Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Lista artykułów

John Williams – relacja z trzech koncertów w Berlinie

Historia stopniowo rosnącej estymy muzyki filmowej i coraz częstsze jej koncerty wiążą się z osobistymi historiami spełnienia marzeń jej słuchaczy. W ciągu ostatnich paru lat, Europejscy słuchacze muzyki filmowej mogli uczestniczyć w koncertach, o jakichś śnić im się nie mogło jeszcze dekadę temu – oto żywa legenda muzyki filmowej, John Williams, na stare lata koncertuje z najwybitniejszymi orkiestrami starego kontynentu. Zapraszamy na relację Wojtka Wieczorka z trzech dni koncertów w Berlinie.

Wojtek Wieczorek | 21-04-2022 r.

John Williams i Berliner Philharmoniker – Osobista relacja z koncertu w Berlinie (2021)

Czasami marzenia się spełniają, a czasami nawet dwukrotnie. Jak dla wielu, moja przygoda z muzyką filmową zaczęła się od Gwiezdnych wojen. Soundtrack z Mrocznego widma był pierwszym, którego posiadałem w swojej kolekcji. Muzyka podczas pierwszego seansu zrobiła na mnie tak ogromne wrażenie, że chciałem z nią obcować na co dzień. Minęły lata, a John Williams wciąż jest moim ulubionym kompozytorem. Przez długi czas moim marzeniem było zobaczyć jego koncert na żywo. Nie wydawało się to jednak realne, ponieważ przez długi czas słynny kompozytor nie opuszczał Ameryki i wyłącznie tam koncertował. Aż w końcu na początku 2020 roku moje marzenie i wielu europejskich miłośników muzyki filmowej się spełniło - John Williams dał niezapomniany koncert z Wiener Philharmoniker, w stolicy Austrii. Cóż, reszta jest już historią, z pandemią w roli głównej. Wizje jakichkolwiek koncertów, a co dopiero Johna Williamsa, stały się tak dalekie, jak pewna odległa Galaktyka. Tym większe było moje zaskoczenie, kiedy pojawiły się informacje, że zaplanowane są koncerty Johna Williamsa w Berlińskiej Filharmonii z tamtejszymi słynnymi filharmonikami. Mimo że byłem sceptyczny, czy w ogóle się te koncerty odbędą, to jak tylko ogłoszono program, wykupiłem półroczny abonament w Berlińskiej Filharmonii. Zważywszy, że na co dzień mieszkam w stolicy Niemiec, to grzechem ciężkim byłoby nie udać się na ten koncert. Fakt, że John Williams odwiedza moje miasto, było tylko kolejną zachętą, kolejną wisienką na i tak pysznie zapowiadającym się torcie. Widziałem w tym też dość ciekawą klamrę. Ostatni koncert przed pandemią, na jakim byłem, to właśnie ten Johna Williamsa w Wiedniu. W jego berlińskim koncercie, podczas którego znowu można się było cieszyć muzyką na żywo, widzę jakiś znak, symbol i nadzieję na powrót normalnych czasów.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Mikis Theodorakis – kompozytor i rewolucjonista

Mikis Theodorakis, powszechnie uznawany za największego greckiego kompozytora, kończy dziś 96 lat. To dobry moment, aby przyjrzeć się sylwetce artysty - jego muzyce i burzliwemu życiu politycznemu.

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

FILMMUZY 2020 – Nagrody portalu FilmMusic.pl

Rok 2020 był szczególny, choć niekoniecznie pozytywnym tego słowa znaczeniu. Pandemia wywarła wielki wpływ na życie każdego z nas, w tym na branżę filmową. Ze względów bezpieczeństwa kina były zamykane, otwierane na chwilę i znowu zamykane. W efekcie wiele filmowych premier, szczególnie jeżeli chodzi o te duże produkcje, zostało przełożonych na następny rok. Dlatego wiele ścieżek dźwiękowych, na które liczyliśmy, czeka na lepsze i bezpieczniejsze czasy. Nie oznacza to jednak, że w 2020 roku nie ukazały się albumy godne uwagi. Na pierwszy rzut oka nasze listy Najlepszych Ścieżek Dźwiękowych i Najlepszych Utworów mogą wydać się dość eklektyczne, ale są one odzwierciedleniem tego specyficznego roku. Znajdują się na nich oprawy dźwiękowe m.in. do niezależnych produkcji, telewizyjnych hitów i dokumentów. Przy tym znamiennym jest, że ostatecznie najwięcej głosów zyskała u nas klasyczna, przygodowa ścieżka dźwiękowa do dużej (i przekładanej) hollywoodzkiej produkcji. Trochę jakby na te niepokojące czasy w jakich przyszło nam żyć, potrzebujemy antidotum, czy też szczepionkę w postaci zastrzyku pozytywnej energii i nieskrępowanej zabawy. Chcąc optymistycznie patrzeć w przyszłość, dokonaliśmy pewnej zmiany w naszych nagrodach i zdecydowaliśmy się tym razem nie wybierać Najgorszej Ścieżki Dźwiękowej Roku. To był ciężki rok, więc skupmy się wyłącznie na tym, co dobre.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Ennio Morricone (1928-2020)

W poniedziałek 6 lipca 2020r. w wieku 91 lat odszedł Ennio Morricone. Wybitny włoski kompozytor zmarł po kilku dniach pobytu w szpitalu, gdzie trafił po upadku i złamaniu kości udowej. Jeszcze do niedawna zwykliśmy o nim mówić "żywa legenda muzyki filmowej", bo przecież jeszcze kilka lat temu odbierał Oscara za "Nienawistną ósemkę" czy pisał muzykę do "La Corrispondenza" - ostatniego wspólnego filmu z Giuseppe Tornatore...

Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Sandro Ruscio – wywiad dla Filmmusic.pl

Sandro Ruscio to włoski kompozytor muzyki do filmów, a także autor muzyki koncertowej oraz teatralnej. Od kilku lat zamieszkały w Polsce, artysta podjął współpracę z reżyserem Krzysztofem Zanussim przy filmie Eter, z którego kompozycję mogliśmy usłyszeć w maju 2019 na 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Zainspirowani tym wydarzeniem, postanowiliśmy poprosić kompozytora o rozmowę, którą niniejszym przedstawiamy.

Daniel Aleksander Krause | 21-04-2022 r.

Sandro Ruscio – An Interview

Sandro Ruscio is an Italian composer of film, ballet, theater and concert music. He collaborated with Polish director Krzysztof Zanussi on the movie Eter and his music was performed during the 12th Film Music Festival in Cracow. Inspired by that event, we asked the composer a few questions. You can read the interview in this article.

Daniel Aleksander Krause | 21-04-2022 r.

Paul Anthony Romero – wywiad dla Filmmusic.pl

źródło: https://www.facebook.com/heroesorchestra/ Zapraszamy do lektury naszego wywiadu z kompozytorem muzyki do serii gier komputerowych Heroes of Might and Magic, Paulem Anthonym Romero.

Daniel Aleksander Krause | 21-04-2022 r.

Paul Anthony Romero – The Interview

source: https://www.facebook.com/heroesorchestra/ Our crew had the highest pleasure to meet the composer behind the music for the Heroes of Might and Magic series, Paul Anthony Romero, and ask him a few questions. You can read the interview below.

Daniel Aleksander Krause | 21-04-2022 r.

FILMMUZY – podsumowanie roku 2019

Wydarzenia roku 2020 sprawiły, że później niż zwykle udało nam się uporządkować miniony rok 2019. Jednak całkowicie o nim nie zapomnieliśmy, jak i też o ścieżkach dźwiękowych, jakie w nim się ukazały. Tak też lepiej późno niż wcale oto Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl za rok 2019! Znowu nie będziemy ukrywać, że jak co roku nie było to łatwe zadanie. I jak zawsze nie obyło się bez kontrowersji i ostrych, ale jak zawsze profesjonalnych i merytorycznych dyskusji w naszej redakcji. Podobnie jak przed dwoma laty, jeżeli chodzi o takie kategorie jak KOMPOZYTOR, ODKRYCIE, UTWÓR, czy w końcu GNIOT ROKU, bez większych problemów udało nam się wyłonić naszych zwycięzców. Jeżeli jednak chodzi o najważniejszą kategorię SCORE ROKU, walka między dwoma pracami była zacięta aż do samego końca, że aż musieliśmy zrobić dogrywkę. Ci którzy śledzą nasz portal i poprzednie rozdania Filmmuzy, dostrzegą pewną zależność, czy wręcz powtarzalność. Znaczy w poszczególnych kategoriach, czy jeżeli chodzi o SCORE ROKU, KOMPOZYTORA ROKU, czy wreszcie GNIOT ROKU, królują te same nazwiska. I tak np. zwycięzcy Filmmuzy za rok 2018 udało się obronić tytuł. Zaś jeżeli chodzi, naszym zdaniem, o najgorsze ścieżki dźwiękowego minionego roku, to (niestety) znowu trafiło na te same nazwiska co przed dwoma laty. Ale wystarczy już tego trzymania w niepewności. Tym bardziej, że musieliście tak długo czekać na te nagrody, a więc oto zwycięscy roku 2019 w muzyce filmowej, plus nominowani, o których też nie można zapomnieć:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Heroes Orchestra i Paul Anthony Romero – relacja z koncertu

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z koncertu Heroes Orchestra i Paula Anthony'ego Romero, który odbył się 25 lutego 2020 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

A Tribute to John Williams – Osobista relacja z koncertu w Wiener Musikverein

Czasami marzenia się spełniają. Spokojnie, nie jest to wstęp do kolejnej książki czy poradnika pozytywnego myślenia, wedle którego wiara w marzenia potrafi góry przenosić. Nie, to początek wyjątkowo osobistej relacji z koncertów Johna Williamsa, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami wystąpił kolejno 18 i 19 stycznia w słynnej "Złotej Sali" wiedeńskiej "Musikverein".

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Sport Celebration – relacja z koncertu w Warszawie

Tematyka sportowa w muzyce i vice versa „prześladuje mnie” już od wielu miesięcy. Najpierw czasochłonne przygotowanie i realizacja reportażu dla magazynu Presto, a teraz koncert, który nie obiecywał nic poza solidna porcją rozrywki. Podchodząc do tego wydarzenia z lekkim przymrużeniem oka – tego samego oka i ucha nie mogłem nacieszyć, kiedy doświadczałem tego słuchowiska. Sport Celebration stał się prawdziwym świętem kultury fizycznej w sztuce muzycznej.

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

Filharmonia na filmowo – relacja z koncertu w Filharmonii Podkarpackiej

Relacja z koncertu abonamentowego Filharmonii Podkarpackiej, który odbył się 29 listopada 2019. relacją z koncertu abonamentowego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej.

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

Craig Armstrong: „To, w czym czuję się najlepiej to dramat.” [WYWIAD]

Na tegorocznym Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozmawialiśmy z Craigiem Armstrongiem, jednym z najbardziej znanych brytyjskich kompozytorów, zdobywcą Złotego Globu za muzykę do Moulin Rouge!, a także autorem ścieżek do m.in. Romea i Julii, To właśnie miłość, Snowdena. Specjalnie dla Filmmusic.pl urodzony w Glasgow artysta opowiada o współpracy z Bazem Luhrmanem, łączeniu muzycznych gatunków, piosenkach w filmach i komponowaniu.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Aż trudno uwierzyć, że to już 12 lat! Ale właśnie tyle ma Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, który zaczynał na krakowskich Błoniach. W międzyczasie przeniósł się w industrialne klimaty nowohuckiej ocynowni, aż zagościł na stałe w wielkich halach i arenach koncertowych. Aktualnie FMF (najczęściej używany skrót) jest jednym z najważniejszych miejsc dla miłośników muzyki filmowej w Europie, a też nie jednym. I w tym też leży największe wyzwanie dla festiwalu, który nie jest już jedynym tego typu eventem, nie tylko w Europie, ale i samej Polsce, gdzie koncerty poświęcone muzyce z filmów stały się stałą częścią wydarzeń kulturowych. Jak poradzić sobie z narastającą konkurencją i być dalej atrakcyjną ofertą na rynku? Czy skupić się na wydarzeniach komercyjnych, czy też pójść w stronę komercyjną? To wyzwania przed jakimi stoi Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej. Jak poradził sobie z nimi w tym roku, przyjrzyjmy się najlepiej sami:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.