Szukaj: w


recenzje

Symphonic Suite "Castle in the Sky"


W 2018 roku ukaza豉 si p造ta Symphonic Suite „Castle in the Sky”, sk豉daj帷a z nowych wersji dw鏂h dzie Joe Hisaishiego: suity z Laputy – Podniebnego zamku, s造nnego anime Hayao Miyazakiego, a tak瞠 z Asian Symphony, du瞠j, niefilmowej kompozycji japo雟kiego maestro. W niniejszym tek軼ie pom闚imy o tym, co ma do zaoferowania rzeczony kr捫ek w stosunku do starszych nagra.

Ju na pocz徠ku warto zwr鏂i uwag na jeden aspekt. Ot騜 nowe orkiestracje przygotowa, wesp馧 z Hisaishim, Chad Cannon, artysta, kt鏎y mia mo磧iwo嗆 pracowa przy r騜nych 軼ie磬ach d德i瘯owych, przygotowywa min. instrumentacje w Hobbitach Howarda Shore'a i Godzilli Alexandre'a Desplata. Wsp馧pracowa on kilkukrotnie z Hisaishim, min. przy drugiej cz窷ci Ninokuni, a tak瞠 w trakcie jego 鈍iatowej trasy Joe Hisaishi Symphonic Concert: Music From the Studio Ghibli Films of Hayao Miyazaki. W tym miejscu nale篡 jednocze郾ie zaznaczy, 瞠 Amerykanin nie dodaje zbyt wiele od siebie, bo orkiestracje temat闚 w suicie z Laputy bazuj w sporej mierze na instrumentacjach Hisaishiego, zar闚no tych pochodz帷ych z oryginalnych soundtrack闚 (wersji japo雟kiej i ameryka雟kiej), jak i tych przygotowanych specjalnie na p造t Laputa Symphony.

Cannon i Hisaishi postanowili skorzysta z mo磧iwo軼i pracowania z du膨 orkiestr. Ich instrumentacje s doprawdy bombastyczne, d德i瘯 jest g喚bszy, bas bardziej wyrazisty. Blachy brzmi bardzo soczy軼ie, nikt nie stroni te od intensywnych uderze w kot造 i talerze. Czu wsz璠obylski przepych i pomp. Z drugiej strony, np. na wydaniu Laputy Symphony mniejszy sk豉d i k豉dzenie akcent闚 na inne elementy dzie豉 Hisaishiego pozwala造 zachowa lepszy balans pomi璠zy sekcjami, tym samym nie odczuwa這 si, tak jak w niniejszym nagraniu, tej do嗆 nachalnej 軼iany symfonicznego d德i瘯u. Dlatego musz przyzna szczerze, 瞠 od strony brzmieniowej bardziej odpowiada mi wspomniane Laputa Symphony. Je郵i jednak chcecie us造sze Laput w jeszcze bardziej emfatycznych i przepastnych aran瘸cjach, to ten kr捫ek mo瞠 spe軟i wasze oczekiwania.

Jeszcze kilka s堯w nale篡 po鈍i璚i doborowi temat闚 i kszta速owi suity. Cannon i Hisaishi zebrali wi瘯szo嗆 melodii skomponowanych do filmu Miyazakiego (z brak闚 rzuca si przede wszystkim A Mining Town). Jako 瞠 jednak ca造 utw鏎 trwa niespe軟a p馧godziny, to ka盥emu z nich zostaje po鈍i璚one 1-2 minuty, niekiedy troszk wi璚ej, a zatem stosunkowo niewiele, przez co czasami zbyt szybko musimy 瞠gna si z kolejnymi tematami (i tutaj przewaga pojawia si po stronie Laputa Symphony, gdzie ka盥a z melodii otrzyma豉 nieco wi璚ej miejsca). Omawiana suita konstrukcyjnie przypomina zatem poemat symfoniczny z Nausicii z Doliny Wiatru, kt鏎y pojawi si na p造cie Works I, ani瞠li typowy dla Hisaishiego album typu „symphony”. Podoba mi si natomiast pomys zako鎍zenia suity tematem Laputy (The Eternal Tree of Life), moim ulubionym z tego soundtracku, a tak瞠 wplecenie w 鈔odek suity fortepianowej aran瘸cji tematu g堯wnego.

Cho nazwa p造ty sugeruje, 瞠 jego sednem jest nowa suita z Laputy, to jednak wspomniane Asian Symphony wcale nie zajmuje mniej przestrzeni albumowej – obydwa dzie豉 trwaj oko這 26 minut, jednak zapewne ze wzgl璠u marketingowych zdecydowano si na nawi您anie w tytule albumu do pami皻nego anime Hayao Miyazakiego. Czym jest zatem Asian Symphony? Ten pi璚iocz窷ciowy utw鏎 sk豉da si z zaaran穎wanych na pe軟 orkiestr czterech kompozycji z wydanej w 2006 roku p造ty Asian X.T.C, kt鏎 uzupe軟ia dodatkowa, premierowa cz窷, Absolution. Poszczeg鏊ne sk豉dowe „azjatyckiej symfonii” czerpi nie tylko z orientalnej stylistyki, ale tak瞠 z jazzu i szeroko rozumianego modernizmu, zw豉szcza minimalizmu. Utwory s dynamiczne, 篡wio這we, w orkiestracjach s造cha echa tw鏎czo軼i Steve Reicha i Johna Adamsa (jedynie Absolution ze swoim klasycznym liryzmem i wolnym tempem wy豉muje si z tej konwencji). W przeciwie雟twie do suity z Laputy, tutaj rola orkiestratora mia豉 istotne znaczenie, bo utwory te w oryginalne by造 wykonywane jedynie przez kilku wykonawc闚, w du瞠j mierze graj帷ych na dalekowschodnich instrumentach tradycyjnych. Recenzowany album przedstawia nam je w prawdziwym, symfonicznym sosie, dzi瘯i czemu nabra造 przebojowego sznytu i donios貫go wyd德i瘯u. Co prawda jednobarwna, g瘰ta faktura orkiestry niejako przys這ni豉 etniczn kolorystyk pierwotnych aran瘸cji, niemniej w takowej formie Asian Symphony z pewno軼i ma wi瘯sze szanse dotrze do fan闚 wytrawnej symfoniki. Jest to ciekawa pr鏏a przet逝maczenia kompozycji zakorzenionych w dalekowschodniej poetyce na grunt europejskiej i ameryka雟kiej symfoniki XX i XXI wieku, troch w odr騜nieniu od suity z Laputy, kt鏎a w 瘸den spos鏏 nie rzuca nowego 鈍iat豉 na materia 廝鏚這wy.

Kto mo瞠 powiedzie, 瞠 recenzowane wydawnictwo to „odcinanie kupon闚”. Oczywi軼ie poniek康 jest to prawda, niemniej nie powinno to szczeg鏊nie przeszkadza. Laputa – podniebny zamek to przecie partytura znakomita, z ogromn baz tematyczn, przez co obcowanie z jej rozmaitymi nagraniami, nawet je郵i nie idealnymi, sprawia mas frajdy. Mo瞠my si tu doszukiwa kolejnych smaczk闚, por闚nywa starsze i nowe wersje poszczeg鏊nych motyw闚 itp. Zreszt skoro dzie豉 muzyki powa積ej bywaj nagrywane po wielokro, to czemu nie mia這 by to dotyczy znakomitych partytur filmowych? No i do tego mamy wyborne, orkiestrowe Asian Symphony. My郵 wi璚, 瞠 mimo wszystko warto rozejrze si za tym wydawnictwem.



Inne recenzje z serii:
  • Laputa – podniebny zamek (image album)
  • Laputa – podniebny zamek (soundtrack)
  • Laputa – podniebny zamek (symphony)
  • Laputa – podniebny zamek (soundtrack - USA)

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Doves and the Boy ~ The Girl Who Fell from the Sky (3:52)
    • 2. A Street Brawl ~ The Chase ~ Floating with the Crystal (4:22)
    • 3. Memories of Gondoa (1:27)
    • 4. The Crisis ~ Disheartened Pazu (2:28)
    • 5. Robot Soldier ~Resurrection – Rescue~ (2:34)
    • 6. Gran'ma Dola (2:32)
    • 7. The Castle of Time (3:13)
    • 8. Innocent (2:36)
    • 9. The Eternal Tree of Life (3:39)
    • 10. I. Dawn of Asia (5:04)
    • 11. II. Hurly-Burly (3:25)
    • 12. III. Monkey Forest (5:43)
    • 13. IV. Absolution (5:48)
    • 14. V. Asian Crisis (6:36)
    Czas trwania: 53:19
    Komentarze

  • Symphonic Suite "Castle in the Sky"

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Dyrygent:

    • Joe Hisaishi

    Orkiestrator:

    • Joe Hisaishi
    • Chad Cannon

    Soli軼i:

    • Joe Hisaishi (fortepian)

    Wykonawcy:

    • New Japan Philharmonic World Dream Orchestra

    Wydawca:

    • Universal Sigma (2018)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie