Szukaj: w


recenzje

Urga


Urga, film w re篡serii Nikity Micha趾owa, przenosi nas na odleg貫 r闚niny Mongolii. Po鈔鏚 bezkresnych step闚 stoi samotna jurta, w kt鏎ej mieszka kilkuosobowa familia: g這wa rodziny Gombo oraz jego 穎na Pagma, matka i troje dzieci. Poniewa wed逝g obowi您uj帷ego prawa para nie mo瞠 posiada czwartego potomka, Pagma postanawia wys豉 ma鹵onka do pobliskiego miasta po prezerwatywy. Tymczasem pewnego dnia przypadkowy Rosjanin, Sergiej, wje盥瘸 swoj ci篹ar闚k do rzeki p造n帷ej nieopodal ich domostwa. Gombo oferuje swoj pomoc i zaprzyja幡ia si z przybyszem.


Obraz Micha趾owa, nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film nieangloj瞛yczny, dotyka dw鏂h zasadniczych problem闚. Pierwszym z nich s r騜nice kulturowe, tutaj obserwowane pod postaci relacji pomi璠zy Sergiejem a mongolsk rodzin. Drugim natomiast jest konflikt pomi璠zy tradycj a wsp馧czesno軼i, swoisty prze這m cywilizacyjny, przejawiaj帷y si w rozterkach g堯wnego protagonisty, kt鏎y zamiast prezerwatyw przywozi do domu min. rower i telewizor, dobra zupe軟ie obce na koczowniczych stepach. Te obydwa aspekty Urgi znalaz造 swoje prze這瞠nie w 軼ie盧e d德i瘯owej, kt鏎 stworzy sta造 wsp馧pracownik Micha趾owa, a tak瞠 jeden z pionier闚 europejskiej muzyki elektronicznej, Edward Artemiew.

Najwa積iejsz cz窷ci sk豉dow tej muzyki jest sfera etniczna. Ju pierwszy utw鏎 na oficjalnym soundtracku, kt鏎ego s造szymy tak瞠 na pocz徠ku filmu, wprost przenosi nas do dalekich, azjatyckich krain. A to g堯wnie za spraw cudnej melodii tradycyjnego fletu (w poligrafii do陰czonej do wydania okre郵anego jako „magic flute”), nacechowanej zachwytem nad przyrod, ale tak瞠 bardzo rzewnej i pewien spos鏏 nostalgicznej. 安ietnie wypada tak瞠 sama artykulacja, kt鏎a sprawia, 瞠 temat Artemiewa przypomina co na wz鏎 podmuchu wiatru, co te doskonale odnajduje si w ilustrowaniu szerokich uj耩 mongolskich step闚.

Na tym samym instrumencie wykonywana jest tak瞠 druga znakomita melodia, zbli穎na do poprzedniej, kt鏎a zdaje si funkcjonowa jako temat mi這軼i pomi璠zy Gombo a Pagm. R闚nie i w niej wa積 rol odgrywa komponenta etniczna, aczkolwiek sama w sobie jest bardziej emocjonalna. Na niej jest cz窷ciowo oparta, wsp馧tworzona przez Artemiewa, a wykonywana przez Badem (odtw鏎czyni roli Pagmy), piosenka tytu這wa, kt鏎a jawi si jako jeden z najwi瘯szych highlight闚 na p造cie. Jest jeszcze jeden etnicznie zabarwienia song, Minima Tok, cho prezentuje si on nieco mniej ciekawie.

Poznawanie dobrodziejstw wsp馧czesnego 鈍iata, a tak瞠 w jaki spos鏏 konfrontowanie ich z dotychczasowym 篡ciem i nawykami, Artemiew pr鏏uje odda za pomoc muzyki elektronicznej, kt鏎a od czasu do czasu wzbogaca co bardziej etniczne kompozycje. Tak, to w豉郾ie syntezatory wizualizuj wsp馧czesno嗆, a elementy etniczne tradycj. Jak瞠 sugestywnie wypada zatem jedna z ostatnich scen filmu, gdy melodia Gombo i Pagmy, wcze郾iej zawsze wygrywana na ludowym flecie, pojawia si w pi瘯nej aran瘸cji na ekspresyjne syntezatory (Urga Love).


Ogl康anie na ekranie zestawienia dw鏂h odmiennych kultur, tak jak i wspomniana wy瞠j konfrontacja tradycji z przysz這軼i, znajduje swoje prze這瞠nie w warstwie instrumentacyjnej. Jak 豉two si domy郵i, Gombo i jego familia reprezentowani s g堯wnie przez dalekowschodnie instrumenty, natomiast w materiale goszcz帷ego u mongolskiej rodziny Sergieja zwracaj uwag dobrze kojarzone z Rosj ba豉豉jki. W tym drugim przypadku Artemiew idzie jednak o krok dalej i si璕a tak瞠 do muzyki 廝鏚這wej.

Istotn rol odgrywa bowiem walc Na wzg鏎zach Mand簑rii, powsta造 w 1906 roku po wojnie rosyjsko-japo雟kiej, a kt鏎ego nuty ma wytatuowane na plecach Sergiej. Utw鏎 ten, w wersji wyci庵ni皻ej prosto z filmu, mo瞠my us造sze pod koniec albumu. Artemiew bardzo zmy郵nie czerpie z tego popularnego walca pierwsze cztery nuty i na ich bazie konstruuje rzewny i troch smutny temat dla Rosjanina. Co ciekawe, pocz徠ek owego Russian Theme nasuwa skojarzenia z pracami Isao Tomity.

Recenzowana p造ta pomimo swojej niezaprzeczalnej oryginalno軼i i okaza貫j tematyki nie jest wolna od wad. W materiale albumowym zdarzaj si mniej atrakcyjne kompozycje, kt鏎e nazbyt popadaj w eksperymentatorstwo. Naturalnie ma to swoje uzasadnienie w specyfice filmu, ale dla niekt鏎ych odbiorc闚 takie maria瞠 wokali, perkusjonali闚 i elektroniki mog si okaza troch niepotrzebnymi wtr皻ami (Dance of Gombo, Bajartou). Obcowanie z materia貫m zaburza te troch niepasuj帷e do ca這軼i Genghis Khan, w kt鏎ym us造szymy tr帳y, b瑿ny i rozmaite piszcza趾i. Utw鏎 ten trafi pod scen surrealistycznego snu Gombo, odwo逝j帷ego si do s造nnego przyw鏚cy hord mongolskich z tytu逝 軼ie磬i.

Pomimo tych kilku drobnostek nie pozostaje mi nic innego, jak gor帷o zach璚i do zapoznania si z t 鈍ietn muzyk. Urga Edwarda Artemiewa jawi si jako praca w niezwyk造 i niebanalny spos鏏 陰cz帷a muzyk elektroniczn i etniczn. By mo瞠 na pierwszy rzut ucha nie jest dostosowana do potrzeb statystycznego mi這郾ika film闚ki (du瘸 doza etnicznych instrument闚, eksperymenty z syntezatorami), ale to w豉郾ie ta cecha, wraz z pi瘯nymi tematami i wspania造m klimatem, sprawia, 瞠 jest to dzie這 wielce nietuzinkowe.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Moon (02:07)
  • 2. Urga (05:03) – muzyka: Miquette Giraudy, Steve Hillage, Eduard Artemiev; s這wa: Badema,Eduard Artemiev; 酥iew: Badema
  • 3. Urga Theme (04:22)
  • 4. Discoteca (01:54)
  • 5. Dance Of Gombo (02:34)
  • 6. Main Theme (05:57)
  • 7. Temple Of Panchen Sumi (03:37) - muzyka: Miquette Giraudy, Steve Hillage, s這wa: Badema; 酥iew: Badema
  • 8. Russian Theme (04:34)
  • 9. The Apple (01:43)
  • 10. Dream Of The Eagle (01:57)
  • 11. Genghis Khan (03:58)
  • 12. Bajartou (01:52)
  • 13. Na Sobkach Mandjurie (03:09) – muzyka: Ilja Aleksiejewicz Szatrow; 酥iew: Vladimir Gostukhin
  • 14. Minima Tok (04:39) - muzyka: Miquette Giraudy, Steve Hillage, s這wa: Badema; 酥iew: Badema
  • 15. Pursuit (01:11)
  • 16. Urga Love (02:04)
Czas trwania: 50:41
Komentarze
Koper 2017-11-30
19:32
安ietna i na tyle nietuzinkowa rzecz, 瞠 z czystym sumieniem mog da 5. :)
Tomasz Goska 2017-12-01
19:12
Artemiew zawsze u mnie na propsie. Ale najbardziej ceni go za Spalonych s這鎍em. Klasa!

Urga

Kompozytor:

  • Edward Artemiew

Muzyka dodatkowa:

  • Miquette Giraudy
  • Steve Hillage

Dyrygent:

  • Edward Artemiew

Soli軼i:

  • Richard Galliano (akordeon)
  • Steve Hillage (gitara akustyczna)
  • Guy Bertrand (flet)

Wydawca:

  • Philips (1991)

Producent:

  • Bolchoi Theater Orchestra
  • Steve Hillage

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie