Szukaj: w


recenzje

Ben-Hur


Tw鏎czo嗆 epicka Mikl鏀a R霩sy to z這穎ny proces, kt鏎ego pocz徠ki si璕aj pierwszych lat hollywoodzkiej kariery europejskiego kompozytora. W璕ier w tzw.'orientalnym' okresie swojej filmowej dzia豉lno軼i, najog鏊niej zamykanym w przedziale 1939-1944 (od powsta貫go rok p騧niej "Spellbound" liczy si kolejny etap), pod這篡 mocne fundamenty pod wielk historyczno-dramatyczn symfoni, kt鏎 los pozwoli mu doskonali przez ca陰 kolejn dekad. Pierwsz kompozycj, w kt鏎ej R霩sa zdo豉 wykreowa wystarczaj帷o siln ilustracj Bliskiego Wschodu by niezwykle ciep這 przez krytyk przyj皻y i szybko nominowany do Oscara "The Thief of Bagdad", w pewnym stopniu prototyp wielu p騧niejszych epickich dokona artysty, zw豉szcza "King of Kings". Prze這m nast徙i w 1951 roku, wraz z "Quo Vadis", gdzie W璕ier dokona - za jednym zamachem - ca這軼iowej, doskona貫j wr璚z formalnie definicji brzmienia staro篡tnego Rzymu, tworz帷 jednocze郾ie najwybitniejsze chyba spo鈔鏚 swych hollywoodzkich osi庵ni耩 partie ch鏎alne dla ukazania chwa造 i pot璕i Chrystusa. Wraz z pojawieniem si i sukcesem partytury ruszy豉 pot篹na machina artystyczna. Ju w kolejnym roku R霩sa dokona imponuj帷ej wprawki w muzyce akcji, dzi瘯i przedsi瞝zi璚iu "Ivanhoe", fabu豉 filmu za pozwoli豉 mu r闚nie na zaprojektowanie tematyki dla bohater闚 pochodzenia 篡dowskiego. I znowu kilka miesi璚y p騧niej W璕ier uderzy z impetem, doskonal帷 jednocze郾ie sw鎩 warsztat dramatyczny w kinie epickim ("Julius Caesar"), przeprowadzaj帷 kolejne, zapowiadaj帷e ju "Ben-Hura" eksperymenty z ch鏎em ("The Knights of the Round Table") i wreszcie na szerok skal wykorzystuj帷 - ponownie w przysz這軼i u篡ty - z這wrogi motyw zbudowany mi璠zy innymi w oparciu o s豉wetny czteronutowiec ("All the Brothers Were Valiant"). Na sile przybiera造 r闚nie, w warstwie muzycznej mistyki, wp造wy Alreda Newmana... Monumentalna kulminacja wieloletniego przedsi瞝zi璚ia R霩sy nast徙i豉 w roku 1959 i zapewni豉 kompozytorowi artystyczn nie鄉iertelno嗆.

Biblijny fresk Williama Wylera po dzi dzie pozostaje najwybitniejszym osi庵ni璚iem epickim swoich czas闚, by mo瞠 nawet wszechczas闚; w latach 50-tych, zar闚no w warstwie wizualnej, jak i artystycznej dystansowa wszystkie obrazy gatunku, jako pierwsze tak dojrza貫 i bogate dzie這, re篡ser zdo豉 bowiem na bazie efektownego projektu historycznego zbudowa prawdziwy, przekonuj帷y ludzki dramat. Wyler nie by jednak, jako cz這wiek z wizj, 豉twym dla kompozytor闚 wsp馧pracownikiem. Legendarne s ju niesnaski, jakie mi璠zy re篡serem a Hugo Friedhoferem wybucha造 na planie "The Best Years of Our Lives" (swoj drog jednego z wa積iejszych film闚 epoki, z jedn z najlepszych 軼ie瞠k d德i瘯owych w dziejach kina); partytura zaproponowana przez muzyka by豉 wyciszona, kontemplacyjna - Wyler za, jako 瞠 z powodu urazu wojennego mia uszkodzony s逝ch, nie s造sza cz窷ci przygotowanych sekwencji i stale si w軼ieka, chc帷 zaanga穎wania do projektu Alfreda Newmana. Tak瞠 w przypadku R霩sy pojawia造 si pewne kluczowe nieporozumienia (nas豉wniejsze: re篡ser zrezygnowa z pod這瞠nia pod narodziny Chrystusa kol璠y "Adeste Fidelis" dopiero po wys逝chaniu gotowej ju wersji W璕ra), ostatecznie jednak Wyler sam montowa i przycina niekt鏎e partie swojego obrazu dla lepszej prezentacji muzyki. Tym samym kompozytor m鏬 zachowa doskona造 kszta速 formalny poszczeg鏊nych utwor闚, wykroczy poza ilustracyjno嗆. Wojciech Kilar, kt鏎y u Wajdy podobne mia mo磧iwo軼i, ale powtarzaj帷y stale, 瞠 muzyka filmowa jest tworem bez formy, by豚y zapewne szczerze uszcz窷liwiony.

Kompozycja R霩sy prezentuje si, jednym s這wem, spektakularnie, i to nie tylko w swym aspekcie epickim, ale r闚nie w sferach dramatycznej, lirycznej, i wreszcie - mo瞠 nieco niefortunnie w tym miejscu przeze mnie wspomnianej - warstwie symbolicznej. Nie spos鏏 w jednym, dw鏂h ods逝chach doceni rozmachu tego przedsi瞝zi璚ia, ogromu inspiracji i talentu w璕ierskiego artysty, sk豉daj帷ych si na dzie這 r闚norz璠ne obrazowi Wylera, na dzie這 sp鎩ne w nieprawdopodobnym wr璚z stopniu, mimo swoich (prawdziwie biblijnych!) rozmiar闚. Wydawana w ci庵u kolejnych dekad wielokrotnie partytura dopiero w latach 90-tych ukaza豉 si w pe軟ej krasie, przede wszystkim dzi瘯i niezwykle hojnej edycji wytw鏎ni Rhino. Edycja jest to jednak w swym kszta販ie specyficzna, przeznaczona bowiem bardziej dla wytrawnego, cierpliwego badacza, ani瞠li dla przeci皻nego odbiorcy, oczekuj帷ego dobrze i rozs康nie zmontowanej muzycznej prezentacji. Bol帷zka wydania Rhino to niew徠pliwie mn鏀two kr鏒kich utwor闚, stanowi帷ych olbrzymie udogodnienie dla s逝chacza analizuj帷ego dzie這 R霩sy krok po kroku (czy te scena po scenie), ale jednocze郾ie pozbawiaj帷ych zwyk貫go nabywc mo磧iwo軼i docenienia genialnego balansu, r闚nowagi zachowanej przez W璕ra mi璠zy dos這wnie wszystkimi partiami kompozycji i mi璠zy poszczeg鏊nymi jej warstwami. Brak d逝窺zych suit (a jednostajno嗆 brzmienia poszczeg鏊nych, podzielonych na kilka etap闚 sekwencji sugeruje stworzenie takowych) mo瞠 owocowa zagubieniem w kolosalnej palecie muzycznej. Mimo to edycja Rhino pozostaje jednak jedn z najbardziej spektakularnych na rynku i domy郵nie, z tych w豉郾ie wzgl璠闚, odpowiednio ocenion. Alternatyw pozostaje r闚nolegle wypuszczona wersja jednop造towa, mocno niestety poci皻a.

Przy tak gigantycznym przedsi瞝zi璚iu umiej皻ne operowanie technik lejtmotyw闚 wymaga這 nie lada talentu i wyobra幡i muzycznej. Warstwa tematyczna "Ben-Hura", jak 豉two przewidzie, prezentuje si niezwykle okazale. Kompleksowy plan projektu stworzony przez R霩s nie zak豉da stworzenia dziesi徠ek pomniejszych motyw闚 dla wszystkiego, co pojawia si na ekranie (jak to drog obra chocia瘺y Howard Shore w trylogii "W豉dca pier軼ieni"), ale przewidywa jak najszersze wykorzystanie przygotowanego dla kluczowych postaci i wydarze materia逝 tematycznego. Podej軼ie tego rodzaju zobowi您a這 kompozytora do wykreowania pe軟ej i logicznie po陰czonej muzycznej siatki, spajaj帷ej nie tylko poszczeg鏊ne filmowe zdarzenia, ale funkcjonuj帷ej r闚nie na poziomie psychologicznym, analizuj帷ej stany emocjonalne bohater闚 w r騜nych sytuacjach, ukazuj帷ej odbiorcy 豉鎍uch przyczynowo-skutkowy. Rozmach partytury wida ju w otwieraj帷ej album uwerturze, wprowadzaj帷ej - z ca貫j plejady - pi耩 r騜nych temat闚, tworz帷ych doprawdy genialny prolog do w豉軼iwej ilustracji. Podobnie hojny w tematy jest "Prelude (Main Title)", inicjuj帷y kolejno (obok pot篹nej, ale mniej istotnej w kontek軼ie reszty dzie豉 fanfary): jeden z czterech (!) temat闚 Chrystusa, heroiczny temat Judy Ben-Hura oraz przepi瘯ny, g堯wny temat mi這sny.

Drugi z nich, napisany na potrzeby tytu這wego bohatera, pe軟i w partyturze rol kluczow, bo cho przekrojowo przypisany jest przede wszystkim granej przez Charltona Hestona postaci, miejscami funkcjonuje jako standardowy, bardziej uniwersalny przewodni lejtmotyw, s逝膨c chocia瘺y za muzyczn identyfikacj Judei jako krainy, mimo 瞠 posiada ona odr瑿ny, indywidualny opis. Przede wszystkim jednak imponuje jego zadanie narracyjno-psychologiczne w scenach z udzia貫m Judy. O ile kompozycja zdominowana jest przez dwie jego g堯wne aran瘸cje: heroiczn i dramatyczn, opart na sekcji smyczkowej, to miejscami wymyka si on tej prostej klasyfikacji. Warto zwr鏂i uwag na sceny w wi瞛ieniu, gdy Juda pr鏏uje zbiec, a R霩sa temat swojego bohatera intonuje jedynie w cz窷ci, urywaj帷 go, pozbawiaj帷 dotychczasowej szlachetno軼i, elegancji, jakby mia w tym momencie oddawa wewn皻rzne rozbicie, zagubienie i rozpacz Ben-Hura. R闚nie ciekawie prezentuje si w utworze "Return", gdzie z kolei zyskuje charakter wyj徠kowo burzliwy, ostatecznie nie wybucha jednak, zamykaj帷 si w sferze immanentnej, tytu這wy bohater bowiem usi逝je pow軼i庵n望 sw鎩 gniew, bez kierowania go na zewn徠rz. Temat R霩sy w szczeg鏊ny spos鏏 odpowiada zatem jednostkowym prze篡ciom centralnej postaci dramatu. Co wi璚ej, warstwa psychologiczna nie jest w kompozycji jednowymiarowa, W璕ier potrafi bowiem zbudowa j w oparciu o kilka na這穎nych na siebie lejtmotyw闚. Najbardziej wstrz御aj帷ym tego przyk豉dem jest "Balthasar's World", gdzie po鈔鏚 muzycznej inkarnacji gniewu Judy pojawia si nie鄉iale temat jego matki, Miriam, przypominaj帷y jakby o niedoli rodziny bohatera, przy熤ionej jednak przez wszechogarniaj帷e pragnienie zemsty na Messali. Muzyka R霩sy dopowiada to, czego posta nie m闚i, ale o czym my郵i, co przeczuwa. Sam za temat Miriam - cz瘰to wykorzystywany r闚nie dla siostry Judy, Tirzy - to najpi瘯niejsze liryczne dzie這 w ca貫j karierze W璕ra, utw鏎 swym pi瘯nem pora瘸j帷y, wprowadzaj帷y sceny w dolinie tr璠owatych na wy篡ny filmowego tragizmu ("The Uncleans") i czyni帷y je najbardziej poruszaj帷ymi w ca貫j opowie軼i Wylera.

Dramatyzm w swojej kompozycji R霩sa opiera g堯wnie na sekcji smyczk闚, momentami bardzo intensywnej i ci篹kiej, tak wszechobecnej, 瞠 utrudniaj帷ej, przy pierwszym ods逝chu, rozpoznanie budowanych przez ni temat闚; partytura ta bowiem nawet w tak trudnych do ilustracji fragmentach pozostaje melodyczna, jej autor za stara si w miar mo磧iwo軼i ogranicza underscore, kt鏎ego wbrew pozorom, jest tutaj rzeczywi軼ie niewiele. G堯wnym w徠kiem dramatycznym filmu jest oczywi軼ie w徠ek konfliktu mi璠zy dwoma przyjaci馧mi: Jud i Rzymianinem Messal. Ca豉 ta sfera kompozycji R霩sy opiera si na stopniowym intensyfikowaniu napi璚ia mi璠zy bohaterami, na muzycznej ewolucji. Dlatego te W璕ier wykorzystuje tu dwa odr瑿ne (cho nie tak sobie obce) tematy, kolejno dla ilustracji przyja幡i Judy i Messali i dla ukazaniu obu postaci w opozycji. Pewne subtelne zagrywki kompozytora - podyktowane r闚nie intencjami re篡sera - zapowiadaj帷e przysz造 sp鏎 pojawiaj si bardzo szybko, jeszcze na etapie elementarnie lirycznym ("Friendship", z bardzo 豉dnym, typowym dla epoki emocjonalizmem); gdy zaczynaj si niesnaski, R霩sa momentalnie wprowadza temat konfliktu, kt鏎y b璠zie dominowa a do rozwi您ania w czasie wy軼igu rydwan闚. Temat 闚 prezentuje si dwojako: z jednej strony dzia豉 doprawdy znakomicie i r闚nie doskonale jest przez autora modyfikowany, z drugiej jednak stanowi idealn niemal kopi tematu przewodniego "All the Brothers Were Valiant"... Prowadzi to do sytuacji kuriozalnej w najs造nniejszym utworze 軼ie磬i, "Parade of the Charioteers", b璠帷ym naturaln kulminacj negatywnych relacji mi璠zy Jud i Messal, momentem rozstrzygni璚ia. Ilustracja pochodu rydwan闚 sk豉da si kolejno ze wspomnianego tematu konfliktu (jak瞠 to wspaniale brzmi, i jak wt鏎nie...) oraz heroicznej aran瘸cji tematu Ben-Hura, i stanowi豉by zapewne najwybitniejsze tego typu osi庵ni璚ie w karierze R霩sy, gdyby nie owa nieszcz瘰na kopia. Na dok豉dk jeden z pobocznych marsz闚, "Panem Et Circenes March", zosta nuta w nut przeniesiony z "Quo Vadis" - trudno wyt逝maczy, dlaczego. Nie ulega jednak w徠pliwo軼i, 瞠 ca豉 imponuj帷a sekwencja, kt鏎a poprzedza wy軼ig, pozbawiona dialog闚, oparta na pe軟ych rozmachu uj璚iach monumentalnej scenografii, dzi瘯i ilustracji R霩sy staje si prawdziwym muzycznym klasykiem; fabu豉 bowiem staje na chwil w miejscu, muzyka za nap璠za obraz. Po dramatyczych wydarzeniach wy軼igu wraca wreszcie zapomniany ju temat przyja幡i, zast瘼uje temat konfliktu (powracaj帷y potem jeszcze dwukrotnie, gdy Juda w chwilach osobistych tragedii obwinia w my郵ach Messal), og豉szaj帷 jakby odkupienie i przebaczenie win. W徠ek zostaje zamkni皻y.

Na odr瑿n analiz zas逝guje filmowa posta Chrystusa, kt鏎a zainspirowa豉 R霩s do wykreowania przepi瘯nej warstwy symbolicznej. Jezusa dotycz tu a cztery tematy, spo鈔鏚 kt鏎ych trzy (temat Gwiazdy Betlejemskiej, temat pok這nu Trzech Kr鏊i i temat Drogi Krzy穎wej - tak drobiazgowy jest tu W璕ier) maj charakter 軼i郵e sytuacyjny, czwarty za ("The Prince of Peace") bezpo鈔ednio opisuje 篡wot i nauczanie Zbawiciela. 荑 ostatni z wymienionych temat闚, podobnie zreszt jak sam w徠ek Chrystusa, unosi si jakby nad reszt opowie軼i, przenika j, wi捫e w pewnych konkretnych miejscach, gdy pojawia si Jezus lub gdy bohaterowie wspominaj jego s這wa i jego czyny. W filmie Syn Bo篡 nie odzywa si ani razu, nie wida tak瞠 jego twarzy, trwa niepoznany poza dramatem Judy, dlatego te tak kluczowe zadanie mia豉 tu do spe軟ienia muzyka. R霩sy uda豉 si rzecz niebywa豉, stworzy bowiem jedn z najpi瘯niejszych ilustracji Boga w historii kina, niezwykle uduchowion, przepe軟ion spokojem, niezrozumia造m poczuciem bezpiecze雟twa, blisko軼i absolutu, poczuciem obecno軼i, ale i ludzkiego oblicza transcendencji. W璕ier w przyp造wie geniuszu do delikatnych, prowadzonych w wysokich rejestrach smyczk闚 (o ironio! inspirowanych zapewne po cz窷ci surowo przez kompozytora krytykowan "The Song of Bernadette" Alfreda Newmana) do陰czy czelest, kt鏎ej subtelne d德i瘯i wzbogacaj utw鏎 o i軼ie anielsk dostojno嗆, podnios這嗆. Temat ten ju w pierwszej swojej fabularnej aran瘸cji ciekawie zostaje wykorzystany, kontrastuje bowiem z u篡tym wcze郾iej rzymskim marszem, niczym duch pokoju kontrastuje z Marsem. Jeszcze bardziej intryguj帷o jednak prezentuje si ilustracja Drogi Krzy穎wej. Ujawnia si tutaj pe軟ia warstwy symbolicznej kompozycji, droga na Golgot bowiem antycypowana jest wcze郾iej dwukrotnie: wpierw podczas podr騜y niewolnik闚 przez pustyni ("The Desert"), gdzie pojawia si zapowied dramatycznego, przyt豉czaj帷ego tematu, oraz nast瘼nie w czasie niewolniczej pracy na galerach, gdzie rytm utwor闚 (fantastycznie dopasowany do pracuj帷ych wio郵arzy) zapowiada z kolei ponur rytmik Via Dolorosa. Wraz zatem z dziejami Judy, tak瞠 i muzyka, w symbolicznym sensie, zatacza pe軟e ko這, a doskona這嗆 tej g喚boko przemy郵anej formy potwierdza wielko嗆 R霩sy.

Kompozycja W璕ra dos這wnie zmia盥篡豉 konkurencj w 1959 roku; by豉 r闚nie najdoskonalszym artystycznie dokonaniem zas逝穎nego dla gatunku tw鏎cy, kt鏎y jak si okaza這 w kolejnych dw鏂h latach, nie powiedzia jeszcze ostatniego s這wa, pisz帷 kolejne dwie wybitne partytury historyczne: "Kr鏊a kr鏊闚" i "Cyda". I cho zapewne obie z nich melodycznie brzmi atrakcyjniej, to "Ben-Hur" - od pierwszych, podnios造ch takt闚 a po fina, gdzie nareszcie, w鈔鏚 dzwon闚 i 酥iew闚, dominuj帷 rol zyskuje temat Chrystusa - pozostaje opus magnum R霩sy, dzie貫m po dzi dzie intryguj帷ym. Jest przy tym kompozycj niezwykle zr闚nowa穎n, dojrza陰 i zdyscyplinowan w 鈔odkach wyrazu. Perfekcyjnie 陰czy wszystkie wcze郾iejsze eksperymenty W璕ra na polu epickim, dot康 rozdzielone, przeprowadzane krok po kroku, niweluje ponadto pewne b喚dy, uzupe軟ia braki widoczne w poprzednich partyturach. R闚nie intensywno嗆 emocjonalna 鈍iadczy o olbrzymim post瘼ie, jakiego dokona R霩sa w latach 50-tych, zaczynaj帷 ci篹kim "Ivanhoe", a ko鎍z帷 z tak doskona陰 harmoni d德i瘯u, bez zatracenia indywidualnego stylu. Kompozytor w swych wywiadach podkre郵a, 瞠 "Ben-Hur" jest jego najwi瘯szym osi庵ni璚iem filmowym, okre郵a partytur t za niezwykle blisk swemu sercu. Trudno si z t ocen nie zgodzi. Nigdy wcze郾iej, ani nigdy p騧niej, zwyci瞛ca nie by tak niepodwa瘸lny.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
    CD 1 (74:55)
  • 1. Overture (6:32)
  • 2. Anno Domini (1:32)
  • 3. Star Of Bethlehem (Extended Version) (1:33)
  • 4. Adoration Of The Magi (Ext. Ver.) (2:04)
  • 5. Shofar Call (0:11)
  • 6. Prelude (Main Title) (2:10)
  • 7. Marcia Romana (Ext. Ver.) (1:56)
  • 8. Spirit And Sword (0:51)
  • 9. Friendship (Ext. Ver.) (4:23)
  • 10. The House Of Hur (Ext. Ver.) (1:41)
  • 11. The Conflict (1:42)
  • 12. Esther (2:35)
  • 13. The Unknown Future (Outtake) (0:43)
  • 14. Love Theme (2:11)
  • 15. Ring For Freedom (2:39)
  • 16. Salute For Gratus (Ext. Ver.) (0:33)
  • 17. Gratus' Entry To Jerusalem (1:57)
  • 18. The Arrest (Outtake) (1:18)
  • 19. Reminiscences (1:47)
  • 20. Revenge (Outtake) (1:21)
  • 21. Condemned (Outtake) (0:55)
  • 22. Escape (Outtake) (2:06)
  • 23. Vengeance (0:45)
  • 24. The Prison (Partial Outtake) (0:39)
  • 25. The Desert (Ext. Ver.) (2:14)
  • 26. Exhaustion (Ext. Ver.) (2:08)
  • 27. The Prince Of Peace, Part 1 (Ext. Ver.) (3:07)
  • 28. The Prince Of Peace, Part 2 (Ext. Ver.) (1:49)
  • 29. Roman Galley (0:57)
  • 30. Salute For Arrius (Ext. Ver.) (0:20)
  • 31. Quintus Arrives (Ext. Ver.) (0:40)
  • 32. Roman Fleet (Ext. Ver.) (1:05)
  • 33. The Galley (Rowing Of The Galley Slaves), Parts 1-4 (3:14)
  • 34. Rest (Ext. Ver.) (1:19)
  • 35. Battle Preparations, Parts 1 & 2 (1:59)
  • 36. The Pirate Fleet (1:06)
  • 37. Attack! (Ext. Ver.) (1:27)
  • 38. Ramming Speed! (0:18)
  • 39. The Battle, Part 1, 2 & 3 (3:05)
  • 40. Rescue (1:53)
  • 41. Roman Sails (0:48)
  • 42. The Rowers (0:25)
  • 43. Victory, Parade, Parts 1 & 2 (2:50)
    CD 2 (73:07)
  • 1. Fertility Dance (0:59)
  • 2. Arrius' Party, Parts 1 & 2 (1:30)
  • 3. Nostalgia (Ext. Ver.) (0:35)
  • 4. Farewell To Rome (Ext. Ver.) (1:39)
  • 5. Judea, Part 1 (Outtake) (2:55)
  • 6. Judea, Part 2 (0:24)
  • 7. A Barren Coast (Outtake) (0:27)
  • 8. Balthasar (Ext. Ver.) (2:00)
  • 9. Balthasar's World (Ext. Ver.) (1:56)
  • 10. Homecoming (1:22)
  • 11. Memories (Ext. Ver.) (2:48)
  • 12. Hatred (1:34)
  • 13. Lepers (Ext. Ver.) (1:00)
  • 14. Return (Ext. Ver.) (2:51)
  • 15. Promise (2:29)
  • 16. Sorrow And Intermission (1:24)
  • 17. Entr'acte (3:47)
  • 18. Panem Et Circenses (Bread And Circus) March (0:52)
  • 19. Circus Fanfares (0:42)
  • 20. Panem Et Circenses March 1st Reprise (0:52)
  • 21. Fanfare For Circus Parade (0:14)
  • 22. Circus Fanfare (Parade of The Charioteers) (2:13)
  • 23. Fanfare For Start of Race (0:11)
  • 24. Panem Et Circenses March 2nd Reprise (0:56)
  • 25. Victory March (0:17)
  • 26. Bitter Triumph (0:46)
  • 27. Aftermath, No.1 (Ext. Ver.) (2:06)
  • 28. Valley Of Lepers (1:11)
  • 29. The Search (2:19)
  • 30. The Uncleans (2:28)
  • 31. Road Of Sorrow (2:48)
  • 32. The Mount (0:39)
  • 33. The Sermon (0:39)
  • 34. Frustration (1:15)
  • 35. Valley Of The Dead (Ext. Ver.) (2:35)
  • 36. Tirzah Saved (2:22)
  • 37. The Procession To Cavalry (Ext. Ver.) (2:54)
  • 38. The Bearing Of The Cross (Ext. Ver.) (2:46)
  • 39. Recognition (1:27)
  • 40. Aftermath, No.2 (2:22)
  • 41. Golgotha (0:52)
  • 42. Shadow Of A Storm (Outtake) (1:00)
  • 43. The Miracle (1:46)
  • 44. Finale (Ext. Choral Track) (3:07)
  • 45. Star Of Bethlehem (Alternate Choral Track) (1:33)
Czas trwania: 148:02
Komentarze
Tomasz Goska 2007-01-12 20:21
Klasyka, ot co! Fenomenalna 軼ie磬a, kt鏎a da豉 wiele do gatunku muzyki filmowej. Oczywi軼ie j瞛yk jej nie zach璚i mi這郾ika wsp馧czesnych brzmie w muzyce filmowej. Ja jednak z ch璚i wracam do niej... je瞠li nie do ca這軼i to do tematu :)
BTW... 鈍ietna analiza Marek :)
Rychu 2007-01-12 20:40
I zn闚 se wszyscy w ty貫k w豉膨....
mtomasky 2007-01-12 22:16
Rychu, ty chyba masz co nie tak z g這w. Je郵i jedna osoba to dla ciebie wszyscy, to pewnie masturbacj nazywasz seksem...
Marek 2007-01-12 22:50
Koper - faktycznie nikomu nie poleca豚ym od Ben-Hura zaczynac, ale wydaje mi si, 瞠 ta w豉郾ie jego edycja jest jedyn s逝szn. Po prostu Ben-Hur nie jest zbiorem highlight闚, kt鏎e mo積a by na r騜ne sposoby ustawiac i dobierac (przyznaj, 瞠 Conan, dla por闚nania, nie jest 瘸dn skomplikowan muzyczn ca這軼i, raczej kompilacj pojedynczych cudeniek;), tutaj powa積e okrojenie burzy moim zdaniem konstrukcj. A tak swoj drog, ja w ten score bardzo d逝go nie mog貫m "wejsc", wi璚 rozumiem Twoje w徠pliwo軼i:) Rychu - wszyscy tu cenimy wyrafinowane, pikantne wypowiedzi. Tak trzymaj!
Koper 2007-01-12 23:42
Marek, co Ty gadasz. Ja tu widz na trackli軼ie jakie "extended versions" albo "alternate version" a Ty mi tu wciskasz o jakiej wielkiej, sp鎩nej, nierozerwalnej ca這軼i, z kt鏎ej nie da這by si ukroi ani sekundy, ani nuty... bez przesady. :P
A w tym, co napisa Rychu, jakby fatalnie to nie uj掖, jest nieco racji, bo znowu zaczynamy ocenia sami swoje prace. Pozostawmy to czytelnikom mo瞠. I nie krzyczmy na nich, bo si zniech璚 do wypowiadania si i uciekn nie powiem na jak stron. ;):P
Marek 2007-01-13 01:21
Dlatego napisa貫m o powa積ym okrojeniu:P Obci璚ie 20 minut niewiele tu zmieni, a jedna p造ta to jednak za ma這. No ale oczywi軼ie tutaj Ben-Hura traktuj jako doznanie stricte artystyczne - czyst rozrywk mo積a by natomiast spokojnie zamknac w 40-50 minutach:P
Koper 2007-01-13 14:51
No i takie co mo瞠 m鏬豚ym prze趾n望. ;)
bladerunner20 2010-04-17 22:44
Arcydzie這 muzyki filmowej !! Jedna z lepszych recenzji na tym forum oczywi軼ie Pana Marka ζcha. W tym wypadku nazwisko recenzenta nie jest adekwatne do poziomu recenzji :). Pozdrawiam te Conana i Kopra :D:P, mo瞠 si kiedy przekona do Ben-Hura!
Mystery 2010-09-03 10:43
Jeden z najwa積iejszych film闚 i soundtrack闚 w dziejach kina.
Krystian 2015-12-01 09:24
Czy jest w planach recenzja Spellbound?

Do tej recenzji istnieje jeszcze 1 komentarz. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
Ben-Hur

Kompozytor:

  • Mikl鏀 R霩sa

Dyrygent:

  • Mikl鏀 R霩sa

Orkiestrator:

  • Mikl鏀 R霩sa, Eugene Zador

Wydawca:

  • Rhino Records (1996)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie