Szukaj: w


recenzje

Road To The Top




Przedmiotem poni¿szego tekstu analityczno-narzekaj±cego jest debiutancki album jednego z m³odych, aspiruj±cych polskich kompozytorów. Tytu³ jego za¶ to Road To The Top. Przy okazji, ten tekst potraktujcie jako zacz±tek minicyklu o nazwie M³odzi Polscy Kompozytorzy, gdzie prawdopodobnie od czasu do czasu bêdê recenzowaæ prace debiutantów. Osobi¶cie nie spodziewam siê wielkiej aktywno¶ci, wiêc to bêdzie taki nieformalny i nieregularny cykl.

Dla autora tego tekstu napisanie go nie by³o ³atwym zadaniem. Po pierwsze nie mia³ nawet najmniejszego pojêcia jak ugry¼æ ten temat. Musicie wiedzieæ bowiem, Kochani Czytelnicy, aby dobrze zrecenzowaæ album muzyki filmowej, trzeba znaæ obydwa konteksty. Kontekst albumu, czyli to, co otrzymujemy na kr±¿ku. Ostatnio czê¶ciej w formie cyfrowej, lecz nie o tym jest ta dyskusja. Oraz drugi z nich, kontekst filmu. Albowiem, jak sama nazwa tego gatunku ‘muzyka filmowa’ wskazuje, najwa¿niejsz± sfer± oddzia³ywania muzyki filmowej jest w³a¶nie film. To, w jaki sposób oddzia³uje, uzupe³nia, niejednokrotnie komentuje, czasem ¿artuje z tej celuloidowej rzeczywisto¶ci. Co jednak, gdy nie mamy mo¿liwo¶ci oparcia siê w swej ocenie na filmie? Jak ugry¼æ i posmakowaæ czego¶, czego nawet nie ma w filmie? Próba odpowiedzi na to pytanie spêdza³a mi sen z powiek i powodowa³a syndrom niekoñcz±cego przesuwania terminu napisania tej¿e pracy.

Dlatego te¿ poni¿sz± recenzjê dla u³atwienia, zarówno pisania, jak i jej pó¼niejszego czytania, podzielê na nastêpuj±ce kategorie, a s± to: 

  • s³uchalno¶æ 
  • oryginalno¶æ 
  • jako¶æ

    S³uchalno¶æ – to kategoria, w której album Rados³awa b³yszczy najmocniej. Albowiem dzia³a on bardzo pobudzaj±co. Przez czterdzie¶ci minut jeste¶my wrêcz bombardowani d¼wiêkami, ka¿dy utwór próbuje przebiæ swojego poprzednika. Przebiæ w donios³o¶ci, epicko¶ci i energii kipi±cej z nut. Oprócz standardowego arsena³u smyczkowych ostinat, akordów i uderzeñ dêtych blaszanych, perkusji i chórów, autor siêga tak¿e po gitary elektryczne. Co wiêcej, to jeden z niewielu albumów, gdzie takie po³±czenie wysz³o ca³kiem nie¼le. Stanowi± one ciekawy element uzupe³niaj±cy kompozycje. Jednocze¶nie forma tego albumu, czyli kilkadziesi±t minut epicko¶ci, potrafi powa¿nie odbiæ siê na wra¿eniach z ods³uchu. Musicie bowiem wiedzieæ, ¿e kompozytor nie ma dla was lito¶ci. S³uchaj±c Road To The Top albo wchodzicie bez zastrze¿eñ na tê drogê, albo te¿ zbaczacie w inne muzyczne ¶cie¿ki. Nie ma odpoczynku, nie ma przystanku, jest tylko szaleñcza podró¿.


    Oryginalno¶æ – o ile poprzednia kategoria by³a czym¶, w czym Road To The Top móg³ b³yszczeæ, tak ju¿ tu, có¿, nie jest dobrze. W³a¶nie brak oryginalno¶ci by³ tym, co sprawia³o mi najwiêksze trudno¶ci zarówno podczas ods³uchu, jak i pisania tej krótkiej pracy. Niestety, ca³y album brzmi jak zwyk³a kompilacja utworów muzyki trailerowej zebranych po przepastnych g³êbinach YouTube. Pojawia siê kilka ciekawszych fragmentów i za nie ocena leci trochê do góry, lecz niestety tu jest najs³abiej. Moj± najwiêksz± uwagê zwróci³a jednak obecna pod koniec albumu kopia Time od Hansa Zimmera. S± tutaj co prawda drobne ró¿nice w aran¿acji i wykorzystaniu elektroniki, lecz i tak wtórno¶æ w stosunku do utworu Niemca do¶æ mocno rzuca siê w uszy. Bo o ile ca³o¶æ albumu mo¿na nazwaæ inspirowan±, natchnion± brzmieniem takich tuzów jak Audiomachine, Two Steps From Hell czy Globus, to ten jeden fragment naprawdê psuje mi przyjemno¶æ. Ogólnie smuci mnie, ¿e s³ychaæ tu tak ma³o indywidualnego g³osu kompozytora, a bardziej katalog zapo¿yczeñ z szeroko pojêtego katalogu brzmieñ i melodii RCP oraz typowej muzyki trailerowej.

    Jako¶æ – jak mo¿na siê spodziewaæ, praktycznie ca³o¶æ aran¿acji to sample. Dobrze wykorzystane, niekiedy zaskakuj±co naturalne i realistyczne. Choæ tu te¿ mam siê do czego przyczepiæ. Kompozytor tego albumu ma alergiê na dête drewniane, czemu to nie wiem, lecz siê domy¶lam. Szkoda, ich wiêksza obecno¶æ mog³aby wiele wnie¶æ do ca³o¶ci. Ogólnie poziom solidny, lecz jednocze¶nie bez zachwytów.

    Jednocze¶nie pojawia siê drobne pytanie, czy s± w niniejszym albumie jakie¶ pojedyncze utwory warte uwagi? Nawet we fragmentach. Dobre pytanie, a odpowied¼ brzmi tak, choæ to s± niestety g³ównie pojedyncze momenty. Na przyk³ad druga po³owa utworu Be Strong, gdzie do gry wchodzi ¶ciana gitar elektrycznych, ca³kowicie przejmuj±c sferê audytywn±. Do tego melodia w tle ma przyjemne, orientalne zabarwienie. Drugim za¶ utworem wartym wyró¿nienia jest Sound of Nature, najbardziej konsekwentny, spójny i klimatyczny z ca³ego albumu. Elektronika, brzmienia symfoniczne i chórki osi±gaj± w nim najprzyjemniejsz± harmoniê w¶ród wszystkich utworów obecnych w recenzowanej pracy.

    Koñcz±c ten niestety krótki tekst, mogê wam jedynie poleciæ obserwowanie dalszej kariery Rados³awa, a samego albumu s³uchaæ wtedy, gdy potrzeba wam energii. Swoj± dynamik± potrafi skutecznie rozbudziæ i pobudziæ. Samemu kompozytorowi ¿yczê za¶ wiêkszej oryginalno¶ci, mnóstwa ¶wietnych pomys³ów i dobrej inspiracji. Aby na swych muzycznych drogach do szczytu znalaz³ swoj± ¶cie¿kê i ni± pod±¿a³, wyró¿niaj±c siê w¶ród t³umu m³odych twórców.




    Autor recenzji:  £ukasz Grzesik
    Nasza ocena
    Oryginalno¶æ ¶cie¿ki:
    Muzyka na p³ycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Road to the Top (2:03)
    • 2. Sound of Nature (3:04)
    • 3. Fight for Life (3:19)
    • 4. Mission Accomplished (4:04)
    • 5. Thunder (2:54)
    • 6. Prepare to Fight (4:13)
    • 7. Mission Begins (4:18)
    • 8. Doubts (3:06)
    • 9. The Chase (4:53)
    • 10. Final Cut (2:14)
    • 11. Be Strong (4:04)
    • 12. My Way (2:27)
    Czas trwania: 40:44
    Komentarze
    Rados³aw Rozbicki 2018-10-01
    14:52
    Serdeczne podziêkowania dla ca³ej redakcji FILMMUSIC.PL za opublikowanie recenzji mojego debiutanckiego albumu. Autorem tekstu jest £ukasz Grzesik, któremu bardzo dziêkujê!

  • Road To The Top

    Kompozytor:

    • Rados³aw Rozbicki

    Wydawca:

    • 2017

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia³y multimedialne wykorzystane na tej stronie s³u¿± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie