Szukaj: w


biografie

Fernando Velázquez

Urodzony w roku 1977 w Bilbao Fernando Velázquez mimo wciąż stosunkowo młodego jak na kompozytora wieku, należy do ścisłej czołówki hiszpańskich twórców muzyki filmowej. Przebił się tam dzięki bardzo dobrej, klasycznie brzmiącej ścieżce dźwiękowej do horroru/dramatu Sierociniec, która w 2007 roku zwróciła na niego uwagę miłośników ścieżek dźwiękowych z całego świata i otworzyła drzwi do międzynarodowej kariery.

Zanim to jednak nastąpiło Hiszpan od dzieciństwa przez wiele lat w ojczyźnie uczył się gry na wiolonczeli. Grę na tym instrumencie ćwiczył także na konserwatorium w Madrycie a później przez dwa lata w Paryżu pod okiem Véronique Marat. Nie dane mu jednak było zostać wiolonczelistą. Po pierwsze zawsze lubił komponować muzykę, ilustrować dźwiękami wiolonczeli czy gitary otaczający go świat. Po drugie jego sąsiadem był raptem dwa lata starszy od niego Koldo Serra – obecnie profesjonalny reżyser, wówczas kręcący w okolicy krótkometrażówki. To Serra wciągnął Velázqueza w świat filmu i to u niego kompozytor zaliczał swoje muzyczne debiuty – w 1999r. w krótkim metrażu, a 7 lat później już w naprawdę wielkim kinie, bo w obrazie Bosque de sombras z samym Garym Oldmanem w roli głównej. To także dzięki Koldo Serra, a dokładniej w jego mieszkaniu spotkał i zaprzyjaźnił się z Juanem Antonio Bayona. Zanim zilustrował mu wspomniany Sierociniec, w 2002r. Velázquez skomponował muzykę, skrzyknął paru kolegów z młodej orkiestry i za darmo nagrali dla Bayony ścieżkę dźwiękową do jego krótkometrażowego El hombre Esponja.

Po El orfanato wraz z licznymi nominacjami i nagrodami dla Velázqueza przyszły propozycje do kolejnych filmów a nawet wyjazdu do Hoollywood. Póki co Hiszpan zdecydował się pozostać w Europie, uznając że tu także kręci się dobre filmy, a poza tym kompozytorzy zdają się mieć nieco więcej swobody, choć miał w Fabryce Snów i swoje epizody (Hercules). Przez kolejne lata żadnym nowym projektem nie udało mu się przebić, ani choćby zrównać z tym, co osiągnął przy Sierocińcu. I choć jego ścieżki do kolejnych horrorów (Eskalofrío; Los ojos de Julia; Devil), dramatów (Savage Grace; La zona; El mal ajeno; Lope) czy innych gatunków nie schodziły poniżej pewnego poziomu, były niezwykle solidne, bardzo dobrze napisane od strony technicznej, czasami pokazujące jakieś ciekawe rozwiązania aranżacyjne czy melodyjne, to jednak ani w filmie, ani na płycie nie potrafiły wedrzeć się do pamięci i serc widzów/słuchaczy. Sytuacja zmieniła się w 2012, kiedy ponownie współpracując z J.A. Bayoną, hiszpański kompozytor zachwycił wielu swoją klasyczną partyturą do The Impossible z pięknym tematem głównym, za którą otrzymał drugą w karierze nominację do nagrody Goya, a kolejną za następną kolaborację z tym samym reżyserem (A Monster Calls). Dobrze przyjęto też jego ścieżkę dofilmu Guillermo Del Toro - Crimson Peak.

Fernando Velázquez to wciąż jednak kompozytor który może jeszcze sporo pokazać, na pewno ze sporym talentem i już pewnym doświadczeniem. Można zatem oczekiwać, że jeszcze wiele pięknych nut wyjdzie spod jego ręki.



NAGRODY:

Cinema Writers Circle Award:
  • 2008 – El orfanato

    Spanish Music Award – Best Score Album:
  • 2008 – El orfanato


    NOMINACJE:

    Goya:
  • 2013 – The Impossible
  • 2008 – El orfanato

    European Film Music Award:
  • 2008 – El orfanato

    Cinema Writers Circle Award:
  • 2011 – Lope

    Gaudí:
  • 2014 - Los últimos días

    Barcelona Film Award:
  • 2008 – El orfanato

    Filmmuza: nagroda portal filmmusic.pl:
  • 2007 – Odkrycie roku (El orfanato)


    Autor biografii:  Łukasz Koperski
    Filmografia
    2016:
  • A Monster Calls
  • Contratiempo
  • Ozzy
  • Gernika
  • Zipi y Zape y la Isla del Capitán
  • Pride and Prejudice and Zombies
  • Funeral (krótkometr.)
  • Hileta (krótkometr.)

    2015:
  • Crimson Peak
  • The Propaganda Game (TV dok.)
  • Colonia
  • Apaches (serial TV)
  • Una mañana cualquiera (krótkometr.)

    2014:
  • Ocho apellidos vascos
  • 321 días en Michigan
  • Hercules
  • Out of the Dark
  • Cowboys
  • Nena (krótkometr.)
  • El pintor de sombras (krótkometr.)

    2013:
  • Cuéntame un cuento (serial TV)
  • Zipi y Zape y el club de la canica
  • Mariah Mundi and the Midas Box
  • Los últimos días
  • Mama
  • Loco con ballesta (krótkometr.)

    2012:
  • The Impossible
  • El suplente (krótkometr.)
  • Lucas (krótkometr.)
  • La hija (krótkometr.)
  • Hijos de las nubes, la última colonia (dokument.)

    2011:
  • Babycall
  • Cinco metros cuadrados
  • Agujero (krótkometr.)
  • They Say (krótkometr.)
  • La casa del lago (krótkometr.)

    2010:
  • Los Ojos de Julia
  • Devil
  • Lope
  • Última sesión
  • Karabudjan (serial TV)

    2009:
  • Spanish Movie
  • Garbo: El espía (dok.)
  • Cuando Apolo encontró a Dionisos (krótkometr.) + Joseba Beristain
  • El hombre orquesta (krótkometr.)

    2008:
  • Eskalofrío
  • Sexykiller, morirás por ella
  • Las manos del pianista (TV)
  • Dime que yo (krótkometr.)

    2007:
  • Savage Grace
  • La zona
  • El orfanato
  • El señor Puppe (krótkometr.)

    2006:
  • El síndrome de Svensson
  • Bosque de sombras
  • El espacio de las apariencias (krótkometr.)

    2005:
  • El gran Zambini (krótkometr.)

    2004:
  • ¡Ay, Adolfo...! (krótkometr.)
  • Agujeros en el cielo

    2003:
  • El tren de la bruja (krótkometr.)
  • Temporada baja (krótkometr.)
  • 7:35 de la mañana (krótkometr.)

    2002:
  • El hombre Esponja (krótkometr.)

    2001:
  • Retruc (krótkometr.)
  • Loops (krótkometr.)
  • Amor, dinero y salud, por este orden (krótkometr.)

    2000:
  • Hauspo soinua (krótkometr.)
  • Torre (krótkometr.)

    1999:
  • El trabajo (krótkometr.)
  • Amor de madre (krótkometr.)
  • Fernando Velázquez

    Data urodzenia:

    1976-11-22

    Miejsce urodzenia:

    Hiszpania

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie