Szukaj: w


recenzje

Madame Bovary (Pani Bovary)



Pani Bovary stanowi cz瘰ty punkt wyj軼ia do rozm闚 o literaturze w sensie og鏊nym. To flagowe dzie這 Gustava Flauberta, mieszcz帷e si na 4500 stronach, z kt鏎ych wydano zaledwie 500, by這 debiutem francuskiego realisty. Powie嗆 totalna, jak r闚nie si j nazywa, Pani Bovary opowiada tragiczne losy Emmy, m這dej, targanej sprzeczno軼iami m篹atki, kt鏎ej ma鹵e雟two doskwiera, i kt鏎a robi wszystko, by to zmieni. Jej d捫enie do prze豉mania impasu, w jaki doprowadzi這 j pochopne zam捫p鎩軼ie, odbija si na jej m篹u, Karolu, mieszka鎍ach normandzkiej prowincji niedaleko Rouen oraz, co nieuniknione, jej samej. Tak z pozoru nieskomplikowana historia w g堯wnej mierze eksponuje, w brawurowy spos鏏, kobiec psychik, i po dzie dzisiejszy, przynajmniej w tym aspekcie, nie ma sobie r闚nych.

Z tego te powodu Pani Bovary nie stanowi 豉twej materii dla filmowc闚. Jak na ironi, ta znana pod ka盥 szeroko軼i geograficzn powie嗆, nigdy nie doczeka豉 si pami皻nej ekranizacji. Z dziesi徠ek pr鏏 do 鈍iadomo軼i widza przebi造 si te z 1991 roku (Isabelle Huppert jako Emma) i 2000, w formie miniserialu z Frances O'Connor w roli tytu這wej. Ostatnie zmaganie z klasykiem Flauberta to dzie這 Sophie Bartes.

Pr鏏a cho wysmakowana wizualnie, gubi ducha pierwowzoru, skazuj帷 nas na film, b璠帷y w wi瘯szym stopniu rysopisem ksi捫ki ni jej odzwierciedleniem. Trudno orzec, czym sobie Bartes zawini豉. Jej interpretacja nie jest w 瘸dnym stopniu odkrywcza, nie rzuca nowego 鈍iat豉 na decyzyjno嗆 Emmy, nie t逝maczy 篡ciowej inercji Karola. Co gorsza, film tak naprawd stanowi krok wstecz w rozwa瘸niach o naturze osobowo軼i g堯wnej bohaterki, na co sk豉da si gar嗆 czynnik闚. Jednym z nich jest 幢e dobrana obsada (Mia Wasikowska ci庵le na planie Jane Eyre), innym pomini璚ie kilku kluczowych ksi捫kowych epizod闚, kt鏎ych nie b璠 zdradza, acz kt鏎ych absencja ma dosy dalekosi篹ne skutki, o czym za chwil. Zamiast tego, re篡serka k豉dzie nacisk na skrupulatn charakteryzacj i kostiumy, czyni帷 z Madame Bovary przyk豉dne kino kostiumowe, kt鏎e konsumujemy bez zaj彗ni璚ia. Tylko, a mo瞠 i a tyle.

W obr瑿ie 軼ie磬i d德i瘯owej zmierzy nam si b璠zie dane z klasyk w hiper minimalistycznym wydaniu. Tak bowiem Evgueni i Sacha Galperine, francuskie rodze雟two pochodzenia rosyjskiego, podchodz do swojej kompozycji - bardzo estetycznie, skromnie, fragmentarycznie. To zatem co us造szymy w otwieraj帷ym raptem 25 minutowy album The Youth, nakre郵i nam ca這嗆 wydawnictwa. Na nie sk豉da si pianino, du穎 pianina, o zr騜nicowanej intensywno軼i i roli. The Youth jest 郵iczne, nie poddane jednemu tematowi, a zmiennej, ciekawskiej melodii, w kt鏎ej bracia przeskakuj pomi璠zy intryguj帷ym, lekkim wachlarzem klawiszy, a wyrazist a-durow liryk. Dostajemy Emm - wyciszon, ma這m闚n podopieczn urszula雟kiego zakonu, kt鏎a w豉郾ie otrzymuje „odpowiedni edukacj”. Za chwil jednak zakon opu軼i, by sta si kobiet i rozpocz望 nowe 篡cie u boku Karola. Tutaj The Youth, nie bez powodu najrado郾iejszy utw鏎 w puli, znacz帷o si urywa, a nast瘼ny The New House, w d逝gich, badawczych smyczkach, zapowiada powoln dekompozycj jak dot康 uporz康kowanej egzystencji panny Bovary.


A do ko鎍a b璠ziemy 鈍iadkami pianistycznego eksperymentu. Polega on na tym, by tym samym 鈔odkiem zapewni jak najwi璚ej tre軼i, kt鏎ej niestety nie wida na ekranie. Podk豉d muzyczny zatem musi dzielnie znosi fabularne przestoje, d逝篡zny i nijakie dialogi. Duet Galperine g這wi si na coraz to 鄉ielsze i intymne pasa瞠, b璠帷e si陰 sam w sobie. Du穎 bowiem w Madame Bovary pauz, dywagacji o mi這軼i romantycznej i refleksji nad bylejako軼i francuskiej prowincji. I cho 瘸dne z tych aspekt闚 nie dostaje w豉snego g這su, co przypisa nale篡 hermetyczno軼i instrumentali闚, muzyka spe軟ia swoj rol bez zarzutu. Powa積a i bezkompromisowa aura kt鏎ej eskalacja nast瘼uje w liturgicznym The Hunt, nastr鎩 i lekko嗆 nie przem璚zaj帷a s逝chacza - to niew徠pliwie najwi瘯sze jej atuty.

Pozbawiona kilku literackich atrybut闚 – podobnie jak sam film - takich jak humor i sarkazm, muzyka mie軼i si w nurcie dokona takich operator闚 klasycznego brzmienia jak Dario Marianelli czy Jonny Greenwood. Tego drugiego nawet bardziej, zwa篡wszy na dosy awangardowe i ch這dne w tonacji utwory A Lot of Courage oraz Poison. Marianelli z kolei to ca豉 idea na opraw muzyczn, co ma pewien sens, je郵i por闚namy Madame Bovary do Jane Eyre. W tej pierwszej wi璚ej solowych i dosadnych interpretacji, w tej drugiej dramaturgii i technicznych zawi這軼i. W tych瞠 por闚naniach warto jeszcze uruchomi kapsu喚 czasu i si璕n望 po walc Madame Bovary Miklosa Rozsy z roku 1949. A to, by przekona si, 瞠 ta sama w zasadzie historia, mo瞠 zosta potraktowana kompletnie odmienn manier. I nie mam na my郵i i軼ie bizantyjskiego patosu wymaganego przez tamt epok. Prawdopodobnie nikomu do g這wy nie przysz這, 瞠 za 60 lat muzycy przebrn przez t sam opowie嗆, korzystaj帷 z drastycznie uszczuplonej orkiestry. I zrobi to dobrze.

Minusem ca貫go przedsi瞝zi璚ia braci Galperine jest sam film, poniewa z這穎no嗆 postaci Flauberta na tle zupe軟ie niez這穎nego miasteczka od zawsze stanowi豉 nie lada problem dla filmowc闚. Podczas gdy Madame Bovary a.d. 2014 zjada sw鎩 w豉sny ogon, kompozytorzy pr鏏uj ten ogon odnale潭. Przyk豉dem na to jest ci庵貫 wertowanie przez nich fabu造 jak w Fireworks czy fantastycznym Piano Lessons. Dzi瘯i temu udaje si omija szerokim 逝kiem bezbarwno嗆 i gatunkow odtw鏎czo嗆 tej kostiumowej produkcji. Niestety tak niedoskona貫 dzie這 musi r帳n望 rykoszetem w warstw muzyczn. Raz, to w wi瘯szo軼i solowe pianino, wymagaj帷e kosmicznych pok豉d闚 uwagi, nawet gdy brzmi r騜norodnie, dwa zgrabnie oprawiona ilustracja w obrazie nie przek豉da si na wydanie albumowe. Tak jakby kto speszony dzia豉niem 軼ie磬i w filmie, postanowi ograniczy jej zasobno嗆 na albumie – byle nie przeskoczy豉 tego, co powinno rokowa najbardziej, czyli ta鄉a, a nie 軼ie磬a filmowa. To nic, ta adaptacja Madame Bovary wci捫 pozostaje interesuj帷a, je郵i tylko pod wzgl璠em muzycznym. Parafrazuj帷 Flauberta: to ksi捫ka o niczym, broni帷a si si陰 stylu. Taki styl narzucaj bracia Galperine. Reszta tw鏎c闚 filmu chyba bardziej wzi窸a sobie do serca t pierwsz cz窷 wypowiedzi wybitnego Francuza.





Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Youth (2:05)
  • 2. The New House (2:11)
  • 3. Emma and Leon (1:27)
  • 4. The Hunt (1:52)
  • 5. A Premonition (1:50)
  • 6. Rouen (1:48)
  • 7. A Lot of Courage (1:40)
  • 8. Fireworks (1:41)
  • 9. The Marquis (1:11)
  • 10. Piano Lessons (2:40)
  • 11. The Silence of Nature (2:12)
  • 12. The River (0:49)
  • 13. Poison (2:25)
Czas trwania: 23:02
Komentarze

Madame Bovary (Pani Bovary)

Kompozytor:

  • Evgueni Galperine & Sacha Galperine

Dyrygent:

  • Vsevolod Polonsky
  • Vladimir Begletsov

Orkiestrator:

  • Evgueni Galperine
  • Herv Jamet

Soli軼i:

  • Anastasya Terenkova (fortepian)
  • Catherine Cantit (flet)

Wykonawcy:

  • St Petersburg Symphony Orchestra
  • The Chamber Choir of Smolny Cathedral

Wydawca:

  • August Recordings (2015)

Producent:

  • Tara Moross

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie