Szukaj: w


recenzje

Unlawful Entry (Obsesja nami皻no軼i)



Ko鎍闚ka lat 80., umocni豉 pozycje Jamesa Hornera jako kompozytora specjalizuj帷ego si g堯wnie w kinie familijnym. Polichromatycznymi, bogatymi orkiestracyjnie pracami kupi on sobie zaszczytne miejsce w bran篡. Ale to w豉郾ie okazjonalnie podejmowane dramaty, filmy akcji lub fantastyka dawa造 przestrze do licznie podejmowanych eksperyment闚 z elektronik. Dosy toporn w brzmieniu, czasami wr璚z odrzucaj帷 swoim ch這dem i odarciem z melodycznych szat, ale za to 鈍ietnie sprawdzaj帷 si w opisywanych obrazach. O wielu takich pracach w dorobku Jamesa Hornera mia貫m ju okazj pisa, ale najbardziej problematyczn, wywo逝j帷 skrajne emocje i, co tu du穎 m闚i, najtrudniejsz w obyciu, wydaje si 軼ie磬a d德i瘯owa do pewnego osobliwego thrillera Jonathana Kaplana.

Obsesja nami皻no軼i (Unlawful Entry) opowiada histori Michaela i Karen, kt鏎ych spok鎩 burzy incydent z w豉mywaczem. Przyby造 na miejsce policjant, Pete Davis, dosy szybko zaprzyja幡ia si z par. Z czasem jednak coraz bardziej zaczyna ingerowa w ich 篡cie. I kiedy przezorny Michael postanawia zerwa kontakt z dziwnie zachowuj帷ym si policjantem, Pete postanawia pozby si problematycznego m篹czyzny, by „zaw豉szczy” sobie jego 穎n. Fabu豉 grubymi ni熤i szyta, mo積a by powiedzie. Ale opowiedziana przez Jonathana Kaplana staje si wci庵aj帷ym widowiskiem, kt鏎e nie pozostawia praktycznie 瘸dnej przestrzeni na nud. Poza ciekaw narracj uwag koncentruj r闚nie kreacje aktorskie z fenomenalnym Rayem Liotta na czele. Zepchn掖 on na ubocze nawet gwiazd tego obrazu, Kurta Russela, co wielu krytyk闚 zgodnie przyzna這 w recenzjach popremierowych. Cho w oczach takowych film Kaplana nie by dzie貫m wybitnym, to jednak przyci庵n掖 przed ekrany ca趾iem spor liczb widz闚, stawiaj帷 w cieniu inne obrazy tego re篡sera.

Dosy wa積, cho mo瞠 nie najwa積iejsz cz御tk tego filmowego przedsi瞝zi璚ia by豉 oprawa muzyczna. Do jej skonstruowania zaanga穎wany zosta James Horner, z kt鏎ym Kaplan mia ju okazj wsp馧pracowa nad innym filmem - Projekt X. Na potrzeby tego obrazu Horner stworzy barwn i eklektyczn w 鈔odkach muzycznego wyrazu, partytur. Muzyk nie stroni帷 od klarownej, 豉two wpadaj帷ej w ucho tematyki, ale z drugiej strony nie boj帷ej si eksperymentowa z elektronik. Gatunkowa przynale積o嗆 Obsesji nami皻no軼i ju na wst瘼ie odcina豉 Amerykanina od entuzjastycznego opisywania filmowej rzeczywisto軼i. Powa積y ton widowiska i niejako ograniczenia bud瞠towe, sk這ni造 kompozytora do zaw篹enia palety wykonawczej praktycznie do zestawu wybranych syntezator闚 i uzupe軟iaj帷ych je solist闚. Zimna, odpychaj帷a ilustracja tylko symbolicznie okraszona zosta豉 organicznym brzmieniem fortepianu, saksofonu i element闚 perkusyjnych. Pozosta豉 cz窷 faktury muzycznej oscyluje wok馧 samplowanej orkiestry i ch鏎闚.

Zanim zaczniemy wiesza psy na kompozytorze za to, 瞠 obra tak, a nie inn drog, trzeba zwr鏂i uwag na jedn rzecz. Na zaskakuj帷o dobr funkcjonalno嗆 takiego syntetycznego tworu. Wiele prac Hornera z lat 80., kt鏎e budowane by造 na podobnym schemacie, ca趾iem dobrze odnajdywa這 si w opisywanych obrazach. Szorstkie brzmienie stanowi這 fundament mrocznej, dusznej atmosfery, kt鏎a przy subtelnym udziale melancholijnego saksofonu zyskiwa豉 dodatkow barw. I podobnie zdaje si by w Obsesji nami皻no軼i. Muzyka dawkowana jest oszcz璠nie, ale gdy ju si pojawia, to zazwyczaj trafia w najbardziej newralgiczny punkt. Atmosferyczne, noirowe granie nie jest tutaj warto軼i sam w sobie, ale narz璠ziem do sterowania uwag odbiorcy, stawiania go na baczno嗆 w scenach o bardziej znacz帷ym wyd德i瘯u. Niemniej jednak, toporna elektronika na nic by si zda豉 bez udzia逝 drapie積ych fortepian闚, st徙aj帷ych po kartach partytury niczym s這 w sk豉dzie porcelany. To w豉郾ie mocne uderzenia w klawiatur fortepianu s g堯wnym no郾ikiem muzycznego terroru. Z drugiej strony, wykonywane na tym samym instrumencie, narkotyczne ostinata, buduj w徠陰 ni emocjonalnej wi瞛i mi璠zy postawionym w trudnej sytuacji bohaterami, a widzem. I gdyby nie zbyt daleko id帷e eksperymenty z atonalnym zestawianiem samplowanej orkiestry i ch鏎u, recepta na sukces by豉by na wyci庵ni璚ie r瘯i. Fakt, potrzebny by豚y r闚nie sprawiedliwy podzia r鏊 w finalnym miksie, bowiem poza introdukcj, scen napadu i fina這w sekwencj, muzyka Hornera potraktowana zosta豉 przez monta篡st闚 po macoszemu. Czy wp造n窸oby to na odbi鏎 filmu? My郵, 瞠 tak, bo wertuj帷 recenzje 闚czesnych medi闚, ilustracja Hornera by豉 cz瘰to punktowanym elementem tej produkcji.


I tu dochodzimy do jednego z najwi瘯szych paradoks闚 zwi您anych ze 軼ie磬 d德i瘯ow do Obsesji nami皻no軼i. Wyrwana z ciasnych ram obrazu okaza豉 si… Nadzwyczaj nudnym i md造m do鈍iadczeniem muzycznym. Okropnie topornym w odbiorze i ra膨cym strasznie efemerycznym brzmieniem. Takie wra瞠nia pozostawia po sobie album soundtrackowy wydany nak豉dem Intrada Records w chwili premiery obrazu. Zamieszczone na nim 35 minut materia逝 stanowi造 nie lada wyzwanie nawet dla najbardziej wytrwa貫go odbiorcy. 妃ia這 mo積a powiedzie, 瞠 w filmowym dorobku Jamesa Hornera Obsesja nami皻no軼i jest jedn z najtrudniejszych prac. Najtrudniejszych i najmniej wdzi璚znych w doszukiwaniu si jakiej wi瘯szej g喚bi. O ile bowiem wi瘯szo嗆 album闚 rewan穎wa這 si przynajmniej kilkoma pozostaj帷ymi w pami璚i utworami, tak Obsesja zostawia豉 s逝chacza z niczym. Chc帷 nie chc帷 nawet i ten soundtrack musia kiedy znikn望 z p馧ek sklepowych, staj帷 si towarem deficytowym. Sytuacj wykorzysta豉 wytw鏎nia La-La Land Records, kt鏎a 25 lat po premierze filmu Kaplana wypu軼i豉 na rynek rozszerzon edycj tej 軼ie磬i d德iekowej, limitowan do 2 tysi璚y egzemplarzy. Czy album wzbogacony o 15 minut nowej muzyki rewiduje kiepski wizerunek swojego poprzednika?

Wr璚z odwrotnie. Utwierdza tylko w przekonaniu, 瞠 praca Hornera jest tworem dosy problematycznym, trudnym w odbiorze i ukierunkowanym tylko na filmowy 篡wot. Aczkolwiek pierwsze minuty absolutnie o tym nie 鈍iadcz. Jazzowe Main Title wpisuje si w szereg pi瘯nych, melodycznych laurek, jakimi Amerykanin dosy cz瘰to rozpoczyna swoje prace tamtego okresu. Podobnie skonstruowany jest epilog w End Credit, ale pozosta豉 cz窷 soundtracku zdecydowanie odstaje od tego modelu. Na pierwsze chwile niepokoju nie musimy d逝go czeka. Buduj帷e napi璚ie Intruder 軼iele grunt pod bardziej minorowe, szorstkie brzmienia, kt鏎ych do鈍iadczamy ju przy okazji Protect & Serve. Samplowana orkiestra brzmi tutaj po prostu paskudnie, a to przecie dopiero pocz徠ek naszej podr騜y po mrocznych zakamarkach eksperymentalnego warsztatu Hornera. Czasami mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa tworzona by豉 na zasadzie improwizacji, do czego nieraz ucieka si kompozytor. Nie by這by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby za tymi improwizacjami sta這 jakie unikatowe brzmienie, co barwnego i odcinaj帷ego si od samego nawarstwiania element闚 syntetycznej orkiestry. I cho w przypadku Obsesji nami皻no軼i daje si wyszczeg鏊ni kilka takich element闚 (prowizoryczna etnika, 鈍iszcz帷y d德i瘯 przypominaj帷y wiatr), to jednak nie stanowi one wi瘯szego urozmaicenia tre軼i.

Atrakcji nie stanowi r闚nie dodatkowy materia rozszerzaj帷y wcze郾iej znane fragmenty. Kolejna porcja underscore, czy te atonalnej akcji nie zmienia w wi瘯szym stopniu wizerunku tej pracy, a miejscami nawet pog喚biaj帷 w odbiorcy poczucie zmarnowanego czasu. Znamiennym jest tutaj przyk豉d kompletnej sekwencji z fina這wej konfrontacji (Pete's Passion), d逝膨cej si w niesko鎍zono嗆. Jest r闚nie kilka nowych utwor闚, kt鏎e r闚nie nie pozostawiaj po sobie najlepszego wra瞠nia. Na os這d mo積a tylko doda, 瞠 ca這嗆 materia逝 poddano gruntownej renowacji, dostosowuj帷 jego standardy brzmieniowe do rynkowych wymog闚. Ale czy dla statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej b璠zie to wystarczaj帷ym argumentem, aby si璕n望 po rzeczony album?

W徠pi. Rozszerzona (ale nie kompletna, o czym warto wspomnie!) edycja 軼ie磬i d德i瘯owej do Obsesji nami皻no軼i, to pozycja kierowana do bardzo w御kiego grona najbardziej zagorza造ch mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Jamesa Hornera. Cho zaliczam si do tej grupy, to musze przyzna, 瞠 i ja mia貫m niema貫 problemy z przetrwaniem tego trudnego s逝chowiska. P造ta z oczywistych wzgl璠闚 znalaz豉 si na p馧ce, ale mam 鈍iadomo嗆, 瞠 niezbyt cz瘰to b璠zie ona w u篡ciu. Ot tak, po prostu…



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (03:15)
  • 2. Intruder (02:07)
  • 3. Protect & Serve* (04:28)
  • 4. Being Watched (05:43)
  • 5. Leon’s Death (Extended Version)* (04:00)
  • 6. Drug Bust (Extended Version)* (03:24)
  • 7. Bail Denied (02:29)
  • 8. I Can Kill You* (01:55)
  • 9. Bye Penny / Mike Phones* (03:10)
  • 10. Pete's Passion (Extended Version)* (14:25)
  • 11. End Credits (04:31)
Czas trwania: 49:27

* Zawiera materia wcze郾iej nieopublikowany
Komentarze
Mystery 2017-11-27
15:03
Jeden z najs豉bszych Horner闚.

Unlawful Entry (Obsesja nami皻no軼i)

Kompozytor:

  • James Horner

Soli軼i:

  • Mike Fisher, Ralph Grierson, Judd Miller, Ian Underwood

Wykonawcy:

  • James Horner

Wydawca:

  • La-La Land Records (2017)

Producent:

  • James Horner
  • Matt Verboys
  • Michael Gerhard

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie