Szukaj: w


recenzje

Justice League (Liga sprawiedliwo軼i)



Kino blockbusterowe zdominowane jest przez franczyzy – co do tego nie ma 瘸dnych w徠pliwo軼i. Je瞠li chcesz zarobi, to inwestujesz w rozbudowane uniwersa filmowe, a najlepiej oparte na przygodach komiksowych bohater闚. Wydawa by si mog這, 瞠 to 豉twy pieni康z, bo oto z jednej strony mamy przyk豉d Marvela krocz帷ego okre郵onym schematem post瘼owania. Czemu wi璚 tak trudn i wyboist drog pod捫aj w這darze studia Warner Bros., bior帷 na warsztat przygody superbohater闚 ze stajni DC? Na to pytanie trudno znale潭 rozwi您anie w 鈍ietle tylu dziwnych decyzji, jakie na przestrzeni ostatniej dekady zapad造 w tamtejszych kuluarach. O historii powstawania takich precjoz闚, jak Batman v Superman, czy Legion samob鎩c闚 mo積a kr璚i osobne filmy, kt鏎e, za這輳 si, 瞠 w kinowej dystrybucji poradzi豚y sobie lepiej ni wy瞠j wspomniane tytu造. Niemniej jednak Warner Bros. postanowi這 i嗆 za ciosem, szykuj帷 widzom r闚nie rozrywkow, co Wonder Woman, Lig sprawiedliwo軼i. Tak naprawd o zmian konwencji i podej軼ia do kina superhero poproszono ju Zacka Snydera po zbyt rozbuchanym i nad皻ym tonie, jaki leg cieniem na BvS. Zapowiadano rozrywk w stylu Marvela i w takim te duchu stworzono scenariusz. W trakcie produkcji sta這 si co nieoczekiwanego. Rodzinna tragedia Snydera odepchn窸a go od projektu, kt鏎y wyl康owa w r瘯ach syna marnotrawnego Marvela – Jossa Whedona. Nie przeszkadza這 mu, 瞠 zdj璚ia zako鎍zono ju dawno temu, a materia filmowy wkracza na ostatni prost postprodukcji. Zarz康zi dokr皻ki, wymieniaj帷 ponad 30% gotowych ju scen. Pierwotnie planowane, prawie trzygodzinne widowisko pozbawiono wielu wprowadzonych przez Snydera w徠k闚, zamykaj帷 ca陰 rozrywk w niespe軟a dwugodzinnym czasie prezentacji. Obawy by造 spore, ale rzeczywisto嗆 okaza豉 si jeszcze bardziej brutalna…

Krytyka i widownia „przejcha豉 si” po Lidze sprawiedliwo軼i niczym walec po 鈍ie穎 u這穎nym dywaniku asfaltowym. Punktowano wszystko – od kiepskich kreacji niekt鏎ych heros闚 pocz患szy, poprzez pe貫n absurd闚 scenariusz, a sko鎍zywszy na ocieraj帷ych si o amatorszczyzn, wizualiach. Lawina hejtu sp造n窸aby po tw鏎cach niczym o篡wcza woda, gdyby nie id帷a w 郵ad za tym niska frekwencja w kinach. Planowany miliard w box office okaza si trudnym do zdobycia szczytem, pozostawiaj帷ym na horyzoncie tylko i wy陰cznie nadzieje na zwr鏂enie astronomicznych koszt闚 produkcji (prawie 300 mln $). Osobi軼ie dystansuj si troch od tego malkontenctwa. Je瞠li bowiem spojrzymy na ca貫 przedsi瞝zi璚ie przez pryzmat pewnego rodzaju rozrywki, to mo積a powiedzie, 瞠 spe軟ia ono swoje kryteria. Owszem, nijak pasuje do narzuconej wcze郾iej konwencji, co nie zmienia faktu, 瞠 dwugodzinny seans jest ca趾iem zno郾ym do鈍iadczeniem, o kt鏎ym zapominamy tak szybko, jak szybko opuszczamy sal kinow.

Warner Bros. zupe軟ie jak Marvel nie potrafi si odnale潭 na gruncie opraw muzycznych do swoich film闚. Ci庵貫 eksperymentowanie pchn窸o ostatecznie ca貫 uniwersum w obj璚ia Hansa Zimmera i jego ziomk闚 z Remote Control Productions. Mistrz umy r璚e od anga穎wania si w przysz貫 dzie豉, wi璚 ci篹ar obowi您k闚 ilustracyjnych Ligi sprawiedliwo軼i przej掖 najbardziej kontrowersyjny jego wychowanek – Junkie XL. Miesi帷ami 篡li鄉y wizj zmarnowanego potencja逝 tej pracy, gdy gruchn窸a niespodziewana nowina a o przej璚iu filmu przez Whedona. Mo積a by這 oczekiwa pewnych zmian, ale 瞠 na pok豉d zechce on sprowadzi Danny’ego Elfmana? Tego scenariusza wydarze ma這 kto si spodziewa! Pami皻amy bowiem kontrowersyjne losy oprawy muzycznej do drugiej cz窷ci Avengers闚. Elfman sprowadzony przez Whedona „za pi耩 dwunasta” w celu uzupe軟ienia muzycznych brak闚 po dokr皻kach Age of Ultron, podzieli musia los Tylera, kt鏎ego muzyk poszatkowano i cz窷ciowo wyrzucono do kosza. Mo瞠 w formie rekompensaty za ten proces, a mo瞠 z innych mniej znanych nam powod闚, do kina superhero powr鏂i mia niegdysiejszy wyznacznik jego jako軼i. Kt騜 bowiem bardziej nadawa si na to stanowisko, je瞠li nie autor opraw muzycznych do pierwszych dw鏂h Batman闚 czy Spider-Mana? Sukces by na wyci庵ni璚ie r瘯i.

Elfman nie omieszka si o niego otrze. Jeszcze podczas tworzenia 軼ie磬i d德i瘯owej zapowiadano powr鏒 do klasycznych temat闚 Cz這wieka-nietoperza i Supermana, wzbudzaj帷 w geekach niema陰 eufori. Kompozytor nie kry zarazem, 瞠 ca豉 dotychczasowa spu軼izna Zimmera i jego nast瘼c闚 wyl康uje w koszu. „Batman has only one theme” – wymowny u鄉ieszek towarzysz帷y tym s這wom m闚i wi璚ej ni jakiekolwiek wyja郾ienia.



Nie ukrywam, 瞠 kiedy po raz pierwszy wertowa貫m zwarto嗆 albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Sony Music, to serce ros這 w miar zag喚biania si w muzyczn tre嗆. Nauczy貫m si ca貫go albumu na pami耩 i to jeszcze przed wycieczk do kina. A nie by這 to 豉twym zadaniem! Elfman wytoczy najci篹sze dzia豉 swojego przebogatego warsztatu. Nie stroni帷a od orkiestracyjnej maestrii, barwna praca, zawstydzi豉 pod wzgl璠em technicznym wszystko to, co do tej pory stworzyli poprzednicy Danny’ego. W napisanej z wielkim rozmachem partyturze pr騜no by這 szuka motyw闚 Zimmera z MoSa czy nolanowskich Batman闚. Zgodnie z zapowiedzi zast徙i造 je klasyczne wizyt闚ki tych heros闚. Jedynym punktem zbiorczym odnosz帷ym si do muzycznego dziedzictwa DCEU by drapie積y motyw Wonder Woman, ale i on „skarcony” zosta dobr, orkiestrow aran瘸cj. Wydawa by si mog這, 瞠 do pe軟i szcz窷cia potrzeba tylko skromnych akcent闚 punktuj帷ych obecno嗆 pozosta造ch bohater闚 i jednego, zbiorczego tematu Ligi. Niestety na tym polu Danny Elfman si nie popisa. O ile bowiem Flash otrzyma ca趾iem zgrabnie zarysowane ostinato, przypominaj帷e podobnie skonstruowany motyw sprintera z serialu telewizyjnego, o tyle Cyborg i Aquaman zostali zbyci ma這 znacz帷ymi frazami. Wielkiego znaczenia nie ma r闚nie g堯wny temat tytu這wej Ligi. Patetyczna fanfara, kt鏎a pod wieloma wzgl璠ami przywo逝je w pami璚i analogiczny, zbiorczy motyw Avengers闚, jest tak samo funkcjonalna, co anonimowa, transparentna w morzu podobnych melodii. No i nie da si nie wspomnie o temacie stworzonym na potrzeby g堯wnego antagonisty – Steppenwolfa. Niszczyciel 鈍iat闚 zinterpretowany zosta mrocznym anagramem motywu… Batmana!

Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 Elfman nie by zainteresowany kreatywn stron tego muzycznego przedsi瞝zi璚ia, skupiaj帷 si na jego sentymentalnym aspekcie. Owszem, mog這 to wynika z napi皻ego terminarza ograniczaj帷ego proces tw鏎czy, ale z drugiej strony mamy przecie szalenie dopracowane orkiestracje, kt鏎e te wymaga造 skupienia i czasu! Ot taki paradoks, bo wszystkie te misternie tkane, symfoniczne ornamenty, gin w fatalnie zmiksowanym d德i瘯u Ligi sprawiedliwo軼i. 圭ie磬a d德i瘯owa, cho wydaje si istotnym narratorem ca貫go filmu, nie ma jednak szans sprawdzi si w swoich najja郾iejszych momentach, poniewa przestrze dla niej przeznaczona zabierana jest przez efekty d德i瘯owe. Nie dziwi wi璚 inicjatywy podejmowane przez wyznawc闚 Syndera, aby w wersji re篡serskiej przywr鏂i 軼ie磬 d德i瘯ow Junkie XL. 圭ie磬, kt鏎a przecie… nigdy nie powsta豉.

Negatywny PR wok馧 filmu Whedona/Snydera uderzy obuchem samego Elfmana. Wspomniane wy瞠j lamenty entuzjast闚 „talentu” Holkenborga r闚nie rzuci造 si cieniem na wysi貫k kompozytora. A moim zdaniem nies逝sznie, bo gdy si璕niemy po album soundtrackowy, wtedy przekonamy si kto tak naprawd rozdaje karty w gatunku superhero. Elfman wydaje si bezkonkurencyjny w budowaniu muzycznej narracji, wprowadzaniu odpowiedniego, podnios貫go nastroju i, co tu du穎 m闚i, operowaniu powierzonym mu instrumentarium i zapleczem tematycznym. O ile filozofia jak wyznaje kompozytor wydawa si mo瞠 s逝szna, to ju prze這瞠nie tego wszystkiego na do鈍iadczenie ods逝chowe nie zawsze przychodzi z 豉two軼i. Idealnym przyk豉dem jest dwup造towy soundtrack od Sony Music, kt鏎y w r闚nym stopniu fascynuje tre軼i, co nu篡 jej nadmiern wylewno軼i. Moim zdaniem mo積a to by這 zrobi inaczej. Powtarzaj帷e si utwory w r騜nych wersjach zast徙i jedn, a piosenki? No c騜… Wydaj si najmniej potrzebnym elementem tego s逝chowiska.

A zaczynamy przygod z soundtrackiem jedn z nich – cytowanym w filmie Everybody Knows Sigrid. Prawdziwa przygoda zaczyna si od niespe軟a minutowej prezentacji heroicznej fanfary w The Justice League Theme – Logos. Narzucona tu my郵 ma rozwini璚ie w pe軟okrwistej suicie dedykowanej naszym bohaterom. Hero’s Theme jest chyba najbardziej kontrowersyjnym tworem na ca貫j d逝go軼i opisywanej tu oprawy muzycznej. Ostinatowej melodii bli瞠j bowiem do twor闚 Hansa Zimmera ani瞠li typowych kawa趾闚 tworzonych przez Elfmana. Podobn konstrukcj poszczyci si mo瞠 analogiczna suita dedykowana g堯wnemu antagoni軼ie. Troszk dziwi podej軼ie kompozytora do rzeczonych melodii, ale mo積a przyj望 umownie, 瞠 stara si pogodzi sw鎩 鈍iat z muzycznym 鈍iatem swoich poprzednik闚 w DCEU. A po kilku ods逝chach mo積a przej嗆 z tym materia貫m do porz康ku dziennego, darz帷 go nawet pewn doz sympatii. B璠zie ona potrzebna do bezproblemowego zmierzenia si z dalsz cz窷ci soundtracku.


Nie dlatego, 瞠 jest ona chaotyczna i atonalna, trudna w odbiorze, ale przez wzgl康 na intensywno嗆 proponowanej muzyki. Elfman nie przebiera w 鈔odkach. Nie rozczula si nad problemami poszczeg鏊nych postaci i nie daje przestrzeni na z豉panie nawet najmniejszego oddechu. Wbijaj帷 si w szale鎍ze tempo narzucone przez re篡sera, stawia przed nami seri wybuchowych fragment闚 eksponuj帷ych tematyczny potencja formuj帷ej si Ligi. Na pierwszy ogie idzie rzecz jasna Batman z nie鄉ia造mi wej軼iami jego tematu w Batman on the Roof. Na pe軟y aran przyjdzie nam jeszcze poczeka do wspartego ch鏎em Then There Were Three. Najwi瘯sze ciarki wywo逝je jednak monumentalna prezentacja wizyt闚ki Cz這wieka-nietoperza w finalnej konfrontacji – szkoda, 瞠 w filmie zag逝szonej g這郾ym wybuchem i rykiem silnika. Motyw Wonder Woman jest w 軼ie盧e d德i瘯owej do Ligi sprawiedliwo軼i swoistego rodzaju atrakcj. Wybrzmiewa w niej tylko raz w Wonder Woman Rescue, ale tak charakternie, 瞠 Junkie XL i Rupert Gregson-Williams maj materia do analizy na ewentualno嗆 ilustrowania kolejnych film闚 z t bohaterk.

Wielkiego problem nie b璠zie pod tym wzgl璠em z Cyborgiem, kt鏎y najs豉biej wypad w widowisku – tak filmowo, jak i muzycznie. Kompozytor obdarzy go trzynutowym, melancholijnym motywem 篡wcem wyj皻ym z kart partytur Terminator: Ocalenie. Zaprezentowany po raz pierwszy w Enter Cyborg stopniowo nabiera coraz wi瘯szego wyrazu, staj帷 si wkr鏒ce osi wok馧 kt鏎ej nawarstwiane b璠 r騜nego rodzaju (cho subtelne) zabawy z elektronik. Najwi瘯sz zagadk pozostaje Aquaman, kt鏎y w 軼ie盧e d德i瘯owej Elfmana nie ma 瘸dnego godnego tej postaci motywu. Z kolei zawsze, kiedy si pojawia w scenach akcji, towarzyszy mu orkiestrowo-ch鏎alny, epicki ton. Tak jest w przypadku Aquaman in Atlantis, jak i w ko鎍闚ce The Tunnel Fight oraz w fina這wej konfrontacji.

Problemu z identyfikacj nie b璠zie stwarza motyw Szkar豉tnego sprintera, kt鏎y w odniesieniu do jego umiej皻no軼i cechuje si odpowiedni dynamik i si陰 wyrazu. Smyczkowe ostinanta proponowane w The Tunnel Fight czy Spark of The Flash maj jeszcze jedn ciekaw zalet – stanowi naturaln, rytmiczn r闚nowa積ie dla skomplikowanych architektur w muzycznej akcji. Szczeg鏊nie mocno daje to o sobie zna w przebrzmia造ch fragmentach ko鎍owej potyczki. Oczywi軼ie wej軼ia temat闚 Batmana i Supermana r闚nie wprowadzaj spor porcj energii, cho na melodie skojarzon z tym drugim b璠ziemy musieli troch poczeka. Pierwsze nuty klasyku Williamsa wybrzmiewaj w Friends and Foes i nie jest to bynajmniej heroiczna, doskonale znana nam ods這na tej melodii. Otulona p豉szczykiem mroku racjonalizowana jest filmowymi wydarzeniami. Do klasycznej formy powraca dopiero w ko鎍闚ce 軼ie磬i d德i瘯owej – rzecz jasna w utworze z fina這wej potyczki. A skoro o niej…

…to warto s堯w kilka wspomnie o muzycznej akcji, a w豉軼iwie o dw鏂h jej monolitach. Gdybym mia szuka filar闚 d德igaj帷ych ci篹ar 軼ie磬i d德i瘯owej do Ligi sprawiedliwo軼i, to by造by nim utwory The Tunnel Fight oraz The Final Battle. I to nie w skr鏂onych, albumowych wersjach, ale pe軟ych, filmowych, kt鏎e znajdziemy na drugim kr捫ku. Tymi niespe軟a dwudziestoma trzema minutami Danny Elfman wygra moj mi這嗆 wzgl璠em tej 軼ie磬i. Dziesi徠ki ods逝ch闚 i ka盥y przynosi kolejne, fascynuj帷e odkrycia kryj帷e si w orkiestracyjnych detalach. Oto mocna kandydatura do miana utwor闚 roku 2017!

Z zawalczeniem o tytu 軼ie磬i roku by豚y ju pewien problem. Przede wszystkim przez wzgl康 na mia趾 oryginalno嗆 pracy. Nie chc tutaj t逝maczy Elfmana z jego podej軼ia do tego projektu, bo troszk ociera si ona o sentyment do filozofii tworzenia opraw muzycznych sprzed lat. Je瞠li taki by plan, to uda si niemal瞠 perfekcyjnie. Z drugiej strony nie zapominajmy, 瞠 kompozytor mia na realizacj swoich zada bardzo ma這 czasu, co musia這 rzutowa na efekcie ko鎍owym. Mimo wszystko w nasze r璚e trafia jedna z najlepszych ostatnimi laty partytur do kina superhero. Perfekcyjnie skrojona na miar filmowych potrzeb, ale, niestety, przez ten film w g堯wnej mierze pozbawiona nale積ej chwa造. Obawiam si jednak, 瞠 po tak gromkiej krytyce, jaka ze strony wyznawc闚 Snydera spad豉 na Whedona i Elfmana, duet ten niepr璠ko powr鏂i do 豉sk w DCEU. A szkoda...


I na koniec warto chyba wspomnie o jednym paradoksie. Mimo wyrzucenia z projektu, Junkie XL i jego elektroniczne fiksacje nie posz造 w zapomnienie. Na kr捫ku znajdziemy bowiem kawa貫k, kt鏎y na potrzeby zwiastuna snyderowskiej wersji filmu remiksowa w豉郾ie Holkenborg.

Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Everybody knows [wyk. Sigrid] (04:25)
  • 2. The justice league th鋗e - logos (00:48)
  • 3. Hero's th鋗e (04:17)
  • 4. Batman on the roof (02:34)
  • 5. Enter cyborg (02:00)
  • 6. Wonder Woman Rescue (02:43)
  • 7. Hippolytas Arrow (01:16)
  • 8. The story of steppenwolf (02:59)
  • 9. The Amazon Mother Box (04:33)
  • 10. Cyborg Meets Diana (02:36)
  • 11. Aquaman in Atlantis (02:39)
  • 12. Then There Were Three (01:10)
  • 13. The Tunnel Fight (06:24)
  • 14. The World Needs Superman (01:00)
  • 15. Spark of The Flash (02:18)
  • 16. Friends and Foes (04:14)
  • 17. Justice League United (01:24)
  • 18. Home (03:24)
  • 19. Bruce and Diana (01:06)
  • 20. The Final Battle (06:14)
  • 21. A New Hope (04:36)
  • 22. Anti-Heros Theme (05:35)
  • 23. Come Together [wyk. Gary Clark Jr. and Junkie XL] (03:13)
  • 24. Icky Thump [wyk. The White Stripes] (04:14)
CD 2:
  • 1. The tunnel fight (full length bonus track) (10:58)
  • 2. The final battle (full length bonus track) (12:57)
  • 3. Mother russia (bonus track) (01:45)
Czas trwania: 101:22
Komentarze
Zibi 2017-11-27
15:45
Dla mnie rozczarowanie bo i Elfman stworzony jest do muzycznej oprawy komiksowych widowisk. Kuriozalnie utwory z drugiej p造ty wydania s znacznie lepsze od tego co jest na pierwszym dysku. Ten rok znowu jest s豉by muzycznie (nawet nie wiem czy nie gorszy ni 2016) i tylko dlatego daj 3,5.
Mystery 2017-11-27
18:16
Niedosyt jest, Elfman, mistrz temat闚 i komiksowego kina, m鏬 pokaza tu na pewno wi璚ej, cho troch t逝macz go te liczne zawirowania z samym filmem. Dziwne wybory, niska oryginalno嗆, ma豉 wyrazisto嗆 w obrazie, na dobr spraw sk鏎 uratowa豉 mu druga p造ta z pe軟ymi "fight" i "battle", do tego "A New Hope", "Hero's" i "Anti-Heros" "theme", no i to by by這 na tyle, wi璚ej d鏏r tu nie odnajduj.
andrzejlobo 2017-11-28
10:10
Osobi軼ie mi si ten soundtrack nie podoba. Jest to po Prostu poprawna kompozycja. Nic wi璚ej. Elfman nie zrobi tu nic poza tym co musia zrobi. Nie podoba mi si to 瞠 zignorowa opr鏂z Wonder Woman tematy z poprzednich film闚. Zimmer i JXL kilka dobrych utwor闚 瞠 zrobili. A powr鏒 do starych utwor闚 Batmana czy Supermana moim zdaniem nie pasuje do stylistyki Zacka. Wiem 瞠 zaraz mnie 幢iczujecie ale wola豚ym pos逝cgmha g這郾ej i opornej muzyki JXL ni przecietniaka Elfmana.
Roman 2017-11-28
12:21
Epicki utw鏎 a la Zimmer i sp鏊ka: https://www.youtube.com/watch?v=RuVP61K5Thw
DanielosVK 2017-11-28
23:49
E tam szkoda. Po co powtarza w k馧ko to samo i to jeszcze w tak ha豉郵iwym wydaniu... :)

Justice League (Liga sprawiedliwo軼i)

Kompozytor:

  • Danny Elfman

Muzyka dodatkowa:

  • T. J. Lindgren
  • Geoff Zanelli
  • Pinar Toprak

Dyrygent:

  • Rick Wentworth

Orkiestrator:

  • Steve Bartek
  • Edgardo Simone
  • Dave Slonaker
  • Ed Trybek
  • Marc Mann

Wydawca:

  • WaterTower / Sony Music (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie