Szukaj: w


recenzje

Arion - symphonic suite



Arion – Symphonic Suite - ta nazwa wywo逝je eufori u niejednego mi這郾ika tw鏎czo軼i Joe Hisaishiego. Japo鎍zyk, zapewne na fali popularno軼i Nausicaa – Symphony, na pocz徠ku 1986 roku przygotowa opracowanie symfoniczne temat闚 z anime Arion Yoshikazu Yashizuku. 荑 album, kt鏎y ukaza si dok豉dnie miesi帷 po oficjalnym soundtracku, zalicza si do najbardziej cenionych, cho jednocze郾ie rzadkich, pozycji typu „symphony” w jego dorobku. Na potrzeby nagrania Hisaishi zaanga穎wa New Japan Philharmonic Orchestra, a batut powierzy Katsuakiemu Nakataniemu.

To, co odr騜nia ju na pierwszy rzut oka Arion – Symphonic Suite od innych orkiestrowych suit Hisaishiego, to konstrukcja albumu. Jest to jedyny przypadek w karierze Japo鎍zyka, gdzie porzuci on nazewnictwo wywodz帷e si z soundtracku, na rzecz typowego dla utwor闚 muzyki powa積ej podzia逝 na cz窷ci. Co prawda wi瘯szo嗆 „movement闚” sk豉da si z kilku pomniejszych temat闚, niemniej takowy ruch ze strony Hisaishiego mo瞠 sugerowa, 瞠 chcia on potraktowa rzeczone wydawnictwo jako dzie這 autonomiczne.

Cho soundtrack z Ariona to kawa kapitalnej muzyki filmowej, to jednak nie da si ukry, 瞠 cz窷 odbiorc闚 mo瞠 nieco kr璚i nosem na niekt鏎e jego aspekty. R騜norodno嗆 brzmieniowa, a zw豉szcza anachroniczno嗆 niekt鏎ych fragment闚, sprawia, 瞠 nie ka盥y popadnie w uwielbienie tej pracy. I tutaj Symphonic Suite przychodzi z pomoc. W omawianym materiale Hisaishi przede wszystkim ujednolica brzmieniowo swoj okaza陰 partytur poprzez podporz康kowanie jej muzykom z New Japan Philharmonic Orchestra.

Ta cz窷 temat闚, kt鏎 w oryginale cechowa orkiestrowa kolorystyka, nie przesz豉 oczywi軼ie radykalnych zmian. Przyk豉dem jest chocia瘺y temat g堯wny (s造szany w pierwszej i ostatniej cz窷ci), kt鏎y niewiele r騜ni si od swojego soundtrackowego odpowiednika, cho faktura orkiestry brzmi tutaj nieco dojrzalej i bardziej soczy軼ie. Podobnie w stosunku do filmowego nagrania wybrzmiewa r闚nie pompatyczny, ale niezwyk造 urodziwy i pe貫n elegancji, przypominaj帷y troch p騧niejsz Laput – podniebny zamek, temat z utworu To Olympus, kt鏎y wspaniale poprzedza finaln repryz tematu g堯wnego w ostatniej cz窷ci suity.

安ietnie prezentuje si komiczny motyw Seneki, ma貫go towarzysza g堯wnego bohatera, kt鏎y otrzyma bardzo 篡wio這wy aran na pe軟 orkiestr, z d璚iakami, smyczkami i wyra幡ie zaznaczonymi perkusjonaliami. Zmiany zasz造 tak瞠 w bardzo rzewnym, nostalgicznym temacie z utworu Memories. Cho uwa瘸m, 瞠 oniryczny wokal Miki Takahashi z oryginalnego soundtracku wypada doprawdy 鈍ietnie, to jednak to, co wyczynia tutaj Hisaishi przyprawia o ciarki na plecach. Motyw z pocz徠ku podejmowany jest przez flet poprzeczny, nast瘼nie przechodzi w 鈍ietnie skonstruowan fug na klarnet i fagot, kt鏎a ostatecznie prowadzi do absolutnie wyj徠kowego i przebojowego wybuchu orkiestry. Przeobra瞠nie, jakie przeszed ten pro軼iutki motyw w ci庵u zaledwie minuty, wypada niezwykle imponuj帷o. Podkre郵enie orkiestrowego sznytu dobrze sprawdza si tak瞠 w przypadku muzyki akcji (nieco problematycznej na soundtracku), kt鏎a trafi豉 na trzeci i pi徠 cz窷 suity.

Istotne przeobra瞠nie przeszed tak瞠 temat g堯wnej bohaterki 瞠雟kiej filmu Yashizuko, Resphoiny. I tym razem s造szymy co prawda czu貫 d德i瘯i fortepianu, ale ju druga po這wa kompozycji wprost obfituje w pe軟e patosu i symfonicznej energii fragmenty. Mo積a by nawet domniemywa, 瞠 tak ekscytuj帷a kompozycja ilustruje heroiczn posta, bohaterk z krwi i ko軼i, lecz tak naprawd Resphoina to klasyczna „dama w opa豉ch”. Na tym oczywi軼ie baza tematyczna si nie ko鎍zy, cho je郵i chodzi o motywy znane z soundtracku, to mo瞠 troch dziwi brak charakterystycznej melodii dla Prometeusza. Nie jest to jednak wielki problem, bo te 40 minut tematycznego maratonu i tak starcza na kilkana軼ie albo nawet kilkadziesi徠 ods逝ch闚, podczas kt鏎ych ci庵le mo瞠my odkrywa nowe smaczki.

Co tu du穎 m闚i, Arion doczeka si bezsprzecznie kapitalnej suity symfonicznej. Ukontentuje ona chyba ka盥ego mi這郾ika chwytliwych temat闚 muzycznych i orkiestrowej brawury. To tak瞠 doskona豉 alternatywa dla tych s逝chaczy, kt鏎zy maj problemy z soundtrackiem lub, zw豉szcza, image albumem. Hisaishi dos這wnie tchn掖 nowe 篡cie w t muzyk. Ba, wprost uczyni j nie鄉ierteln.



Inne recenzje z serii:
  • Arion - image album
  • Arion - soundtrack

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. First Movement (07:24)
    • 2. Second Movement (06:39)
    • 3. Third Movement (07:11)
    • 4. Fourth Movement (Resphina's Song) (05:53)
    • 5. Fifth Movement (05:20)
    • 6. Sixth Movement (07:37)
    Czas trwania: 40:04
    Komentarze

  • Arion - symphonic suite

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Dyrygent:

    • Katsuaki Nakatani

    Orkiestrator:

    • Joe Hisaishi

    Wykonawcy:

    • New Japan Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • Animage Records (1986)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie