Szukaj: w


recenzje

Fast and the Furious: Tokyo Drift, the (Szybcy i w軼iekli: Tokyo Drift)


Kariera Briana Tylera ostatnimi czasy posuwa si do przodu w niesamowicie szybkim tempie. Jeszcze 4 lata temu kompozytor ten by cz這wiekiem znik康, a teraz ju niemal瞠 bo篡szczem mi這郾ik闚 lajtowej i niezobowi您uj帷ej muzyki filmowej. Rok 2003 z pami皻nymi Linia Czasu oraz Dzieci Diuny zadzia豉 niczym nitro przyspieszaj帷e znacznie ten proces. I cho dopalacz szybko si wypali, Tyler nie my郵a zwalnia korzystaj帷 z ka盥ej lepszej okazji, by tylko utrzyma si w p璠zie. Nie dziwne zatem, 瞠 tw鏎cy drugiego ju sequela Szybkich i W軼iek造ch, postanowili powierzy w豉郾ie jemu napisanie oprawy muzycznej do swojego dzie豉. Dzie這 to umowne s這wo, zar闚no w przypadku samego obrazu jak i muzyki. Trzeba spojrze prawdzie w oczy. Filmy pokroju Szybcy i W軼iekli przek豉daj kompleksy i problemy emocjonalne bohater闚 na pod這瞠 motoryzacji, co nie raz potrafi irytowa chc帷ego wynie嗆 co z obrazu widza. Jako widowisko Tokyo Drift sprawdza si natomiast pierwszorz璠nie. Z powodzeniem bowiem zaspokaja 膨dze „m這dych gniewnych” do ogl康ania efektownych po軼ig闚, scen akcji oraz mi這郾ik闚 motoryzacji 郵ini帷ych si przy odpicowanych furach. O pozosta造ch warto軼iach (niewizualnych) lepiej si jednak nie wypowiada...

Do pierwszych dw鏂h film闚 muzyk pisali kolejno BT i David Arnold, czyni帷 w swoich partyturach wiele ha豉su i zgie趾u. Trzecia cz窷, nie wy豉ma豉 si z tendencji i oprawiona zosta豉 muzyk innego kompozytora. Re篡ser Tokyo Drift, Justin Lin, nie bez powodu zatrudni w豉郾ie Briana Tylera. Poza wspomnianymi wy瞠j predyspozycjami do „bezproblemowego” rozwi您ania sprawy ilustracyjnej, zna go bli瞠j. Pracowali bowiem p馧 roku wcze郾iej nad innym filmem akcji, Annapolis. Olbrzymi zapa i entuzjazm kompozytora po陰czony z jego agresywnym j瞛ykiem muzycznego wyrazu, to chyba to, co najbardziej przypad這 Linowi do gustu i zadecydowa這 o ponownym anga簑 Tylera. Re篡ser, jak si okaza這, nie pope軟i b喚du. Opr鏂z piosenek dodaj帷ych speeda obrazowi, a z kt鏎ych to z這穎no osobny soundtrack, pojawia si, nieodbiegaj帷a klimatycznie od song闚, muzyka Tylera, r闚nie dobrze sprawdzaj帷a si w ramach filmowych. Daje czadu gdzie trzeba, innym razem plumka nieobci捫aj帷ymi ucho melodiami. Jednak瞠 pomi璠zy wra瞠niami wyniesionymi z ods逝chu muzyki w filmie i na p造cie pojawia si solidny mur, oddzielaj帷y te dwa ca趾owicie r騜ne 鈍iaty. Mur w豉軼iwie nie do przeskoczenia.

Kompozytor Linii Czasu nie zm璚zy si zbytnio pracuj帷 nad Tokyo Drift. Bo po co? Wystarczy tylko zerkn望 na „top chart” odpali MTV i ma si ju og鏊ny obraz klimatu muzycznego w jakim nale篡 skomponowa 軼ie磬. Reszta to ju formalno嗆 – odpowiednie zestawienie melodii, zorganizowanie kilku keyboard闚 oraz oprogramowania do szafowania samplami, dogrania kilku orkiestrowych fragment闚, poczynienie kilku sol闚ek i mamy na blacie czadowy score, na d德i瘯 kt鏎ego po這wa ameryka雟kiej m這dzie篡 b璠zie sika w majty. Aby przyci庵n望 do 軼ie磬i d德i瘯owej i nieco starszych, Tyler (szczwany lis) zwr鏂i si o pomoc do ex-gwiazdy Guns N' Roses, Slasha, maj帷ego odegra na potrzeby kompozycji kilka sol闚ek gitarowych. Robi to zreszt u boku Tylera, kt鏎y nie omieszka sobie r闚nie troch powios這wa na gitarze. Efekt? Swobodny, trzymaj帷y si rockowo-R'n'B-owych brzmie muzyczny miszmasz, kt鏎ego z rado軼i w sercu s逝cha b璠 tylko mi這郾icy wy瞠j wspomnianych gatunk闚.

P造ta zaczyna si, tradycyjnie u Tylera, zestawem najbardziej hardcore'owych i efekciarskich utwor闚. Mamy zatem kilkudzisi璚iosekundowy Touqe g豉dko przechodz帷y do prawdziwej batalii d德i瘯owej w The Fast and the Furious: Tokyo Drift, gdzie w ramach tematu g堯wnego najg這郾iejsze sekcje orkiestry symfonicznej mierz si z mia盥膨c si陰 gitar elektrycznych i sampli. W takiej konwencji Tyler trzyma spor cz窷 swojej muzyki akcji. Szkoda tylko, 瞠 te, co jak co, ciekawe gitarowo-orkiestrowe wariacje, miejscami degeneruj do nachalnej 逝panki rodem z Doom Mansella. Ciekawym zjawiskiem jest, 瞠 im dalej brniemy w 軼ie磬, tym bardziej jej stylistyka brzmieniowa ulega rozproszeniu. Kompozytor po szalonym wst瘼ie coraz cz窷ciej rozdziela keyboardy i gitary od orkiestry, daj帷 im swobodnie funkcjonowa w ramach tworzonych przez siebie melodii. St康 bior si mi璠zy innymi rytmiczne utwory, wr璚z z hip-hopowym polotem jak: Saucin', Hot Fuji, czy Dejection, pozbawione udzia逝 orkiestry. Ta z kolei odnajduje si w ilustracyjnej papce underscoreowej, jakiej z minuty na minut przybywa. Nieodzownym partnerem ubogiej orkiestry staje si tu ambient, ubieraj帷y muzyczne tworzywo Tylera w postrz瘼ione szaty nostalgii. Pomocne s w tym dawkowane od czasu do czasu sol闚ki gitar, w zale積o軼i od sytuacji, elektrycznych lub akustycznych. W鈔鏚 ca貫go szlamu underscore jaki wylewa si z partytury, znajdziemy jednak kilka nawet ciekawych utwor闚 pokroju: I Gotta Do This, czy Neela. Mimo stosunkowo kiepskiego i nudnego 鈔odka, album ko鎍zy si mi造m akcentem. Chodzi mianowicie o Symphonic Touge, gdzie temat g堯wny Tyler aran簑je na pe軟 orkiestr. S逝chaj帷 tego powracaj mi貫 wspomnienia z Linii Czasu, eksploduj帷ej ca陰 pot璕o symfonicznego d德i瘯u.

Og鏊nie jednak, wydany przez Varese kr捫ek z „original score”, to kolejna ceg豉 rzucona w twarz entuzjasty tradycyjnej orkiestrowej muzyki filmowej. Ceg豉 ta sk豉da si z dw鏂h komponent闚: stylistyki (wykonania) i masy (d逝go軼i). Ju w przypadku Paparazzi i Annapolis wytw鏎nia katowa豉 odbiorc ponad godzinnym kolosem, tak na prawd s豉bego materia逝 muzycznego, mog帷ego 鄉ia這 zamkn望 si w 40-45 minutach. C騜 tu du穎 m闚i. Tokyo Drift to album kierowany tylko do okre郵onej grupy odbiorc闚. Je瞠li lubisz balansowa pomi璠zy ostrymi brzmieniami, R'n'B, a ambientem i podoba ci si film... to kr捫ek dla Ciebie.


Inne recenzje z serii:
  • Fast & Furious
  • Fast Five
  • Furious 7
  • The Fate of the Furious

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Touge (00:46)
    • 2. The Fast and the Furious: Tokyo Drift (07:05)
    • 3. Saucin' (04:28)
    • 4. Neela Drifts (03:27)
    • 5. Preparation (01:10)
    • 6. N2O (00:49)
    • 7. Mustang Nismo (02:21)
    • 8. Underground (01:33)
    • 9. Hot Fuji (01:55)
    • 10. This Is My Mexico (01:23)
    • 11. Welcome To Tokyo [Nap. i wyk.: Slash & Brian Tyler] (01:54)
    • 12. DK vs. Han (03:32)
    • 13. Downtown Tokyo Chase (02:23)
    • 14. Aftermath (01:22)
    • 15. Empty Garage (01:01)
    • 16. DK's Revenge (01:09)
    • 17. Journey Backwards (00:58)
    • 18. Sumo (01:37)
    • 19. Shaun's Crazy Idea (02:44)
    • 20. Dejection (01:12)
    • 21. Kamata (01:32)
    • 22. Two Guns (01:29)
    • 23. I Gotta Do This (01:14)
    • 24. Megaton (02:16)
    • 25. Neela Confronts DK (01:47)
    • 26. Winner' Gets' Me (01:21)
    • 27. War Theory (01:54)
    • 28. I Don't Need You To Save Me (00:57)
    • 29. Neela (01:44)
    • 30. Symphonic Touge (06:50)
    Czas trwania: 64:02
    Komentarze
    bu豉 2007-11-23
    08:07
    fajny film
    Mystery 2008-10-15
    12:54
    Film do niczego, ale muzyka mo瞠 si podoba. Fajny gatunkowy miszmasz.
    Mieszko 2013-11-19
    00:01
    Jeden bardzo przyjemny w odbiorze utw鏎, mianowicie "Neela Drifts". O reszcie lepiej nic nie m闚i. Do mnie w ka盥ym b康 razie nie trafia ten score. Pomieszanie z popl徠aniem, d逝go嗆 albumu grubo przesadzona, a zamiast frajdy ze s逝chania jest festiwal muzycznej nudy nie do wyobra瞠nia. Jeszcze "Neel" mog pozytywnie oceni.

  • Fast and the Furious: Tokyo Drift, the (Szybcy i w軼iekli: Tokyo Drift)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Muzyka dodatkowa:

    • Slash

    Dyrygent:

    • Brian Tyler

    Orkiestrator:

    • Dana Niu

    Soli軼i:

    • Slash & Brian Tyler (gitary)

    Wydawca:

    • Varese / MTJ (2006)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie