Szukaj: w


recenzje

Lumumba



Patrice Lumumba (1925-1961) by pierwszym premierem Demokratycznej Republiki Konga. Dzi postrzegany jest za bohatera narodowego, symbol walki z imperializmem (do 1960 roku Kongo znajdowa這 si pod belgijskim protektoratem). Jego kr鏒kie rz康y, a zw豉szcza proponowana idea zjednoczenia Afryki, przysporzy造 mu jednak sporo wrog闚. W 1960 zosta dymisjonowany. Od tego czasu by 軼igany jako przest瘼ca, a po aresztowaniu zosta rozstrzelany wraz z dwoma cz這nkami swojego rz康u. Dwa dni p騧niej jego zw這ki zosta造 wykopane, a nast瘼nie po獞iartowane i zalane kwasem. Morderstwo Lumumby odbi這 si szerokim echem na arenie mi璠zynarodowej.

O politycznej karierze legendarnego, kongijskiego przyw鏚cy, oraz o okoliczno軼iach jego 鄉ierci, opowiada film Raoula Becka Lumumba z 2000 roku, b璠帷y koprodukcj francusko-niemiecko-belgijsko-haita雟k. Muzyk do skomponowa Jean-Claude Petit, znany g堯wnie ze 軼ie磬i d德i瘯owej do Cyrano de Bergerac z Gerardem Depardieu w roli tytu這wej, za kt鏎 zosta nagrodzony BAFTA. Tym razem francuski kompozytor, z racji oczywi軼ie tematyki filmu, musia skierowa si w stron muzyki Afryki. Co zatem stworzy?

Ju sam pocz徠ek oficjalnego soundtracku przenosi s逝chacza na Czarny L康. Tamtejsze perkusjonalia buduj preludium dla tematu g堯wnego, tematu samego Lumumby, z pocz徠ku intonowanego przez wyciszone, liryczne kobiece mormorando. Pojawia si on tak瞠 w drugim utworze, tym razem w wersji 酥iewanej (z tekstem), gospelowym ch鏎kiem, afryka雟kimi perkusjonaliami i sekcj smyczkow. W zasadzie 闚 motyw nakre郵a nam koncepcj obran przez Petita w kontek軼ie ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej, jak jest klasyczne dla muzyki filmowej budowanie dramaturgii poprzez 鈔odki wyrazu kojarzone z miejscem akcji filmu Becka. Muzyka Petita posiada wi璚 spory 豉dunek dramatyczny, ale dzi瘯i stosownym zabiegom jest mocno nas帷zona afryka雟k specyfik i brzmieniem.


Highlightami albumu nie s jednak wariacje 豉dnego tematu g堯wnego, lecz dwie doskona貫 pie郾i, melodycznie i aran瘸cyjnie do siebie do嗆 zbli穎ne. Sprawnie puentuj one polityk Lumumby: jedna z nich jest pe軟a heroizmu, triumfalna i optymistyczna, druga natomiast jest bardziej dramatyczna, posiada te nutk napi璚ia. Wprowadzany jest tutaj oczywi軼ie ch鏎 i perkusjonalia podkre郵aj帷e afryka雟ki koloryt. Koncepcyjnie przypominaj one chocia瘺y kultowe Dry Your Tears, Afrika Johna Williamsa z Amistadu, czy te Mother Africa Hansa Zimmera z Zewu wolno軼i. Nie ma tu oczywi軼ie 瘸dnej mowy o jakimkolwiek plagiacie, czy nawet inspiracji, niemniej wszystkie te kompozycje cechuje pewnego rodzaju zachwyt nad poetyk Czarnego L康u. Obydwie pie郾i us造szymy w kapitalnym Finale, najbardziej reprezentacyjnym kawa趾u na p造cie, pe軟i帷ym rol swoistej suity. Niema造 udzia w tych utworach mia豉 Lokua Kanza, piosenkarka z Demokratycznej Republiki Konga.

Jako 瞠 obraz Becka to w du瞠j mierze kino polityczne, pe軟e intryg i politycznych gierek, to te Petit zobligowany by do napisania nieco bardziej zdystansowanej emocjonalnie i wtopionej w filmowe kadry ilustracji, kt鏎a spe軟ia豉by funkcje underscore'u. Na albumie znalaz這 si wi璚 troszk mniej atrakcyjnego materia逝, kt鏎y w domowym zaciszu radzi sobie gorzej. Niemniej i tutaj znajdziemy ma貫 pere趾i, jak chocia瘺y pi瘯ne, cho i pe軟e napi璚ia, oparte na mieszanym ch鏎ze i orkiestrze, La Guerre.

Powa積ym zgrzytem soundtracku s dwa utwory 廝鏚這we, zakorzenione w afryka雟kiej muzyce rozrywkowej. Samo ich zamieszczenie na albumie nie jest dobrym pomys貫m, a co dopiero, gdy decydenci postanowili rozlokowa je w 鈔odku zaprezentowanego na p造cie materia逝, bezsensownie przerywaj帷 obcowanie z oryginalnym scorem. Oczywi軼ie nie mo瞠 to rzutowa diametralnie na finaln ocen, aczkolwiek dobrze by by這, gdyby鄉y nie musieli zmaga si z takimi niepotrzebnymi wtr皻ami.

Je郵i kto lubi w muzyce filmowej afryka雟kie komponenty, to Lumumba Jean-Claude Petita wprost musi si znale潭 na li軼ie obowi您kowych rzeczy do przes逝chania. Jest tutaj sporo wokali, gospelowych ch鏎k闚 i b瑿n闚, ale nie brakuje te wyrazistej tematyki i bardziej tradycyjnego instrumentarium. Tym samym wi瘯szo嗆 mi這郾ik闚 muzyki filmowej powinna si spokojnie odnale潭 w tym materiale. Gor帷o polecam!





Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Lumumba (g幯廨ique) (01:37)
  • 2. Les traces du crime (03:06)
  • 3. La r廧ression (03:12)
  • 4. Le pressentiment (02:33)
  • 5. Le discours (03:10)
  • 6. Ind廧endance Cha Cha (02:50)
  • 7. Table ronde (03:37) - Lumumbashi Stars
  • 8. La peur des Belges (03:29) - Lumumbashi Stars
  • 9. La guerre (02:47)
  • 10. L'ambassadeur U.S. (02:57)
  • 11. Le putsch (01:29)
  • 12. Mobutu (02:25)
  • 13. La d嶰ision (00:53)
  • 14. Final (06:08)
Czas trwania: 40:13
Komentarze

Lumumba

Kompozytor:

  • Jean-Claude Petit

Muzyka dodatkowa:

  • Lokua Kanza

Wydawca:

  • CAM (2000)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie