Szukaj: w


recenzje

Iron Man


Je郵i z rozrzewnieniem wspomina si lata 90-te w muzyce filmowej, to przede wszystkim ze wzgl璠u na rozmaite wysokobud瞠towe superprodukcje, do kt鏎ych ludzie pokroju Hornera, Zimmera, Arnolda czy Williamsa potrafili napisa barwne, efektowne i zapadaj帷e w pami耩 ilustracje, nieraz b璠帷e punktem wyj軼ia dla rodz帷ych si pod闚czas generacji fan闚 gatunku. I je郵i krytycznym okiem spogl康a si na dzisiejsz jego kondycj, to w豉郾ie za spraw por闚nania z tamt dekad, cho bowiem mia豉 ona i swoje wady, jednego muzyce tamtych czas闚 odm闚i nie mo積a: duszy i polotu.

Wiele wycierpia gatunek na przestrzeni ostatnich paru lat i wprawdzie mowa o kryzysie by豉by mo瞠 nadu篡ciem - wci捫 powstaje wszak瞠 sporo dobrego, warto軼iowego materia逝 - to czym co doskwiera mo瞠 najbardziej jest fakt, 瞠 b璠帷e niegdy gwarantem jako軼i superprodukcje powoli staj si 廝鏚貫m najwi瘯szych rozczarowa. Kto stwierdzi, 瞠 przecie Iron Man to tylko i wy陰cznie prosta rozrywka (swoj drog ca趾iem sympatyczna) i trudno po niej oczekiwa uniesie czy wy窺zych dozna, niemniej w oczach wci捫 staje mi szalenie niedoceniony Spider-Man Danny’ego Elfmana, kt鏎y cho napisany do s豉biutkiego obrazu, potrafi udanie zdefiniowa muzycznie filmow rzeczywisto嗆 Cz這wieka Paj彗a. Iron Man owszem, pr鏏uje tu i 闚dzie m闚i czym na kszta速 w豉snego g這su, niemniej rezultaty tej pr鏏y s mizerne i wr璚z zawstydzaj帷e.

Muzyka Djawadiego jest bowiem zatrwa瘸j帷o pusta i bezbarwna, wyprana z emocji i pozbawiona charakteru. Bezmiaru owej n璠zy dope軟ia fakt, i na tle tej ilustracji nawet zesz這roczni Transformers Jablonsky’ego prezentuj si ca趾iem przyzwoicie, bowiem mimo 瞠 ca豉 ich warstwa emocjonalna to plastik w czystej postaci, te sztuczne emocje przynajmniej s obecne i nawet je郵i prymitywizm owej kompozycji razi i irytuje, to nie mo積a jej odm闚i funkcjonowania na pewnym podstawowym poziomie. W Iron Manie odbiorca nie u鈍iadczy nawet tego – raz , 瞠 re篡ser filmu Jon Favreau,w odr騜nieniu od Michaela Baya, nie decyduje si w zasadzie na wyeksponowanie muzyki przed obraz i pozostawia j w formie surowego t豉; dwa, 瞠 tak naprawd nawet przy silniejszym zaakcentowaniu warstwy ilustracyjnej trudno by這by znale潭 materia zapadaj帷y w pami耩...

Kompozycja Djawadiego jest bowiem tak瞠 w samym obrazie ma這 efektywn tapet, w kt鏎ej trudno doszuka si indywidualno軼i czy polotu. Intensywne wykorzystanie gitar elektrycznych w sensie formalnym w jakim stopniu ca陰 軼ie磬 oczywi軼ie wyr騜nia, niemniej nawet przewijaj帷e si przez ca造 film agresywne riffy (Djawadi sam m闚i, 瞠 stara si unika w徠k闚 melodycznych) na d逝窺z met zlewaj si z reszt t豉, kt鏎e – co tu ukrywa – jest kolejn bezproduktywn wariacj schematu Media Ventures/Remote Control. Pocz徠ek p造ty mo瞠 by obiecuj帷y, bo cho Driving With The Top Down wprowadza jedynie nie鄉ia貫 zal捫ki tematyczne, zdaje si jeszcze dok康 zmierza i dba o kszta速 i form. Niestety, jak si szybko okazuje, zainicjowane tu szcz徠ki motyw闚 zupe軟ie si nie rozwijaj, a wprowadzony, sil帷y si na heroizm temat brzmi bardziej jak nieoszlifowane demo, ani瞠li ostateczny produkt, kt鏎y mo積a by wypu軼i z ta鄉y produkcyjnej.

Co jednak najsmutniejsze, to kompletny brak tre軼i w muzyce Djawadiego. Przez niemal 50 minut trudno dopatrze si jakiejkolwiek narracyjnej idei, jakiegokolwiek elementu, kt鏎y spaja豚y fabu喚 i prowadzi j do przodu, bo przecie kilka powt鏎ek poszczeg鏊nych motyw闚 trudno uzna za szkielet konstrukcyjny partytury. W warstwie underscore ca這嗆 po prostu le篡 i zamienia si w bezkszta速n plam (Trinkets To Kill a Prince); odrobina anemicznej liryki nudzi sztamp i p造cizn orkiestracji (Extra Dry, Extra Olives); akcja to powt鏎ka z rozrywki spod szyldu Media Ventures, ale dodatkowo odarta z brawury prac Manciny czy Zimmera. Nie ma tu co prawda niezno郾ego napuszenia znanego z przedsi瞝zi耩 Jablonsky’ego, ale z drugiej strony przyda豉by si odrobina jakichkolwiek emocji, 瞠by zr闚nowa篡 wszechobecny, surowy i odpychaj帷y industrializm. Zasugerowany przez Favreau pomys u篡cia gitar nie by z造, niemniej w por闚naniu z wykorzystywanymi w zwiastunach klasykami rocka (Back in Black formacji AC/DC czy oczywi軼ie sztandardowym Iron Man Black Sabbath), ostateczny, pozbawiony krzty finezji efekt prezentuje si tragicznie.

Jak ju wspomnia貫m, nawet obecno嗆 w filmie nie ratuje kompozycji Djawadiego, kt鏎a cho nie przeszkadza, nie wnosi do obrazu praktycznie nic i zas逝瞠nie ginie momentami w nat這ku efekt闚 d德i瘯owych. Na p造cie ca這嗆 prezentuje si po prostu fatalnie, wyczerpuje si po trzech czy czterech utworach, jednostajny podk豉d tandetnych basowych loop闚 nudzi, za przyci篹ka thrash’owa piosenka Suicidal Tendencies na koniec sprawia, 瞠 album brzmi jeszcze bardziej topornie i nie ratuje go nawet dowcipnie wrzucony temat z animowanej wersji Iron Mana z lat 60-tych. Sama muzyka Djawadiego i jego koleg闚 brzmi rzeczywi軼ie niczym 瘸rt, z tym 瞠 jest to 鄉iech przez 透y nad kondycj wsp馧czesnego Hollywoodu i jego post瘼uj帷 macdonaldyzacj. Iron Man stanowi po prostu kolejny dow鏚, 瞠 obiecuj帷y niegdy projekt o nazwie Media Ventures od kilku lat pod捫a w coraz gorszym kierunku i zaczyna wyrz康za wi璚ej szk鏚 ni po篡tku...
Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Marek ζch
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Driving With The Top Down (03:09)
    • 2. Iron Man (2008 Version) (01:05) - John O'Brien & Rick Boston
    • 3. Merchant Of Death (02:14)
    • 4. Trinkets To Kill A Prince (03:07)
    • 5. Mark I (03:53)
    • 6. Fireman (02:09)
    • 7. Vacation's Over (03:34)
    • 8. Golden Egg (04:12)
    • 9. DamnKid (01:12) - DJ Boborobo
    • 10. Mark II (02:47)
    • 11. Extra Dry, Extra Olives (01:43)
    • 12. Iron Man (03:30)
    • 13. Gulmira (04:05)
    • 14. Are Those Bullet Holes? (02:00)
    • 15. Section 16 (02:33)
    • 16. Iron Monger (04:45)
    • 17. Arc Reaktor (03:55)
    • 18. Institutionalized (03:49) - Suicidal Tendencies
    • 19. Iron Man (00:20) - Jack Urbont
    Czas trwania: 54:02
    Komentarze
    Marek 2009-04-16 20:32
    Olga, Skarbie M鎩! Naprawd nie wiem sk康 pomys z t rzekom oryginalno軼i IM:P gitarki + zrzynki z prac pomagier闚 Hansa - ot ca造 przepis na score Djawadiego. Klimat - je郵i przyj望 na moment, 瞠 takowy w Iron Manie wyst瘼uje - to jednak za ma這, szczeg鏊nie w 軼ie盧e do nomen omen filmu akcji. Z metalicznych d德i瘯闚 warsztatu polecam Robocopa, przy kt鏎ym rodz帷e si w b鏊ach nutki Djawadiego brzmi po prostu 瞠nuj帷o;P Iron Man to taka tapetka - niby dobrana pod kolor pokoju, ale przy bli窺zym przyjrzeniu wida 瞠 kupiona na bazarze, a nie w sklepie firmowym...
    Olga 2009-04-16 22:38
    Marku, gdzie dopatrzy貫 si zrzynki z "pomagier闚 mojego ulubionego Zimmera"? Ja osobi軼ie, 瘸dnych podobie雟tw nie zdo豉豉m us造sze. A por闚nanie z tapetk z bazaru- mo瞠 owa tapetka to wcale nie tania tandeta- tylko r璚znie malowany majstersztyk, kt鏎ego pi瘯na nie potrafisz dostrzec^^
    Marek 2009-04-17 12:33
    Por闚nanie dobre, ale argument stary jak 鈍iat - to w ten spos鏏 ka盥y fanboy i ka盥a fangirl broni swojego ulubie鎍a;) tego pi瘯na wol ju szuka w muzyce Hansa:P
    Darek 2010-03-05 20:28
    Jeste Fanem iron mana
    ada 2010-05-07 16:35
    jak nazywa sie ta piosenka gzdzie stark jedzie hamerem
    Ria Karter 2010-07-22 11:02
    Muzyka do filmu 鈍ietna !
    dziekan 2011-04-30 14:48
    Bez komentarza.
    Mieszko 2013-07-09 23:24
    S豉biutki score z zupe軟ie niez造m otwarciem.
    Jacek 2013-11-22 12:44
    A gdzie klipy tej superaszczej muzyki?
    Wojtek 2014-03-23 11:47
    Tam gdzie Zimmer macza swoje palce, muzyka zawsze b璠zie kijowa

    Do tej recenzji istniej? jeszcze 33 komentarze. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Iron Man

    Kompozytor:

    • Ramin Djawadi

    Muzyka dodatkowa:

    • Lorne Balfe
    • Atli Ovarsson
    • Bobby Tahouri
    • Clay Duncan
    • Ryeland Allison

    Dyrygent:

    • Gavin Greenaway

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman
    • Matt Dunkley

    Wydawca:

    • Silva Screen (2008)

    Producent:

    • Ramin Djawadi
    • Hans Zimmer

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie