Szukaj: w


recenzje

Vexille



Druga po這wa XXI wieku. Japonia jest najbardziej zaawansowanym technologicznie mocarstwem na 鈍iecie. ONZ chce, aby ograniczy豉 prac nad robotyk, kt鏎a zdominowa豉 niemal ka盥 sfer 篡cia. W豉dze jednak nie zgadzaj si na to, efektem czego zostaje zbudowana bariera, kt鏎a odgradza Kraj Kwitn帷ej Wi郾i od reszty pa雟tw. Wkr鏒ce wychodzi na jaw, 瞠 Japonia jest w posiadaniu tajnej broni, kt鏎a mo瞠 zagra瘸 鈍iatowemu bezpiecze雟twu. Ameryka雟ka armia postanawia wys豉 tam specjaln dru篡n – oddzia Sword.

Tak z grubsza prezentuje si fabu豉 komputerowej animacji Vexille w re篡serii Fumihiko Soriego. Niestety 闚 zarys nie obrazuje wielu dziur logicznych, na kt鏎e natkniemy si podczas seansu tego, co by nie powiedzie, efektownie zrealizowanego widowiska (zar闚no w sferze scen akcji, jak i przedstawienia futurystycznego 鈍iata). Tak te obraz Soriego wydaje si tylko swoist b造skotk, bo ci篹ko nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 przytoczona wy瞠j fabu豉 jest tylko pretekstem do ukazania mo磧iwo軼i grafik闚 komputerowych. 柝e wypada r闚nie 軼ie磬a d德i瘯owa, kt鏎ej autorem jest, w znacznej mierze, Paul Oakenfold.

Zanim jednak przejdziemy do tego, co jest nie tak z t muzyk, nale瘸這by przypomnie, kim jest nadmieniony w poprzednim zdaniu jegomo嗆. Ot騜 Oakenfold to brytyjski DJ, jeden z najbardziej cenionych tw鏎c闚 muzyki klubowej. Jego do鈍iadczenie na polu muzyki filmowej jest jednak niewielkie. Po raz pierwszy mia styczno嗆 z kinem przy Kodzie dost瘼u, nast瘼nie jeden z jego utwor闚 pojawi si w anime Appleseed. Zapewne to w豉郾ie styczno嗆 z tym drugim tytu貫m zaowocowa豉 zaanga穎waniem go do Vexille. Niestety.

Gros 軼ie磬i d德i瘯owej z Vexille stanowi wyprane z emocji, klimatu i pomys這wo軼i, szarawe tekstury syntezatorowe, kt鏎e ci篹ko nawet podpi望 pod ambient, a je郵i nawet, to pod doprawdy marnej jako軼i ambient. Czasem Oakenfold pr鏏uje imitowa akustyczne instrumenty, niestety z miernym skutkiem, co tylko pogarsza spraw. Syntetyczno嗆 kompozycji dos這wnie bije po uszach. Oczywi軼ie takowa koncepcja w realiach filmowych nie wydaje si zupe軟ie b喚dna, w ko鎍u elektroniczne plamy d德i瘯owe jako tako odnajduj si w ilustrowaniu futurystycznego i mrocznego 鈍iata, zw豉szcza przedstawionego za pomoc grafiki komputerowej. S瘯 jednak w tym, 瞠 to po prostu bardzo kiepska muzyka – czasem mo積a odnie嗆 wra瞠nie zupe軟ej przypadkowo軼i. Podobne barwy mogli鄉y co prawda us造sze na soundtracku ze wspomnianego Appleseed, niemniej plusem owej pracy by豉 z pewno軼i pr鏏a tworzenia specyficznej atmosfery i jakich linii melodycznych. Tutaj tego nie ma. Md貫, nudne tekstury, kt鏎e tworz zwyk陰 tapet. I to bardzo niskich lot闚.


Podobnie ma si rzecz w przypadku muzyki akcji, bo gdy zachodzi potrzeba o篡wienia ilustracji, to podstawowym rozwi您aniem, jakie stosuje Oakenfold, jest wrzucenie jakiego beatu z pogranicza techno i house, zapewne pochodz帷ego z jego remiksowej biblioteki sampli. Od niekt鏎ych fragment闚 a uszy bol.

Trzeba jednak przyzna, 瞠 jest par utwor闚 wy豉muj帷ych si z tej indolencji tw鏎czej. The Virus to ca趾iem ciekawa kompozycja, intensywna, klimatyczna, sprawnie buduj帷a napi璚ie, cz窷ciowo nawi您uj帷a do muzyki klubowej, a zatem bardzo bliskiej tw鏎cy soundtracku. Jest tak瞠 prawie 9-minutowy moloch muzyki akcji Jig's Fight, r闚nie czerpi帷y z klubowych stylizacji, cho nie obcy jest tu te komponent rockowy. Na d逝窺z met jest to troch przyt豉czaj帷y i m璚z帷y kawa貫k, niemniej ci篹ko odm闚i mu chwytliwo軼i. Na plus mo積a zaliczy te ko鎍owe, nieco liryczne Rebirth & Renewal. Niestety to tylko pojedyncze wyj徠ki w ca造m oceanie niemal瞠 kompletnie bezwarto軼iowej ilustracji. Score trwa prawie 80 minut, a prawd m闚i帷 m鏬豚y si ograniczy do epki z wy瞠j nadmienionymi utworami.

圭ie磬a d德i瘯owa z Vexille ukaza豉 si na dwup造towym wydaniu, kt鏎e konstrukcyjnie przypomina soundtrack z Applessed. Na pierwszej p造cie znalaz造 si piosenki, podobnie jak w przypadku rzeczonego tytu逝, g堯wnie wywodz帷e si z muzyki wsp馧czesnej, min. z takich gatunk闚, jak techno, trance, house i elektro-rock. Przebrni璚ie przez wi瘯szo嗆 song闚 r闚nie nie jest 豉twa, cz窷 z nich ociera si o jazgot, inne czasem irytuj nachalnymi samplami. Na plus wyr騜nia si jedynie Host of Seraphim s造nnej grupy Dead Can Dance, kt鏎e ze swoim etnicznym sznytem zupe軟ie nie pasuje do tego ca貫go towarzystwa.

Je郵i chodzi o pierwsz p造t, to jej adresatami powinni by amatorzy szeroko rozumianej muzyki wsp馧czesnej i rozrywkowej. Je郵i za chodzi o drug p造t, to sprawa wydaje si niemal瞠 beznadziejna, bo przebrni璚ie przez ten bezkres marnej ilustracji b璠zie nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej ortodoksyjnych fan闚 Vexille lub tw鏎czo軼i Oakenfolda. Pozostaje tylko liczy, 瞠 Brytyjczyk b璠zie si trzyma z daleka od muzyki filmowej.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD1

  • 1. Close Your Eyes (04:17) - Basement Jaxx Feat. Linda Lewis
  • 2. Easy Action (04:34) - Boom Boom Satellites
  • 3. War Is Hell (04:59) - DJ Shadow
  • 4. Target Practice (03:33) - Asian Dub Foundation
  • 5. Future Love Theme (10:31) - Carl Craig
  • 6. Message 2 U (02:33) - Paul Oakenfold
  • 7. Outsider Intro [Instrumental] (02:16) - DJ Shadow
  • 8. The Shadow (04:07) - The Prodigy
  • 9. BirdFlu (03:26) - M.I.A.
  • 10. Food A Ready (07:20) - Underworld
  • 11. Brenn Di Ega Kjerke [Vexille Mix] (08:36) - Black Strobe
  • 12. I'm Alive (04:40) - Paul Oakenfold
  • 13. Cutz (04:41) - Various (UK)
  • 14. More Than Human (03:13) - Paul Oakenfold
  • 15. Host Of Seraphim (06:19) - Dead Can Dance


CD2

  • 1. Biotechnological Future (01:47)
  • 2. Infiltration (03:25)
  • 3. Sword Team (00:37)
  • 4. Saito (00:55)
  • 5. Sword Attack (05:51)
  • 6. Deadly Calm (01:28)
  • 7. Premonitions (03:44)
  • 8. Strategy - Time For Action (02:18)
  • 9. Mission - Vexille & Leon (02:43)
  • 10. Borg Waits - 3 Minutes (02:10)
  • 11. Vexille - Where Am I (02:08)
  • 12. Takashi - Innocent Child (01:18)
  • 13. Maria & Vexille (01:18)
  • 14. Command Room - A Signal! (00:32)
  • 15. Saito! (01:57)
  • 16. Tokyo Town (01:11)
  • 17. Watch Out - Transformation (01:08)
  • 18. Command Room - Tragic Truth (02:16)
  • 19. Maria & Takashi Escape (00:28)
  • 20. Beyond The Wall (03:23)
  • 21. The Virus (03:00)
  • 22. Borg (01:51)
  • 23. Rebels Prepare To Fight (00:46)
  • 24. Maria's Story - Destiny (01:32)
  • 25. The Fight - It's Time! (01:22)
  • 26. Jag Fight (08:34)
  • 27. The 5th Gate (01:02)
  • 28. Kisaragi - Evil (01:58)
  • 29. The Power Of God.aif (01:35)
  • 30. Just Flesh And Blood.aif (01:20)
  • 31. Sacrifice Of The Faithful (02:12)
  • 32. The Demise - Maria & Leon (02:18)
  • 33. The Final Battle - Loss (05:28)
  • 34. Rebirth & Renewal (01:52)
Czas trwania: 150:32
Komentarze

Vexille

Kompozytor:

  • Paul Oakenfold
  • r騜ni wykonawcy

Wydawca:

  • Warner Music Japan (2007)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie