Szukaj: w


recenzje

Tomb Raider (2018)



Atlantyda, El Dorado, 毒鏚這 m這do軼i, 安i皻y Graal, ile to legend wok馧 tych magicznych miejsc i artefakt闚 powsta這. Ile to przez stulecia by這 os鏏, kt鏎e wierzy造 w ich istnienia i wyruszy這 na ich poszukiwania. Mo積a powiedzie, 瞠 ka盥a epoka, ma swoje mityczne miejsca, przedmioty i tych, kt鏎zy je poszukuj. I tak od pocz徠ku od lat 90tych, ubieg貫go wieku niezliczone rzesze 鄉ia趾闚 wyruszy這 do kin w poszukiwaniu legendarnej Dobrej Filmowej Adaptacji Gry Wideo. Wielu poleg這 ogl康aj帷 Super Mario Bros., Street Fightera, czy te Maxa Payne'a o niezliczonych adaptacjach gier od Uwe Bolla nie wspominaj帷. Czasami trafia造 si adaptacje g逝pie, ale przy odpowiednim wy陰czeniu m霩gu, daj帷e rozrywk jak Mortal Kombat, czy te Tomb Raider. Dok豉dniej na pocz徠ku XXI. wieku doczekali鄉y si dw鏂h film闚 o s造nnej poszukiwaczce skarb闚 Larze Croft z Angelin Jolie w roli g堯wnej. Cho zmia盥穎ne przez krytyk闚, filmy swoje zarobi造, ale nie pomog造 walczy z przekonaniem, 瞠 nie da si nakr璚i dobrej adaptacji gry wideo. 17 lat p騧niej mamy kolejn pr鏏 przeniesienia s造nnej pani archeolog na du篡 ekran.
U篡waj帷 angielskiego zwrotu najnowszy Tomb Raider to troch taki podw鎩ny reboot. Jest to filmowy reboot oparty na reboocie jaki przesz豉 w 鈍iecie gier, ta seria w roku 2013. Sami filmowcy nie pozostawili nic przypadkowi i bardzo wiernie zaadaptowali t gr, i to nie tylko je瞠li chodzi o wi瘯szo嗆 element闚 fabu造. Wiele scen, ale tak瞠 jak si Lara Craft porusza, wygl康a jak 篡wcem wzi皻e z gry. W g堯wn rol wcieli豉 si Alicia Vikander i rzeczywi軼ie bli瞠j je do Lary Croft z ostatnich gier, ni tych z lat 90tych i pocz徠ku millenium. Najwa積iejsze pytanie brzmi, czy tym razem uda這 si przenie嗆 gr na du篡 ekran? Mimo, 瞠 najnowszy Tomb Raider nie jest filmem wybitnym, to jednak sprawdza si jako solidne kino przygodowe z wszystkimi jego zaletami i wadami. Jest z pewno軼i lepszy od dawnych filmowych Tomb Raider闚, kt鏎e sporo nadrabia造 charyzm Angeliny Jolie. Tym bardziej szkoda, 瞠 akurat jedn z najwi瘯szych wad jest 軼ie磬a d德i瘯owa za kt鏎 odpowiada Tom Holkenborg.

Holenderski kompozytor, kt鏎y na zmian u篡wa pseudonimu Junkie XL z czas闚 bycia DJem (W豉軼iwie to mo積a si pogubi jak Holender chce by nazywany, gdy na napisach ko鎍owych widnieje samo "Tom Holkenborg", ale na ok豉dce soundtracku mamy ju "Tom Holkenborg a.k.a. Junkie XL"???), na pewno nie uciszy t prac swoich licznych krytyk闚. Ba, on daje im wr璚z bro do r瘯i. Sam nigdy nie by貫m a tak bardzo krytyczny wobec niego, a Mad Max: Fury Road, Distance Between Dreams, czy Brimstone uwa瘸m za dobre soundtracki. I maj帷 w pami璚i te prace, czy te dobry temat do The Dark Tower, po cz窷ci mia貫m pewne oczekiwania wobec Tomb Raidera. Uwa瘸貫m, 瞠 tego typu kino wyzwala w kompozytorach najwi瘯szy potencja. Z jednej strony liczy貫m na przygodowy score z wyrazistym tematem dla g堯wnej bohaterki. Mia貫m te jednak w pami璚i agresywny, brutalny, ale robi帷y bardzo dobr robot w grze, soundtrack autorstwa Jasona Gravesa. I widz帷 zwiastuny filmu i d簑nglow sceneri, my郵a貫m, 瞠 taka ostra muzyka te by dobrze si sprawdzi豉, nawet je瞠li oznacza這by to niezbyt 豉tw w odbiorze p造t. Niestety oba scenariusze si nie sprawdzi造. Tomb Raider nie posiada przygodowego ducha, ni wyrazistego tematu, ni drapie積ego brzmienia jakiego oferowa豉 軼ie磬a do gry Gravesa. Zamiast tego mamy ponad 70-minutow, anonimow, m璚z帷 軼ian d德i瘯u bez 豉du i sk豉du, kt鏎a ci庵nie si w niesko鎍zono嗆.



Co prawda norwerski re篡ser Roar Uthaug Tomb Raider podkre郵a w wywiadach, 瞠 nie chcia klasycznie, a "wsp馧cze郾ie" brzmi帷ej oprawy muzycznej. Ale czy mamy przez to rozumie, 瞠 chcia 軼ie磬 d德i瘯ow, kt鏎 mo積a ograniczy do dw鏂h s堯w: "CHAOS" i "HAxS"? Gdy w豉軼iwie tak mo積a by這by podsumowa ten soundtrack, na kt鏎ym prawie wszystko jest jednym wielkim hukiem. Mamy wi璚 g這郾e, w og鏊e niefinezyjne b瑿nienie. G這郾e smyczki i jeszcze g這郾iejsze d璚iaki, brzmi帷e niesamowicie sztucznie, jakby wykonywane by造 na komputerze, a nie przez 篡wych muzyk闚, na prawdziwych instrumentach. Gdzieniegdzie przewinie si fortepian, jakie namiastki melodii, a nawet co na miar jakiego motywu. Jednak szybko one gin, przygniecione, jednostajn muzyk akcji opart g堯wnie o przys這wiowe "walenie po garach". Jako, 瞠 film nazywa si Tomb Raider to naturalnie soundtrack zdominowany jest muzyk akcji i zatrwa瘸j帷e jest jej prostota i jak ona brzmi. Holkenborg 陰czy wspomniane perkusje, z orkiestr opart g堯wnie o wspomniane d璚iaki i smyczki, oraz miesza to z najr騜niejszymi elektronicznymi d德i瘯ami, tworz帷 ogromn, g這郾 軼ian d德i瘯u. ㄠczenie elektroniki i orkiestry zupe軟ie Holendrowi nie wychodzi, skoro w efekcie ko鎍owym wszystko brzmi tak p豉sko, sztucznie i niezno郾ie g這郾o. Dlatego te trudno uwierzy, 瞠 podczas nagrywania tej 軼ie磬i d德i瘯owej wykorzystano prawdziwe instrumenty. Co wi璚ej, na swoich profilach spo貫czno軼iowych (Facebook, Twitter) Tom Holkenborg zamieszcza zdj璚ia r騜nych instrument闚 perkusyjnych, cz瘰to orientalnych, jakich niby mia u篡. "Niby", nie dlatego, 瞠 mu nie wierz, 瞠 ich nie u篡, ale po prostu ich nie s造cha. Holender chcia te troch nawi您a do kompozycji Jasona Gravesa, kt鏎y wykorzysta najr騜niejsze nagrania d德i瘯闚 z d簑ngli. Tylko, 瞠 u niego odg這sy dzikiej zwierzyny, szum drzew, naprawd by這 s造cha, u Holkenborga znowu gin one w tym ca造m miksie, jak i w samym obrazie. Tym bardziej te wszystkie zabiegi zdaj si by zbyteczne, skoro w samym filmie nie graj wi瘯szej roli.

Je瞠li Uthaug chcia oprawy d德i瘯owej, nie pe軟i帷ej wi瘯szej roli i do b鏊u anonimowej, to trzeba przyzna, 瞠 Tom Holkenborg tak mu dostarczy. Wspomniane odg這sy d簑ngli, orientalne instrumenty, wszystkie one gin w obrazie, gdzie muzyka jawi si niesko鎍zonym b瑿nieniem ile razy co si dzieje. W spokojniejszych momentach Holender, podobnie jak w wi瘯szo軼i swoich prac, si璕a po smyczki, d德i瘯 pianina, czy pulsuj帷 elektronik. Ale znowu, brzmi to tak strasznie sztucznie, p豉sko i prosto. Jak chocia瘺y w spokojniejszym i bardziej przyst瘼nym na albumie utworze Seeking Endurance. Ilustruj帷e on wypraw Lary Croft na tajemn wysp, nie ma w nim jednak nic ekscytuj帷ego, czy przygodowego, czego mo積a by這by po takiej scenie oczekiwa. Tak jak ca造 w徠ek kr鏊owej Himiko, jej grobowca, muzycznie odarty jest z tajemniczo軼i, mistycyzmu, a ogranicza si do prostych, niby gro幡ych elektronicznych brzmie.

W徠ek Lary Croft i jej ojca, to ju sprawdzone smyczki i najlepiej on uchwycony jest w otwieraj帷ym album utworze Return to Croft Manor. Znowu nic wielkiego, wr璚z prostego, ale stanowi帷ego na sw鎩 spos鏏 mi陰 odmian do huku jakim cechuje si wi瘯szo嗆 tej 軼ie磬i. Otrzymujemy w nim te pewne zal捫ki, g堯wnego tematu, kt鏎y cho wielu mo瞠 si zdziwi, ten soundtrack naprawd posiada. Czasami, gdzieniegdzie Holkenborg go drobno akcentuje, ale zar闚no w filmie jak i na albumie przyjdzie nam sporo poczeka ni wreszcie go w pe軟i us造szymy. I jest to akurat do嗆 zrozumia貫. Film ukazuje pocz徠ki Lary Croft i jak sta豉 si s造nna archeolog, przeszukuj帷 staro篡tne grobowce. Dlatego te mo積a zrozumie, 瞠 dopiero pod koniec w utworze Becoming the Tomb Raider daje o sobie zna jej temat. Ma on w sobie co z podnios造ch motyw闚 jakie Hans Zimmer w latach 90tych pisa na p璚zki. Przy czym gdyby naprawd by on autorstwa s造nnego Niemca, to trzeba by這by uzna, 瞠 albo mia on gorszy dzie, albo skomponowa go od niechcenia. Troch znamiennym, 瞠 najlepszym utworem na p造cie i najbardziej wyrazistym motywem w ca造m filmie, jest 鈔edniej jako軼i imitacja wczesnej tw鏎czo軼i Hansa Zimmera, za o reszcie mo積a zapomnie.

Zwa篡wszy jak tw鏎cy wzorowali i starali si odda ducha gry, szkoda 瞠 nie zatrudnili po prostu Jasona Gravesa jako kompozytora. Ba, mogli nawet p鎩嗆 krok dalej i pod這篡 jego muzyk z gry pod ten film. Na pewno lepiej by si ona sprawdzi豉 od tej autorstwa Toma Holkenborga. I naprawd nie sprawia mi ani przyjemno軼i, czy dzikiej satysfakcji wystawianie tak niskiej oceny, tym bardziej, 瞠 jak wspomnia貫m par soundtrack闚 Holendra, kt鏎e na pocz徠ku wymieni貫m naprawd lubi i ceni. Tak samo jak on sam, sprawia wra瞠nie sympatycznej osoby, pe軟ej pasji i zaanga穎wania w to co robi. Jednak tej pracy nie da si obroni i zawodzi ona na wszystkich polach. Nawet je瞠li chodzi o muzyk elektroniczn, w kt鏎ej Holkenborg aka Junkie XL si w niej ca貫 篡cie specjalizowa. Wypada ona s豉bo, ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem okropnego The Bag b璠帷ym okropn pseudo-techno-dubstepo-mieszank, kt鏎 je郵i si odwa篡cie, mo瞠cie poni瞠j przes逝cha. Muzycznie najnowszy Tomb Raider ani nie jest ciekawy, w filmie nie gra wi瘯szej roli poza mo瞠 nadawaniem jakiego tam tempa, a przej軼ie przez licz帷y ponad 70 minut album, jest r闚nie ci篹kie jak zmagania Lary Croft. I cho filmowo mo瞠my m闚i o dobrej adaptacji gry wideo, tak soundtrack do niej, najlepiej niech zostanie zakopany, zamkni皻y w pot篹nym grobowcu, do kt鏎ego nikt nie b璠zie mia dost瘼u.

Nie zaszkodzi這by te troch wymy郵nych pu豉pek, aby odstraszy i powstrzyma przed nim potencjalnych 鄉ia趾闚.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Return to Croft Manor (8:13)
  • 2. Seeking Endurance (1:10)
  • 3. The Bag (1:49)
  • 4. Path of Paternal Secrets (3:40)
  • 5. The Devil’s Sea (4:12)
  • 6. Let Yamatai Have Her (13:24)
  • 7. Figure in the Night (4:15)
  • 8. Remember This (3:26)
  • 9. Never Give Up (5:36)
  • 10. Karakuri Wall (4:38)
  • 11. What Lies Underneath Yamatai (8:35)
  • 12. There’s No Time (4:02)
  • 13. Becoming the Tomb Raider (7:16)
  • 14. The Croft Legacy (2:01)
Czas trwania: 72:16
Komentarze
Roman 2018-04-08
14:43
Co tu du穎 pisa, po prostu wszystko zaje盥瘸 Zimmerowskim ja這wym, monotonnym graniem. I nie ma znaczenie czy na ok豉dce b璠zie widnie nazwisko Zimmera czy jakiego D簑ngli XW albo innego szrota z RCP
Mystery 2018-04-10
11:17
Film to geneza postaci, Junkie za to zaprezentowa nam chyba genez scoru, gdzie przez ca造 film i p造t zwyk造m barabanieniem dochodzi do fina這wego "Becoming the Tomb Raider", gdzie mamy w ko鎍u co co mo瞠my nazwa muzyk... og鏊nie okropne do鈍iadczenie.
Zibi 2018-04-29
11:21
Niestety przedm闚cy maj racj. Na singiel materia逝 by starczy這 - na p造t niekoniecznie... By potencja a wysz這 bardzo s豉bo.
Zibi 2018-04-29
11:21
Niestety przedm闚cy maj racj. Na singiel materia逝 by starczy這 - na p造t niekoniecznie... By potencja a wysz這 bardzo s豉bo.

Tomb Raider (2018)

Kompozytor:

  • Tom Holkenborg (Junkie XL)

Muzyka dodatkowa:

  • Aljoscha Christenhuss
  • Antonio di Iorio

Wydawca:

  • Sony Classical (2018)

Producent:

  • Tom Holkenborg

R E K L A M A






NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie