Lista artykułów

Między romantyzmem a minimalizmem – wywiad z Jeffem Danną

Jeff Danna to kompozytor filmowy, który w naszym kraju znany jest właściwie tylko za pośrednictwem swojego brata Mychaela. Wydaje sie, że nico niesłusznie, albowiem na swoim koncie ma kilka świetnych partytur, partytur dzięki którym należy do grupy "młodych" kompozytorów, mogących wkrótce "zawojować" Hollywood. Zaczynał jako gitarzysta i pianista, niestety z powodu kontuzji musiał zrezygnować z profesjonalnej kariery muzyka studyjnego. Do branży filmowej trafił dzięki "protekcji" swojego brata (był - i ciągle jest - wykonawcą muzyki w partyturach brata). Wkrótce potem pojawiły się pierwsze propozycje indywidualne, na początku z telewizji (zilustrował takie seriale jak Sweating Bullets, Kung Fu: The Legend Continues i Beverly Hills 90210 - tylko kilka odcinków)później z kina. Dużym sukcesem na tym polu była współpraca z Troy’em Duffym przy czarnej komedii The Boondock Saints, która ułatwiła mu rozpoczęcie kariery muzyka tworzącego na potrzeby srebrnego ekranu. Dziś Jeff Danna ma na koncie zarówno projekty niezależne (Uncorked, O., The Grey Zone), jak i wysokobudżetowe (Resident Evil: Apocalypse, The Gospel of John). Mimo to wśród szerokiej publiczności, kompozytor wciąż pozostaje nieznany. Miejmy nadzieję, że to się wkrótce zmieni

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.
Redakcja od kuchni - okładka

Redakcja od kuchni

Jak trudno jest napisać dobrą recenzję, wie tylko ten, kto próbował to zrobić. To, co z pozoru wydaje się proste, okazuje się nie mającą sensu plątaniną fachowych terminów. Jak napisać recenzję, żeby nie zanudzić laika i zadowolić znawcę? Do tego wszystkiego jak skutecznie zachęcić lub zniechęcić potencjalnego nabywcę?

Mariusz Tomaszewski | 21-04-2022 r.
Muzyka w trailerach - okładka

Muzyka w trailerach

Muzyka z trailerów. Czym tak naprawdę jest? Sztuką czy może zwykłym rzemiosłem? Kto w rzeczywistości jest odpowiedzialny za udźwiękowienie zwiastunów filmowych, które widzimy w kinie, albo coraz częściej ściągamy je z internetu? Na te i kilka innych pytań postaram się udzielić odpowiedzi na tyle precyzyjnych, żeby chociaż w jakieś części naświetlić temat którym postanowiłem się zająć.

Mariusz Tomaszewski | 21-04-2022 r.
Muzyka filmowa a klasyczna – relacje - okładka

Muzyka filmowa a klasyczna – relacje

Problem relacji między muzyką filmową a klasyczną intryguje mnie od czasu, kiedy to wielką kontrowersję wywołał Hans Zimmer swoimi nawiązaniami do Planet Gustawa Holsta w Gladiatorze. Szczerze mówiąc, dopiero wtedy na poważnie zainteresowałem się muzyką poważną i odkryłem coraz to więcej nawiązań. Można by nawet dojść do brutalnego wniosku, że muzyka filmowa jest postmodernistycznym zlepkiem tego, co powstawało przez ostatnie paręset lat, ale wydaje mi się, że sprawa nie jest taka prosta.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.
Muzyka to potężne medium – wywiad z Alanem Williamsem - okładka

Muzyka to potężne medium – wywiad z Alanem Williamsem

Mieszkający obecnie w Los Angeles Alan Williams, choć raczej znany wąskiemu gronu odbiorców muzyki filmowej, jest jednym z najbardziej szanowanych i znanych twórców opraw muzycznych do filmów przeznaczonych dla trójwymiarowych kin IMAX. Absolwent Uniwersytetu Południowej Karoliny napisał muzykę do prawie 40 obrazów telewizyjnych, para-dokumentalnych i przeznaczonych dla kin IMAX, wśród których są tak znane tytuły jak Amazon (nominacja do Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny), Island of the Sharks czy Kilimanjaro: The Roof of Africa. Alan Williams niezwykle ciekawie opowiada o swoich początkach, inspiracjach, procesie tworzenia muzyki do niezwykłego kina IMAX, związkach z filmowcami. Zapraszamy do lektury (wywiad jest autoryzowany przez Alana Williamsa).

Mariusz Tomaszewski | 21-04-2022 r.
Muzyka filmowa vs. Media - okładka

Muzyka filmowa vs. Media

Praktycznie na palcach od jednej ręki mógłbym policzyć osoby z mojego otoczenia, które poprawnie sklasyfikowałyby i cokolwiek wiedziały na temat muzyki filmowej. Czemu więc wśród nas panuje tak niska świadomość na tym polu. Czemu nawet wśród osób chwalących się dużą znajomością muzyczną pojawiają się luki tego typu? Kto temu jest winien pośrednio lub bezpośrednio? Przyjrzyjmy się sprawie bliżej...

Tomek Goska | 21-04-2022 r.
Obraz do mnie nie przemawia – wywiad z Gabrielem Yaredem - okładka

Obraz do mnie nie przemawia – wywiad z Gabrielem Yaredem

...Miałem okazję porozmawiać z nim 2 lipca 2004 i była to bardzo ciekawa rozmowa. Paweł Stroiński: Co Pan myśli o stereotypie powtarzanym ostatnio przez kompozytorów muzyki epickiej? Chodzi o tzw. "Gladiator sound"? Gabriel Yared: Mam problem z ocenianiem czyjejkolwiek pracy, zwłaszcza, że nie mam w zwyczaju chodzić do kina, więc nie znam pracy moich kolegów. Nie chodzi o to, że nie mam szacunku do muzyki filmowej, ale, ponieważ jestem samoukiem, cały swój czas spędzam na studiowaniu i komponowaniu muzyki. Słyszałem muzykę do Gladiatora, ale nigdy nie widziałem filmu. To naprawdę bardzo dobra muzyka, ale jeśli porównasz to do wielkich dzieł Rozsy czy Tiomkina, musisz przyznać, że coś się bardzo zmieniło w stylu muzyki filmowej; jest w pewnym sensie mniej klasyczna, czy jakby to określili ...

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.