Szukaj: w


recenzje

Road To The Top




Przedmiotem poni窺zego tekstu analityczno-narzekaj帷ego jest debiutancki album jednego z m這dych, aspiruj帷ych polskich kompozytor闚. Tytu jego za to Road To The Top. Przy okazji, ten tekst potraktujcie jako zacz徠ek minicyklu o nazwie M這dzi Polscy Kompozytorzy, gdzie prawdopodobnie od czasu do czasu b璠 recenzowa prace debiutant闚. Osobi軼ie nie spodziewam si wielkiej aktywno軼i, wi璚 to b璠zie taki nieformalny i nieregularny cykl.

Dla autora tego tekstu napisanie go nie by這 豉twym zadaniem. Po pierwsze nie mia nawet najmniejszego poj璚ia jak ugry潭 ten temat. Musicie wiedzie bowiem, Kochani Czytelnicy, aby dobrze zrecenzowa album muzyki filmowej, trzeba zna obydwa konteksty. Kontekst albumu, czyli to, co otrzymujemy na kr捫ku. Ostatnio cz窷ciej w formie cyfrowej, lecz nie o tym jest ta dyskusja. Oraz drugi z nich, kontekst filmu. Albowiem, jak sama nazwa tego gatunku ‘muzyka filmowa’ wskazuje, najwa積iejsz sfer oddzia造wania muzyki filmowej jest w豉郾ie film. To, w jaki spos鏏 oddzia逝je, uzupe軟ia, niejednokrotnie komentuje, czasem 瘸rtuje z tej celuloidowej rzeczywisto軼i. Co jednak, gdy nie mamy mo磧iwo軼i oparcia si w swej ocenie na filmie? Jak ugry潭 i posmakowa czego, czego nawet nie ma w filmie? Pr鏏a odpowiedzi na to pytanie sp璠za豉 mi sen z powiek i powodowa豉 syndrom nieko鎍z帷ego przesuwania terminu napisania tej瞠 pracy.

Dlatego te poni窺z recenzj dla u豉twienia, zar闚no pisania, jak i jej p騧niejszego czytania, podziel na nast瘼uj帷e kategorie, a s to:

  • s逝chalno嗆
  • oryginalno嗆
  • jako嗆

    S逝chalno嗆 – to kategoria, w kt鏎ej album Rados豉wa b造szczy najmocniej. Albowiem dzia豉 on bardzo pobudzaj帷o. Przez czterdzie軼i minut jeste鄉y wr璚z bombardowani d德i瘯ami, ka盥y utw鏎 pr鏏uje przebi swojego poprzednika. Przebi w donios這軼i, epicko軼i i energii kipi帷ej z nut. Opr鏂z standardowego arsena逝 smyczkowych ostinat, akord闚 i uderze d皻ych blaszanych, perkusji i ch鏎闚, autor si璕a tak瞠 po gitary elektryczne. Co wi璚ej, to jeden z niewielu album闚, gdzie takie po陰czenie wysz這 ca趾iem nie幢e. Stanowi one ciekawy element uzupe軟iaj帷y kompozycje. Jednocze郾ie forma tego albumu, czyli kilkadziesi徠 minut epicko軼i, potrafi powa積ie odbi si na wra瞠niach z ods逝chu. Musicie bowiem wiedzie, 瞠 kompozytor nie ma dla was lito軼i. S逝chaj帷 Road To The Top albo wchodzicie bez zastrze瞠 na t drog, albo te zbaczacie w inne muzyczne 軼ie磬i. Nie ma odpoczynku, nie ma przystanku, jest tylko szale鎍za podr騜.


    Oryginalno嗆 – o ile poprzednia kategoria by豉 czym, w czym Road To The Top m鏬 b造szcze, tak ju tu, c騜, nie jest dobrze. W豉郾ie brak oryginalno軼i by tym, co sprawia這 mi najwi瘯sze trudno軼i zar闚no podczas ods逝chu, jak i pisania tej kr鏒kiej pracy. Niestety, ca造 album brzmi jak zwyk豉 kompilacja utwor闚 muzyki trailerowej zebranych po przepastnych g喚binach YouTube. Pojawia si kilka ciekawszych fragment闚 i za nie ocena leci troch do g鏎y, lecz niestety tu jest najs豉biej. Moj najwi瘯sz uwag zwr鏂i豉 jednak obecna pod koniec albumu kopia Time od Hansa Zimmera. S tutaj co prawda drobne r騜nice w aran瘸cji i wykorzystaniu elektroniki, lecz i tak wt鏎no嗆 w stosunku do utworu Niemca do嗆 mocno rzuca si w uszy. Bo o ile ca這嗆 albumu mo積a nazwa inspirowan, natchnion brzmieniem takich tuz闚 jak Audiomachine, Two Steps From Hell czy Globus, to ten jeden fragment naprawd psuje mi przyjemno嗆. Og鏊nie smuci mnie, 瞠 s造cha tu tak ma這 indywidualnego g這su kompozytora, a bardziej katalog zapo篡cze z szeroko poj皻ego katalogu brzmie i melodii RCP oraz typowej muzyki trailerowej.

    Jako嗆 – jak mo積a si spodziewa, praktycznie ca這嗆 aran瘸cji to sample. Dobrze wykorzystane,niekiedy zaskakuj帷o naturalne i realistyczne. Cho tu te mam si do czego przyczepi. Kompozytor tego albumu ma alergi na d皻e drewniane, czemu to nie wiem, lecz si domy郵am. Szkoda, ich wi瘯sza obecno嗆 mog豉by wiele wnie嗆 do ca這軼i. Og鏊nie poziom solidny, lecz jednocze郾ie bez zachwyt闚.

    Jednocze郾ie pojawia si drobne pytanie, czy s w niniejszym albumie jakie pojedyncze utwory warte uwagi? Nawet we fragmentach. Dobre pytanie, a odpowied brzmi tak, cho to s niestety g堯wnie pojedyncze momenty. Na przyk豉d druga po這wa utworu Be Strong, gdzie do gry wchodzi 軼iana gitar elektrycznych, ca趾owicie przejmuj帷 sfer audytywn. Do tego melodia w tle ma przyjemne, orientalne zabarwienie. Drugim za utworem wartym wyr騜nienia jest Sound of Nature, najbardziej konsekwentny, sp鎩ny i klimatyczny z ca貫go albumu. Elektronika, brzmienia symfoniczne i ch鏎ki osi庵aj w nim najprzyjemniejsz harmoni w鈔鏚 wszystkich utwor闚 obecnych w recenzowanej pracy.

    Ko鎍z帷 ten niestety kr鏒ki tekst, mog wam jedynie poleci obserwowanie dalszej kariery Rados豉wa, a samego albumu s逝cha wtedy, gdy potrzeba wam energii. Swoj dynamik potrafi skutecznie rozbudzi i pobudzi. Samemu kompozytorowi 篡cz za wi瘯szej oryginalno軼i, mn鏀twa 鈍ietnych pomys堯w i dobrej inspiracji. Aby na swych muzycznych drogach do szczytu znalaz swoj 軼ie磬 i ni pod捫a, wyr騜niaj帷 si w鈔鏚 t逝mu m這dych tw鏎c闚.




    Autor recenzji:  ㄆkasz Grzesik
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Road to the Top (2:03)
    • 2. Sound of Nature (3:04)
    • 3. Fight for Life (3:19)
    • 4. Mission Accomplished (4:04)
    • 5. Thunder (2:54)
    • 6. Prepare to Fight (4:13)
    • 7. Mission Begins (4:18)
    • 8. Doubts (3:06)
    • 9. The Chase (4:53)
    • 10. Final Cut (2:14)
    • 11. Be Strong (4:04)
    • 12. My Way (2:27)
    Czas trwania: 40:44
    Komentarze
    Rados豉w Rozbicki 2018-10-01
    14:52
    Serdeczne podzi瘯owania dla ca貫j redakcji FILMMUSIC.PL za opublikowanie recenzji mojego debiutanckiego albumu. Autorem tekstu jest ㄆkasz Grzesik, kt鏎emu bardzo dzi瘯uj!

  • Road To The Top

    Kompozytor:

    • Rados豉w Rozbicki

    Wydawca:

    • 2017

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie