Szukaj: w


biografie

Akira Ifukube

Akira Ifukube urodzi si 31 maja 1914 roku w Kushiro na wyspie Hokkaido w Japonii. Wywodzi si ze starego rodu, kt鏎ego lini mo積a prze郵edzi co najmniej do si鏚mego wieku. Pocz徠kowo jego rodzina by豉 pot篹nym klanem zamieszkuj帷ym region Tottori, wiele wiek闚 p騧niej du瘸 cz窷 jej cz這nk闚 zosta這 kap豉nami Shinto. W przeciwie雟twie do reszty rodu, Ifukube nie wychowywa si w zachodniej Japonii, poniewa jego ojciec nie pochwala staro鈍ieckiej tradycji kap豉雟twa i przeni鏀 si na Hokkaido, gdzie zosta funkcjonariuszem publicznym. W 1923 m這dy Akira przeni鏀 si z rodzin do miejscowo軼i Otofuke, zamieszka貫j w sporej mierze przez Ajn闚. Ich kultura, a zw豉szcza muzyka nie pozosta豉 bez wp造wu na przysz這嗆 Ifukube – jak sam stwierdzi, dla wielu jego koleg闚 nauka muzyki by豉 trudnym procesem, jednak jemu zawsze przychodzi豉 z 豉two軼i, ze wzgl璠u na swobod i improwizacyjno嗆 stylu Ajn闚. Fascynacja muzyk zacz窸a si, gdy m這dy Ifukube znalaz porzucone skrzypce i zacz掖 si nimi bawi, po czym zapragn掖 mie swoje w豉sne i nauczy si na nich gra. Od tamtego czasu zacz掖 rozwija si w tym kierunku kszta販帷 si we w豉snym zakresie (w p騧niejszym czasie gra tak瞠 na fortepianie, shamisenie i lutni). Kiedy mia 14 lat us造sza w radio 安i皻o wiosny Igora Strawi雟kiego i postanowi zosta kompozytorem. M這dy samouk wnikliwie studiowa etnicznie style kompozycji, chc帷 po陰czy japo雟k my郵 muzyczn z zachodni instrumentacj. Jednak w tamtym czasie g堯wnym nurtem muzycznym by這 wprowadzenie europejskiej tradycji muzycznej do kraju we wschodniej Azji, dlatego kompozytorzy muzyki etnicznej nie byli zbyt po膨dani. Wobec tego Ifukube postanowi studiowa le郾ictwo i zajmowa si tym na co dzie, muzyk traktuj帷 jako zaj璚ie dodatkowe. Jego pierwszy utw鏎 Jin datowany jest na 1932 i bazowa on na muzyce Ajn闚 do kt鏎ej p騧niej jeszcze nieraz b璠zie si odnosi.

Podczas wojny Ifukube napisa marsze dla marynarki wojennej oraz dla wojska. Pracowa wtedy r闚nie jako le郾ik, ale zaprzesta tego zaj璚ia, w wyniku chor鏏 popromiennych na kt鏎e zapad pod koniec wojny. Sp璠zi wtedy troch czasu w szpitalu i z przera瞠niem odkry, 瞠 w radio jeden z jego marsz闚 jest grany jako akompaniament do przyjazdu genera豉 McArthura, kt鏎zy przyby, by sformalizowa kapitulacj Japonii. Po wojnie po鈍i璚i si ca趾owicie komponowaniu.

W m這do軼i du穎 koncertowa ze swoim przyjacielem Fumio Hayasak- przysz造m „nadwornym” kompozytorem Akiry Kurosawy. Wykonywali przede wszystkim europejskie kompozycje, a sam Akira najwi瘯szym uznaniem darzy te napisane przez Strawi雟kiego i De Fall. Do swoich ulubionych tw鏎c闚 zalicza tak瞠 Bacha, Musorgskiego, Ravela i De Visse. Darzy estym r闚nie Mozarta i Beethovena, jednak jak sam twierdzi, ich muzyka by豉 zbyt odleg豉 kulturowo, by m鏬 si z ni uto窺amia.

Wa積ym elementem tw鏎czo軼i Ifukube by造 kompozycje koncertowe do kt鏎ych przywi您ywa du膨 wag. Najstarszym jego utworem, kt鏎y zachowa si do dzisiaj, jest Piano Suite z 1933 roku dedykowany George’owi Coplandowi, ameryka雟kiemu piani軼ie, mieszkaj帷emu w Hiszpanii, z kt鏎ym korespondowa – Ifukube po us造szeniu jego nagra, napisa do niego list jako fan. Copland odpowiedzia, 瞠 chcia豚y gra japo雟k muzyk i poprosi o przes豉nie nut z takow. M這dy kompozytor postanowi wtedy sam napisa napisa utwor dla pianisty. Prawie 60 lat p騧niej Ifukube zorkiestrowa 闚 suit i zmieni jej nazw na Japanese Suite. . W 1935 roku za swoj znakomit kompozycj Japanese Rapsody otrzyma pierwsz nagrod w konkursie organizowanym Alexandra Tcherepnina – rosyjskiego pianist zajmuj帷ego si tak瞠 promowaniem m這dych tw鏎c闚. Dzi瘯i temu wyr騜nieniu sta pierwszym japo雟kim kompozytorem, kt鏎ego muzyk dostrze穎no na zachodzie. Sam Tcherepnin natomiast uczy m這dego muzyka kompozycji przez kr鏒ki okres w 1936, r闚nie dzi瘯i jego wysi趾om Piano Suite by這 grywane na wielu festiwalach muzyki wsp馧czesnej, gdzie zdoby這 uznanie. W drugiej po這wie lat 30-tych utwory Ifukube grywa造 orkiestry w ca貫j Europie. Przez kolejne dziesi璚iolecia kontynuowa pisanie utwor闚 koncertowych z kt鏎ych nale篡 wymieni takie 鈍ietne pozycje jak Rapsodia Concertante (w kt鏎ej pojawia si s造nny temat Godzilli) oraz balety Salome i Fire of Prometheus. W豉郾ie balety zajmowa造 szczeg鏊nie miejsce w sercu kompozytora, kt鏎ego fascynacja muzyk zacz窸a si do balet闚 Strawi雟kiego i De Falli, co wi璚ej, jego 穎na by豉 tancerk baletow.

Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutowa w 1947 roku filmem Snow Trail z Toshiro Mifune w roli g堯wnej. Bardzo istotnym wydarzeniem dla kariery Ifukube okaza這 si poznanie re篡sera Ishiro Hondy z kt鏎ym po raz pierwszy pracowa przy s造nnej Godzilli. A do Terroru Mechagodzilli z 1975 roku Akira Ifukube by autorem muzyki do wi瘯szo軼i jego film闚 z gatunku monster-movies. Po latach kompozytor bardzo ciep這 wspomina wsp馧prac z Hond. Przy pisaniu muzyki do jego film闚 mia ca趾owicie woln r瘯, co dla muzyka by這 sporym udogodnieniem, a podczas sesji nagraniowej Honda zawsze sta tu przy dyrygencie, aby m鏂 lepiej wczu si w nagrywan muzyk. Oczywi軼ie score’y do monster-movies stanowi造 tylko ma造 procent muzyki pisanej przez Ifukube do filmu. Przez wiele lat swojej kariery wsp馧pracowa z takimi re篡serami jak Akira Kurosawa, Kon Ichikawa czy Kenji Misumi. Poza seri o Godzilli swoj muzyk okrasi tak瞠 te o Daimajinie i Zatoichim. W latach 80-tych zrezygnowa z pisania film闚ki, aby powr鏂i do niej w 1991 roku filmem Godzilla vs. King Ghidorah. Przez cztery lata umuzyczni kilka obraz闚 i w 1995 roku po Godzilla vs. Destroyer na sta貫 zrezygnowa z komponowania muzyki na potrzeby kina.

ㄠcz帷 japo雟kie style ludowe, opieraj帷e si cz瘰to na improwizacjach i swobodzie wykonawczej, z zachodni instrumentacj i my郵 muzyczn, Akira Ifukube wykszta販i niezwykle charakterystyczny styl kompozytorski, cechuj帷y si nieregularn rytmik, bardzo charakterystyczn artykulacj (m.in. liczne tryle, sforzato, staccata), drobnymi figuracjami przy powtarzaniu tematu, specyficznym aparatem wykonawczymi i nietypowymi zestawieniami brzmieniowymi lub wykorzystaniem instrument闚 (takimi jak kot造 w po陰czeniu z harf lub solowymi skrzypcami, liczne klastery na fortepian i wykorzystywanie 闚 instrumentu jak perkusji) oraz du篡mi kontrastami dynamicznymi i barwowymi. W muzyce Ifukube mo積a r闚nie znale潭 liczne ostinata, kt鏎e kojarzone s z wp造wami minimalizmu, jednak jak on sam twierdzi, jest to kolejny element, kt鏎y zapo篡czy od Ajn闚. Kompozytor stara si r闚nie utrzymywa do嗆 prost harmoni i unika pisania muzyki, kt鏎a by brzmia豉 „zbyt europejsko”. W swoich 軼ie磬ach filmowych cz瘰to wymaga od wykonawc闚 bardzo brutalnej gry, ponadto jego styl, oparty na muzyce p馧nocnoazjatyckich lud闚 cz瘰to podkre郵a prostot, prymitywno嗆 i witalno嗆 w opozycji do ideologizowanej muzyki awangardowej, co dodatkowo wsp馧gra這 z Monster Movies, w wi瘯szo軼i kt鏎ych potwory by造 uciele郾ieniami prymitywnych wierze ludowych, bezmy郵nie demoluj帷ymi miasta. Mimo silnego wp造wy muzyki etnicznej, Ifukube prawie nigdy nie wykorzystywa istniej帷ych melodii ludowych – z nielicznymi wyj徠kami zawsze pisa w豉sne tematy, opieraj帷 si na tradycyjnej japo雟kiej muzyce.

Pomimo tego, 瞠 muzyka Ifukube nigdy nie schodzi豉 poni瞠j pewnego poziomu nale篡 nadmieni, 瞠 zw豉szcza w pracach filmowych wdziera豉 si spora powtarzalno嗆. Kompozytor zapytany o sw鎩 najlepszy score odpowiedzia, 瞠 nie ma takiego, gdy nigdy nie by w pe軟i usatysfakcjonowany ze swojej pracy, poniewa producenci zazwyczaj dawali mu tylko kilka dni na napisanie partytury, co by這 dla niego bardzo frustruj帷e. Efektem tego Ifukube si璕a do swoich wcze郾iejszych prac i przemyca pomys造 do kolejnych projekt闚. Nierzadko w filmach z serii „monster-movies” temat z jednego filmu pojawia si w nast瘼nym bez 瘸dnego zwi您ku z ilustrowanym potworem. Niemniej film闚ka Akiry Ifukube to wci捫 muzyka wysokiej pr鏏y. Tendencja do rekomponowania w豉snych utwor闚 dotkn窸a tak瞠 jego prac koncertowych. Wiele z nich Ifukube aran穎wa na nowo w p騧niejszych latach swojego 篡cia.

Kompozytor by r闚nie przez wiele lat wyk豉dowc na Tokyo University of the Arts (Wtedy jeszcze jako Tokyo National University of Fine Arts and Music – Tokijski Uniwersytet Sztuki) oraz na Tokyo College of Music, kt鏎ego zreszt dyrektorem zosta w p騧niejszych latach. W鈔鏚 uczni闚 Ifukube znale潭 mo積a takie nazwiska jak Yasushi Akutagawa, Toshiro Mayuzumi czy Akio Yashiro. Ponadto kompozytor jest autorem przewodnika muzycznego oraz dwutomowego podr璚znika orkiestracji.

Akira Ifukube zmar 8 lutego 2006 roku w Tokio w wieku 91 lat. Przyczyn zgonu by豉 niewydolno嗆 wielonarz康owa. Pozostawi po sobie wielk spu軼izn obejmuj帷 setki partytur filmowych i koncertowych.





NAGRODY:

Awards of the Japanese Academy:
  • 2007 - Lifetime Achievement Award

    Mainichi Film Concours:
  • 1956- Mahiru no ankoku, Biruma notategoto oraz Onibi


    NOMINACJE:

    Awards of the Japanese Academy:
  • 1993 – Godzilla vs Mothra
  • 1979 – Ogin-Sama


    Filmografia
    1995:
  • Godzilla vs. Destroyer

    1993:
  • Godzilla vs. Mechagodzilla
  • Kushiro Marshland

    1992:
  • Godzilla vs. Mohra

    1991:
  • Dozoku no ranjo
  • Godzilla vs. King Ghidorah

    1978:
  • Lady Ogin

    1976:
  • The Great Elm

    1975:
  • Terror of Mechagodzilla
  • The Door Has Opened

    1974:
  • The Last Samurai
  • Sandakan 8

    1973 :
  • A New Tale of Zatoichi: Blood Festival of Kasama
  • The Human Revolution

    1972:
  • Mazinger Z (Stock music used in this television series)
  • Godzilla vs. Gigan (Stock music)

    1970:
  • Zatoichi Meets Yojimbo
  • Yog: Monster from Space
  • Will to Conquer

    1969:
  • Latitude Zero
  • Oni no sumu yakata
  • Ch爔盭 no akebono

    1968:
  • Miyajima
  • Wakamono yo ch盭en seyo
  • Destroy All Monsters
  • Kawachi Futen zoku
  • Kaidan yukijor

    1967:
  • Kiza naki oharu
  • Zat灁chi chikemuri kaid
  • Ju-ichinin no samurai
  • Ikiru
  • King Kong Escpapes

    1966:
  • Return of Daimajin
  • Nemuri Kyoshiro 8: Burai-ken
  • Kuniza 21 seish o mezashite
  • Ichiman sanzennin
  • Wrath of Daimajin
  • War of the Gargantuans
  • Daisatsujin orochi
  • Zatoichi no uta ga kikoeru
  • Kiganj no b爔en
  • Daimajin
  • Nemuri Kyoshiro 7: Tajo-ken

    1965:
  • Nihon retto
  • Zatoichi Jigoku tabi
  • Invasion of Astro Monster
  • Frankenstein Conquers the World
  • Muhomatsu no issho
  • Kodomo no kuni
  • Zat灁chi nidan-kiri
  • Tokugawa Ieyasu

    1964:
  • San daikaijû: Chikyû saidai no kessen
  • Kojiki taisho
  • Zat灁chi kessh-tabi
  • Suruga yûky瀺en
  • Shu o makeru onna
  • Da ji
  • Dogora
  • Shinobi no mono: Kirigakure Saizo
  • Godzilla vs. Mothra
  • Teigin jiken: Shikeishû
  • Shikonmado - Dai tatsumaki

    1963:
  • Atragon
  • Jûsan-nin no shikaku
  • Zat灁chi kenka-tabi
  • Y盭
  • Zat灁chi ky爓-tabi
  • Teuchi
  • Kono kubi ichimagoku
  • Wanpaku 爓i no orochi taili

    1962:
  • Kurobe damu dainibu
  • 唼ho
  • Chûshingura
  • Shin shik矌ei
  • King Kong vs. Godzilla
  • Kujira gami
  • Chiisakobe
  • The Tale of Zatoichi
  • Onnakeizu

    1961:
  • Futari no musuko
  • Hangyakuji
  • Shaka
  • Akumy
  • Yuki ni idomu
  • Miyamoto Musashi
  • Ryûhy no machi
  • 唼aka-j monogatari
  • Yuki no hataraki

    1960:
  • Zoku Sait Kenichir
  • Tadanao kyo gyojoki
  • Hono-o no shiro
  • Shiroi shin
  • Zoku shinran
  • Kizu senryo
  • Shinran
  • Baruuchan Project
  • Dokku No. 3

    1959: li> Battle in Outer Space
  • Boss of the Underworld <
  • Whistling in the Kotan
  • The Woman and the Pirate
  • Samurai Story
  • Bring Down That Wall
  • A Killed Stewardess: White or Black
  • The Three Treasures

    1958:
  • Yukichi Fukuzawa's Boyhood
  • Nagai fuyu
  • Midori no tanima
  • Kokutetsu no diseruka
  • Kensetsufu
  • Yagyu Secret Scrolls, Part II
  • Only Women Have Sorrow
  • A Bridge for Us Alone
  • The Precipice
  • Night Drum
  • Over the Monsoon
  • Varan the Unbelievable
  • Disaster

    1957:
  • Story of a Girl
  • Yujo monogatari
  • Susumiyuku bitamin B1
  • Sonan: tanigawadake no kiroku
  • Sakuma Dam, Part III
  • Who Commited Murder?
  • Hakucho monogatari
  • Daji
  • The Mysterians
  • An Osaka Story
  • Yagyu Secret Scrolls
  • Hateful Things
  • Kawa wa miteiru
  • The Last Pursuit
  • Fellows of the Sea
  • Whirring and the Earth
  • Downtown
  • The Ground
  • Actress
  • Yagyu Manual of Martial Arts
  • Flower in Hell

    1956:
  • Sound of Youth
  • Oni daiko
  • Matu kemusi
  • Kousaka siro no hanzai
  • Horeruna yanpachi
  • Furo daki taisho
  • Mansion Covered with Roses
  • The Burmese Harp
  • Rainy Night Duel
  • Silver Suicide
  • The Crime of Shiro Kamisaka
  • Darkness at Midnight
  • Wandering Shore
  • A Will o' the Wisp
  • Likeable Wife and Husband
  • Sound of Youth
  • An Actress
  • Rodan
  • Silver Suicide

    1955:
  • Kidnapper
  • Tokyo Mafia
  • Eye of the Typhoon
  • Sakuma damu dainibu
  • Kokuyu rin
  • Hokkaido
  • Rush of Fire
  • Beauty and the Beast
  • Asaru hitobito
  • Ningen gy皾ai kaiten
  • Glow of a Firefly
  • The Life of a Woman during the Meiji Period
  • The Way to the Fountain
  • Woman of Ginza
  • The Maidservent
  • Wolf
  • Three Faces
  • Generation of the King
  • Buruuba
  • Police Diary, Part II
  • A Bullet-Ridden Street

    1954:
  • Okiku and Harima
  • Cape Ashizuri
  • Story of Koto in Springtime
  • The Gutter
  • Fellow of Green
  • Tubame wo ugokasu hitotachi
  • Tanima no rekisi
  • Sakuma damu daiichibu
  • Life Theater Nostalgia: Sanshukira Harbor
  • Haru no uzumaki
  • A Samurai's Love
  • Muddy Youth
  • Godzilla
  • Young Men

    1953:
  • Umarekawaru kyakusha
  • A Fascinated Soul
  • Konketuji
  • The Crab-Canning Ship
  • Alligation in Genkai
  • The 100 Origami Cranes
  • Ostracism
  • Miniature Drawing
  • About Love
  • Desire
  • The Saga of Anatahan
  • Gorshe, the Cellist
  • Dawn
  • Shirauo
  • The Life of a Woman
  • The Outlaw
  • Half Breed
  • White Fish
  • Hiroshima

    1952:
  • Zoku bashoku itidai
  • I Was a Prisoner in Siberia
  • Tenryu gawa
  • Escape from the Street of Death
  • Oath on the Plain
  • Hosokawa garasha fujin den: ranse no siroyuri
  • The Last Boss
  • Avalanche
  • Sisters of Nishijin
  • The Mad Woman with a Long Sleeved Kimono
  • Children of Hiroshima
  • Violence
  • Life of a Horse-Trader
  • Swift Current

    1951:
  • Goemon Ishikawa: The True Story
  • Stolen Love
  • Reeds That Rustle in the Wind
  • Passion Without Bounds
  • Devilish Judge
  • Beyond Love and Hate
  • Masquerade
  • Free School
  • Who Judges Me?
  • Swearing by the Flag
  • The Tale of Genji
  • Man Without a Country

    1950:
  • Confusion
  • Simei hannin
  • Beyond the War
  • Erotic Ceremony of Women
  • Kumo no mati
  • Listen to the Voice of the Sea
  • Warship Already Without Smoke
  • Midnight Parole
  • I Am a Bodyguard
  • God of Evil
  • Shudder
  • The Motherland Far Far Away
  • White Beast
  • Les Mis廨ables I: Gods and Demons
  • Les Mis廨ables II: God and the Flag of Freedom

    1949:
  • The Public Prosecutor and the Jailoress
  • The Quiet Duel
  • Senta Was Cut
  • Beautiful Punishment
  • Midnight Confession
  • Jakoman and Tetsu
  • Rainbow Man
  • Koiokamibi
  • Growing Village
  • Have a Song on Your Lips
  • Fiery Symbol of Love

    1948:
  • Second Life
  • Utsukushiki teki
  • Danshichi, The Black Horse
  • The Woman in the Typhoon Area
  • The President and the Shopgirl
  • Living Portrait

    1947:
  • Snow Trail
  • Invitation to Happiness
  • Akira Ifukube

    Data urodzenia:

    1914-05-31

    Miejsce urodzenia:

    Kushiro, Japonia

    Data 鄉ierci:

    2006-02-08

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie