Szukaj: w


recenzje

Waterworld - Expanded Score (Wodny 鈍iat)



Historii powstawania tego filmu nie trzeba przedstawia. Ka盥y szanuj帷y si kinoman wie o licznych problemach, z jakim mierzyli si tw鏎cy Wodnego 鈍iata. Tylko dzi瘯i uporowi wcielaj帷ego si w g堯wn rol i produkuj帷ego ten obraz, Kevina Costnera, uda這 si ostatecznie zamkn望 ten projekt. R闚nie nie bez ma造ch kontrowersji w ko鎍owym etapie, o czym 鈍iadczy mo瞠 odej軼ie re篡sera w fazie postprodukcji i przej璚ie ca這軼i jego zada przez aktora-producenta. Fina by taki, 瞠 zrealizowane za prawie 200 mln $, postapokaliptyczne widowisko, nawet si nie zwr鏂i這. Wodny 鈍iat nie do ko鎍a przekona r闚nie krytyk闚, kt鏎zy po 鈍ietnym Ta鎍z帷ym z Wilkami i Wyatt Earp spodziewali si r闚nie mocnego i 鈍ietnie zrealizowanego kina. W efekcie ko鎍owym powsta (jak to 闚cze郾ie okre郵ano) „Mad Max na wodzie”. Film, kt鏎y swoim nieszablonowym pomys貫m obiecywa wiele, ale w finalnym rozrachunku okaza si lich rozrywk. Mimo finansowej i artystycznej pora磬i filmu Costnera, z czasem zdo豉 urosn望 do miana kultowego w swoim gatunku i to nie tylko przez wzgl康 na stale aktualn tre嗆 odnosz帷 si do gro膨cej nam katastrofy ekologicznej. R闚nie w kontek軼ie 軼ie磬i d德i瘯owej b璠帷ej jednym z najmocniejszych argument闚 tej produkcji.

Pocz徠kowo do skonstruowania oprawy muzycznej zatrudniony zosta Mark Isham. Co ciekawe zd捫y on ju napisa i nagra w wersji demo ok 25% ca貫j ilustracji, ale po odej軼iu Reynooldsa, r闚nie on zako鎍zy swoj prac nad tym obrazem. Kevin Costner nie mia wi瘯szych skrupu堯w z odrzuceniem „zbyt etnicznie brzmi帷ego” materia逝, pozostawiaj帷 w obrazie tylko jedn pozytywkow melodi Ishama, osadzon diegetycznie w realiach filmowych. Na sze嗆 tygodni przed planowan premier Wodnego 鈍iata, „na pok豉d” sprowadzony zosta James Newton Howard. Wyb鏎 Costnera podyktowany by pozytywnym wra瞠niem, jakie kompozytor ten zrobi na aktorze i re篡serze w jednym, tworz帷 opraw muzyczn do jego poprzedniego filmu, Wyatt Earp. Howard niech皻nie podj掖 si tego wyzwania, kt鏎e przede wszystkim wymaga這 od niego opracowania pewnego j瞛yka muzycznego i sposobu opisywania tego nietuzinkowego, postapokaliptycznego 鈍iata. Na przys這wiowym stole pojawia這 si wiele propozycji, ale wszystkie prowadzi造 do stworzenia monumentalnej w brzmieniu, polichromatycznej i bogatej stylistycznie partytury. Niekoniecznie w duchu klasycznej partytury filmowej, ale z pewno軼i nosz帷ej znamiona takowej. Wyra幡ie musia這 by to zaakcentowane w tematyce 軼ie磬i d德i瘯owej – szczeg鏊nie w heroicznym motywie akcji. Swashbucklerowy charakter niekt鏎ych scen a prosi si o odwo豉nie do warsztatu Korngolda, czy cho熲y Rozsy. I takim te tropem poszed James Newton Howard.

W napi皻ym terminarzu tkwi這 ca貫 niebezpiecze雟two, ale zarazem komfort pracy nad Wodnym 鈍iatem. Howard udowodni bowirm, zupe軟ie jak niespe軟a dziesi耩 lat p騧niej, pisz帷 軼ie磬 d德i瘯ow do King Konga, 瞠 widmo 軼igania si z czasem wyzwala w nim najwi瘯sze pok豉dy kreatywno軼i. Zamiast analizowa, kalkulowa i konsultowa ka盥y fragment z decydentami, daje si porwa ferworowi pracy, kt鏎ej efektem ko鎍owym jest p造n帷a z serca i w豉snych inspiracji muzyka. Nie inaczej by這 w przypadku Wodnego 鈍iata, kt鏎y w momencie realizacji by bodaj pierwszym tak masywnym w brzmieniu projektem ameryka雟kiego kompozytora. W p騧niejszych latach m鏬 co prawda z ma造m za瞠nowaniem spogl康a na proste instrumentacje niekt鏎ych fragment闚, ale pod wzgl璠em konstrukcyjnym ca這軼i nie powinien mie sobie nic do zarzucenia. 圭ie磬a d德i瘯owa sprawdzi豉 si w filmie wr璚z fenomenalnie. I co ciekawe stanowi豉 jako嗆 sam w sobie r闚nie poza nim.

Mo瞠 nie do ko鎍a docenian w momencie filmowej premiery. Aczkolwiek album soundtrackowy do Wodnego 鈍iata wydany nak豉dem MCA Records, na przestrzeni lat ur鏀 do miana klasyka gatunku, rozchodz帷 si w milionowych nak豉dach. By swoistego rodzaju „must have” nie tylko dla entuzjast闚 tw鏎czo軼i Jamesa Newtona Howarda, ale r闚nie ka盥ego mi這郾ika muzyki filmowej. Zawarte na kr捫ku blisko 70 minut ilustracji, to wybitne s逝chowisko, elektryzuj帷e 鈍ietn tematyk, niewybrednie skonstruowan akcj i szerokim wachlarzem stylistycznym, ocieraj帷ym si r闚nie o wyj徠kow egzotyk brzmienia. Nie dziwne 瞠 przez minione dwie dekady wielu fan闚 muzycznego Wodnego 鈍iata z wielk niecierpliwo軼i czeka這 na ukazanie si jakiego rozszerzonego wydania tej 軼ie磬i d德i瘯owej. I dzi瘯i staraniom wytw鏎ni La-La Land Records uda這 si to zrealizowa w po這wie roku 2017. Producenci tego labela otrzymali dost瘼 do oryginalnych master闚 studyjnego nagrania, pochodz帷ego z prywatnych zbior闚 kompozytora. Odwzorowana na jego podstawie, kompletna 軼ie磬a d德i瘯owa, trafi豉 na warsztat legendy wsp馧czesnego remasteringu, Mike’a Matessino. Efekt jest bardziej ni zadowalaj帷y.


Czy potrzebna tu by豉 tytaniczna praca? Nie s康z. Nagranie Waterworld nie ro軼i這 wielu pretensji d德i瘯owych pedant闚. Mn鏀two przestrzeni, delikatna kompresja, kt鏎ej pozazdro軼i mog造 p騧niejsze prace Howarda i 鈍ietnie wyeksponowane, etniczne instrumentarium oraz elektronika – to g堯wne jego cechy. Ca豉 partytura by豉 niezwykle wci庵aj帷ym s逝chowiskiem, kt鏎e dopomina這 si o jakie rozwiniecie podj皻ej na oryginalnym albumie my郵i przewodniej. Rozszerzenie La-Li daje nam mo磧iwo嗆 zmierzenia si nie tylko z niepublikowanym wcze郾iej, 30-minutowym materia貫m, ale r闚nie ca陰 gam dodatk闚, alternatywnych wykona i spor porcj dem闚ek, kt鏎e otworzy造 Howardowi drog do studyjnego nagrania. Warto wspomnie, 瞠 owe dem闚ki powsta造 na podarowanej przez Hansa Zimmera, obszernej bibliotece brzmie. Kompozytor korzysta z nich po dzie dzisiejszy.

Nie widz potrzeby rozdrabniania si nad bogactwem tematycznym tej pracy. Swoj lekcj w tym zakresie odrobi ㄆkasz Wudarski w recenzji albumu regularnego. Mo瞠 nie do ko鎍a si z ni zgadzam w ka盥ym calu, ale pokazuje ca這kszta速 tworu, jaki wyszed spod r瘯i Jamesa Newtona Howarda. Warto tu jednak podkre郵i, 瞠 swashbucklerowy charakter partytury niejako wymusi p鎩軼ie 郵adem mocarnej, 豉two przyswajalnej wizyt闚ki tematycznej o przygodowym charakterze. Z kolei ca豉 egzotyka miejsca tocz帷ej si akcji – postapokaliptyczny 鈍iat przepe軟iony wod – 鈍ietnie uzupe軟iany jest etnicznymi perkusjonaliami i instrumentami d皻ymi drewnianymi. Wszystko to tworzy mi陰 dla ucha, polichromatyczn mieszank, o kt鏎ej ju wcze郾iej wspomnia貫m.

Warto w tym miejscu skupi si na materiale dodatkowym i jego wp造wie na wizerunek ca貫j pracy. A u progu przygody z rozszerzeniem od La-La Land Records trudno w og鏊e zauwa篡 jakikolwiek wp造w. Wszystkie fragmenty ilustruj帷e pocz徠ek filmu znalaz造 si bowiem na wcze郾iejszym wydaniu. Pierwszym dodatkiem w 瘸den spos鏏 nie burz帷ym nabytego wyobra瞠nia o tej pracy jest fragment Hydroholic. Mo積a zauwa篡, 瞠 kawa趾i, kt鏎e wylecia造 z finalnego zestawienia albumowego s albo pochodnymi tego, co mogli鄉y na nim znale潭, albo nie zrywaj帷ym przys這wiowych kapci z n鏬 underscorem. Ciekawym przyk豉dem potwierdzaj帷ym te s這wa jest siedmiominutowy Recycled, Smokers Sighted, Battle,The Balloon - nie wnosz帷y nic nowego, ale 鈍ietnie rozwijaj帷y pewn narzucon my郵 tematyczn. I takich dodatk闚 najwi璚ej u鈍iadczymy w pierwszej po這wie 軼ie磬i d德i瘯owej. Nie znaczy to, 瞠 na drugim dysku znajd si same znane wcze郾iej utwory. W鈔鏚 wartych uwagi nowo軼i znajdziemy kr鏒ki, ale mocny fragment Rowling, czy te rozwini璚ie finalnego pojedynku w utworze Bungee. Pojawia si r闚nie niepublikowany wcze郾iej fragment z ko鎍闚ki widowiska, liryczne Mariner’s Goodbye.

Zestaw z bonusami otwiera utw鏎 skomponowany przez Marka Ishama, kt鏎y jako jedyny pozosta po odrzuceniu jego pracy. Jest to pozytywkwa melodia wybrzmiewaj帷a w jednej ze scen. Dwa alternatywne wykonania s造szanych wcze郾iej kawa趾闚 nie budz wi瘯szych emocji. Przynajmniej nie takich, jakie wzbudzaj dem闚ki stworzone na wst瘼nym etapie tworzenia 軼ie磬i d德i瘯owej. Prowizorycznie zaaran穎wanych pi耩 fragment闚 ods豉nia kulisy powstawania i rozwijania pierwotnie narzuconych koncepcji. Ot fajna gratka dla wszystkich pragn帷ych odkrywa procesy powstawania 軼ie瞠k d德i瘯owych. Mi造m, cho niekoniecznie potrzebnym uzupe軟ieniem tych bonus闚 jest sze軼iominutowy wycinek z sesji z podzi瘯owaniami i przem闚ieniami. Jest on do jednorazowego przes逝chania i zapomnienia....

Na pewno omawiane tu wydanie nie b璠zie jednorazow przygod. Niespodzianka, jak wytw鏎nia La-La Land Records zgotowa豉 wszystkim mi這郾ikom pracy Jamesa Newtona Howarda jest warta nie tylko odhaczenia na li軼ie zaliczonych ods逝ch闚. To jedno z tych wyda, kt鏎e po prostu warto posiada w swojej kolekcji. Jako entuzjasta oryginalnego albumu ze 軼ie磬 d德i瘯ow do Waterworld, omawiane tu rozszerzenie przyj掖em z wielkim optymizmem. R闚nie ochoczo przeprawia貫m si przez muzyczn zawarto嗆 rozszerzonego soundtracku. Je瞠li takie wra瞠nie pozostawiaj po sobie napr璠ce pisane przez Jamesa Newtona Howarda partytury, to ju nie mog si doczeka kompletnego King Konga!



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Main Titles (04:47)
  • 2. Escaping the Smokers (03:53)
  • 3. The Atoll (01:45)
  • 4. Hydroholic* (01:02)
  • 5. Gills (02:02)
  • 6. Prodigal Child (01:58)
  • 7. Gregor at Cage* (02:59)
  • 8. Recycled* / Smokers Sighted / Battle* / The Balloon* (07:12)
  • 9. Helen Frees the Mariner (03:32)
  • 10. Opening the Gates* (03:20)
  • 11. Shes Here Somewhere * (00:35)
  • 12. Three on Deck'* / Helen's Offer* (01:35)
  • 13. Speargun (01:47)
  • 14. Helen Sews (00:53)
  • 15. Enola Overboard* / Can We Outrun Them?* (02:59)
  • 16. The Skyboat (03:58)
  • 17. Haircuts (01:36)
  • 18. Half an Hour (04:38)
  • 19. Swimming (04:19)
  • 20. Slave Colony* (04:52)
  • 21. The Bubble (03:27)
CD 2:
  • 1. Meeting Deacon* / Kiss of Life* (04:29)
  • 2. We're Gonna Die (02:06)
  • 3. National Geographics (01:48)
  • 4. Gregor Returns* (01:14)
  • 5. Arriving at the Deez (04:31)
  • 6. Deacon's Speech (03:55)
  • 7. Rowing* (01:35)
  • 8. Why Aren't You Rowing (02:42)
  • 9. Slide for Life (04:53)
  • 10. Bungee* (02:33)
  • 11. Balloon Flight (00:52)
  • 12. Dry Land (01:50)
  • 13. Mariner's Goodbye (03:17)
  • 14. Main Credits (02:20)
BONUS TRACKS:
  • 15. Music Box Theme* [composed by Mark Isham] (02:18)
  • 16. The Atoll* (Alternate) (01:46)
  • 17. Helen Frees the Mariner* (Alternate) (02:48)
  • 18. Escaping the Smokers* (Demo) (03:29)
  • 19. Helen Frees the Mariner* (Demo) (03:49)
  • 20. Three on Deck* (Demo) (02:04)
  • 21. Deacon's Speech* (Demo) (03:54)
  • 22. Slide for Life* (Demo) (03:37)
  • 23. Thank You / Session Wrap Speech (06:15)
Czass trwania: 131:14

* Materia pierwotnie nieopublikowany
Komentarze

Waterworld - Expanded Score (Wodny 鈍iat)

Kompozytor:

  • James Newton Howard

Dyrygent:

  • Artie Kane

Orkiestrator:

  • Brad Dechter
  • Jeff Atmajlan
  • Robert Elhai
  • Chris Boardman
  • James Newton Howard

Soli軼i:

  • Katrin Kern, Marisa Chandler (wokale)

Wydawca:

  • La-La Land Records (2017)

Producent:

  • James Newton Howard
  • Dan Goldwasser
  • Mike Matessino

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie