Szukaj: w


recenzje

Vexille



Druga połowa XXI wieku. Japonia jest najbardziej zaawansowanym technologicznie mocarstwem na świecie. ONZ chce, aby ograniczyła pracę nad robotyką, która zdominowała niemal każdą sferę życia. Władze jednak nie zgadzają się na to, efektem czego zostaje zbudowana bariera, która odgradza Kraj Kwitnącej Wiśni od reszty państw. Wkrótce wychodzi na jaw, że Japonia jest w posiadaniu tajnej broni, która może zagrażać światowemu bezpieczeństwu. Amerykańska armia postanawia wysłać tam specjalną drużynę – oddział Sword.

Tak z grubsza prezentuje się fabuła komputerowej animacji Vexille w reżyserii Fumihiko Soriego. Niestety ów zarys nie obrazuje wielu dziur logicznych, na które natkniemy się podczas seansu tego, co by nie powiedzieć, efektownie zrealizowanego widowiska (zarówno w sferze scen akcji, jak i przedstawienia futurystycznego świata). Tak też obraz Soriego wydaje się tylko swoistą błyskotką, bo ciężko nie odnieść wrażenia, że przytoczona wyżej fabuła jest tylko pretekstem do ukazania możliwości grafików komputerowych. Źle wypada również ścieżka dźwiękowa, której autorem jest, w znacznej mierze, Paul Oakenfold.

Zanim jednak przejdziemy do tego, co jest nie tak z tą muzyką, należałoby przypomnieć, kim jest nadmieniony w poprzednim zdaniu jegomość. Otóż Oakenfold to brytyjski DJ, jeden z najbardziej cenionych twórców muzyki klubowej. Jego doświadczenie na polu muzyki filmowej jest jednak niewielkie. Po raz pierwszy miał styczność z kinem przy Kodzie dostępu, następnie jeden z jego utworów pojawił się w anime Appleseed. Zapewne to właśnie styczność z tym drugim tytułem zaowocowała zaangażowaniem go do Vexille. Niestety.

Gros ścieżki dźwiękowej z Vexille stanowią wyprane z emocji, klimatu i pomysłowości, szarawe tekstury syntezatorowe, które ciężko nawet podpiąć pod ambient, a jeśli nawet, to pod doprawdy marnej jakości ambient. Czasem Oakenfold próbuje imitować akustyczne instrumenty, niestety z miernym skutkiem, co tylko pogarsza sprawę. Syntetyczność kompozycji dosłownie bije po uszach. Oczywiście takowa koncepcja w realiach filmowych nie wydaje się zupełnie błędna, w końcu elektroniczne plamy dźwiękowe jako tako odnajdują się w ilustrowaniu futurystycznego i mrocznego świata, zwłaszcza przedstawionego za pomocą grafiki komputerowej. Sęk jednak w tym, że to po prostu bardzo kiepska muzyka – czasem można odnieść wrażenie zupełnej przypadkowości. Podobne barwy mogliśmy co prawda usłyszeć na soundtracku ze wspomnianego Appleseed, niemniej plusem owej pracy była z pewnością próba tworzenia specyficznej atmosfery i jakichś linii melodycznych. Tutaj tego nie ma. Mdłe, nudne tekstury, które tworzą zwykłą tapetę. I to bardzo niskich lotów.


Podobnie ma się rzecz w przypadku muzyki akcji, bo gdy zachodzi potrzeba ożywienia ilustracji, to podstawowym rozwiązaniem, jakie stosuje Oakenfold, jest wrzucenie jakiegoś beatu z pogranicza techno i house, zapewne pochodzącego z jego remiksowej biblioteki sampli. Od niektórych fragmentów aż uszy bolą.

Trzeba jednak przyznać, że jest parę utworów wyłamujących się z tej indolencji twórczej. The Virus to całkiem ciekawa kompozycja, intensywna, klimatyczna, sprawnie budująca napięcie, częściowo nawiązująca do muzyki klubowej, a zatem bardzo bliskiej twórcy soundtracku. Jest także prawie 9-minutowy moloch muzyki akcji Jig's Fight, również czerpiący z klubowych stylizacji, choć nie obcy jest tu też komponent rockowy. Na dłuższą metę jest to trochę przytłaczający i męczący kawałek, niemniej ciężko odmówić mu chwytliwości. Na plus można zaliczyć też końcowe, nieco liryczne Rebirth & Renewal. Niestety to tylko pojedyncze wyjątki w całym oceanie niemalże kompletnie bezwartościowej ilustracji. Score trwa prawie 80 minut, a prawdę mówiąc mógłby się ograniczyć do epki z wyżej nadmienionymi utworami.

Ścieżka dźwiękowa z Vexille ukazała się na dwupłytowym wydaniu, które konstrukcyjnie przypomina soundtrack z Applessed. Na pierwszej płycie znalazły się piosenki, podobnie jak w przypadku rzeczonego tytułu, głównie wywodzące się z muzyki współczesnej, min. z takich gatunków, jak techno, trance, house i elektro-rock. Przebrnięcie przez większość songów również nie jest łatwa, część z nich ociera się o jazgot, inne czasem irytują nachalnymi samplami. Na plus wyróżnia się jedynie Host of Seraphim słynnej grupy Dead Can Dance, które ze swoim etnicznym sznytem zupełnie nie pasuje do tego całego towarzystwa.

Jeśli chodzi o pierwszą płytę, to jej adresatami powinni być amatorzy szeroko rozumianej muzyki współczesnej i rozrywkowej. Jeśli zaś chodzi o drugą płytę, to sprawa wydaje się niemalże beznadziejna, bo przebrnięcie przez ten bezkres marnej ilustracji będzie nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej ortodoksyjnych fanów Vexille lub twórczości Oakenfolda. Pozostaje tylko liczyć, że Brytyjczyk będzie się trzymał z daleka od muzyki filmowej.



Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
CD1

  • 1. Close Your Eyes (04:17) - Basement Jaxx Feat. Linda Lewis
  • 2. Easy Action (04:34) - Boom Boom Satellites
  • 3. War Is Hell (04:59) - DJ Shadow
  • 4. Target Practice (03:33) - Asian Dub Foundation
  • 5. Future Love Theme (10:31) - Carl Craig
  • 6. Message 2 U (02:33) - Paul Oakenfold
  • 7. Outsider Intro [Instrumental] (02:16) - DJ Shadow
  • 8. The Shadow (04:07) - The Prodigy
  • 9. BirdFlu (03:26) - M.I.A.
  • 10. Food A Ready (07:20) - Underworld
  • 11. Brenn Di Ega Kjerke [Vexille Mix] (08:36) - Black Strobe
  • 12. I'm Alive (04:40) - Paul Oakenfold
  • 13. Cutz (04:41) - Various (UK)
  • 14. More Than Human (03:13) - Paul Oakenfold
  • 15. Host Of Seraphim (06:19) - Dead Can Dance


CD2

  • 1. Biotechnological Future (01:47)
  • 2. Infiltration (03:25)
  • 3. Sword Team (00:37)
  • 4. Saito (00:55)
  • 5. Sword Attack (05:51)
  • 6. Deadly Calm (01:28)
  • 7. Premonitions (03:44)
  • 8. Strategy - Time For Action (02:18)
  • 9. Mission - Vexille & Leon (02:43)
  • 10. Borg Waits - 3 Minutes (02:10)
  • 11. Vexille - Where Am I (02:08)
  • 12. Takashi - Innocent Child (01:18)
  • 13. Maria & Vexille (01:18)
  • 14. Command Room - A Signal! (00:32)
  • 15. Saito! (01:57)
  • 16. Tokyo Town (01:11)
  • 17. Watch Out - Transformation (01:08)
  • 18. Command Room - Tragic Truth (02:16)
  • 19. Maria & Takashi Escape (00:28)
  • 20. Beyond The Wall (03:23)
  • 21. The Virus (03:00)
  • 22. Borg (01:51)
  • 23. Rebels Prepare To Fight (00:46)
  • 24. Maria's Story - Destiny (01:32)
  • 25. The Fight - It's Time! (01:22)
  • 26. Jag Fight (08:34)
  • 27. The 5th Gate (01:02)
  • 28. Kisaragi - Evil (01:58)
  • 29. The Power Of God.aif (01:35)
  • 30. Just Flesh And Blood.aif (01:20)
  • 31. Sacrifice Of The Faithful (02:12)
  • 32. The Demise - Maria & Leon (02:18)
  • 33. The Final Battle - Loss (05:28)
  • 34. Rebirth & Renewal (01:52)
Czas trwania: 150:32
Komentarze

Vexille

Kompozytor:

  • Paul Oakenfold
  • różni wykonawcy

Wydawca:

  • Warner Music Japan (2007)

R E K L A M A






NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie