Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Lista artykułów

FILMMUZY – podsumowanie roku 2019

Wydarzenia roku 2020 sprawiły, że później niż zwykle udało nam się uporządkować miniony rok 2019. Jednak całkowicie o nim nie zapomnieliśmy, jak i też o ścieżkach dźwiękowych, jakie w nim się ukazały. Tak też lepiej późno niż wcale oto Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl za rok 2019! Znowu nie będziemy ukrywać, że jak co roku nie było to łatwe zadanie. I jak zawsze nie obyło się bez kontrowersji i ostrych, ale jak zawsze profesjonalnych i merytorycznych dyskusji w naszej redakcji. Podobnie jak przed dwoma laty, jeżeli chodzi o takie kategorie jak KOMPOZYTOR, ODKRYCIE, UTWÓR, czy w końcu GNIOT ROKU, bez większych problemów udało nam się wyłonić naszych zwycięzców. Jeżeli jednak chodzi o najważniejszą kategorię SCORE ROKU, walka między dwoma pracami była zacięta aż do samego końca, że aż musieliśmy zrobić dogrywkę. Ci którzy śledzą nasz portal i poprzednie rozdania Filmmuzy, dostrzegą pewną zależność, czy wręcz powtarzalność. Znaczy w poszczególnych kategoriach, czy jeżeli chodzi o SCORE ROKU, KOMPOZYTORA ROKU, czy wreszcie GNIOT ROKU, królują te same nazwiska. I tak np. zwycięzcy Filmmuzy za rok 2018 udało się obronić tytuł. Zaś jeżeli chodzi, naszym zdaniem, o najgorsze ścieżki dźwiękowego minionego roku, to (niestety) znowu trafiło na te same nazwiska co przed dwoma laty. Ale wystarczy już tego trzymania w niepewności. Tym bardziej, że musieliście tak długo czekać na te nagrody, a więc oto zwycięscy roku 2019 w muzyce filmowej, plus nominowani, o których też nie można zapomnieć:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Heroes Orchestra i Paul Anthony Romero – relacja z koncertu

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z koncertu Heroes Orchestra i Paula Anthony'ego Romero, który odbył się 25 lutego 2020 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

A Tribute to John Williams – Osobista relacja z koncertu w Wiener Musikverein

Czasami marzenia się spełniają. Spokojnie, nie jest to wstęp do kolejnej książki czy poradnika pozytywnego myślenia, wedle którego wiara w marzenia potrafi góry przenosić. Nie, to początek wyjątkowo osobistej relacji z koncertów Johna Williamsa, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami wystąpił kolejno 18 i 19 stycznia w słynnej "Złotej Sali" wiedeńskiej "Musikverein".

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Sport Celebration – relacja z koncertu w Warszawie

Tematyka sportowa w muzyce i vice versa „prześladuje mnie” już od wielu miesięcy. Najpierw czasochłonne przygotowanie i realizacja reportażu dla magazynu Presto, a teraz koncert, który nie obiecywał nic poza solidna porcją rozrywki. Podchodząc do tego wydarzenia z lekkim przymrużeniem oka – tego samego oka i ucha nie mogłem nacieszyć, kiedy doświadczałem tego słuchowiska. Sport Celebration stał się prawdziwym świętem kultury fizycznej w sztuce muzycznej.

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

Filharmonia na filmowo – relacja z koncertu w Filharmonii Podkarpackiej

Relacja z koncertu abonamentowego Filharmonii Podkarpackiej, który odbył się 29 listopada 2019. relacją z koncertu abonamentowego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej.

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

Craig Armstrong: „To, w czym czuję się najlepiej to dramat.” [WYWIAD]

Na tegorocznym Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozmawialiśmy z Craigiem Armstrongiem, jednym z najbardziej znanych brytyjskich kompozytorów, zdobywcą Złotego Globu za muzykę do Moulin Rouge!, a także autorem ścieżek do m.in. Romea i Julii, To właśnie miłość, Snowdena. Specjalnie dla Filmmusic.pl urodzony w Glasgow artysta opowiada o współpracy z Bazem Luhrmanem, łączeniu muzycznych gatunków, piosenkach w filmach i komponowaniu.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Aż trudno uwierzyć, że to już 12 lat! Ale właśnie tyle ma Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, który zaczynał na krakowskich Błoniach. W międzyczasie przeniósł się w industrialne klimaty nowohuckiej ocynowni, aż zagościł na stałe w wielkich halach i arenach koncertowych. Aktualnie FMF (najczęściej używany skrót) jest jednym z najważniejszych miejsc dla miłośników muzyki filmowej w Europie, a też nie jednym. I w tym też leży największe wyzwanie dla festiwalu, który nie jest już jedynym tego typu eventem, nie tylko w Europie, ale i samej Polsce, gdzie koncerty poświęcone muzyce z filmów stały się stałą częścią wydarzeń kulturowych. Jak poradzić sobie z narastającą konkurencją i być dalej atrakcyjną ofertą na rynku? Czy skupić się na wydarzeniach komercyjnych, czy też pójść w stronę komercyjną? To wyzwania przed jakimi stoi Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej. Jak poradził sobie z nimi w tym roku, przyjrzyjmy się najlepiej sami:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

FILMMUZY – podsumowanie roku 2018

Zanim całkowicie pochłonie nas 2019 rok ze swoimi ścieżkami dźwiękowymi tymi lepszymi i gorszymi, spójrzmy jeszcze raz na ten miniony. Oto Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl za rok 2018! I nie będziemy ukrywać, że jak co roku nie było to łatwe zadanie. Nie obyło się bez kontrowersji i ostrych, ale jak zawsze profesjonalnych i merytorycznych dyskusji w naszej redakcji. Jesteśmy dość różnorodną grupką jeżeli chodzi o gust muzyczne, co jest dobrą rzeczą, ale staje się problemem właśnie podczas takich podsumowań. Jeżeli chodzi o KOMPOZYTORA, ODKRYCIE, UTWÓR, czy w końcu GNIOT ROKU, bardzo łatwo i wręcz jednogłośnie udało nam się wyłonić naszych zwycięzców. Jeżeli jednak chodzi o najważniejszą kategorię SCORE ROKU, walka między dwoma pracami była zacięta aż do samego końca, gdzie nawet zastanawialiśmy czy po raz pierwszy historii naszych nagród nie dojdzie do remisu. W ostateczności udało nam się wyłonić zwycięzców w każdej kategorii. Oto oni, plus nominowani, o których też nie można zapomnieć:

A Celebration of John Williams in Concert – Relacja z koncertu w Royal Albert Hall

Pod koniec października John Williams miał poprowadzić swój pierwszy od ponad dwudziestu lat koncert, co więcej, z dyrygować miał samą Londyńską Orkiestrą Symfoniczną, rozsławioną w dużej mierze przez jego ścieżki dźwiękowe. Niestety, chwilowe problemy zdrowotne nie pozwoliły mu dyrygować, zmuszając go najpierw na pobyt w szpitalu, a następnie na powrót do Stanów. Poprosił jednak swojego przyjaciela, Dirka Brosse, o zastąpienie go za pulpitem. Jak wypadł zatem koncert Johna Williamsa bez Johna Williamsa? Dowiecie się z naszej relacji.

Wojtek Wieczorek | 21-04-2022 r.

Koncert Muzyki Filmowej Wojciecha Kilara – relacja

Mija pięć lat od śmierci jednego z najwybitniejszych, polskich kompozytorów muzyki filmowej – Wojciecha Kilara. Czyż to nie piękna i dogodna okazja do wspomnienia jego twórczości na specjalnie przygotowanym koncercie monograficznym?

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

„Górecki. Geniusz i upór” – recenzja książki

Niejaki Simon The Bard, użytkownik YouTube, trzy miesiące temu umieścił pod jednym z filmów dotyczących Henryka Mikołaja Góreckiego taki oto komentarz: “Świetny program. Brakuje mi książki biograficznej o Góreckim, na miarę tej o Kilarze.” Myśląc o Kilarze, miał pewnie na uwadzę tą autorstwa Marii Wilczek-Krupy. Simon nie wiedział jeszcze, że komentarz to w istocie proroctwo, bo Wilczek-Krupa właśnie skończyła swoją nową książkę - Geniusz i upór, biografię Henryka Mikołaja Góreckiego właśnie.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

”Planety” – relacja z koncertu

Są takie kompozycje w szeroko pojętej klasyce, bez których muzyka filmowa nie byłaby tym, czym jest obecnie. Jedną z nich jest suita Planety autorstwa Gustawa Holsta. W niedzielę 2 grudnia miałem okazję wysłuchać jej na żywo w dosyć nietypowej scenerii.

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

ENNIO MORRICONE – MOJE ŻYCIE, MOJA MUZYKA

Dziś ukazała się książka o Ennio Morricone, zawierającą wywiad-rzekę z obchodzącym niedługo 90. urodziny kompozytorem. W niniejszym artykule przyglądamy się temu wydawnictwu.

Dominik Chomiczewski | 21-04-2022 r.

Olafur Arnalds: „Jestem całkowicie pochłonięty eksperymentami” [WYWIAD]

Multiinstrumentalista, kompozytor filmowy a także współtwórca duetu Kiasmos. Pochodzący z Islandii Olafur Arnalds w unikalny sposób łączy pianino, smyczki oraz elektronikę. Niedawno odwiedził nasz kraj, dając wspaniałe koncerty. Nam, dzięki uprzejmości agencji Automatik, udało się z nim porozmawiać. Zapraszamy do lektury.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

Star Wars in Concert – relacja!

Wykonanie symultaniczne muzyki do takiego klasyka, jakim są Gwiezdne Wojny powinno być wydarzeniem, do którego przykłada się szczególną wagę – tak od strony organizacyjnej jak i wykonawczej. Niedawno w czterech polskich miastach mieliśmy okazję uczestniczyć w długo wyczekiwanym Star Wars in Concert. Jakie były nasze wrażenia?

Muzyczne Pejzaże – SYNTHEMBER III(2018) (Audycja o muzyce elektronicznej)

Trzecią edycję Synthemberu podsumowujemy audycją, którą można było usłyszeć 30. Września na antenie Radia Podlasie. Redaktorzy Tomasz Goska i Maciej Wawrzyniec Olech omawiają najciekawsze, elektroniczne ścieżki dźwiękowe 2018 roku. Zapraszamy serdecznie!

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – Fotorelacja z elementami wideo

Podobnie jak rok temu do naszej tradycyjnej relacji z Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, postanowiliśmy dołączyć naszą fotorelację. Tym razem jednak postanowiliśmy ją wzbogacić krótkimi elementami wideo. Są to krótkie, miejscami króciutkie fragmenty, które jeszcze lepiej pozwolą oddać wrażenia z tego minionego 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Materiały prezentujemy w formie chronologicznej od pierwszego do ostatniego dnia festiwalu, z drobnymi komentarzami. Tak też niechaj te wybrane zdjęcia i filmiki, pozwolą Wam lepiej sobie przybliżyć jak wyglądały te kilka dni ze Święta Muzyki Filmowej.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – relacja

"To miasto ma najlepszy festiwal muzyki filmowej na świecie!" - takie słowa miał Hans Zimmer powiedzieć goszcząc w Krakowie podczas 7. Festiwalu Muzyki Filmowej. Cztery lata minęły i wraz z kolejnymi edycjami ów cytat powraca jak bumerang. Jak on się miał do tegorocznej już 11. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie? Zapraszamy do zapoznania się z naszą tradycyjną festiwalową relacją, aby dowiedzieć się więcej...

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Game of Throne: Live Concert Experiance: Relacja z koncertu w Mercedes-Benz Arena w Berlinie

Game of Thrones Live Concert Experience, taka jest oficjalna nazwa tego stworzonego przez HBO i Live Nation, przedsięwzięcia i doskonale oddaje ona z czym mamy do czynienia. Nie jest to zwykły koncert, ale prawdziwy spektakl z wszystkimi najnowocześniejszymi osiągnięciami techniki. Nic więc dziwnego, że takie "show" cieszyło się wielką popularnością w Stanach Zjednoczonych jak i też, że jego twórcy zdecydowali się ruszyć w trasę koncertową po Europie. Dokładnie 23 koncerty zaplanowane są w największych europejskich miastach od Madrytu, przez Londyn, Paryż, aż po Łódź. My jednak nie zdajemy relacji z łódzkiej Atlas Areny (15 Maja) ale z Mercedes-Benz Areny w Berlinie (14 Maja), gdzie nasz redakcyjny kolega miał okazję zobaczyć przygotowane przez Ramina Djawadiego show.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Alexandre Desplat – TOP 30

Półtora miesiąca temu kolejny Oscar powędrował w ręce Alexandre'a Desplata. Uznaliśmy, że to dobry moment, aby podsumować jego dotychczasową twórczość. Oto kolejna odsłona naszego cyklu TOP30!

Isle of Dogs (Wyspa psów)

Isle of Dogs (Wyspa psów) najnowszy animowany film Wesa Andersona, otworzył tegoroczny 68. Festiwal Filmowy w Berlinie (Berlinale). Nie mogło też zabraknąć Alexandre Desplat, który znowu zadbał o oprawę dźwiękową. I my też tam byliśmy i zanim film trafi do kin, a soundtrack zostanie oficjalnie wydany, zapraszamy na naszą relację z berlińskiej premiery. Gdzie opiszemy jak prezentuje się muzyka francuskiego kompozytora i czy ma szansę powtórzyć sukces The Grand Budapest Hostel, który gościł cztery lata temu w Berlinie. Serdecznie zapraszamy!

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

FILMMUZY – podsumowanie roku 2017

Można by sądzić, że wraz z przyznaniem Oscarów, okres nagrodowy i podsumowań roku 2017 się skończył. Nic bardziej mylnego, gdyż zostały jeszcze Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl. Czy znowu nie obyło się bez kontrowersji? Kto wygrał, kto przegrał? Przekonajcie się sami...

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Luty w Narodowym Forum Muzyki

W lutym wrocławski NFM trzykrotnie postawił na muzykę filmową. I choć dwa pierwsze wydarzenia były stricte związane z 100. urodzinami Leonarda Bernsteina, tak trzeci koncert był już ukłonem w stronę zakochanych i skupiał wyłącznie kompozycje z filmów o miłości.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

Jak zostać zdobywcą Oscara

O której ścieżce dźwiękowej statystyczny członek Akademii będzie mógł powiedzieć: „pamiętam tę muzykę, utkwiła mi w pamięci, jest piękna, będę na nią głosował”? O szansach tegorocznych nominowanych przeczytacie w naszej oscarowej analizie!

Jarek Zawadzki | 21-04-2022 r.

Po prostu Koncert Muzyki Filmowej.

Jeszcze kilkanaście lat temu jakiekolwiek plany zorganizowania koncertu muzyki filmowej budziłby wśród miłośników tego gatunku bardzo duże emocje. Dzisiaj śmiało możemy powiedzieć o nasyceniu rynku tego typu eventami. Jest to po części zasługą prężnie rozwijającego się w Polsce, krakowskiego FMFu. Ale w odpowiedzi na te swoistego rodzaju doroczne święto muzyki filmowej, w całym kraju rodzą się kolejne inicjatywy mające na celu popularyzowanie utworów filmowych. Jednym z najprężniej rozwijających się jest Koncert Muzyki Filmowej podejmowany od wielu już lat przez Trinity Group. W ostatnich dniach powrócił on z dwoma wydarzeniami w Katowicach i Warszawie. Jaki był tego efekt?

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

Leonard Bernstein: 100-lecie urodzin

Leonard Bernstein często powtarzał, że za wszelką cenę nie chce na starość zostać przykuty do wózka. Nie chciał być wożony przez swoich przyjaciół po Central Parku. Chciał działać, cieszyć się muzyką, propagować ją w każdy możliwy sposób i ponad wszystko dyrygować.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

Koncert Jamesa Newtona Howarda w Warszawie – relacja

Koncerty monograficzne kompozytorów muzyki filmowej, to w dalszym ciągu wielka rzadkość w Polsce. Jeżeli nie są firmowane powszechnie znanymi nazwiskami lub podpinane pod wielkie festiwale (FMF i tym podobne), zazwyczaj giną w echach wielkich eventów. Sytuacja miała się zmienić w listopadzie 2017 roku, kiedy do Polski zawitał jeden z najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów muzyki filmowej – James Newton Howard.

Tomek Goska | 21-04-2022 r.

Terence Blanchard: „Zawsze uwielbiałem melodie” [WYWIAD]

Rozmawialiśmy z Terence'm Blanchardem, amerykańskim trębaczem i kompozytorem, autorem muzyki do takich filmów jak "25. godzina" oraz "Inside Man". Zapraszamy do lektury!

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

Maciej Obara Quartet | Terence Blanchard & NFM Filharmonia Wrocławska – Relacja z koncertu!

17 listopada w ramach 14. Jazztopad Festival, w sali głównej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu wystąpił Terence Blanchard. Byliśmy na koncercie. Czy było warto? Przeczytajcie naszą relację.

Tomasz Ludward | 21-04-2022 r.

JAMES NEWTON HOWARD – TOP 30

Z okazji nadchodzących koncertów Jamesa Newtona Howarda postanowiliśmy wrócić do naszego dawnego cyklu TOP 30. Oto przygotowana przez nas lista najlepszych utworów Amerykanina!