Szukaj: w


biografie

Martial Solal

Martial Solal, słynny pianista jazzowy i kompozytor, urodził się we francuskiej rodzinie zamieszkuj±cej stolicę Algierii. Jego matka była ¶piewaczk± operow±, za¶ ojciec nauczycielem fortepianu, w zwi±zku z czym Martial już w wieku sze¶ciu lat był obeznany z gr± na tym instrumencie. W trakcie drugiej wojny ¶wiatowej służył w wojsku w Maroko, gdzie pogrywał w mesie amerykańskich żołnierzy. Po 1945 roku był członkiem lokalnych algierskich zespołów, a następnie w roku 1950 przeniósł się do Paryża.

W stolicy Francji miał okazję grać zarówno z gwiazdami miejscowej sceny jazzowej (Django Reinhardt), jak i amerykańskimi artystami, którzy w tamtym czasie odwiedzali Paryż (Don Byas, Lucky Thompson, Sidney Bechet). Nagrywał już od 1953 roku, m.in. pod pseudonimem Jo Jaguar, by pod koniec lat 50-tych stworzyć jazzowy kwartet z Rogerem Guerinem (tr±bka), Paulem Rovere (kontrabas) i Danielem Humair (perkusja). Wkrótce zacz±ł też sam komponować, czego efektem były gło¶ne utwory Suite en ré bemol pour quartette oraz Suite pur une Frise. Na rok 1960 datuje się również trio, które Solal stworzył z Guy'em Pedersen (kontrabas) i Danielem Humairem (perkusja) i z którym będzie koncertował przez wiele, wiele lat. W 1963 roku Solal zadebiutował na amerykańskim festiwalu w Newport na wyspie Rhode Island, czego następstwem był album Newport '63. Jako artysta jazzowy Solal zdobył uznanie zarówno w Europie, jak i USA – był chwalony przez samego Duke'a Ellingtona, został wyróżniony licznymi nagrodami, w tym duńsk± Jazzpar Prize, uznawan± za „jazzowego Nobla”. Napisał również podręcznik nauki gry na fortepianie.

Kino sięgnęło po Solala na przełomie lat 50. i 60. Odpowiadał za to nie kto inny, jak Jean-Pierre Melville: w jego filmie Dwaj mężczyĽni na Manhattanie, Solal miał możliwo¶ć współpracować z kompozytorem Christianem Chevalierem, a nadto wyst±pił na ekranie w roli pianisty. Efektem była duszna, jazzowa ¶cieżka, utrzymana w klimacie noir, tak charakterystycznym dla sensacyjnej twórczo¶ci Melville'a. Jako pianista Solal miał również okazję pracować z Georgesem Auriciem przy jego muzyce do Testamentu Orfeusza Jeana Cocteau.

Choć jego soundtrackowy dorobek nie powala na kolana ilo¶ci± tytułów, Solal bardzo dobrze odnajdywał się w roli kompozytora filmowego. Najgło¶niejszym jego dziełem jest oczywi¶cie Do utraty tchu, słynnego nowofalowego obrazu Jean-Luca Godarda, do którego artysta skomponował przebojow±, nieobliczaln± jazzow± ¶cieżkę dĽwiękow±. Rok póĽniej Solal dał się poznać z innej strony. Do współpracy ponownie zaprosił go Melville, kręc±cy akurat obyczajowy obraz Ksi±dz Leon Morin. Solal napisał ¶liczn±, delikatn± muzykę z przewodni± rol± fortepianu i niezapomnianym tematem na ustn± harmonijkę, udowadniaj±c tym samym, że jego umiejętno¶ci wykraczaj± daleko poza formułę jazzow±.

Jako że jednak jazz zawsze był jego żywiołem, w kolejnych projektach filmowych Solal ponownie sięgn±ł po sprawdzone brzmienia. Takie tytuły, jak Échappement libre oraz Trzy pokoje na Manhattanie to znakomity kawał europejskiego jazzu lat 60-tych oraz kolejny (obok m.in. twórczo¶ci Krzysztofa Komedy) dowód na to, że jazzowa stylistyka z powodzeniem odnajduje się w formacie filmowym.

Lata 60-te były okresem, w którym Solal pisał dla największych gwiazd francuskiego ekranu (Jean-Paul Belmondo – trzykrotnie, Emmanuelle Riva, Brigitte Bardot). Potem jednak jego kariera filmowa przygasła, ograniczaj±c się do zaledwie dwóch tytułów na przestrzeni ponad trzech dekad. Wygl±da na to, że Solal potraktował przygodę z kinem jako barwny epizod, który potem odszedł w niepamięć. Pozostaje trzymać kciuki za to, że wydawnictwa soundtrackowe odkryj± na nowo muzykę tego ciekawego artysty.



Autor biografii:  Marek Łach
Filmografia
2000:
  • Acteurs

    1983:
  • Ballade à blanc

    1967:
  • Timber - ØK i Canada (krótkometrażowy)

    1965:
  • Trois chambres a Manhattan

    1964:
  • Échappement libre
  • Le temps d'une nuit (krótkometrażowy)

    1963:
  • Le bougnat (krótkometrażowy)

    1962:
  • Les ennemis
  • Svenska flickor i Paris

    1961:
  • Léon Morin, prêtre

    1960:
  • À bout de souffle
  • L'affaire d'une nuit
  • Si le vent te fait peur

    1959:
  • Match contre la mort
  • Deux hommes dans Manhattan

  • Martial Solal

    Data urodzenia:

    1927-08-23

    Miejsce urodzenia:

    Algier, Algieria francuska

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie