Szukaj: w


recenzje

Waterworld (Wodny 鈍iat)


Czy 鈍ietna muzyka mo瞠 uratowa s豉by film? Do niedawna uwa瘸貫m, 瞠 tak. Dzi wiem, 瞠 raczej jest to niemo磧iwe. Owszem mo瞠 go nieco polepszy, z豉godzi kl瘰k, ale nigdy nie sprawi, aby owiany nud scenariusz sta si arcydzie貫m sztuki filmowej. Klasycznym przyk豉dem jest tutaj spektakularna kl瘰ka, jak ponie郵i dwaj Kevini: Costner i Reynolds, kr璚帷 w swoim czasie najdro窺zy film w historii kina. Wydaj帷 ponad 170 milion闚 dolar闚 stworzyli "Wodny 鈍iat", pe貫n spektakularnych popis闚 kaskaderskich, monumentalnych dekoracji (atol, tankowiec!!!) nudny gniot, w kt鏎ym 瞠nuj帷a nieoryginalno嗆 (kopie z "Mad Maxa") miesza豉 si z patosem i fataln gr aktor闚. Muzyk do tej superprodukcji napisa 軼i庵ni皻y niejako w ostatniej chwili (zast徙i Marka Ishama, kt鏎ego fragmenty partytury mo瞠my us造sze w pozytywkowych motywach s造szalnych w Swimming) James Newton Howard. Chocia powsta豉 sprawna, momentami wr璚z b造skotliwa partytura, nie by豉 ona w stanie uratowa filmu, kt鏎y spektakularnie poszed na dno.

Mimo kiepskiego obrazu, to co stworzy James Newton Howard jest kompozycj ponadprzeci皻n, kt鏎a cho w wielu miejscach nazbyt eklektyczna i tak wybija si sw jako軼i techniczn i bardzo interesuj帷ym 陰czeniem partii symfonicznych z nowatorsk elektronik. Ju od pierwszego przes逝chania zwraca uwag bardzo dobry materia tematyczny. Mamy wi璚 dwa typowo hollywoodzkie tematy (motyw Marinera - Escaping The Smokers, Helen Frees the Mariner, Main Credits – oraz motyw suchego l康u - Prodigal Child, National Geographics a przede wszystkim Dry Land), tematy zagrane 鈍ietnie technicznie kreuj帷e atmosfer wysokobud瞠towego, patetycznego dzie豉. Z pewno軼i warta zauwa瞠nia jest te muzyka akcji (Escaping The Smokers, Smokers Sighted, The Skyboat). Cho nie unika ona typowych dla tego typu produkcji b喚d闚 (zbytnia ilustracyjno嗆 wi瘯szo軼i utwor闚, w kt鏎ych cz瘰tokro b造skotliwa tematyka poddana jest orkiestrowemu drena穎wi "pod obraz") to jednak nie mo積a dostrzec wyj徠kowo udanego maria簑 symfoniki z ca陰 gam przer騜nych instrument闚 elektronicznych i perkusyjnych. Paradoksalnie to w豉郾ie elektronika jest moim zdaniem najlepsz rzecz jak otrzymujemy w "Wodnym 鈍iecie". Elektronika, kt鏎a potrafi by nie tylko subtelna (mistrzowskie Swimming idealnie opisuj帷e moment nauki p造wania ma貫j, niewinnej dziewczynki b璠帷ej nadziej ludzko軼i), ale tak瞠 energetyzuj帷a (Main Titles). Mimo tych moich zachwyt闚 nad elektronik (kt鏎a lepiej prezentuje si podczas kreowania atmosfery niezwyk這軼i, ni w scenach akcji) zupe軟ie inny utw鏎 nale篡 uzna za gwiazd tego soundtracku. Deacon's Speech nie zawiera w sobie instrument闚 sztucznych, a jednak posiada niezwyk陰 doz dynamiki, kt鏎a zapewne sprawi豉, i temat ten sta si wzorcem (cz瘰to niemal dos這wnym) dla wielu innych kompozytor闚 (m.in. Jamesa Hornera w "Titanicu" - The Sinking -, Hansa Zimmera w "Kr鏊u Arturze" i "Ostatnim Samuraju": The Way of the Sword). Istniej zreszt pok徠ne plotki jakoby to w豉郾ie Zimmer by wsp馧autorem Deacon's Speech (Newton Howard dzi瘯uje w ksi捫eczce tw鏎cy "Gladiatora", co dla niekt鏎ych stanowi dow鏚 udzia逝 Hansa w tym przedsi瞝zi璚iu). Dodajmy tylko, 瞠 plotki nie maj 瘸dnych oficjalnych potwierdze.

Mimo tej ogromnej ilo軼i pozytyw闚 "Waterworld" ma te sporo minus闚, na kt鏎e nie mo瞠my pozosta 郵epi. Pierwsz niedogodno軼i jest zbyt ma豉 ilo嗆 g堯wnego tematu. Nie chodzi nawet o to, 瞠 pojawia si on niezbyt cz瘰to, lecz rzecz szczeg鏊nie dra積i帷 jest 闚 ilustracyjny drena motyw闚. Jest to typowa hollywoodzka maniera, stworzona dawno temu w czasach z這tej i srebrnej ery, maniera polegaj帷a na dok豉dnym, muzycznym odwzorowaniu ka盥ego niemal ruchu jaki podziwiamy na ekranie. James Newton Howard na ca貫 szcz窷cie 豉godzi korngoldowskie pomys造 poprzez wprowadzenie owej uzupe軟iaj帷ej elektroniki oraz silne wsparcie tematyczne, co nie zmienia faktu, 瞠 na p造cie materia mocno cierpi. W filmie te niestety s sceny, w kt鏎ych muzyka spisuje si nie najlepiej. Obok i軼ie genialnej sceny zwiedzania umar貫go, zatopionego miasta, mamy tak wspania貫 na albumie Deacon's Speech, kt鏎e wraz z dialogami zupe軟ie traci swoj motoryk i zamienia si w zupe軟ie nieczytelne, przyt逝mione efektami d德i瘯owymi t這.

Czym jest zatem partytura do "Wodnego 鈍iata"? W mojej opinii to kolejna bardzo sprawna muzyka do wysokobud瞠towego kina. Muzyka nienaganna technicznie, pe軟a eklektycznych zapo篡cze z gatunku marynistycznego, a jednocze郾ie muzyka zachwycaj帷a kilkoma i軼ie niespotykanymi pomys豉mi (perkusjonalia, elektronika, no i oczywi軼ie Deacon's Speech), muzyka w kt鏎ej paradoksalnie ka盥y znajdzie co dla siebie. I tradycjonalista i nowator.



Autor recenzji:  ㄆkasz Wudarski
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Titles (4:43)
  • 2. Escaping The Smokers (3:49)
  • 3. The Atoll (1:42)
  • 4. Prodigal Child (1:54)
  • 5. Smokers Sighted (2:10)
  • 6. Swimming (4:15)
  • 7. The Skyboat (3:54)
  • 8. National Geographics (1:46)
  • 9. Speargun (1:44)
  • 10. The Bubble (3:23)
  • 11. Helen Frees the Mariner (3:27)
  • 12. Helen Sews (0:50)
  • 13. Slide for Life (4:51)
  • 14. Half an Hour (4:36)
  • 15. We're Gonna Die (2:02)
  • 16. Arriving at the Deez (4:28)
  • 17. Deacon's Speech (3:52)
  • 18. Haircuts (1:32)
  • 19. Gills (1:59)
  • 20. Why Aren't You Rowing? (2:38)
  • 21. Balloon Flight (0:48)
  • 22. Dry Land (1:48)
  • 23. Mariner's Goodbye (3:15)
  • 24. Main Credits (2:18)
Czas trwania: 68:39
Komentarze
Tomek 2006-08-06 21:10
Co, ma這?! Dla mnie wystarczaj帷o pi瘯ny widok :-D
Mefisto 2006-08-06 23:34
W豉郾ie - lepszy rydz (szczeg鏊nie taki ;) ni nic :D
mrcn26 2013-06-16 08:13
Complete Score ju dost瘼ny na rynku (nareszcie!!!). Czeka貫m d逝go ale si doczekalem. Teraz tylko czekam na recenzj... ciekawe czy te si doczekam...
Tomek 2013-06-16 10:04
"Complete Score" to najzwyklejszy bootleg/wyciek z sesji nagraniowych, tak wi璚 przykro mi, ale raczej si nie doczekasz...
Mieszko 2013-07-15 12:57
Najch皻niej wracam tylko do dw鏂h utwor闚: "Escaping The Smokers", ale bardziej "Swimming" (fantastyczny klimat!). Ca這嗆 jak dla mnie taka sobie, a "Deacon's Speech" przereklamowane. Nawet je郵i Hans Zimmer w "Ostatnim samuraju" i "Kr鏊u Arturze" oraz James Horner w "Titanicu" co z niego wykorzystali (mo瞠 chodzi jedynie o dwa charakterystyczne d德i瘯i, bo chyba o nic wi璚ej), zrobili to bez por闚nania lepiej.
mrcn24 2013-08-30 17:49
Widz, 瞠 na recanzje pana Mieszka (nie tylko t akurat) nikt nie zwraca wi瘯szej uwagi skoro nikt na nie nie odpisuje. Nie ma si co dziwi, bo jak kto wypisuje takie pierdo造, to takich ludzi trzeba po prostu ignorowa.
Mieszko 2013-08-30 22:31
Ignorowa to trzeba takich ludzi, jak Pan, kt鏎zy nie przestrzegaj kultury j瞛yka.
Mieszko 2013-08-30 22:48
Jeszcze jedno... Jako nie narzekam na brak komentarzy. Poza tym, czy na wszystko musi pa嗆 odpowied?
sylvek 2013-10-13 23:23
okazalo sie ze film jest straszna lipa i w dodatku droga wedlug krytykow naszczecie nie ma tego zlego bo muzyka jest w recenzjach bardzo dobra i tak tez uwazam
jim 2014-02-20 17:55
JNH w wy鄉ienitej formie.Jak dla mnie jedna z najlepszych sciezek d德i瘯owych Pana Howarda

Do tej recenzji istnieje jeszcze 11 komentarzy. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
Waterworld (Wodny 鈍iat)

Kompozytor:

  • James Newton Howard

Muzyka dodatkowa:

  • Mark Isham

Dyrygent:

  • Artie Kane
  • Paul Salamunovich (ch鏎)

Orkiestrator:

  • James Newton Howard
  • Brad Dechter
  • Jeff Atmajian
  • Robert Elhai
  • Chris Boardman

Soli軼i:

  • James Newton Howard, Steve Porcaro i Judd Miller - programowanie syntezator闚
  • Emil Richards, Joe Porcaro i Michael Fisher – perkusja
  • L.A.Master Chorale - partie ch鏎alne
  • Katrin Kern i Marisa Handler (Swimming) - partie wokalne

Wydawca:

  • MCA Records (1995)

Producent:

  • James Newton Howard i Michael Mason

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie