Szukaj: w


biografie

Christopher Gordon

Choć od dłuższego czasu mieszka w Sydney i od dziecka zwi±zany jest z Australi±, Christopher Gordon urodził się w Londynie. W dzieciństwie ¶piewał w Australian Boys Choir, jednak formalnego muzycznego wykształcenia nigdy nie uzyskał. Mimo to od lat młodzieńczych zwi±zany był z muzyk± i jako 13-latek postanowił, że zostanie kompozytorem. Występował także w wielu często bardzo amatorskich muzycznych grupach. Oprócz muzyki Gordon od zawsze uwielbiał także filmy i nie można się dziwić, że z czasem postanowił poł±czyć obie pasje i sprawdzić się na polu muzyki filmowej.

Droga do tego była jednak długa i ciężka. Pierwsz± prace, która można okre¶lić mianem muzyki filmowej to dodatkowa muzyka napisana na pro¶bę przyjaciela do jakiego¶ edukacyjnego video, którego sam Gordon nie miał nigdy okazji obejrzeć. Spodobał mu się jednak charakter pracy i wkrótce zacz±ł pisywać skromne kompozycje do mało znacz±cych produkcji, dokumentów, filmów telewizyjnych, krótkometrażówek. Komponował także muzyczne czołówki dla stacji telewizyjnych i imał się zajęć w charakterze orkiestratora i dyrygenta dla innych kompozytorów. Przełomem było zatrudnienie go przez producentów z wytwórni Hallmark do zilustrowania telewizyjnej adaptacji literackiego klasyka Moby Dick, po którym to nazwisko kompozytora zaczęło być znane miło¶nikom muzyki filmowej także poza Australi±. Następnie były m.in. bogata partytura do IMAXowskiego Sydney: A Story of a City i obsypana nagrodami w Krainie Kangurów ilustracja do telewizyjnego dramatu sci-fi Ostatni brzeg.

Filmem, który otworzył przed Gordonem wiele drzwi i był jego pierwszym sprawdzianem w naprawdę wielkim kinie był oczywi¶cie Pan i władca. Na krańcu ¶wiata Petera Weira. Gordon wspomina pracę nad tym projektem jako zdecydowanie odmienn± od wcze¶niejszych. Był jednym z trójki kompozytorów pracuj±cych nad muzyk±, w filmie wykorzystano spor± ilo¶ć utworów muzyki klasycznej i tradycyjnej (co zdyskwalifikowało score w wy¶cigu o oscarowe nominacje) i wreszcie przystępuj±c do pracy Gordon i nie miał pojęcia ile wyniesie budżet na muzykę, przez co nie wiedział na jak duż± orkiestrę i ile sesji nagraniowych będzie mogli sobie pozwolić a zatem jak w ogóle podej¶ć do komponowania.

Christopher Gordon przywi±zuje zreszt± do¶ć spor± uwagę do kwestii budżetowych i bynajmniej nie chodzi tu o osobiste honoraria. W przeciwieństwie do wielu innych kompozytorów Australijczyk nie ma asystenta, który załatwiałby za niego czarn± robotę typu: wynajęcie studia, orkiestry, solistów etc., gdyż sam woli nad wszystkim czuwać. Podobnie podchodzi do swoich kompozycji, które zawsze sam orkiestruje i których wykonaniem sam dyryguje. Jak powiedział w wywiadzie dla Australian Music Council: "Nigdy nie potrafiłem zrozumieć procesu pracy z orkiestratorem i mówię to jako kto¶, kto sam orkiestrował partytury innym kompozytorom. Nigdy nie rozdzielam kompozycji od orkiestracji – to jest jedno¶ć. Kompozycja jest skończona wtedy, gdy pełen score jest gotowy”.

Po sukcesie Master and Commander Gordon zilustrował przy współpracy z Lis± Gerrard jeszcze telewizyjn± wersję kingowskiego Miasteczka Salem po czym nieco przystopował z muzyk± filmow± by po¶więcić się drugiemu aspektowi swojej muzycznej działalno¶ci. Christopher Gordon zajmuje się bowiem pisaniem muzyki poważnej, orkiestrowej. Tworzy kompozycje na orkiestrę, chór czy bardziej kameralne zespoły muzyków. Zajmuje się aranżacjami muzyki dla innych artystów, jak np. australijskiej wiolonczelistki o pseudonimie Cello Diva. Ponadto po sukcesie Pana i Władcy Gordon stał się postaci± bardzo poważan± na australijskim rynku muzycznym i był zatrudniany do stworzenia oprawy muzycznej do takich imprez jak stulecie istnienia Federacji Australijskiej, Puchar ¦wiata w Rugby, Igrzyska Brytyjskiej Wspólnoty Narodów i inne.

W 2009 roku Gordon powrócił do wielkiego kina. Najpierw napisał wy¶mienit± muzykę do dramatu Mao’s Last Dancer, która przyniosła mu nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego, została zauważona także przez redakcję Filmmusic.pl. Następnie Gordon zilustrował bardzo klasow± i dojrzał± kompozycj± ¶rednio może udany film z gwiazdorsk± obsad± o społeczeństwie wampirów pt. Daybreakers. Jego ostatnia ¶cieżka dĽwiękowa pochodzi z dramatu Anen Fontaine pt. Adore, ponadto Christopher Gordon pracuje nad kolejnymi pozafilmowymi dziełami na duż± orkiestrę.

Oficjalna strona kompozytora: christophergordon.net



NAGRODY:

Australian Film Institute Award:
  • 2009 – Mao’s Last Dancer

    APRA-AGSC Screen Music Award:
  • 2004 – Master and Commander: The Far Side of the World (album)
  • 2002 – On the Beach (temat)

    AGSC Australian Screen Music Award:
  • 2001 – When Good Ghouls Go Bad (muzyka)
  • 2000 – On the Beach (muzyka + temat + album)
  • 1999 – Moby Dick (muzyka + temat)

    APRA Music Award:
  • 1998 – Moby Dick (temat)

    ASCAP Award:
  • 2004 – Master and Commander: The Far Side of the World


    NOMINACJE:

    Emmy:
  • 2005 – Salem’s Lot

    Australian Film Institute Award:
  • 1995 – Sanctuary

    APRA-AGSC Screen Music Award:
  • 2004 – Master and Commander: The Far Side of the World (muzyka); Salem’s Lot (muzyka + album)

    AGSC Australian Screen Music Award:
  • 1999 – Syndey: A Story of a City (muzyka + album)
  • 1999 – Moby Dick (album)

    World Soundtrack Award:
  • 2004 – Master and Commander: The Far Side of the World (odkrycie roku)

    Filmmuza- nagroda portalu Filmmusic.pl:
  • 2010 – Daybreakers (score + utwór roku: „Spreading the Cure”)
  • 2009 – Mao’s Last Dancer (score + utwór roku: „Village Dance and Finale”)


    Autor biografii:  Łukasz Koperski
    Filmografia
    2013:
  • Adore

    2011:
  • Crawl

    2010:
  • Daybreakers

    2009:
  • Mao's Last Dancer

    2006:
  • Baba’s Birthday (krótkometr.)

    2004:
  • Salem's Lot (TV) (+ Lisa Gerrard)

    2003:
  • Master and Commander: The Far Side of the World (+ R.Tognetti, I.Davies)
  • Ward 13
  • Frontline: Much Ado About Something (TV)

    2001:
  • When Good Ghouls Go Bad (TV)
  • Much Ado About Something

    2000:
  • On the Beach (TV)

    1999:
  • Sydney: A Story of a City
  • Milk

    1998:
  • Moby Dick (TV)

    1995:
  • Sanctuary

    1990:
  • This Time, Next Time (TV)

    1986:
  • What's the Difference (TV)

    Poza wymienionymi powyżej Christopher Gordon zilustrował jeszcze kilkana¶cie niszowych produkcji, jednak brak o nich dokładnych danych
  • Christopher Gordon

    Miejsce urodzenia:

    Londyn, Wielka Brytania

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie