Japonii uznawany za najwa積iejszego kompozytora muzyki filmowej. Z tego wzgl璠u dzi uznawany jest za „ojca” tego gatunku w jego ojczystym kraju.

Po wojnie kontynuowa prac na rzecz filmu zbieraj帷 kolejne wyr騜nienia. W 1946 roku otrzyma po raz pierwszy przyznan nagrod Mainchi Award za An Enemy of the People (Minshu no Teki). Rok p騧niej powt鏎zy ten sukces, tym razem za film Teinosuke Kinugasay Actress (Joyu). W 1948 roku rozpocz掖 wsp馧prac ze wschodz帷 gwiazd japo雟kiej kinematografii – Akir Kurosaw. Pierwszym filmem s造nnego re篡sera, do kt鏎ego napisa muzyk by Pijany anio. Ich kolaboracja szybko przerodzi豉 si w bardzo g喚bokie artystycznie relacje. Sam Kurosawa w swojej autobiografii przyzna, 瞠 dop鏦i nie spotka Hayasaki muzyk filmow traktowa jako niezbyt znacz帷e t這 filmowych wydarze. Japo雟ki kompozytor przekona go, 瞠 muzyka powinna by kontrapunktem obrazu, a nie tylko jego akompaniamentem. Ponadto muzyk niejednokrotnie sam doradza re篡serowi odno郾ie kr璚onych przez niego produkcji. W latach 1948-1954 okrasi swoj muzyk 陰cznie osiem film闚 Kurosawy, robi帷 wyj徠ek tylko dla Pojedynku w ciszy z 1949 roku, kiedy to zast徙i go wyj徠kowo Akira Ifukube. Na pocz徠ku lat 50-tych Hayasaka po陰czy si造 z innym uznanym, japo雟kim re篡serem tamtego okresu, Kenji Mizoguchim. Napisa muzyk do wielu jego film闚, w tym do Opowie軼i ksi篹ycowych i Zarz康cy Sansho – obydwa obrazy zdoby造 Srebrnego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji - oraz do Ukrzy穎wanych kochank闚.

Szczeg鏊nym projektem dla Hyasaki by Rashomon Kurosawy. Film ten zdoby Z這tego Lwa na festiwalu w Wenecji i jest uznawany za pierwszy japo雟ki film, kt鏎y zyska rozg這s na Zachodzie. Kurosawa chcia, aby do tej produkcji Hayasaka napisa utw鏎 wzorowany na legendarnym Bolero Maurice’a Ravela, z czego wywi您a si znakomicie. Hayasaka by zreszt znany ze swojego zami這wania do latynoskich ta鎍闚 – w Siedmiu samurajach mo瞠my us造sze mambo, a w 砰j w strachu zar闚no mambo, jak i rumb. Owe upodobanie mia這 sw鎩 wp造w tak瞠 na innych tw鏎c闚. Masaru Sato, jeszcze jako student, by tak zachwycony muzyk z Rashomona, 瞠 zdecydowa si pobiera nauki w豉郾ie u Hayasaki. W tym samym czasie szkoli si u niego prawdopodobnie najbardziej znany japo雟ki kompozytor muzyki powa積ej – Toru Takemitsu.

Hayasaka w czasie kiedy przebywa w Tokio i pisa muzyk filmow, nie poprzesta na komponowaniu utwor闚 na rzecz muzyki powa積ej. Z najwa積iejszych dzie nale篡 wymieni Ancient Dances of the Left on the Right (1941), Piano Concerto (1948) oraz suit symfoniczn Yukara (1955), zdradzaj帷 modernistyczne zap璠y Japo鎍zyka.

Ostatnia z tych kompozycji pozwala tylko gdyba, jak potoczy豉by si dalej kariera Hayasaki, albowiem kompozytor zmar 15 pa寮ziernika 1955 roku z powodu gru幢icy w wieku zaledwie 41 lat. Jego 鄉ier przerwa豉 prac nad muzyk do Legendy klanu Taira Mizogouchiego oraz 砰j w strachu Kurosawy. Obydwie partytury zosta造 uko鎍zone przez jego ucznia i przysz貫go nadwornego kompozytora Kurosawy – Masaru Sato. Jego nauki nie posz造 jednak nie na marne. Sato kontynuowa dzie這 swojego mistrza, ukierunkowuj帷 japo雟k muzyk filmow w stron zachodnich wzorc闚.

Ku jego pami璚i Toru Takemitsu dedykowa jedn ze swoich najwybitniejszych kompozycji, Requiem for Strings z 1957 roku.



NAGRODY:

Mainichi Film Concours:
  • 1956 - Cesarzowa Jang Kuei-fei (po鄉iertna nagroda specjalna za muzyk z tego filmu oraz za ca這kszta速 tw鏎czo軼i)
  • 1950 - Zb陰kany pies
  • 1949 - Yoidore tenshi, Niji o idaku otome
  • 1948 - Joyu
  • 1947 - Minshu no teki

    Autor biografii:  Dominik Chomiczewski
    Filmografia
    1956:
  • Daichi no samurai

    1955:
  • Asunaro monogatari
  • Record of Living Being
  • Legenda klanu Taira
  • Cesarzowa Jang Kuei-fei

    1954:
  • Hanran: Ni-ni-roku jiken
  • Mitsuyu-sen
  • Ukrzy穎wani kochankowie
  • Ksi篹niczka Sen
  • Kimi shinitamo koto nakare
  • Siedmiu samuraj闚
  • Zarz康ca Sansho

    1953:
  • Hiroba no kodoku
  • Opowie軼i ksi篹ycowe

    1952:
  • Pi皻no 鄉ierci
  • Nagasaki No Uta Wa Wasureji

    1951:
  • 砰cie koniarza
  • Jad這
  • Pani na Musashino
  • Pani Oyu
  • Idiota

    1950:
  • Yoru no hibotan
  • Przeznaczenie pani Yuki
  • Rashomon
  • Sasameyuki
  • Skandal
  • Mado kara tobidase
  • Akatsuki no dasso

    1949:
  • Zb陰kany pies
  • Haru no tawamure

    1948 :
  • Niji o idaku otome
  • Ikiteiru gaz
  • Pijany anio
  • Rozkwitaj帷y kwiat

    1947:
  • Joyu
  • Muku no ki no hanashi (kr鏒kometra穎wy)
  • Chikagai nijuyojikan
  • Yottsu no koi no monogatari

    1946: Wr鏬 ludu

    1945:
  • Nihon kengosen

    1942:
  • Haha no chizu
  • Nankai no hanataba
  • Wakai sensei

    1941:
  • Shirasagi
  • Shid monogatari
  • Gubijins

    1940:
  • Tabi yakusha
  • Kaigun bakugekitai

    1939:
  • Ribbon o musubu fujin
  • Fumio Hayasaka

    Data urodzenia:

    1914-08-19

    Miejsce urodzenia:

    Sendai, Japoni

    Data 鄉ierci:

    1955-10-15

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie