Szukaj: w


recenzje

Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs) (Symfonia pie郾i 瘸這snych)


Wp造w muzyki powa積ej na kszta速 muzyki filmowej jest absolutnie niepodwa瘸lny. I cho ta druga z czasem zacz窸a 篡 w豉snym 篡ciem, inkorporuj帷 chocia瘺y elementy muzyki rozrywkowej i elektronicznej, to jednak r闚nocze郾ie powstaj帷e dzie豉 koncertowe nie pozostawa造 bez wp造wu na 軼ie磬i d德i瘯owe. Dwudziestowiecznym utworem, kt鏎y niezaprzeczalnie odcisn掖 sw鎩 郵ad na muzyce filmowej, jest Symfonia pie郾i 瘸這snych Henryka Miko豉ja G鏎eckiego, zwana niekiedy po prostu III Symfoni. Kompozycja ta cz瘰to jest wykorzystywana przez re篡ser闚 (dla przyk豉du Peter Weir, Paolo Sorrentino, Terence Malick), wielokrotnie bywa te przedmiotem inspiracji dla kompozytor闚 (min. Hans Zimmer). Co przes康zi這 o sukcesie tego dzie豉?

III Symfonia zbudowana jest z trzech cz窷ci, trzech pie郾i 瘸這snych, kt鏎ych wsp鏊nym elementem jet tematyka roz陰ki pomi璠zy matk a synem. Cz窷 obserwator闚 doszukuje si tutaj powi您a z motywem ko軼ielnym Stabat Mater, i cho o ile pierwsza pie填 faktycznie oparta jest o lament maryjny, o tyle teksty pozosta造ch dw鏂h cz窷ci odchodz ju od idei religijnych – za libretto pos逝篡造 tutaj kolejno s這wa wyryte na 軼ianie w gestapowskim wi瞛ieniu w Zakopanem i 郵御ka piosenka ludowa. Wykorzystanie takowych tekst闚 nadaje wi璚 III Symfonii szerszego wyd德i瘯u – sam G鏎ecki unika zreszt klasyfikowania swojego utworu. Podczas ods逝chu trudno nie zauwa篡 jednak kontemplacyjnego tonu tej kompozycji. Powolne tempo, refleksyjny nast鎩, liryczne motywy (cz窷ciowo wywodz帷e si z muzyki ludowej), snuj帷e smyczki, oniryczne partie sopranu, nadaj III Symfonii g喚boko medytacyjny wymiar. Nale篡 wi璚 j postrzega jako dzie這 o wymowie przede wszystkim 瘸這bnej, w jaki spos鏏 uniwersalne lirycznie, ale nie religijne sensu stricte. Jestem przekonany, 瞠 to w豉郾ie owa uniwersalno嗆, wraz oczywi軼ie z pora瘸j帷 wr璚z sfer emocjonaln, tak zachwyci豉 audytorium z ca貫go 鈍iata.

W swoich pie郾iach 瘸這snych G鏎ecki stawia na prostot i powr鏒 do tradycyjnej harmoniki, co jak na kompozytora wychowanego i wykszta販onego w duchu awangardy, zw豉szcza sonoryzmu, mo瞠 si wydawa do嗆 zaskakuj帷e. III Symfonia nie by豉 jednak utworem ca趾owicie 豉mi帷ym schematy w warsztacie polskiego kompozytora, bo sukcesywne odchodzenie od technik modernistycznych zacz窸o si ju kilka lat wcze郾iej – dobrym przyk豉dem jest chocia瘺y II Symfonia. Zreszt w owym czasie wielu innych kompozytor闚 przesz這 artystyczn przemian, by wspomnie w tym miejscu chocia瘺y Arvo Parta, kt鏎y podobnie jak G鏎ecki odrzuci awangard na rzecz bardziej ascetycznych i symbolicznych form wyrazu, czy te Kilara, kt鏎ego Krzesany kilka lat wcze郾iej zrewolucjonizowa polsk scen muzyki powa積ej („zburzenie awangardowej Bastylii”, jak m闚i o nim sam kompozytor). III Symfonia jest jednak swoistym punktem kulminacyjnym metamorfozy G鏎eckiego, prawdziwym opus magnum, w kt鏎ym modernistyczne ci庵otki z wczesnego okresu tw鏎czo軼i Polaka zosta造 niemal ca趾owicie zast徙ione maksymalizacj muzycznego oddzia造wania poprzez redukcj skomplikowanych technik kompozytorskich.

Nie pisz o tym przypadkowo, bo tonalny i modalny charakter III Symfonii jest by mo瞠 kolejnym elementem, kt鏎y sprawia, 瞠 upodobali j sobie re篡serzy i kompozytorzy z ca貫go 鈍iata. Prostota muzycznej emanacji, oparcie si na kilku charakterystycznych i chwytliwych melodiach, ograniczenie chromatyki, klarowne instrumentacje, zbli瘸j w jaki spos鏏 III Symfoni do filmowych partytur, kt鏎e r闚nie odznaczaj si cz瘰to pewnymi uproszczeniami, maj帷ymi na celu spe軟ienie okre郵onych potrzeb ilustracyjnych. Oczywi軼ie utw鏎 G鏎eckiego wci捫 pozostaje silnie zakorzeniony w specyfice muzyki powa積ej, niemniej tak jak w przypadku wielu s造nnych 軼ie瞠k d德i瘯owych g堯wna idea zdaje si by taka sama – osi庵ni璚ie odpowiedniego poziomu dramatycznego.

III Symfonia, jak przysta這 na wielkie dzie這 muzyki powa積ej, doczeka豉 si wielu nagra. Z pocz徠ku zastanawia貫m si, po kt鏎e z nich si璕n望, lecz zachwycony wybornym zinterpretowaniem II Symfonii G鏎eckiego przez Antoniego Wita, postanowi貫m obdarzy kredytem zaufania tego dyrygenta tak瞠 przy „tr鎩ce”. Nie zawiod貫m si. Sopran Zofii Kilanowicz jest doprawdy pasjonuj帷y, a g瘰ty kanon smyczk闚 z pierwszej cz窷ci pod batut Wita brzmi ob喚dnie, jest w nim jaka obsesyjno嗆, ale i ogromne pok豉dy emocji i medytacji. Kolejnym plusem tego wydawnictwa jest jego stosunkowo dobra dost瘼no嗆, a tak瞠 bonus w postaci nowego nagrania Trzech utwor闚 w dawnych stylu G鏎eckiego, oko這 10-minutowej kompozycji z pocz徠ku lat 60., kt鏎a odznacza si wzgl璠nie chwytliw melodyk.

Nie b璠 oryginalny - Symfonia pie郾i 瘸這snych Henryka Miko豉j G鏎eckiego to partytura wiekopomna i historyczna. Wydaje mi si, 瞠 w kontek軼ie powy窺zych rozwa瘸 s這wa te maj istotne znaczenie, bo chyba nic tak nie unie鄉iertelnia utworu muzycznego, jak w豉郾ie to, gdy staje si on 廝鏚貫m weny dla kolejnych pokole tw鏎c闚, gdy przenika do innych form sztuki, min. w豉郾ie do 鈍iata filmu. Kompozycja Polaka to jednak tak瞠 cudowne dzie這 autonomiczne, dostarczaj帷e wprost niesamowitych wra瞠 s逝chowych. Gor帷o zach璚am do kontemplacji z t niezwyk陰 muzyk.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Symphony No. 3, Op. 36 - Lento - Sostenuto Tranquillo Ma Cantabile (27:09)
  • 2. Symphony No. 3, Op. 36 - Lento E Largo – Tranquillisimo (10:15)
  • 3. Symphony No. 3, Op. 36 - Lento - Cantabile Semplice (18:30)
  • 4. Trzy utwory w dawnym stylu I (3:17)
  • 5. Trzy utwory w dawnym stylu II (2:12)
  • 6. Trzy utwory w dawnym stylu III (4:28)
Czas trwania: 66:05
Komentarze
Koper 2018-12-03
18:36
Fanem wsp馧czesnej muzyki powa積ej nie jestem, ale ta p造ta od lat na p馧eczce zaszczytne miejsce dzier篡. Znakomita.

Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs) (Symfonia pie郾i 瘸這snych)

Kompozytor:

  • Henryk Miko豉j G鏎ecki

Dyrygent:

  • Antoni Wit

Orkiestrator:

  • Henryk Miko豉j G鏎ecki

Soli軼i:

  • Zofia Kilanowicz (sopran)

Wykonawcy:

  • Polish National Radio Symphony Orchestra

Wydawca:

  • Naxos (2001)

Producent:

  • Beata Jankowska

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie