Szukaj: w


recenzje

Gamera Tai Uchu Kaijû Bairasu (Gamera vs. Viras)



Seria o Gamerze, wielkim i lataj帷ym 鄴逕iu, czo這wym potworze konkurencyjnej dla Toho wytw鏎ni Daiei, przechodzi豉 podobne przeobra瞠nia, jak cykl o du穎 popularniejszej Godzilli. Pierwsze filmy, cho zadebiutowa造 w czasach, gdy franczyza Toho zacz窸a ju ukierunkowywa si w stron m這dszej widowni, cechowa powa積y ton, analogicznie, jak w przypadku klasycznego ju obrazu z 1954 roku o gigantycznym jaszczurze. Jednak seria o Gamerze potrzebowa豉 zaledwie dw鏂h lat, aby wzorem Toho spr鏏owa infantylnego tonu na swoim podw鏎ku. I tak te ju w 1968 roku, czyli zaledwie trzy lata od debiutu Gamery na du篡m ekranie, mia premier Gamera vs. Viras, kt鏎y cechowa zdecydowanie familijny charakter. Film ukaza si w Stanach Zjednoczonych pod tytu貫m Destroy All Planets, co jest ewidentnym nawi您aniem do Destroy All Monsters, produkcji z cyklu o Godzilli.

Gamera vs Viras, czyli czwarta cze嗆 serii, ponownie wyre篡serowana przez Norakiego Yuas, skupia si na dw鎩ce harcerzy, Jimie i Masau. Pewnego dnia zostaj oni porwani przez obc cywilizacj, Virasian, kt鏎a chce si zem軼i na Gamerze za zniszczenie ichniejszego statku kosmicznego. Kosmici doskonale zdaj sobie bowiem spraw ze s豉bo軼i zmutowanego 鄴逕ia do dzieci. W ten spos鏏 Virasianie oraz ich lider Viras zastawiaj na Gamer pu豉pk.

圭ie磬 d德i瘯ow do Gamera vs. Viras stworzy Kenjiro Hirose (1929-2009), g堯wnie autor muzyki filmowej. Podczas swojej ponad 30-letniej kariery mia on sposobno嗆 wsp馧pracowa z rozmaitymi re篡serami, zw豉szcza z Junem Fukud i Sadao Nakajim. Warto te wspomnie, 瞠 Hirose by konsultantem muzycznym samego Johna Wiliamsa, gdy ten, jeszcze jako Johnny Williams, w 1965 roku pracowa nad None but the Brave Franka Sinatry, filmem, kt鏎ego akcja toczy si w trakcie II wojny 鈍iatowej na jednej z wysp na Pacyfiku.

Cho Gamera vs. Viras to jedyny film z serii, do kt鏎ego Hirose mia sposobno嗆 napisa muzyk, to jednak jego wk豉d w muzyczne uniwersum jest znacznie szerszy. Ot騜 piosenka Gamera March, stworzona na potrzeby tej瞠 partytury, pojawi豉 si w kilku nast瘼nych produkcjach o Gamerze. Jest to chwytliwy i beztroski marszyk (jak zreszt sama nazwa wskazuje), zdecydowanie jedna z najfajniejszych melodii skomponowanych na potrzeby cyklu. Takowa stylistyka wynika oczywi軼ie z obranej przez Yuas konwencji – familijna Gamera otrzyma豉 familijny temat g堯wny.


W podobnym tonie utrzymana jest zreszt pierwsza po這wa oficjalnego soundtracku, i nie mam tu na my郵i jedynie pos逝giwania si tematem z Gamera March. Hirose skomponowa tak瞠 prosty, zamierzenie infantylny temat dla harcerzyk闚, cz瘰to rozpisany na smyczki i kojarzone z dzie熤i cymba趾i, kt鏎ym towarzysz zazwyczaj subtelne perkusjonalia (min. marakasy i b瑿enki). Do tego mamy kilka pomniejszych, dzieci璚ych motywik闚 (kojarz帷ych si chocia瘺y z dawnymi kresk闚kami), a nawet harcersk przy酥iewk. Ca造 ten, nazwijmy to, familijny blok utwor闚 ko鎍zy si instrumentaln (niemal瞠 pompatyczn w wyd德i瘯u) intonacj Gamera March.

Pocz患szy od 12. utworu wkraczamy jednak na du穎 ci篹szy w ods逝chu materia, kt鏎y zwi您any jest z filmowymi antagonistami, czyli Virasianami. Sprowadza si on g堯wnie do budowania suspensu, cz瘰to za pomoc awangardowych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu. Hirose nierzado 陰czy przeci庵貫, niskie frazy fagotu (lub kontrafagotu) z charakterystycznym d德i瘯iem, osi庵anym najpewniej za pomoc ci庵貫go pocierania o talerze. Czasem owym teksturom towarzysz inne perkusjonalia. Kolejnym modernistycznym elementem s partie elektroniczne, oczywi軼ie ju mocno archaiczne (syntezatory w owym czasie dopiero raczkowa造), kt鏎e nie幢e sprawdzaj si w roli muzycznego odzwierciedlenia zaawansowanej technologii Virasian. Niestety poza filmowym kontekstem radz sobie du穎 s豉biej, czasem nawet mog wr璚z mierzi.

Do嗆 zaskakuj帷y jest spos鏏 prezentacji materia逝 na p造cie. Przede wszystkim nie otrzymali鄉y, jak to cz瘰to bywa w przypadku soundtrack闚 z tzw. kaiju-movies, masy kompletnie zb璠nych 軼ie瞠k alternatywnych. Ba, niekt鏎e utwory, zupe軟ie przeciwnie od typowych dla tego podgatunku tendencji, s stosunkowo d逝gie, kilka z nich przekracza nawet 5 minut. Druga strona medalu jest taka, 瞠 niestety tyczy si to g堯wnie tych du穎 mniej przyst瘼nych kompozycji (materia Virasian). I tak te 闚 suspens, nawet je郵i intryguj帷y od formalnej strony, mo瞠 wystawi odbiorc na pr鏏. Ponadto w drugiej cz窷ci albumu mamy sposobno嗆 obcowa z bardziej typowymi dla tego typu film闚, lekko dysonuj帷ymi i gromkimi partiami instrument闚 d皻ych blaszanych.

Pomimo tego, 瞠 nie ma tutaj prawie w og鏊e niepotrzebnych dodatk闚, to jednak wci捫 jest to muzyka, kt鏎a trwa prawie 70 minut, co przy tego rodzaju 軼ie磬ach d德i瘯owych na pewno b璠zie doskwiera這 statystycznemu mi這郾ikowi muzyki filmowej. Nie ma co ukrywa – zredukowanie materia逝 na pewno wysz這by wszystkim na dobre. Niemniej chocia瘺y ze wzgl璠u na pierwsze pojawienie si Gamera March nale篡 zaliczy ten soundtrack do wa積iejszych pozycji z muzycznego uniwersum Gamery.



Inne recenzje z serii:
  • Gamera Trilogy
  • Gamera: Guardian of the Universe

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Daiei Mark (00:14)
    • 2. Opening (04:26)
    • 3. Main Title: Gamera March [Film Version] (01:09) muzyka: Kenjiro Hirose; 酥iew: The Daiei Childrens' Choir
    • 4. Hamabe Boy Scouts = "Happy Scouts" (00:48) – muzyka: Kenjiro Hirose; 酥iew: The Daiei Childrens' Choir
    • 5. All Boy Scouts Assembled (00:44)
    • 6. Masao And Jim's Prank (01:25)
    • 7. The Two Men Return Impatiently (00:41)
    • 8. The Successful Prank (01:17)
    • 9. Through The Open Window, We See The Bottom Of The Sea (00:18)
    • 10. The Encounter With Gamera (01:20)
    • 11. Together With Gamera (01:43)
    • 12. The Super Catch Beam/Gamera's Past/The Discovered Weakness (06:45)
    • 13. The Captured Two Boys/The Threat To Gamera (03:51)
    • 14. Inside The Space Ship/Firing The Brainwave Control Apparatus (04:13)
    • 15. The Telepathy Materialization Machine/The Mysterious Space Creatures (06:55)
    • 16. Gamera, Destroy! (04:58)
    • 17. Escape/The Choice Of Mankind/The Commanding Officer's Proposal (03:50)
    • 18. Reversing The Brain Wave Control Coil/Escape From The Spaceship/Gamera's Counterattack (04:17)
    • 19. Gamera Vs. Viras [Monster Sound Effects] (00:48)
    • 20. The Viras Aliens Unite/Gamera Vs. Viras (07:53)
    • 21. Formidable Enemy Viras/Underwater Fight (01:30)
    • 22. Decisive Battle/Viras' Final Moment/Ending (04:19)
    • 23. Reversing The Brain Wave Control Coil/Escape From The Spaceship/Gamera's Counterattack [Extra Take] (04:17)
    Czas trwania: 67:59
    Komentarze

  • Gamera Tai Uchu Kaijû Bairasu (Gamera vs. Viras)

    Kompozytor:

    • Kenjiro Hirose

    Wydawca:

    • VAP Inc. Records (1968/1996)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie