Szukaj: w


recenzje

Shin Gojira (Godzilla Resurgence)



Po sukcesie ponownej ameryka雟kiej interpretacji Godzilli, studio Toho b造skawicznie og這si這 kolejn seri film闚 o s造nnym potworze produkowan w Japonii. Najnowsza ods這na franczyzy r騜ni si pod wieloma wzgl璠ami od tego, co widzowie mogli ujrze do tej pory - o ile bynajmniej nie jest to pierwszy reboot w historii sagi, dotychczas wszystkie poprzednie otwarcia serii rozgrywa造 si po wydarzeniach z filmu z 1954 roku, ignoruj帷 sequele. W przeciwie雟twie do nich, Shin Gojira odcina si r闚nie od orygina逝, dzi瘯i czemu tw鏎cy pozwalaj sobie na nieco wi璚ej artystycznej swobody w reinterpretacji pochodzenia potwora. Nie stronili r闚nie od aluzji politycznych, czy w徠k闚 ewolucji znanych z poprzedniego dzie豉 Hideaki Anno - serii Evangelion, motywem przewodnim filmu wydaje si jednak by wsp馧praca jednostek maj帷a doprowadzi do osi庵ni璚ia wsp鏊nego celu.

Za這瞠nia tw鏎c闚, bez w徠pienia ambitne, prawdopodobnie lepiej wygl康a造 na papierze ni w gotowym projekcie, kt鏎y miota si mi璠zy horrorem, thrillerem politycznym i typowym filmem o Godzilli, wraz z ca造m “dobrodziejstwem” jego znak闚 rozpoznawczych. Mamy wi璚 tutaj dynamiczny monta, maj帷y podkre郵i koordynacj poszczeg鏊nych szczebli w 豉鎍uchu decyzyjnym, ale te dziwne uj璚ia z perspektywy laptopa czy roz這穎nych na stole plan闚 (a si przypominaj produkcje Z.F. Skurcz i s造nne uj璚ie z perspektywy og鏎ka kiszonego). Do嗆 dziwnie potraktowano te tytu這wego potwora - o ile odhaczono obligatoryjne sceny nieefektywnego ostrza逝 artylerii i lotnictwa, o tyle reszta rozwi您a zastosowanych wobec bestii wzbudzi豉 wiele kontrowersji w鈔鏚 fan闚. Jednym z nich jest zdecydowanie si, po raz pierwszy w historii Toho, na wykreowanie stwora w ca這軼i komputerowo. Do tego bardzo lu幡o potraktowano jego pochodzenie i moce, nadaj帷 mu mo磧iwo嗆 ci庵貫j i b造skawicznej ewolucji, co z jednej strony zaowocowa這 鈍ietnym, bardzo pomys這wym i silnym wizualnie ko鎍owym uj璚iem, za z drugiej wywo豉這 niezamierzenie komiczny efekt, owocuj帷y memami internetowymi kt鏎ych bohaterem sta豉 si jedna z pocz徠kowych form ewolucyjnych potwora. Nie m闚i帷 ju o “przedobrzeniu” jego mo磧iwo軼i, takich jak… strzelanie laserami z plec闚.

Wi瘯szo嗆 z tych problem闚 i rozd德i瘯 pomi璠zy poszczeg鏊nymi warstwami filmu znalaz swoje odbicie w 軼ie盧e d德i瘯owej autorstwa Shiro Sagisu, kt鏎y wsp馧pracowa z Anno wcze郾iej przy Evangelionie, co zreszt s造cha a nadto wyra幡ie. Stworzon przez Sagisu opraw mo積a podzieli na kilka warstw, kt鏎e niestety zdaj si ze sob s豉bo korelowa, a do chimeryczno軼i ca貫j 軼ie磬i dok豉da si r闚nie wykorzystanie oryginalnych, cho nieco podrasowanych cho熲y w warstwie miksu, nagra Akiry Ifukube z filmu z 1954 rokui.


Pierwsz ze wspomnianych warstw stanowi materia dramatyczny, kt鏎y zreszt mo積a uzna za najbardziej udany z ca貫j 軼ie磬i. Najreprezentatewniejszymi trackami s tutaj otwieraj帷e p造t Persecution of the Masses oraz Who Will Know. Oba utwory przywodz swym nastrojem na my郵 requiem, przy czym pierwszy zaczyna si smyczkow fug, kt鏎a potem przechodzi we wspierane rytmicznym fortepianem ch鏎alne frazy, a drugi z nich oparty jest na wspartej ch鏎alnym kontrapunktem arii, kojarz帷ej si z tw鏎czo軼i europejskich kompozytor闚 z epok baroku i klasycyzmu, co w po陰czeniu z orkiestracjami nadaje mu nieco operowego charakteru. Bez w徠pienia s to najlepsze utwory 軼ie磬i d德i瘯owej, niestety, nie s one pozbawione wad, o kt鏎ych za chwil.

Kolejn warstw jest materia akcji, kt鏎y niestety wypada bardzo s豉bo. Sk豉daj si na niego przede wszystkim liczne wariacje EM20, kt鏎e w wi瘯szo軼i r騜ni si od siebie jedynie detalami, lub tracki obficie wykorzystuj帷e ch鏎,takie jak Black Angels. Oba utwory wydaj si by p鎩軼iem na 豉twizn ze strony kompozytora, bo s mocno oparte na jego kompozycjach do anime Evangelion i Bleach. Zw豉szcza pierwszy z omawianych kawa趾闚 wydaje si by uproszczon i pozbawion wi瘯szo軼i ciekawych element闚 wersj Decisive Battle ze starszego z omawianych seriali, kt鏎e z kolei wydaje si by mocno wzorowane na temacie akcji Johna Barry’ego z Pozdrowie z Rosji... Zaawansowanie recyklingu zastosowanego przez Sagisu powinno przyprawi o rumieniec zazdro軼i niejedn organizacj ekologiczn. Ponadto u鈍iadczymy tutaj takich kompozycji jak ch鏎alne Defeat is no option czy Taba Strategy. Niestety, utwory te raczej nie prezentuj 瘸dnych szczeg鏊nie ciekawych pomys堯w - mo瞠 poza do嗆 rozbudowan parti tuby w drugim ze wspomnianych track闚, bo to jednak rzadko嗆 w dzisiejszej muzyce filmowej. Do tego pojawiaj si tutaj oparte przede wszystkim na rytmie Under the Burning Sky czy Confrontation, kt鏎e zdaje si by nieco bardziej nowoczesne w swoim brzmieniu.


Pomijaj帷 takie utwory, jak nie daj帷e si w zasadzie do niczego przypasowa jazzowe Early Morning From Tokyo, ostatni warstw s oryginalne kompozycje Akiry Ifukube. O ile nawi您anie do oryginalnego tematu Godzilli wydaje si by oczywiste i s逝szne, o tyle wi瘯szo嗆 z u篡tych utwor闚 ju cho熲y przez sam jako嗆 brzmienia brzmi anachronicznie i mocno odstaje od reszty 軼ie磬i d德i瘯owej - sensowniejszym rozwi您aniem wydaje si nagranie nowych wersji czy aran瘸cji najwa積iejszych temat闚 i rezygnacja z pozosta造ch, kt鏎e tylko kiksuj w ca這軼i filmu i albumu. Co prawda oryginalne nagrania zosta造 odrestaurowane, ale raczej ujawni這 to wady pierwotnych wykona, takie jak desynchronizacja orkiestry i inne wpadki instrumentalist闚.

Podzia na warstwy uwydatnia dwie najwa積iejsze, z pozoru sprzeczne ze sob, wady 軼ie磬i d德i瘯owej. Pierwsz z nich jest brak sp鎩no軼i - jedynym elementem, kt鏎y zdaje si jako tako spaja poszczeg鏊ne segmentami, jest ch鏎, kt鏎y ze wzgl璠u na jednolito嗆 intonacji i wyb鏎 j瞛yka angielskiego wydaje si najbardziej charakterystycznym elementem kompozycji Sagisu. Jednak sama intonacja (co ciekawe, r闚nie i miks instrument闚), nie s wcale unikaln cech tego soundtracku - wr璚z przeciwnie, por闚nuj帷 z wi瘯szo軼i “drugoligowych” soundtrack闚 wydaj si brzmie do嗆 standardowo, czy miejscami wr璚z anonimowo. Podobne ch鏎y pojawi造 si te ju wcze郾iej w Evangelionie. Do tego dochodz oparte na rytmie utwory akcji, kt鏎e w por闚naniu z lirycznymi partiami z Who Will Know brzmi jak wyj皻e z zupe軟ie innej bajki, zw豉szcza w przedziwnych, funkowych aran瘸cjach z szerokim wykorzystaniem gitary elektrycznej i basowej. Na to wszystko dochodz licz帷e sobie ponad sze嗆 dekad utwory Ifukube, kt鏎e zar闚no w nagraniu, jak i w samym stylu kompozycji, prezentuj kompletnie inny 鈍iat. Jakby tego by這 ma這, natkniemy si tu na wycinek Famously z Evangelionu, patetyczne, niemal ameryka雟kie Omni i jazzowe Early Morning From Tokyo, kt鏎y w swojej d逝窺zej wersji prezentuje si ciekawiej, ni jakie trzy czwarte zawarto軼i kr捫ka.

Drugim problemem jest niewiarygodna repetycyjno嗆 p造ty, zar闚no w skali mikro, jak i makro. Album jest wypchany po brzegi kolejnymi powt鏎zeniami EM20, kt鏎e po pierwsze ma這 czym si od siebie r騜ni, po drugie w 瘸dnej aran瘸cji nie wydaj si by szczeg鏊nie interesuj帷e, stanowi帷 pop逝czyny po wspomnianych wcze郾iej utworach, na kt鏎ych by造 wzorowane. Pomijaj帷 monochromatyczno嗆 tematyczno-rytmiczn action score’u, r闚nie pojedyncze utwory wydaj si wa趾owa w k馧ko to samo. Nawet dramatyczne Who Will Know nie jest wolne od tej wady, bo o ile pierwsza po這wa utworu 豉dnie dobudowuje kolejne figuracje g這s闚, o tyle druga uporczywie powtarza oparty na trzynutowych frazach temat, zmieniaj帷 jedynie liczb instrument闚 i oktaw. Ko鎍闚ka wr璚z b豉ga o jak捷 zmian tonacji czy cho熲y funkcji, niestety, Sagisu nie decyduje si na taki krok, co nieco tr帷i amatorszczyzn (co chyba by這 jednak 鈍iadomym, stylistycznym wyborem, bo inne partie score’u udowadniaj, 瞠 kompozytorowi nie brak technicznych mo磧iwo軼i).


R闚nie d逝go嗆 albumu i dob鏎 utwor闚 zniech璚aj od s逝chania. Japo雟kie wydania muzyki filmowej z poprzednich Godzilli maj cech wsp鏊n, jak jest zdecydowany nadmiar materia逝. Problem ten wynika g堯wnie z tego, 瞠 rynek “film闚ki” w Japonii do lat 90-tych praktycznie nie istnia, przez co potem zacz皻o wydawa ca陰 nagran do danego filmu muzyk bez 豉du i sk豉du. 78-minutowy czas trwania kr捫ka i wypchanie go zar闚no nudnymi alternate’ami, jak i u篡tymi na napisach ko鎍owych kompozycjami Ifukube z r騜nych film闚 o Godzilli obejmuj帷ymi ponad cztery dekady i dwie r騜ne “ery” ka瞠 przypuszcza, 瞠 my郵enie pracuj帷ych nad kr捫kiem producent闚, w przeciwie雟twie do filmowego potwora, raczej nie ewoluowa這 od tamtych czas闚. Prawie osiemdziesi徠 minut muzyki to jakie trzy raz wi璚ej, ni ten soundtrack potrzebuje - oko這 p馧godzinny czas trwania zdawa豚y si optymalnym rozwi您aniem dla prezentacji albumowej.

Niestety, r闚nie w filmie soundtrack nie sprawuje si zbyt dobrze. G堯wny temat akcji zosta u篡ty przede wszystkim do zilustrowania szybkich ci耩 i dynamizacji prac polityk闚 i biurokrat闚 - zdaje si, 瞠 mia這 to podkre郵i sprawno嗆 komunikacji pomi璠zy poszczeg鏊nymi szczeblami dowodzenia, a w po陰czeniu z dziwacznymi uj璚iami POV ka瞠 przypuszcza, 瞠 by mo瞠 w istocie chciano filmowi doda element闚 stylistycznych rodem z film闚 szpiegowskich. Niestety, w praktyce wypada to w najlepszym przypadku “dziwnie”, a przy entym powt鏎zeniu zwyczajnie zaczyna m璚zy. Bez w徠pienia najwi瘯szy 豉dunek emocjonalny nosz w sobie sceny wykorzystuj帷e materia dramatyczny, jednak ponownie, dziwny dob鏎 j瞛yka i tekstu, kt鏎y 酥iewa ch鏎, raczej wybija z immersji. Z jednej strony, okraszona ari scena, w kt鏎ej Godzilla demoluje miasto zawiera najlepsze kompozycyjnie kadry i efekty specjalne w ca造m filmie. R闚nie solowy sopran nadaje scenie ogromnej dramaturgii i 瘸這bnego tonu. Z drugiej natomiast - s這wa, kt鏎e zdaj si sugerowa, 瞠 ca造 utw鏎 jest pisany z perspektywy potwora w po陰czeniu ze strzelaniem laserami z plec闚 sprawia, 瞠 trudno si nie zastanawia, czy tw鏎cy filmu podczas pracy wspomagali si jedynie kaw. Jakkolwiek paradoksalnie i z這郵iwie by to nie brzmia這, w ca造m filmie chyba najlepiej sprawdza pozbawiona muzyki ostatnia, niepokoj帷a scena i ci璚ie na napisy ko鎍owe okraszone oryginalnym marszem Ifukube z pierwszego filmu.

圭ie磬a z Shin Godzilli raczej nie oferuje wiele ciekawego materia逝. Jedynie Persecution of the Masses i Who Will Know wybijaj si na tle reszty kompozycji, stanowi帷 zarazem pewne novum w kontek軼ie serii - chyba po raz pierwszy si璕ni皻o po co w stylu fugi czy arii. Ca豉 reszta score’u stanowi dziwaczn mieszank, kt鏎e razi repetycyjno軼i w obr瑿ie pojedynczych warstw i kompletnym brakiem sp鎩no軼i mi璠zy kolejnymi z nich. Najciekawsz korelacj mi璠zy obrazem i muzyk stanowi fakt, 瞠 w najnowszej cz窷ci zar闚no Godzilla, sam film, jak i muzyka s wyj徠kowo dziwacznymi potworkami.



Inne recenzje z serii:
  • Gojira
  • Gojira No Gyakushu
  • Godzilla: The Best of 1984-1995
  • Kingu Kongu tai Gojira
  • Gojira tai Mosura
  • San daikaijû: Chikyû saidai no kessen
  • Kaij Daisenso
  • Gojira, Ebir, Mosura: Nankai no daiketto
  • Kaijt No Kessen: Gojira No Musuko

    Autor recenzji:  Wojtek Wieczorek
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Persecution of the masses (1172) (05:24)
    • 2. Godzilla Landing* (01:54)
    • 3. Confrontation (11174_rhythm+melody_demo) (02:16)
    • 4. Early Morning From Tokyo (Short) (00:54)
    • 5. Search Operation (11174_light_edit_demo) (01:10)
    • 6. Organizational Formation (EM20_rhythm_GZM) (01:46)
    • 7. Information Provision (EM20_Jerry_GZM) (01:33)
    • 8. Godzilla's Resurrection* (01:42)
    • 9. Godzilla Appears!* (01:28)
    • 10. Black Angels (Feb_10_1211) (03:06)
    • 11. Taba Strategy (Fob_01) (04:11)
    • 12. Defeat is no Option (1197) (04:16)
    • 13. Who Will Know (24_bigslow) - Tragedy (03:34)
    • 14. SS_103_GZM (Famously) (01:31)
    • 15. Restart (EM20_Godzilla) (01:00)
    • 16. KYOSAITAI (EM20_CH_alterna_01) (00:56)
    • 17. Report (EM20_CH_alterna_03) (01:19)
    • 18. Kyoto (EM20_CH_alterna_04) (01:14)
    • 19. Battle in Outer Space March (05:03)
    • 20. Under a Burning Sky (11174_battle) (01:34)
    • 21. Under a Burning Sky (11174_orchestra) (02:39)
    • 22. Ultimate (Omni_00) (03:16)
    • 23. Godzilla (Main Title)* (01:31)
    • 24. Ghidorah, The Three-Headed Monster (Main Title)* (01:34)
    • 25. Invasion of Astro-Monster (Main Title)* (01:44)
    • 26. Godzilla Vs. MechaGodzilla II (Main Title)* (01:50) BONUS TRACKS:
    • 27. Under a Burning Sky (11174_rhythm_united_choir) (02:14)
    • 28. Early Morning From Tokyo (04:59)
    • 29. EM20_rhythm_GZM_full (02:46)
    • 30. EM20_Jerry_GZM_full (04:46)
    • 31. Who Will Know (24_bigslow_strings) (03:23)
    • 32. Under a Burning Sky (11174_united_choir) (01:42)
    * Skomponowane przez Akir Ifukube

    Czas trwania 01:18:15
    Komentarze

  • Shin Gojira (Godzilla Resurgence)

    Kompozytor:

    • Shirō Sagisu

    Wydawca:

    • King Record Co. Ltd (2016)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie