|
|||||||||||||||||||
![]() ![]() |
biografie
Masaru SatoMasaru Sato urodził się 29 maja 1928 roku w Rumoi na wyspie Hokkaido w Japonii jako najmłodszy z szóstki braci. Dzieciństwo spędził w Sapporo, gdzie podobnie jak jego rodzeństwo zacz±ł wykazywać zainteresowanie muzyk±. Następnie przeniósł się do Tokio, aby tam wst±pić do National Music Academy i rozpocz±ć naukę w kierunku komponowania muzyki filmowej.Gdy rozpoczynał studia w branży dominowały dwa nazwiska – Akira Ifukube i Fumio Hayasaka. Obydwaj kompozytorzy, którzy byli prywatnie bardzo bliskimi przyjaciółmi imponowali młodemu adeptowi sztuki kompozytorskiej – dla mnie byli niczym bogowie wspominał po latach. Sato miał możliwo¶ć wyboru u którego z renomowanych kompozytorów będzie pobierał nauki. Hayasaka miał ówcze¶nie najsilniejsz± pozycję w branży, albowiem pisał do muzykę filmów do filmów dwóch słynnych reżyserów – uznanego i do¶wiadczonego Kenji Mizogouchiego i zyskuj±cego co raz większe poważanie w ¶wiecie Akiry Kurosawy. Natomiast Akira Ifukube zanim napisał muzykę do Godzilli komponował co prawda do wielu filmów, ale tylko kilka z tych produkcji (min. Dzieci Hiroshimy Kaneto Shindo) zyskały większ± popularno¶ć, a on sam był bardziej znany z twórczo¶ci koncertowej niż muzyki filmowej. Ponadto za jeden z najlepszych score’ów uważał Rashomon. Wybór zatem był oczywisty i padł na Fumio Hayasakę, który pocz±wszy od 1952 roku w ramach nauki zabierał go do studia Toho, gdzie powstawały jego filmowe partytury. W ten sposób młody kompozytor zyskiwał cenne do¶wiadczenie, a pracuj±c u boku najsłynniejszego ówczesnego japońskiego kompozytora wzmacniał swoj± przyszł± pozycję w branży. Nauka jednak nie ograniczała jedynie do teorii, ponieważ jego nauczyciel przydzielił mu rolę współorkiestratora w Siedmiu Samurajach – najsłynniejszym dziele Hayasaki. Dla kariery Sato przełomowy okazał się być rok 1955. Wtedy to otrzymał pierwszy duży projekt jakim był Godzilla Raids Again – pierwszy sequel słynnego filmu Ishiro Hondy. Tego samego roku zmarł w wieku zaledwie 41 lat na gruĽlicę Fumio Hayasaka. Japończyk pod koniec swojego życia pracował nad dwoma filmami – New Tale of the Taira Mizoguchiego i Record of Living Being Kurosawy lecz jego przedwczesna ¶mierć spowodowała, że obydwie prace pozostały nieukończone. Sato jako jego najważniejszy i najbardziej zdolny uczeń otrzymał zadanie sfinalizowania obydwu partytur. O ile Mizoguchi do swojego kolejnego zatrudnił Toshiro Mayuzmiego o tyle Kurosawa był na tyle zadowolony z pracy jak± wykonał Sato, że postanowił zatrudnić go do swoich następnych filmów. Japończyk nie został oficjalnie skredytowany jako współkompozytor Record of Living Being dlatego też pocz±tek współpracy ze słynnym reżyserem oficjalnie datuje się na rok 1957 kiedy to powstało The Hidden Fortress. Przez następn± dekadę – aż do 1965 roku - był autorem muzyki do wszystkich o¶miu filmów Kurosawy z tego okresu. Partytury pisane dla Kurosawy umocniło go na pozycji jednego z najbardziej rozchwytywanych japońskich kompozytorów. Był to także czas kiedy Sato zacz±ł przemawiać swoim indywidualnym językiem muzycznym. Cechowały go porzucenie idei wywodz±cych z się z japońskich tradycji muzycznych na rzecz wpływów szeroko rozumianego Zachodu – zwłaszcza jazzu. Co prawda Sato był autorem ¶cieżek dĽwiękowych do bardzo różnorodnych gatunkowych filmów co wymagało od niego pewnej elastyczno¶ci, ale to wła¶nie jazz był mu najbliższy. Podwaliny pod obranie takiej drogi artystycznej przez Sato zbudował jeszcze Hayasaka, który powtarzał mu, że nadszedł czas na porzucenie znanych od lat kanonów i pisanie muzyki stricte współczesnej. Sato wspominał, że gdy po latach spotkał Quincy’ego Jonesa ten powiedział mu to dokładnie to samo co utwierdziło jego przekonanie o uniwersalno¶ci nauk Hayasaki. W następnych powrócił do serii Godzilli, która dzi¶ pozostaje nieco niesłusznie w cieniu partytur Ifukube pisanych do monster-movies jak i jego własnych prac dla Kurosawy. Pomimo tego, że jego score do Godzilla Raids Again uznawany jest za jedn± z najmniej ciekawych partytur decydenci z Toho nie mieli problemów z zatrudnieniem go przy Godzilla vs. Ebirah. Kolejnymi filmami z serii, które zilustrował były Son of Godzilla oraz Godzilla vs. Mechagodzilla. Warto wspomnieć, że w latach 50-tych również Ishiro Honda poprosił go o napisanie muzyki do kilku swoich mniej znacz±cych projektów(Half-Human, H-Man) w zastępstwie samego Akiry Ifukube. Po napisaniu muzyki do Dun-Huanga w 1987 roku Sato postanowił przej¶ć na emeryturę tłumacz±c to kłopotami rodzinnymi. Na szczę¶cie problemy szybko zostały zażegnane i Japończyk wrócił do pracy ilustruj±c kolejne produkcje. Ostatnim filmem do którego Masaru Sato napisał muzykę było After Rain z 1999 roku oparte na scenariuszu Kurosawy. Pocz±tkowo to wła¶nie on miał być reżyserem tego filmu jednak zmarł kiedy wszystkie terminarze zdjęciowe były już gotowe. W ten sposób przepadła szansa na ponown± współpracę tych dwóch wy¶mienitych artystów. Masaru Sato odszedł trzy miesi±ce po premierze filmu - 5 grudnia 1999 roku w Tokio. Pomimo tego, że dzi¶ jest pamiętany przede wszystkim jako nadworny kompozytor Akiry Kurosawy oraz autor kilku ¶cieżek dĽwiękowych z serii o Godzilli, to jednak warto pamiętać o tym, że Japończyk na przestrzeni 44 lat swojej kariery był autorem muzyki do około 300 innych filmów. W przeciwieństwie do wielu swoich kolegów fachu, Sato nigdy nie napisał żadnego utworu koncertowego, całe swoje życie po¶więcaj±c jedynie muzyce filmowej. NAGRODY: Awards of the Japanese Academy: Mainichi Film Concours: NOMINACJE: Awards of the Japanese Academy: Autor biografii: Dominik Chomiczewski
Filmografia
1999:
1997: 1995: 1994: 1993: 1992 1991: 1990: 1989: 1988: 1987: 1986: 1985: 1984: 1983: 1982: 1981: 1980: 1979: 1978: 1977: 1976: 1975: 1974: 1973: 1972: 1971: 1970: 1969: 1968: 1967: 1966: 1965: 1964: 1963: 1962: 1961: 1960: 1959: 1958: 1957: 1956: 1955: 1952: |
![]() Data urodzenia:1928-05-29Miejsce urodzenia:Rumoi, JaponiaData ¶mierci:1999-12-05 |
|||||||||||||||||
Strona hostowana przez www.twojastrona.pl |
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl. Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym. |
Projekt i wykonanie |