Szukaj: w


recenzje

The Fly (Mucha)



The Fly (Mucha) Davida Cronenberga oparta jest na kr鏒kim opowiadaniu science fiction George'a Lanelaana z 1957 roku. Zosta這 ono zaadaptowane jako film rok p騧niej, przez co ten mo積a zaliczy, obok chocia瘺y The Thing (Co) Johna Carpentera, do nielicznych udanych remake'闚. Co wi璚ej w przypadku nowszej wersji mo瞠my nawet m闚i, 瞠 przebi豉 ona orygina. Powie嗆 Langelaana jak i film z 1958 roku s doskona造m odzwierciedleniem lat 50tych w ameryka雟kiej literaturze i filmach z pogranicza horroru i science fiction. Naukowiec testuj帷 na w豉snej osobie teleporter nie zauwa瘸 muchy, kt鏎y wlecia豉 do jednej z komory. W efekcie czego jego atomy 陰cz si z atomami owada. Klasyczny przyk豉d nieudanego eksperymentu naukowego, jak i te typowy dla tamtego okresu w Stanach strach przed potworami, mutantami i og鏊nie obcymi istotami. Z dzisiejszej perspektyw obraz ten ju tak nie straszy, a niekt鏎e efekty jak i charakteryzacja mog wr璚z bawi. Dlatego te si陰 filmu Cronenberga jest to, 瞠 nie stara si on imitowa, czy kopiowa orygina逝, jak wiele wsp馧czesnych remake'闚 czyni. Kanadyjczyk wykorzysta motyw nieudanego eksperymentu z pierwowzoru, do opowiedzenia w豉snej przera瘸j帷ej, a zarazem tragicznej historii. Mo瞠my j postrzega jako arcydzie這 kina grozy, czy te tzw. "body horror", ze 鈍ietnymi efektami i niesamowit, nagrodzon Oscarem charakteryzacj. Transformacja, granego 鈍ietnie przez Jeffa Goldbluma naukowca Setha Brundle, w tytu這w Much do dnia dzisiejszego robi wra瞠nie i co najwa積iejsze przera瘸. Jednak je瞠li oddalimy na drugi plan ca貫 to gore, otrzymujemy tak naprawd przejmuj帷 histori mi這sn. Uczucie dw鎩ki zakochanych ludzie wystawione zostaje na pr鏏, przez ci篹k chorob jednego z nich. Nie mo積a te pomin望 filozoficznego aspektu przemiany g堯wnego bohatera, na ile jest on jeszcze cz這wiekiem, a na ile staje si owadem? Wszystkie te elementy czyni ten film niezwyk造m, jedynym w swoim rodzaju i te przyczyni造 si do jego du瞠go sukcesu, tak瞠 komercyjnego. Po dzi dzie jest to najbardziej dochodowy obraz Cronenberga. Mucha by豉 te po wieloma wzgl璠ami prze這mem dla Howarda Shore'a i jego dalszej kariery. Nie tylko dzi瘯i tej pracy zyska popularno嗆 i m鏬 potem zaistnie tak瞠 jako kompozytor filmowy g堯wnego nurtu. Ale przede wszystkim udowodni, 瞠 potrafi tworzy, tak瞠 軼ie磬i d德i瘯owe oparte o wielk orkiestr. Jest to jego zreszt pierwsza w pe軟i symfoniczna praca na potrzeby filmu i to na wiele wcze郾iej, zanim zyska s豉w za spraw trylogii W豉dcy Pier軼ieni.

Przez spor cz窷 swojej kariery Howard Shore by postrzegany jako kompozytor od horror闚 i thriller闚. I to mimo, 瞠 nieliczne jego prace mo積a okre郵i mianem naprawd "przera瘸j帷ych", czy "strasznych". Jak si sprawa ma w przypadku Muchy ? Cho miejscami jeste鄉y 鈍iadkami jednych z bardziej, odra瘸j帷ych, przera瘸j帷ych scen w historii kina, Shore nie podchodzi wy陰cznie do obrazu jak do klasycznego horroru, ale pos逝guje si symfonicznym j瞛ykiem, w豉軼iwym operze, cho posiadaj帷ym typow dla tego kompozytora awangardow manier. Oczywi軼ie muzyka jest mroczna i niepokoj帷a, ale te elegancka i kiedy trzeba nie brakuje jej ciep豉. Kanadyjczyk nie widzi w pierwszej linii w postaci granej przez Jeffa Goldbluma potwora, kt鏎ego nale篡 si ba, ale cz這wieka, kt鏎emu nale篡 wsp馧czu. Ten ludzki element, szczeg鏊nie s造szany jest w muzyce przypisanej relacji Brundle'a z Veronic. Uczuciu kochank闚 przypisany jest delikatny symfoniczny jazz. Naturalnie nie brakuje te pot篹niejszego, wr璚z muskularnego brzmienia z odwa積ymi i ciekawymi aran瘸cjami na sekcj d皻, aby odda wag i tragizm dziej帷ym si wydarzeniom. Aby w pe軟i epicko je uchwyci Howard Shore znakomicie wykorzystuje mo磧iwo軼i The London Philharmonic Orchestra, z kt鏎 na potrzeby Muchy pracowa po raz pierwszy w swojej karierze. Efektem czego 軼ie磬a d德i瘯owa posiada bogate, a zarazem przejmuj帷e brzmienie, jak瞠 dobrze pasuj帷e do filmowych wydarze.

圭ie磬a d德i瘯owa do Muchy oparta jest o wyrazisty motyw przewodni, kt鏎y przewija si przez wi瘯szy czas jej trwania W豉軼iwie bawi帷 si w rozdrabnianie tej muzyki na czynniki pierwsze mo積a by這by rzec, 瞠 na 闚 temat sk豉daj si dwa pomniejsze motywy: Z jednej strony trzynutowa fanfara na instrumenty d皻e blaszane; Z drugiej niepokoj帷y czteronutowy motyw oparty g堯wnie o smyczki. I w豉郾ie one, cz瘰to znamiennie towarzysz nam przez ca造 score. Sam jednak uwa瘸m, je za jeden g堯wny motyw. I naturalnie mo積a si bawi w dalsz sekcj tej muzyki i poszukiwanie ukrytych temat闚, ale lepiej skoncentrujmy si na tym co wa積iejsze. A mianowicie, jak dobry jest ten motyw przewodni, jak瞠 dobr rol odgrywa on w obrazie i jak zostaje w pami璚i po seansie.
Jedne ze swoich ja郾iejszych moment闚 posiada niczym klamra na pocz徠ku i na ko鎍u filmy/p造ty. Pierwszy raz pojawia si przy napisach pocz徠kowych (Main Title), gdzie zreszt imi i nazwisko Howarda Shore'a, pojawia si zaraz po wymienieniu g堯wnych aktor闚 Jeffa Goldbluma i Geeny Davis. Czyli jeszcze przed operatorem, czy monta篡st, ciekawy i spory przyk豉d uznania ze strony Davida Cronenberga. Wracaj帷 do utworu, daje w nim o sobie zna pot篹na fanfara wprowadzaj帷a nas w ten 鈍iat wielkich naukowych dokona. Jak i te spokojniejsza melodia posiadaj帷a odpowiedni dawk tajemniczo軼i zwi您an z tymi odkryciami. Jednak najlepsz aran瘸cj owego motywu otrzymujemy na sam koniec (Finale). Pot篹ne, monumentalne i dynamiczniejsze brzmienie w akompaniamencie przejmuj帷ych smyczk闚 doskonale oddaj wag wydarze jakie prze篡li鄉y i idealnie pasuje jako zwie鎍zenie tragicznej historii i horroru science-fiction.
安ietnie w obrazie jak i na p造cie wypada tak瞠 Plasma Pool. Plus na szczeg鏊n uwag zas逝guje podw鎩nie wykorzystane, przejmuj帷ego The Last Visit. W nim w豉郾ie Shore wykonuje g堯wny motyw w zdecydowanie spokojniejszej aran瘸cji, aby odda dramat g堯wnego bohatera. Towarzyszy on kiedy Brundle, (przypominam, 鈍ietna kreacja Goldbluma!) wypowiada 豉mi帷ym g這sem tekst o "owadach i polityce". Jedna z lepszych scen w filmie, te dzi瘯i muzyce Kanadyjczyka. Podobnie jak wielki fina, gdzie niby z jednej strony obserwujemy makabryczne sceny, ale tak naprawd, te w豉郾ie dzi瘯i muzyce Shore'a, cierpimy i wsp馧czujemy Brundle'owi i nie mniej Veronice. W efekcie czego Cronenberg z Shorem sprawiaj, 瞠 scena, kt鏎a niby powinna odra瘸, tak naprawd wzrusza.

Sam film nie jest jako mocno prze豉dowany muzyk, kt鏎a si pojawia w豉郾ie tam gdzie by powinna, wykonuj帷 dobrze, a miejscami bardzo dobrze i 鈍ietnie swoje zadanie. Dlatego te sam album nie jest zbytnio d逝gi i nawet nie trwa 40 minut. Kr鏒ki czas trwania przemawia akurat na korzy嗆 p造ty, chocia mimo to nie dla wszystkim mo瞠 ona by przyst瘼na. Chodzi szczeg鏊nie o takie kawa趾i jak The Creature, czy The Ultimate Family, gdzie Shore dos這wnie i nie raz awangardowo, oddaje horror tego co si dzieje na ekranie. Przy czym znowu nie mo積a im zarzuci funkcjonalno軼i w filmie.

Mucha film, jak i soundtrack do niego to ju klasyk! Historia kinematografii oraz muzyki filmowej, kt鏎ej na pewno nie trzeba poleca mi這郾ikom wsp馧pracy Davida Cronenberga i Howarda Shore'a. Uwa積i s逝chacze muzyki filmowej, pewnie nie tylko b璠 w niej widzieli/s造szeli odzwierciedlenie pewnej muzycznej epoki z orkiestrowymi nawi您aniami do takich tw鏎c闚 jak Jerry Goldsmith, czy , ale te zal捫ki przysz造ch prac Kanadyjczyka, od Milczenia owiec, a na W豉dcy Pier軼ieni ko鎍z帷. Wiadomo ta miejscami ci篹sza, czy te odchodz帷a czasami w stron awangardy muzyka, nie b璠zie dla wielu przyst瘼na. Ale te nigdy nie mia這 to by jej zadaniem. Za to na pewno nie mo積a odm闚i jej klimatu, emocji i niezwyk貫go pomys逝 jaki Howard Shore mia na ni. Tak jak kt騜 m鏬豚y przypuszcza, 瞠 najlepsz opraw d德i瘯ow do filmu o naukowcy przemieniaj帷ym si w much, b璠zie opera.

"I'm an insect who dreamt he was a man and loved it. But now the dream is over... and the insect is awake."

P.S. Soundtrack do Muchy doczeka si dw鏂h wyda ze strony Varese Sarabande. Popularniejsze jest to na, kt鏎ym obok muzyki Howarda Shore'a, znalaz豉 si te muzyka Christophera Younga do niechlubnego sequela The Fly II (Mucha 2), z kt鏎ym ju sam David Cronenberg mia wiele wsp鏊nego. Co prawda muzyce Younga nic nie mo積a zarzuci i nawet cz瘰to mo積a si spotka z opiniami, 瞠 jest nawet lepsza od tej Shore'a. To jednak uwa瘸m, 瞠 lepiej oddaje film, jak i zamys kompozytora, to mniej popularne pojedyncze wydanie. I dlatego te ono pos逝篡這 pod recenzj tej muzyki.

Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (1:55)
  • 2. Plasma Pool (1:54)
  • 3. The Last Visit (2:25)
  • 4. Stathis Enters (2:20)
  • 5. The Phone Call (2:07)
  • 6. Seth Goes Through (2:03)
  • 7. Ronnie Comes Back (0:55)
  • 8. The Jump (1:21)
  • 9. Seth and the Fly (2:21)
  • 10. Particle Magazine (1:02)
  • 11. The Armwrestle (0:51)
  • 12. Brundlefly (1:43)
  • 13. Ronnie’s Visit (0:35)
  • 14. The Street (0:43)
  • 15. The Stairs (1:25)
  • 16. The Fingernails (2:35)
  • 17. Baboon Teleportation (0:58)
  • 18. The Creature (2:08)
  • 19. Steak Montage (0:59)
  • 20. The Maggot/Fly Graphic (1:37)
  • 21. Success With Baboon (0:58)
  • 22. The Ultimate Family (1:59)
  • 23. The Finale (2:51)
Czas trwania: 37:45 min.
Komentarze

The Fly (Mucha)

Kompozytor:

  • Howard Shore

Dyrygent:

  • Howard Shore

Orkiestrator:

  • Homer Denison

Wykonawcy:

  • The London Philharmonic Orchestra

Wydawca:

  • Varese Sarabande (1986)

Producent:

  • Howard Shore
  • Richard Kraft

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie